Timpins 412L sydamerikanskt

#1 - 13 november 2013 22:43
Nu är det dax att uppgradera från mitt nuvarande 118l till 412l.

Karet är ett Juwel Rio, äldre modell, med måtten 150*50*55 (L*B*H). I nuläget kommer ramen vara kvar i standardutförande men när tid och pengar finns, förmodligen i sommar, åker ramen av och det blir hängande belysning istället. Troligtvis LED. Det kommer bli en SA-biotop med undantag för vissa växter.

Ok, så det som ska göras själv (därav hemmabygge inom citationstecken) är bänk och bakgrund och ev måla den svarta ramen vit. Till min hjälp har jag grandmeister Hannes (hannesc här på forumet) ;)

Tänka invånare:

Rosentetror 20-30 st
Apistogramma cacatuoides 3st
Corydoras panda 10-15 st
Otocinclus 5 st
L201 1 st
Scalarer Redback 8-10 st

Jag har även tänkt att ha någon mer ciklid såsom Apistogramma/Boliviansk fjäril/Sajica eller liknande
Även någon mer L-mal lär tillkomma.

Pga tidsbrist med plugg och barn som tar upp stor del av min tid så kommer det inte gå i en rasande fart förmodligen men jag ska försöka uppdatera så fort det händer något nytt, från planeringsstadiet till "färdig" :)

Kom gärna med synpunkter och förslag under tiden, alla tips mottages tacksamt!
#2 - 13 november 2013 22:47
This...... is gonna be awesome
#3 - 13 november 2013 22:54
Här kommer några väldigt enkla skisser på hur bänken är tänkt.

[ATTACH=CONFIG]65391[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65392[/ATTACH]
Material är träreglar 70*45 och 16mm MDF-skivor som hyllplan. Måtten blir 151*51*80 (L*B*H).

[ATTACH=CONFIG]65393[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]65394[/ATTACH]
Bänken ska målas med vit listfärg och alla skarvar ska spacklas och fogas så att det ser ut som ett stycke.

Ingenting är hugget i sten men detta är tanken :)
#4 - 13 november 2013 23:06
Skall följas. =)
Lycka till!
#5 - 14 november 2013 10:30
SketchUp är ju riktigt roligt :) Har aldrig jobbat i det innan men jag gjorde lite extra för att se hur höjd mm passar in i rummet.

[ATTACH=CONFIG]65403[/ATTACH]
Total höjd blir runt 140-145 lutar det åt. Funderar på om jag ska göra bänken något högre, vad tycker ni?
#6 - 14 november 2013 16:11
[QUOTE=timpin;1673705]SketchUp är ju riktigt roligt :) Har aldrig jobbat i det innan men jag gjorde lite extra för att se hur höjd mm passar in i rummet.

[ATTACH=CONFIG]65403[/ATTACH]
Total höjd blir runt 140-145 lutar det åt. Funderar på om jag ska göra bänken något högre, vad tycker ni?[/QUOTE]

Haha lite dorky! Lägg tiden på bygget istället :P nerå! kommer bli fränt.

Byggen ska inte gå fort, det är hu halva grejjen att pyssla själv :D
#7 - 14 november 2013 18:31
Haha ja min sambo suckar åt mig. Men det är helt enkelt för att det var kul att sitta med det, hade nog klarat mig utan ;) Men jag hade faktiskt bra nytta av det under själva planeringen hur reglarna ska placeras!
#8 - 13 december 2013 23:30
Sisådär en månad senare är bänken äntligen klar ;) Skyndar sakta!

Slänger upp lite bilder från 21 m sågade reglar till färdigmålad bänk...

