Tips å trix å... fix!

#1 - 1 augusti 2009 10:27
Hejsan sa! Jag vene om detta ska stå ngn annan stans men ändå!

Här så kan man utbyta trix! Ja... ja hitta inte men det kanske finns en annan tråd för detta! Men iaf:

Trix från mig:p:
1. Man kan sätta ett litet tunt när för rören om ma inte vill att fiskarna ska hoppa in i dom å lixom...dö...:(

2.frigolit under akvariumet... många har det men inte alla. 1 litet sand korn under akvariumet med all vatten å tyngd på kan bli en liten rackare till spricka:D (Vilket enligt mig INTE är kul)

3. Mata inte fiskisarna så mycke när dom nyss komit i akvariumet.

Detta "trixen" har nog alla hört men det finns nog några som inte hört dom, detta är rätt grundläggande trix för jag är lite ny inom fiskar å har inte utvecklat egna trix än...
#2 - 3 augusti 2009 12:35
Om 2: Liggunderlag i stället för frigolit är ett bättre alternativ, tycker jag.

mera tips:

Ett litet borrat hål i utsugsröret strax under vattenytan, till ett ytterfilter gör att filtret självstannar om det skulle börja läcka.

En utetermometer där man rullar elektroden i silikon funkar ypperligt som digital termometer även i akvariet.

...kommer nog på flera grejor framöver. ;)
#3 - 3 augusti 2009 12:43
Det där med det borrade hålet låter som en bra idé, men det blir inga problem när man byter vatten och vattennivån går under hålet? Jag låter filtret vara igång hela tiden vid vattenbyte och vill inte gärna att det ska ta någon skada. :)
#4 - 3 augusti 2009 13:34
Du kan utan problem slå av filtrerna under vattenbyte. Bakterierna tar inte skada av 15-20 minuter. Så länge tar det att byta vattEn i mitt 540 och jag slår alltid av mina filter.
#5 - 3 augusti 2009 15:20
Visst, så gjorde jag med i början men jag tyckte inte om att den spottade ut massa skit (som fiskarna visserligen tyckte om) när man slog på det igen. :)
#6 - 3 augusti 2009 15:31
myslas skrev:
Det där med det borrade hålet låter som en bra idé, . :)

Man kanske kan göra en plugg som man använder vid vattenbyte :D
#7 - 10 augusti 2009 09:20
Mera tips:

Istället för att ha de förbaskade sugpropparna som alltid släpper, kan kan ta bort dem från den ställning pumpen sitter på och silikonera fast en algskrapemagnet där. Med hjälp av algskrapans "ytterdel" har man sedan ett magnetfäste som inte släpper! :)
#8 - 11 augusti 2009 11:00
-

Tips hur man får mörka hörn i sitt akvarium för...vene...t.ex. Khuliiål:

Ta växter med jätte breda blad! Det blir mörkt!

Annan tipsig sak:

Fiskar som är stora å står stilla vill hellre ha höga akvarium. Dom som pillar omkring vill hellre ha långa!
#9 - 23 augusti 2009 07:50
tvätta inte karet med yes
#10 - 28 augusti 2009 17:38
-

Jupp! Å ta aldrig i fiskarna mä händer :(
#11 - 28 augusti 2009 18:04
Hur menar du?

"Ett litet borrat hål i utsugsröret strax under vattenytan, till ett ytterfilter gör att filtret självstannar om det skulle börja läcka".

Finns det bild?

Jens A. skrev:
Om 2: Liggunderlag i stället för frigolit är ett bättre alternativ, tycker jag.

mera tips:

Ett litet borrat hål i utsugsröret strax under vattenytan, till ett ytterfilter gör att filtret självstannar om det skulle börja läcka.

En utetermometer där man rullar elektroden i silikon funkar ypperligt som digital termometer även i akvariet.

...kommer nog på flera grejor framöver. ;)
#12 - 29 augusti 2009 13:54
Nubi skrev:
Hur menar du?

"Ett litet borrat hål i utsugsröret strax under vattenytan, till ett ytterfilter gör att filtret självstannar om det skulle börja läcka".

Finns det bild?

I rören som går från där vattnet sugs in till filtret, borrar man ett litet hål precis under vattenytan. Om nu filtret skulle börja läcka av någon anledning, bryter man ju häverteffekten när det hålet kommer över vattenytan. Och då rinner inte hela akvariet ut på golvet.
#13 - 30 augusti 2009 08:39
Ahaaa =)
Nu förstår jag, kanske bäst att göra ett sånt.

När vi ändå är inne på trix. Hur gör ni när ni gör ett delvattenbyte?

