Sedär, coolt. Jag har också sett bubbelstart ganska omgående vid förändringar i setup:en - speciellt vid mycket ljus. Det är väl inte så att du ligger och hovrar kring 30 ppm CO2 ?Denna växt bubblade inte alls vid 6,4 med vid 6,3 så hände detta !
Ursprungligen skickat av BluesBoy
Det är väl inte så att du ligger och hovrar kring 30 ppm CO2 ?
Har du mätt kH noggrannt? T.ex med dubbel dos testvatten.
BTW: Vad har du för upplösning och noggrannhet inkl. prob på din nya regulator *nyfiken*?
Jo det var därför jag sänkte, jag borde legat på ca 40ppm CO2 men blev skeptisk eftersom det bubblade så dåligt...
Hur stora "steg" mätningen/visningen apparaten har. (O)noggrannheten är hur stor avvikelse mätningen/visningen mot korrekt värde apparaten har (AD-referens etc).Vad menar du med upplösning ??
Inte illa om det är inklusive prob och framför allt om det gäller hela mätområdet. Du tror inte de har blandat ihop noggrannhet med upplösning i manualen?AM's manual påstår en nogrannhet på +/- 0,01
kan det inte bara vara så enkelt att vattnet inte hade hunnit blivit mättat på syre fören kl 19:00?
Du tror inte de har blandat ihop noggrannhet med upplösning i manualen?
kan det inte bara vara så enkelt att vattnet inte hade hunnit blivit mättat på syre fören kl 19:00?
Jag hänger inte med vad du menar här. Om du inte vet (o)nogrannheten kan du inte vara säker på skillnaden heller. Ett vanligt värde (inkl. prob) brukar vara +-0,2 och då kan det verkliga värdet vara 6,1-6,5 när displayen visar 6,30. Man kan lätt lura sig på den noggranna upplösningen som i ditt fall, med digital visning, är 0,01.Det är dock jag som blandat ihop de begreppen. Tycker nog att det borde ligga nära sanningen när man pratar om skillnader och inte uppmätta värden.
Exakt. Eller varför skruvade jag inte tills-växterna-började-bubbla nivån-plus-lite-marginal-nivå istället :)"Wow , varför i helsicke började jag inte på 6,3"...
Ursprungligen skickat av BluesBoy
Jag hänger inte med vad du menar här. Om du inte vet (o)nogrannheten kan du inte vara säker på skillnaden heller.
OT: Har du ris och ros angående din nya belysning som du vill dela med dig?
Ursprungligen skickat av plizken
oveb.
Vad använder du för reaktor?
Ok, jag förstår hur du menar.Jag menar så här, om den visar 6,4 när det egentligen är 6,6 så kommer en nerjustering till 6,2 att ge ganska så exakt 6,4. Detta förståss förutsätter att alla kretsar beter sig hyggligt linjärt.
Ok, jag förstår hur du menar.Ursprungligen skickat av BluesBoy
[quote]Jag menar så här, om den visar 6,4 när det egentligen är 6,6 så kommer en nerjustering till 6,2 att ge ganska så exakt 6,4. Detta förståss förutsätter att alla kretsar beter sig hyggligt linjärt.
Jo, det förstås. Men för oss växtstollar räcker det väl gott att regulatorn håller pH:t på en jämn nivå i grönt område. Det exakta värdet får bli vad det blir. Men liiiite mätskadad är man nog allt...[:-100]Det skulle vara extremt roligt att ha en testvätska som ligger riktigt nära mätintervallet. Jag har ju kalibrerat med 4,01 och 7,01.
Kör du den före ytterfilter ?
oveb
<hr noshade size="1">
Aqua-medic reaktor 1000 heter den
<hr noshade size="1">
Jag vet mycket väl vad det är för reaktor. Det är precis en sån jag jagar för ett överkommligt pris.. =)
Deltidssjukskriven som man är så är det svårt med ekonomin... =(
Ursprungligen skickat av Pleaze
Jag har beställt en här för under halva priset av vad zoogiganten i Lomma skulle ha, tror de tog 2300 sek, här får du den för 700 ink frakt.
http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=1007&language=en
Får jag fråga vilken bubbeltakt du hade vid detta tillfälle när du löste upp 1,8 g/h?17.00 hade jag 6,4 +/- 0,01 och 19.00 hade 6,3 +/- 0,01.
Ja, gärna!!Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.
Ja, gärna!!Jag kan kolla hur fort ph't sjunker vid nästa vattenbyte så kanske du kan hjälpa till att räkna... Om jag stänger av tills det nya vattnet blandats upp så kanske det går.