Nästa del i projektet blir bakgrundsbygge i frigolit.
#9 - 14 december 2013 15:51
Dönajs! Jag var nere idag o tag bort det sista av den gamla bakgrunden. Blodvite uppstod.... Men borta är den :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk
#10 - 14 december 2013 16:20
Haha du är en sann kämpe Hannes ;) Ska bli gött att få i bakgrunden och kunna sätta igång med karet! Mycket löv och rötter 😃

Sent from my iPhone using Tapatalk
#11 - 14 december 2013 18:28
Snygg bänk! :)
#12 - 17 december 2013 20:59
Idag påbörjades bakgrunden :) En bit kvar men det börjar närma sig iaf!
#13 - 17 december 2013 22:01
well it looks great!
den som tagit bilderna måste dessutom vara ett geni! ;)
#14 - 20 december 2013 07:15
Fortsättning på bakgrunden :)

#15 - 20 december 2013 07:17

Fortsättningen på bakgrunden :)

#16 - 20 december 2013 07:40
Fortsättning bakgrund..
#17 - 20 december 2013 15:44
Ska bli kul att följa! Snygga SA-kar kan man ju aldrig se sig mätt på :D
#18 - 29 december 2013 16:04
Svårt att hitta tid mitt i julestöket men ett lager färg är iaf pålagt. Bara svart än så länge, målet är lite röd/brun/grå-ish :)
#19 - 29 december 2013 16:22
Hittade även (enligt mig) en barnsligt frän rot idag! Hittades vid strandkanten vid svärföräldrarnas båthus på Visingsö. Måtten är ca 165x80x60 (LxBxH) så det är för stort för karet nu. Jag ska blåsa av den med högtryckstvätten och såga/hugga till så att måtten passar så kan det nog bli alla tiders! Att det kan vara så roligt att hitta en trädrot :d

Tung som bly var den men det var det värt :)
#20 - 29 december 2013 16:27
För att få plats med roten utan att behöva kapa allt för mycket är nu tanken att slopa frigolitkonsolen som täcker filtret (se tidigare inlägg) och istället gröpa ur "stammen" på roten och dölja filter/värmare där bakom. Hur blir ett senare problem ;)
#21 - 29 december 2013 16:55
Jösses-jädrar! Det där var en riktig önskerot i mina ögon. Precis en sådan - storlek och allt skulle passa så fint i ett av mina projekt!
Bara att säga grattis till det fyndet!
:)
#22 - 29 december 2013 16:55
Det var en stor rot...

Ett tips vid målning, börja med ljusa färger och gå mot mörka.

Kika på länken, förvisso i en mindre skala men killen är proffs!

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=7761.0
#23 - 29 december 2013 16:58
Oj, det var riktigt snygga grejer! Nu har jag ju redan börjat mörkt men till nästa gång tackar jag för tipset :)

#24 - 29 december 2013 17:02
Sjukt snygg rot det där. Satt på akvarister och va lagom avundsjuk. Hade jag inte haft min BTN i burken hade den ju suttit som en smäck.

Man kanske ska ta å åka runt lite mer till insjöarna här i området när det är dags för nästa kar...
#25 - 29 december 2013 17:03
[QUOTE=timpin;1679757]Oj, det var riktigt snygga grejer Mats! Nu har jag ju redan börjat mörkt men till nästa gång tackar jag för tipset :)

Sent from my iPhone using Tapatalk[/QUOTE]

Jo jag insåg det, lite tips till andra med :)

Ser fram mot när du fått in roten i karet, fram med motorsågen :D
#26 - 29 december 2013 17:21
Haha ja motorsågen ska jag plocka fram i morgon :) Ja Kristian, åk runt och kolla sjökanten när det har varit vindigt ute. Mycket spännande som blåser upp!

#27 - 31 december 2013 00:11
Har stått och studerat Gissbergs kreationer i närhet ( modelltågs frälst jag med ) och det ser ibland ut som att han använder riktiga stenar. Det är så man nästan måste lyfta på sakerna för att försäkra sej om att dom är fejkade..
#28 - 2 januari 2014 21:23
Nu har arbetet med roten i akvariet börjat! Fick göra om en hel del på bakgrunden för att roten skulle passa, och som ni ser har jag en hel del kvar. Vad tycker ni? Kom gärna med feedback och om ni kommer på vad som kan vara snyggt, ändringar på bakgrund eller liknande :) Bakgrunden ska för övrigt bli mer röd/brun och lackas innan den är färdig. Några småbitar fattas fortfarande så det ska skäras till med!