Jag tycker det är lite jobbigt att tömma 20% av ett 310l med hinkar.
#14 - 30 augusti 2009 11:29
Nubi skrev:
Ahaaa =)

En slang för påfyllning av tempererat vatten från blandaren och en slang för tömmning i t.ex. wc via självsug. Enkelt och man riskerar inte vattenspill på samma sätt. Sätter man sen en kran på slangen för tömmning så kan man lätt balansera flödet för att undvika överfyllning och behålla en stabil nivå på vattnet.
Guest
#15 - 30 augusti 2009 11:42
Jag har tvättat mitt kar me yes, funkar fin fint om man är pro som jag.
Vrf ska man inte ta fiskar me händerna?
#16 - 30 augusti 2009 12:55
Sleaper skrev:
En slang för påfyllning av tempererat vatten från blandaren och en slang för tömmning i t.ex. wc via självsug. Enkelt och man riskerar inte vattenspill på samma sätt. Sätter man sen en kran på slangen för tömmning så kan man lätt balansera flödet för att undvika överfyllning och behålla en stabil nivå på vattnet.

Vilken blandare pratar du om??
#17 - 30 augusti 2009 13:28
Nubi skrev:
Vilken blandare pratar du om??

En blandare är en kran. Alltså det finns adaptrar att köpa så man kan koppla en slang på köks/dusch/tvättställs kranen.
#18 - 30 augusti 2009 13:30
finns det en länk på en sådan adapter??
#20 - 30 augusti 2009 13:51
ahaa, så man kopplar en sån mojäng på slangen som man sen kan koppla till badrummet.
#21 - 30 augusti 2009 13:54
Ja sjätte från höger på kranen och andra eller tredje på slangen så blir det kanon.
#22 - 30 augusti 2009 13:57
Sån har jag redan, men inte som jag använder till karet.
Hur ska man smidigt tömma 20% av karet med en slang??
#23 - 30 augusti 2009 14:00
Töm först, eller köp en slang till helst en grövre så det blir lite fart i det.
#24 - 30 augusti 2009 16:31
Nubi skrev:
Ahaaa =)

Jag har dragit avlopp fram till karet och så har jag ytavrinning och sump. Då är det bara fylla på med slang så rinner det gamla vattnet ut o avloppet direkt. Jag ska naturligtvis dra fram vatten till karet också, så man slipper böket med påfyllningsslang.
#25 - 30 augusti 2009 16:41
micket skrev:
Jag har dragit avlopp fram till karet och så har jag ytavrinning och sump. Då är det bara fylla på med slang så rinner det gamla vattnet ut o avloppet direkt. Jag ska naturligtvis dra fram vatten till karet också, så man slipper böket med påfyllningsslang.

och du bor naturligtvis i hus!?
#26 - 30 augusti 2009 18:51
lillfrasse skrev:
Töm först, eller köp en slang till helst en grövre så det blir lite fart i det.

Ja kör me standard trädgårdsslang, där emot så har ja satt fast en 1000liters pump på slangen. Byter vatten på nolltid o dessutom riskerar ja inte att slangen hoppar ur eftersom ja låter pumpen(naturligt vis avstängd) sitta kvar vid påfyllning.
#27 - 31 augusti 2009 05:11
Nubi skrev:
och du bor naturligtvis i hus!?

Japp!
#28 - 2 september 2009 16:34
-

Da secruit to das goodest awuarium:
Hemligheten är....FILTRET!!! Haru ett bra filter som renar jätte bra så funkar allt!
#29 - 2 september 2009 16:40
Jag vill tipsa er som vill skaffa anetome helena (snäckätande snäcka) att se upp om ni har corydorisar i er burk.

Corysarna kan göra processen kort med era snäckätande snäckor innan de ens hunnit landa. Bättre att trycka ner den nya helenan i sanden än att bara släppa ner den.
#30 - 3 september 2009 12:04
En sådan skrapa som man har till keramiska ugnshällar fungerar megabra som algskrapa!

Se bara till att den hålls platt mot glaset, och akta er för rakbladet i den! :)
#31 - 10 september 2009 14:39
För dom som inte gillar vattenbyten kan jag rekommendera att prova jordakvarium. Har ett nu som jag bara fyller på när det dunstat bort. Har räkor och yngel i det och det funkar toppen :)
#32 - 13 september 2009 09:07
Jag har ett Fluval fx-5 ytterfilter till mitt 720. Till det så får man med en extra kran/koppling så jag skaffade en sugslang från biltema med samma diam. Bara att koppla på ut hålet på filtret när man ska byta vatten. 3500l/h då tömmer man ganska fort vid vattenbyte.

Ett annat tips är att lägga ner en tallrik i akvariet och sikta slangen på den när man fyller på. På så vis rör man inte till grus mm.
#33 - 13 september 2009 16:54
Det där man silikon på en digital utetermometer, vad händer om man inte har det? (dvs silikon)
Jag har nämligen kört utan vääldigt länge...

//Anders
#34 - 13 september 2009 18:44
TinaM skrev:
Jag vill tipsa er som vill skaffa anetome helena (snäckätande snäcka) att se upp om ni har corydorisar i er burk.

