Tips för att hålla dom kvar?

#1 - 30 mars 2004 08:48
En av mina guppy fick igår yngel. Hon har sedan några dagat tillbaka varit i en yngelkasse. Jag hade turen att få se dom små födas, från första till sista fisk. Men dom små liven tog sig mycket lätt ur kassen pga att dom va så små. Utanför väntade hungriga "kompisar" så ca hälften blev mat med en gång. Har kvar 7 stycken och nu undrar jag om någon har nått tips på hur jag ska kunna få dom att inte rymma och bli mat. Just nu har jag tyvärr ingen möjlighet att lägga dom i något annan kar så dom måste vara kvar i yngelkassen ett tag.
#2 - 30 mars 2004 08:50
verkar inte va nån direkt höjdar yngelkasse om dom kan simma ut? köp en med mindre hål då? dom är ju inte dyra alls. Annars mata dom rejält så dom växer FORT så dom inte kommer ut, eller inred karet på så sätt att dom kan gömma sig bra och på så sätt växer upp till "icke-mat" storlek,.
#3 - 30 mars 2004 09:15
Jag födde upp några guppyyngel i en stor syltburk stående ovanpå ljusrampen. Ett grytunderlägg i kork under burken gjorde att burken värmdes upp precis lagom under dagen för att hålla tills nästa dag. En rejäl klump javamossa eller nåt annat som inte behöver så mycket ljus i vattnet och byta lite varannan dag eller så. Inga konstigheter.
#4 - 2 april 2004 10:43
Hej,

En nylonstrumpa kring yngelburen kanske skulle hjälpa?

Hälsningar
Linn
#5 - 2 april 2004 12:26
Jag håller med linn.c, det skulle jag oxå föreslagit
#6 - 2 april 2004 13:17
Det va verligen ett bra tips med en nylonstrumpa!! Jag tackar så jättemycket och ska genast gå och hämta en i byrån!

Annons