Bilderna på akvariet är tagna med mobil i ett stressat ögonblick så ni får ha överseende med kvalitén ;)
#29 - 2 januari 2014 21:31
Detta kommer att bli riktigt snyggt! Inspirerande! :)
#30 - 2 januari 2014 21:37
[QUOTE=Mr Woods;1680371]Detta kommer att bli riktigt snyggt! Inspirerande! :)[/QUOTE]

Tack :) Kul att kunna inspirera andra!
#31 - 2 januari 2014 22:08
+För motorsågning
+För filterhörna
+För snyggaste roten på nätet
=Häftigaste inredning jag nånsin sett
#32 - 3 januari 2014 20:09
Blir löjligt bra! Fall inte på repet med att snåla med en billig lack.
#33 - 5 januari 2014 20:00
Nu är bakgrunden så gott som färdigmålad! 2 lager lack kvar sen är det dags :)

Jag väntar på 2 stag från PWSS som dock är restade, hoppas det går fort!

Fick lägga ner roten i dammen också, flyter alldeles för bra! Kan nog bli att sätta plexiskivor under så att sanden håller nere den.
#34 - 14 januari 2014 21:19
Nu har jag inte skrivit på ett tag, haft fullt upp med annat (och akvariet :) ).

Akvariet är up and running idag, ÄNTLIGEN!! Nu är det bara fiskar och växter från mitt gamla kar i så det ser väldigt tomt ut enligt mig. Än så länge så verkar fiskarna trivas och må bra men de har bara varit i några timmar.

Tycker kanske att pumpen som ingår (1000 l/h) är lite för klen så jag funderar på att uppgradera till Juwels 1500 l/h pump. Vi får se! Är inte heller nöjd med att fiskarna kan komma in bakom roten under pumpen så det måste jag täta till på något sätt.

Slänger upp lite bilder på sista delen av bygget och en kass bild på det grumliga karet :)

Bild 3 och 4 visar utblås resp insug vid roten.
#35 - 14 januari 2014 21:45
Helt sjukt snyggt ju, riktigt cool rot! Tummen upp:-)!
#36 - 14 januari 2014 21:49
Men jag döör vad snyggt!
Du skall vara riktigt nöjd med dig själv nu! :)[:-106]

Om jag får komma med förslag, så ser du till att ha väldigt dämpad belysning eller svartvatten i det här karet! :)
#37 - 14 januari 2014 22:03
Snyggt, snyggt och snyggt :)
#38 - 14 januari 2014 23:24
Skitsnyggt! :)

Underbar rot/stubbe.. :)
#39 - 14 januari 2014 23:37
Ja jävlaranamma va häftigt du fick till det med roten asså det är ju snygg så jag får andnöd här vid datorn!!! Bra jobbat timpin [:-159][:-106]
#40 - 15 januari 2014 06:40
Håller med samtliga talare med allt från "jag döör" till andnöd. Tycker det är så häftigt att du hittade roten och direkt såg hur den skulle funka i akvariet. Hur stor är chansen att snubbla över den perfekta roten egentligen? MVG
#41 - 15 januari 2014 06:49
[QUOTE=Bluewing;1682132]Håller med samtliga talare med allt från "jag döör" till andnöd. Tycker det är så häftigt att du hittade roten och direkt såg hur den skulle funka i akvariet. Hur stor är chansen att snubbla över den perfekta roten egentligen? MVG[/QUOTE]

Du som har nära till Uppsala. På Akvariehobby där såg jag en rot mycket lik denna. Men vi hade knökfullt i bilen så den gick inte in.