Corysarna kan göra processen kort med era snäckätande snäckor innan de ens hunnit landa. Bättre att trycka ner den nya helenan i sanden än att bara släppa ner den.

Vad är det för trams?
Jag har både albino pansarmal och AH i samma kar.
AH har förökat sig och de är ofta uppe och rör på sig.
#35 - 14 september 2009 01:21
rödtoppen skrev:
Vad är det för trams?

Jag har både albino pansarmal och AH i samma kar.

AH har förökat sig och de är ofta uppe och rör på sig.

Vadå trams? Svamlar du om? Är du 100% att det inte kan hända för att det inte har hänt dig då eller?
#36 - 14 september 2009 10:12
Johanski skrev:
Vadå trams? Svamlar du om? Är du 100% att det inte kan hända för att det inte har hänt dig då eller?

När blev pansarmalar ökända snäckätare ;)
De AH har nog dött av andra orsaker.
#37 - 14 september 2009 12:31
rödtoppen skrev:
När blev pansarmalar ökända snäckätare ;)

De AH har nog dött av andra orsaker.

Nu är det ju så att jag såg alltihop, hur de drog ut helenorna ur skalet och gjorde processen kort med dem. Av 4 nyinköpta helenor klarade sig en som jag fiskade upp och släppte i ett annat kar.

Det behöver ju inte hända hos dig men det har de facto hänt hos mig, och jag ville bara dela med mig av min erfarenhet till andra.
#38 - 14 september 2009 13:35
micket skrev:
För dom som inte gillar vattenbyten kan jag rekommendera att prova jordakvarium. Har ett nu som jag bara fyller på när det dunstat bort. Har räkor och yngel i det och det funkar toppen :)

Du får byta nån gång om året ändå :)
#39 - 14 september 2009 14:22
Grothras skrev:
Du får byta nån gång om året ändå :)

Vi får se... så länge vattenvärdena är bra kommer jag inte att byta nåt vatten :)
#40 - 14 september 2009 17:46
TinaM skrev:
Nu är det ju så att jag såg alltihop, hur de drog ut helenorna ur skalet och gjorde processen kort med dem. Av 4 nyinköpta helenor klarade sig en som jag fiskade upp och släppte i ett annat kar.

Det behöver ju inte hända hos dig men det har de facto hänt hos mig, och jag ville bara dela med mig av min erfarenhet till andra.

Shit, hoppas inte att mina Aneus får reda på det för då får jag sälja mina sniglar illa kvickt :D
#41 - 18 september 2009 09:30
ganders skrev:
Det där man silikon på en digital utetermometer, vad händer om man inte har det? (dvs silikon)

Jag har nämligen kört utan vääldigt länge...

//Anders

Om det inte är en rostfri elektrod, börjar den rosta. Iofs gör inte järn särskilt mycket, men det kanske finns nickel och annat elände i det som man inte vill ha i vattnet. Och förr eller senare går den ju sönder helt, så jag brukar alltid silikonera in elektroderna.
#42 - 29 september 2009 19:39
-

Ha alltid ett guppy-yngel akvarium med ett sånt dära nät/galler så inte honan smaskar upp ynglena;)
#43 - 29 september 2009 20:41
Ett litet tips,

Om akvariet är vattenfyllt och man vill lägga ner sand utan att det blir allt för dimmigt, tar man en påse fyller den med sand, sedan sänker man ner den där sanden ska ligga, tar en sax eller kniv och skär upp påsen och försiktigt drar bort plasten :D

Kan vara bra att se till så det inte är nå extra luft i påsen :)
#44 - 4 november 2009 17:46
Använd den fantastiska uppfinningen backventil på samtliga luftslangar. Kostar ca 15 kr/st och är en billig försäkring mot onödiga vattenläckor!

Köp fisk av privatpersoner som föder upp. Enligt min erfarenhet är dessa fiskar i avsevärt bättre kondition än de fiskar man köper i djuraffären.

Om du åker bort och någon som saknar vana av fiskar ska mata, förbered burkar med fodertabletter i, så är det bara för den som matar att hälla i det i akvariet, utan risk för att "göra fel" och övermata!

Potentiellt trix: använd en vanlig hushållssvamp (obehandlad, ren) till att gnugga bort alger med. Borde fungera precis lika bra som såna där vantar man kan köpa, och utan risk att repa glaset som med rakblad.
#45 - 15 november 2009 18:02
Måste bidra med tips som kanske är lite udda, men rätt trevliga ändå.

Istället för solfilm eller färg har jag använt djupt marinblå frottéhanddukar (!) som bakgrunder i (eller Till, snarare. De sitter naturligtvis utanför) mina kar. Det ser rätt trevligt ut, och man kan leka med lite veck för att få djup om man är pigg på det. ^^

Samt - men det här vet nog många akvarister - att det inte finns Något vatten vanliga krukväxter tycker bättre om än skitvattnet du suger ut vid varje vattenbyte. XD Till och med mina kaktusar blommar.

Annons