tips bra o roliga Malawi

#1 - 21 mars 2008 20:08
Ska snart sätta ner fiskar i mitt 900 liters akvarium där jag ska ha malawi i. Skulle gärna vilja ha lite tips på fina och färgglada fiskar som är bra nybörjarfisk...tycker golden, zebraröd och demasoni är fina.
#2 - 21 mars 2008 20:19
socolofi
#3 - 21 mars 2008 22:32
Pseudotropheus "Acei" är en fin fisk.På bilden har dom vita fenor men finns oxå med gula fenor.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813
#4 - 22 mars 2008 00:21
Golden, Acei är nämd, rostciklid, crabro, saulosi, rödzebra.
De går att ha även ihop med de lite mesigare Aulonocara-arterna.

900 liter är så stort att du säkert kan ha flera av de lite mera bråkiga fiskarna, som hongi, trewawase, demasoni, auratus och maingano, t ex...de kan dock vara svårare att ha med någon aulonocara.

En kul grej att ha är kanske synodontis njassae, som är en mal från malawisjön?

Gå in på artbeskrivningarna härinne, ställ in sökmotorn på fisk från malawi och spana runt lite, vetjag. :)

Och, välkommen till Malawi-träsket! :D
#5 - 22 mars 2008 08:25
oj tack för alla roliga tips! En art jag sett en del ha i malawikar men som väl egentligen är Tanganyika är C. Frontosa. De är riktigt fina o titta på men har hört att de ska vara rätt tråkiga, bara komma upp när det är mat... o så kanske d inte är någon hit o blanda två arter som malawi och tanganyika.. har hört att de kan ta rätt stora fiskar och jag vill ju även ha andra mindre arter.. tips???
#6 - 22 mars 2008 19:25
Esperenza skrev:
oj tack för alla roliga tips! En art jag sett en del ha i malawikar men som väl egentligen är Tanganyika är C. Frontosa. De är riktigt fina o titta på men har hört att de ska vara rätt tråkiga, bara komma upp när det är mat... o så kanske d inte är någon hit o blanda två arter som malawi och tanganyika.. har hört att de kan ta rätt stora fiskar och jag vill ju även ha andra mindre arter.. tips???

Av egen erfarenhet vill jag rekommendera Rödzebra.. mycket livliga och färgranna fiskar. Sen så är, iaf mina, socolofi också fina och livliga. :)

Ett absolut "krav" i ett malawikar är ju Jens förslag, Malawimal" :) Har själv två i mitt, dom syns inte så ofta, men oj vad fina dom är när dom tittar fram.
#7 - 23 mars 2008 08:26
Rödzebra och Auratus. De är oerhört vackra och har mycket intressant för sig även om de ibland kan vara något stökiga.
#8 - 23 mars 2008 10:20
Men kan man kombinera C. Frontosa i ett Malawikar..även fast de är från Tanganyikasjön???????????
#9 - 23 mars 2008 10:27
Esperenza skrev:
Men kan man kombinera C. Frontosa i ett Malawikar..även fast de är från Tanganyikasjön???????????

Jodå, det går. De har liknande krav på vattenvärden och så vidare. Själv hade jag tyckt det känts konstigt med Tanganyika och Malawi ihop, men så är jag biolog också... :)

Å andra sidan har jag både siamesiska algätare och ancistrus i karet också för att hålla algerna under kontroll, så riktigt så biotopfundamentalisk är jag inte. ;)
#10 - 23 mars 2008 10:28
Esperenza skrev:
Tycker du ska hålla dig till biotop och inte blanda dem olika Ciklid arterna men det är bara min åsikt,i så fall hade jag kört med troffar bara:)
#11 - 23 mars 2008 10:37
tack stene och jens.A :)

går alla Troffar bra ihop??
#12 - 25 mars 2008 23:34
Tjosvejs! lycka till med karet får man väl säga ....
i mitt 500 liters kar har jag följade. rostciklider,rödzebra,hongi,auratus,trewavase,Kejsar aulonocara (blå met) maingano..aulonocara eureka..golden..kameleon...och 4 st Hemichromis lifalili (ej malawi ciklider men de funkar fin fint...och fina å titta på )

i mitt fall så har jag väl problem med en enda fisk och de är en fullvuxen hongi hane som ska bestämm och gräva i hela karet...har även 2 st ca 20-30cm öronålar i karet och dessa får vara ifred så länge dom inte simmar med stora räkbitar i munnen för då vill gärna dom andra tjuva lite... rekomenderar starkt dom sorterna :)

här e några kort... dock fler fískar i karet nu och lite sten

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&top_cat=50

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Xuri&top_cat=50

Annons