EDIT: Skitsnyggt! Och jag håller med Johan om lyse. Det här skriker efter riktat, ganska svagt ljus.
#42 - 15 januari 2014 06:53
Tror också riktat ljus med skuggzoner och annat lyfter denna läckerbit till rot.
#43 - 16 januari 2014 08:45
Det är två lysrör 36-40W med reflektorer. Vet att tim har planer på att göra om till sommaren o ta bort ramen o köra hängande belysning

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#44 - 16 januari 2014 08:47

#45 - 16 januari 2014 08:47
Timpan med vattenpasset :-)

#46 - 16 januari 2014 21:13
Tims 412 liter "hemmabygge"

Tack alla för er uppmuntran :) Jag fortsätter med scapen just nu, har lagt i lite eklöv och håller på at svarta ner vattnet med alkottar. Ska i lite (mycket) mer växter och såklart firrar :) Tankarna om invånare går fram och tillbaka men det ska iaf i 8-10 redback scalarer, utöka corydoras panda från 5 till kanske 15, någon/några L010.

Sen funderar jag på att byta ut rosentetrorna mot kardinaler (ett 50-tal). Är även riktigt sugen på Thorichthys [I]aureus eller [/I]Thorichthys [I]ellioti ([/I]fuskar lite med SA-temat). ​Tankar om det? Någon som har erfarenhet om de cikliderna?
#47 - 16 januari 2014 21:14
OCH jag håller helt med er om ljuset, ekonomin och tiden tillåter inte nyinköp av belysning just nu bara..
#48 - 16 januari 2014 21:40
Grymt snygg bänk! Och jäklar vilken guld-rot du hittat. :D
#49 - 29 januari 2014 23:05
Hallå!

Hur går det med grymtanken??
Det var ett tag sen du uppdaterade.. :p ;)

Nyfiken ju.. [:o]
#50 - 3 februari 2014 19:25
[QUOTE=BluesMan-63;1684256]Hallå!

Hur går det med grymtanken??
Det var ett tag sen du uppdaterade.. :p ;)

Nyfiken ju.. [:o][/QUOTE]

Det går fint men långsamt! Jag har börjat jobba i en annan stad precis så jag är inte hemma under veckorna.

Min närmsta planering nu är att gå ut och leta lite sten när snön och isen har smält så jag kan få till ett ordentlig stenröse i vänstra hörnet. Jag ska också ut och leta efter lite "pinnar" som ska gå från botten till ytan och ha vid stenröset, byta ut sen lilla roten jag har nu då jag inte tycker den passar. Har lagt i lite eklöv och brunat ner vattnet med alkottar.

När första lönen kommer så blir det förhoppningsvis lite nya firrar och växter, tänkte försöka få i någon/några rödaktiga växter för att bryta av lite. Men allt har flutit på bra med karet, inga missöden än ;)

Ska även göra lite modd vid filtret då fiskar kommer in bakom roten samt så småningom uppgradera nuvarande pumpen på 1000 l/h till den större på 1500 l/h.

Ska uppdatera så fort jag får tid :) Kul att ni följer och är intresserade!
#51 - 3 februari 2014 19:37
Jag kan ju bjussa på en bild faktiskt, den är några veckor gammal. Sen bilden togs har löven sjunkit, växterna har tagit sig lite mer, några nävar musselblommor som flyter på ytan och jag har försökt att gula ner vattnet lite. Det är ju långt ifrån färdigt med scapen och ljussättningen så ni får ha lite fantasi med hur det kan se ut framöver :)

Längtar tills red back-scalarerna och övriga firrar kan koppas in!
#52 - 3 februari 2014 19:47
Detta blir fint som snus! :)
#53 - 3 februari 2014 20:00
Jag blir helt lyrisk när jag ser ditt kar, vilken känsla du fått till.
Det är så jag vill trycka Ctrl+C och Ctrl+V :D
#54 - 3 februari 2014 21:30
Äckligt snyggt det är redan nu. Tänk hur det kommer se ut om ett halvår när allt satt sig! Aaaaaaaaah!!

