tips för att få i gång ytterfilter

#1 - 24 juni 2008 14:49
hej! Är det någon som har tipps för hur i alla världen man skall kunna få i gång ett ytterfilter? Har provat att suga i ena slangen, men så fot man släpper och sätter tummen mot så kommer det ju luft i och då går det itne i gång utan står bara och torrtuggar...har även försökt med att låta det torrtugga ett tag för att se om det kommer igång...det gjorde det inte...
Så tips eftersökes!
#2 - 24 juni 2008 15:10
nfalkestav skrev:
hej! Är det någon som har tipps för hur i alla världen man skall kunna få i gång ett ytterfilter? Har provat att suga i ena slangen, men så fot man släpper och sätter tummen mot så kommer det ju luft i och då går det itne i gång utan står bara och torrtuggar...har även försökt med att låta det torrtugga ett tag för att se om det kommer igång...det gjorde det inte...

Så tips eftersökes!

va är det för ett ytterfilter?? hade själv detta problem med mitt fluval 404 och jag gjorde så att jag fyllde vatten ända upp till kanten på filtret (det rann ut lite när ja sen stängde locket) och droh igång filtret samtidigt som det finns en slags hävert (inbyggt) som man skulle pumpa med..

det mest elementära är helt enkelt att läsa bruksanvisningen :)
#3 - 24 juni 2008 19:05
Suger du i "rätt" ände samtidigt som filtret står väl under vattenytan i akvariet?
#4 - 25 juni 2008 04:49
Ibanez skrev:
va är det för ett ytterfilter?? hade själv detta problem med mitt fluval 404 och jag gjorde så att jag fyllde vatten ända upp till kanten på filtret (det rann ut lite när ja sen stängde locket) och droh igång filtret samtidigt som det finns en slags hävert (inbyggt) som man skulle pumpa med..

det mest elementära är helt enkelt att läsa bruksanvisningen :)

Det är ett eheim, och bruksanvisningen finns tyvärr inte då det köptes begagnat:p
#5 - 25 juni 2008 04:50
Gaffel skrev:
Suger du i "rätt" ände samtidigt som filtret står väl under vattenytan i akvariet?

jo, jag tror det...akvariet sitter i ställning och filtret står på golvet...vilken är den rätta änden, är det den som sitter i locket eller längst ner på behållaren?
#6 - 25 juni 2008 04:58
Den i locket.
Prova att lägga filtret ner för att impellerna ska få vatten och sedan kan du försiktigt luta filtret mer och mer till upprättstående.
#7 - 25 juni 2008 07:36
Har du någon koppling på slangen UT från akvariet? I så fall är det lätt. Koppla isär slangen, fyll den helt med vatten genom att tex. trycka ner den under vatten i akvariet, stäng kopplingen under vattnet, lyft upp den andra änden högt så vattnet inte rinner ut när du lyfter slangen ur akvariet... skruva ihop kopplingen, se till att båda kranarna på kopplingen står i öppet läge (även den på slangen IN i akvariet) och du HÖR direkt om det lyckades...
#8 - 25 juni 2008 08:51
Håll i båda slangarna Tryck ner en tratt i den slangen som Suger vatten och häll på akvarie vatten tills det kommer upp ur den andra slangen håll för med båda tummarna stoppa ner slangarna i akvariumet och sätt på strömmen
#9 - 25 juni 2008 14:43
SEGER!!!! Äntligen kom f*nskapet i gång! Tack allihop!

Lyckan är total! firrarna gillar nog det högre blåset och matte behöver inte oroa sig för att de små skall gå och dö av syrebrist eller dålig filtrering!

Annons