Hej mitt tips är att om man vill stoppa ner levande grön bambu i akvariet. Det blir jätte snyggt har haft levande bambu i mitt asien kar i ca 4veckor nu och det har inte gett några biverkningar på fiskar eller växter i akvariet...
Det är dessutom en modeväxt just nu och säljs på vart o vartannat torg, livsmedelsbutik med blommor, blomsterhandlare osv. Den trivs nog utomordentligt i öppna kar så den kan växa lite ovanför ytan också. Det finns smala, tjocka, skruvade, raka och kostar ofta inte så mycket.
Glömde säga att jag inte riktigt vet förutsättningarna för att den ska trivas men jag har den i mitt 45l växtakvarium med lera i botten vanlig engelsk sjösten och en vanlig skrivbordsarmatur (lysrör)och där trivs den iaf...
Hej Glenn!Är det sådana här "Lucky Bamboo" (Dracaena) du menar: http://www.luckybamboo.com
Har du kortat av dem,för de säljs väl ganska långa?
mvh/harbard
här i sthlm säljs dom iaf i var och varannan butik i alla längder och i olika skruvmoment. Bortsett från att dom flesta tyvärr har den där fula "skruven" högst upp så är det rätt så sköna.
krba40
#6 - 15 juli 2003 09:56
Har också en sådan i mitt lilla akvarium. Tröttnade på att vattna den helatiden så jag satte ner den i akvariet. Har rotat sig riktigt fint.
Hej harbard!!! det är precis dem som jag menar jag hade länge vart sugen på att pröva men jag vågade inte riktigt eftersom att jag inte visste om det skulle påverka fiskarna och växterna i akvariet men som sagt så har det gått bra...
Har haft Lucky Bamboo i två akvarier under snart ett års tid och det har gått bra. De har rotat sig i botten och på överdelen, som är över vattenytan, växer det nu 10 - 15 cm långa, smala blad.
De växer mycket långsamt, trots sitt rykte, men det kanske beror på de dåliga ljuförhållandena jag består dem med.