#55 - 3 februari 2014 23:08
Jäkligt snyggt, riktigt bra alltså.. ser fram emot fler bilder framöver.. :)
#56 - 4 februari 2014 05:23
Det blir lite som att jag tappar ord. Märker ju att andra som Hannesc fläskar på med "äckligt" snyggt. Men det räcker inte riktigt till det heller. Jag gillar kar som har en sk. Zen-känsla. En känsla av lugn och harmoni, som en bäck som porlar lite stilla. Vallisnerian som böljar gör ju att det känns lite som ett vattendrag. Film kanske? Please?
#57 - 4 februari 2014 22:41
[QUOTE=Bluewing;1684925]Det blir lite som att jag tappar ord. Märker ju att andra som Hannesc fläskar på med "äckligt" snyggt. Men det räcker inte riktigt till det heller. Jag gillar kar som har en sk. Zen-känsla. En känsla av lugn och harmoni, som en bäck som porlar lite stilla. Vallisnerian som böljar gör ju att det känns lite som ett vattendrag. Film kanske? Please?[/QUOTE]

Man tackar :) Jag filmar gärna karet, men det är inte så mycket att filma än så länge bara.. Men när invånarna har ökats på och jag har fått till de andra delarna lite mer så ska jag försöka få ihop en film!

Kul att ni gillar det :)
#58 - 19 februari 2014 19:24
Hur är läget för karet med Zoopets häftigaste inredning?
#59 - 24 februari 2014 23:59
[QUOTE=flygrc;1687359]Hur är läget för karet med Zoopets häftigaste inredning?[/QUOTE]

Sorry för min extreeeeemt dåliga uppdateringsfrekvens!

Jo tack läget är bra :) Lite stiltje nu tyvärr, jobbar på annan ort så tiden räcker inte riktigt till. Men på söndag åker jag till Göteborg och hämtar scalarer och kanske lite annat smått och gott, ska försöka slänga upp något efter det! Har även gjort lite små moddar i inredningen sen sist så lite har det gått framåt.

Återkommer :)
#60 - 25 februari 2014 18:50
Grymt fint akvarium du fått till. Behandlade du roten innan du stoppade i den?
#61 - 25 februari 2014 19:24
Det finns info om hur Timpin hanterade roten från inlägg 17 och framåt. Du kan se en hel del på inlägg 25 också.
#62 - 26 februari 2014 22:56
[QUOTE=Skrolle;1688132]Grymt fint akvarium du fått till. Behandlade du roten innan du stoppade i den?[/QUOTE]

Som det skrevs här så är mycket beskrivet tidigare.

Men jag har inte behandlat den alls. Det jag har gjort är att spolat av den noggrant med högtryckstvätt, plockat bort delar som var murkna eller dåliga, tagit bort den bark och mossa som fanns på och sedan låtit den ligga i en damm några dagar för att dels lakas ur lite extra men även för att den skulle suga åt sig vatten och sjunka snabbare.

En del pratar om att man ska lacka rötter, koka rötter och liknande men dom erfarenheterna jag har är att det är överskattat och så länge det är trä från bra träslag (hårt och tåligt och inte från barrträd) så räcker det långt med att skölja ordentligt med varmvatten.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
#63 - 9 mars 2014 17:54
Nu var det dax igen :D

Har blivit lite mer invånare sen sist och lite pill med inredningen. Känns riktigt gött att äntligen har fått in Manacapuro-Scalarer! Även 2st Bolivianska fjärilsciklider har det blivit.
Nästa steg blir att göra mig av med Rosentetrorna som följde med från mitt förra kar och inte riktigt passar in längre. Förmodligen blir det ett större stim med Kardinaltetror som ska köpas in men jag har inte bestämt mig än. Kom gärna med tips på bra stimfisk :)

Ska sätta in någon form av nattbelysning har jag tänkt. Har några LED-slingor som jag ska testa.
#64 - 9 mars 2014 18:23
Känns upprepande från alla andras kommentarer i tråden men det är så man tappar hakan, fantastiskt fint! Attraktiva mått och roten är ju klockren. Har nog aldrig viljat ha någon annans akvarium så mycket som det här! Och som grädde på moset kastar du in tokfina fotografier.

Tumme upp!
#65 - 9 mars 2014 21:23
Makalöst vackert!

Har du kollat röven på fjärilarna ordentligt?
#66 - 10 mars 2014 07:13
Ja verkligen ett vackert akvarium. Det enda som fattas är ett stort stim med någon läcker tetra.
Men det verkar ju va på gång :)

Citrontetra är en personlig favorit och dom stimmar bra :)
#67 - 10 mars 2014 07:57
Vilket makalöst snyggt inrett kar, var stolt över det timpin - dessutom vackra fiskar, tummar upp :)

//Inger
#68 - 10 mars 2014 08:00
[QUOTE=Mr Woods;1689801]Makalöst vackert!

Har du kollat röven på fjärilarna ordentligt?[/QUOTE]

Nej, men det sticker ut lite där har jag faktiskt tänkt på! Är det något jag bör vara orolig för?
#69 - 10 mars 2014 08:26
Riktigt snyggt kar du har där :D
#70 - 11 mars 2014 20:48
Skitsnyggt!

Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
#71 - 11 mars 2014 22:17
[QUOTE=timpin;1689816]Nej, men det sticker ut lite där har jag faktiskt tänkt på! Är det något jag bör vara orolig för?[/QUOTE]

Visserligen så syns ju deras anus och fortplantningsorgan lite grand, men om det som "sticker ut" är smalt och rött så går du genast och köper dubbelt så mycket nematol som det står på flaskan att du behöver! Vad trött jag blir på det här...
#72 - 11 mars 2014 22:24
[QUOTE=Mr Woods;1690013]Visserligen så syns ju deras anus och fortplantningsorgan lite grand, men om det som "sticker ut" är smalt och rött så går du genast och köper dubbelt så mycket nematol som det står på flaskan att du behöver! Vad trött jag blir på det här...[/QUOTE]

Ok, är det mask du tänker på eller? Jag är inte hemma nu men jag tror faktiskt inte det är smalt och rött. Får dubbelkolla när jag kommer hem på fre!

#73 - 11 mars 2014 22:27
Camallanus. Ser ut som en röd tagg eller tråd i anus liksom...
Om du lyckats köpa nematodfria bolivianer i butik, så är du så gott som ensam om det här på Zoopet.
#74 - 12 mars 2014 22:08
jag har haft camallanus så jag kan kolla åt dig tim i helgen eller så
#75 - 13 mars 2014 06:01
[QUOTE=hannesc;1690125]jag har haft camallanus så jag kan kolla åt dig tim i helgen eller så[/QUOTE]

Det låter som en plan Hannes! Ringer när jag kommer hem :)

#76 - 13 mars 2014 18:26
Snyggt jobbat. Mycket snyggt. En trädrot ska väl kokas innan man stoppar den i akvariet, hur löste du det? Stor gryta vid lägereld utomhus:) ... eller struntade du i det och håller tummarna?
#77 - 13 mars 2014 20:13
[QUOTE=Camenius;1690228]Snyggt jobbat. Mycket snyggt. En trädrot ska väl kokas innan man stoppar den i akvariet, hur löste du det? Stor gryta vid lägereld utomhus:) ... eller struntade du i det och håller tummarna?[/QUOTE]

Det där med att koka är verkligen inget måste. Jag har tagit ganska många rötter utifrån och aldrig kokat dom. Där emot sköljer jag med varmt vatten och borstar noga, denna stod jag med högtryckstvätt och stålborste :)

#78 - 13 mars 2014 20:21

Lite alg-och växtfrågor..

Jag har börjat få endel trådalger i karet. Tror det kom med några vallis från förra ägaren. Inga större problem än så länge men jag får plocka bort en del blad imellanåt. Även ganska mycket grönalger som växer på rutan som jag får skrapa bort en gång i veckan. Vad säger ni, har ni tips för att bli av med det eller låta algcykeln ha sin gång?

Sen har jag dålig tillväxt på min svärdsplanta och bladen blir brunaktiga och håliga. För dåligt med näring? För dålig belysning? Alla andra växter har bra tillväxt!

Kötta på med brainstormandet ;)

#79 - 14 mars 2014 05:28
Tycker du är inne på rätt tänk med att låta algcykeln ha sin gång. Trådalgerna är ju en del av karets incyklings-symptom. Skulle förutsättningarna vara fel för den algen skulle den tyna bort snabbt. Så även om du fått in den via en växt så är förutsättningarna ändå "rätt" för den i ditt kar just nu. Med betoning på just nu. Grönalgerna är ju ett tecken på att du har hyggligt med ljus.
Är de andra växterna du har snabbväxande kan det ju hända att de tar upp så mycket näringsämnen så att vissa ämnen tar slut.
När en planta slutar växa är det ju ofta ett tecken på att något fattas. Om det inte är ljuset så räcker det med att ett enda näringsämne är för lite så stannar växten helt.
Nu är det ju Svärdsplantan som står still. Just Svärdsplantor är ju ofta odlade över vatten hos odlarna och har då övervattensformens blad vid leverans. När du planterar plantan under vatten så ska övervattensformens blad dö av efter som och plantan ska börja bilda undervattensformens blad. Dessutom behöver Svärdsplantor rejält med näring från rötterna och är karet ganska nystartat är det för lite där.Jag skulle (om du inte redan gjort det) skaffa JBLs Sieben Kugeln och trycka ner 2-3 av dessa vid rötterna på varje Svärdsplanta.
[ATTACH=CONFIG]67997[/ATTACH]
Då kan jag nästan ge skriftlig garanti på att det händer grejer.
Men apropå näringen. Om du har PMDD i vattnet skulle jag testa att öka med en halv normaldos per vecka, men Svärdsplantan vill ändå ha maximal rotnäring. Vilken näring använder du dig av? Kör du med PMDD?
Tror du strax får ett omvänt problem dvs. att Svärdsplantan blir för stor ;)
#80 - 14 mars 2014 10:03
[QUOTE=Bluewing;1690276]Tycker du är inne på rätt tänk med att låta algcykeln ha sin gång. Trådalgerna är ju en del av karets incyklings-symptom. Skulle förutsättningarna vara fel för den algen skulle den tyna bort snabbt. Så även om du fått in den via en växt så är förutsättningarna ändå "rätt" för den i ditt kar just nu. Med betoning på just nu. Grönalgerna är ju ett tecken på att du har hyggligt med ljus.
Är de andra växterna du har snabbväxande kan det ju hända att de tar upp så mycket näringsämnen så att vissa ämnen tar slut.
När en planta slutar växa är det ju ofta ett tecken på att något fattas. Om det inte är ljuset så räcker det med att ett enda näringsämne är för lite så stannar växten helt.
Nu är det ju Svärdsplantan som står still. Just Svärdsplantor är ju ofta odlade över vatten hos odlarna och har då övervattensformens blad vid leverans. När du planterar plantan under vatten så ska övervattensformens blad dö av efter som och plantan ska börja bilda undervattensformens blad. Dessutom behöver Svärdsplantor rejält med näring från rötterna och är karet ganska nystartat är det för lite där.Jag skulle (om du inte redan gjort det) skaffa JBLs Sieben Kugeln och trycka ner 2-3 av dessa vid rötterna på varje Svärdsplanta.
[ATTACH=CONFIG]67997[/ATTACH]
Då kan jag nästan ge skriftlig garanti på att det händer grejer.
Men apropå näringen. Om du har PMDD i vattnet skulle jag testa att öka med en halv normaldos per vecka, men Svärdsplantan vill ändå ha maximal rotnäring. Vilken näring använder du dig av? Kör du med PMDD?
Tror du strax får ett omvänt problem dvs. att Svärdsplantan blir för stor ;)[/QUOTE]

Tack för tipsen! Jag kör faktiskt inte med några tillsatser alls, inga vattenpreparat, ingen co2 och inga näringsämnen.

Svärdsplantan hade jag även i mitt gamla kar så har det varit övervattensblad så borde de vara borta då jag startade mitt gamla i juli -13.

Får ta mig ner till djuraffärerna och spana efter JBL eller liknande då! För stor kan den nästan inte bli, gillar när det blir lummigt :)

#81 - 14 mars 2014 10:21
[QUOTE=timpin;1690251]Lite alg-och växtfrågor..

Jag har börjat få endel trådalger i karet. Tror det kom med några vallis från förra ägaren. Inga större problem än så länge men jag får plocka bort en del blad imellanåt...[/QUOTE]

Jag tröttnade på att plocka blad av min Vallisneria, men upptäckte att det går utmärkt att "kamma" den med en håv. Då får man med sig trådarna, och bladen klarar det om man är lite försiktig! :)
#82 - 15 mars 2014 15:49

Nu ska det förhoppningsvis bli liv i min trötta svärdsplanta! :)

#83 - 15 mars 2014 17:46
Riktiga grejer. :)
#84 - 15 mars 2014 20:16
Tror du tagit ett bra beslut :) Plantan ser stor ut så jag skulle smacka på med 3 st. Men se till att de trycks ner så att de ligger åtminstone 1 cm under bottenytan invid rötterna.
#85 - 15 mars 2014 23:54
Jag måste hålla med de andra om att det är ett sjukt snyggt akvarium. Hela inredningen ser perfekt ut och jag har nog aldrig sett en snyggare rot.
#86 - 21 mars 2014 22:27
[QUOTE=Mr Woods;1690013]Visserligen så syns ju deras anus och fortplantningsorgan lite grand, men om det som "sticker ut" är smalt och rött så går du genast och köper dubbelt så mycket nematol som det står på flaskan att du behöver! Vad trött jag blir på det här...[/QUOTE]

Nu har Hannes varit här och kontrollerat bolivianerna, verkar inte vara något fel med dom :) Jag har inte heller märkt något på dom så det är nog grönt. Där emot är några av mina scalarer riktigt magra, äter inte som de ska. Det är 3 st som är lite mindre som inte äter. Åker ner till djuraffären imorn och köper på mig lite ny mat och ser om det gör någon skillnad :/
#87 - 21 mars 2014 22:42
Vad skönt att du slapp skiten, för trots att folk tycker att nematol är "skonsamt" (förutom för vissa arter) så upplevde jag att det störde balansen ordentligt när jag behandlade...
#88 - 22 mars 2014 13:03

Har problem med en av mina scalarer. Riktigt undernärd och står mest och trycker i ett hörn. Äter inte och ibland är bajset vitt.

Min foderautomat har pajat så denna veckan blev det dåligt med mat få jag har varit borta. Alla andra fiskar verkar dock må bra, även om de också har magrat lite.

Har matat med både artemia, flakes, daphnier och röda mygg. Denna tar inget!

Förslag på vad man kan göra? Är rädd att den dukar under snart annars :(

#89 - 29 mars 2014 19:18
Äckelmask! Har fått camallanus i karet, ser bara masken på en av scalarerna men 2 till är magra. Ser inget tecken på resten av fiskarna än så länge. Och jag som skulle byta ut mina Rosentetror mot ett stort stim kardinaler denna helgen :(

Jaja, sånt är livet som akvarist! Påbörjade medicinering med Sera Nematol igår så jag hoppas det gör susen.

[ATTACH=CONFIG]68274[/ATTACH]
Dålig bild, men masken syns hängandes ut ur analen. Är inte allt för hoppfull om att den här stackaren ska klara sig tyvärr.

En lite gladare nyhet är att jag tycker mig se tecken på parbildning bland några av mina andra manacapuro-scalarer :) Lite fighting här och där och 2 stycken som håller sig lite mer ihop än de andra. Hade vart kul med lek framöver!

Dessutom var 7 kügeln-kuren som svärdsplantan fick en succé! Plantan har börjat ta sig ordentligt på bara två veckor :) Tack för tipset Bluewing!
#90 - 29 mars 2014 19:26
Hmm, tycker det ser skumt ut, Camallanus brukar vara mörkt röda, det där ser nästan genomskinligt ut?

En Thorichthys maculipinnis jag hade för ett antal år se'n, med camallanus.
#91 - 29 mars 2014 20:20
[QUOTE=timpin;1692035]Äckelmask! Har fått camallanus i karet, ser bara masken på en av scalarerna men 2 till är magra. Ser inget tecken på resten av fiskarna än så länge. Och jag som skulle byta ut mina Rosentetror mot ett stort stim kardinaler denna helgen :(

Jaja, sånt är livet som akvarist! Påbörjade medicinering med Sera Nematol igår så jag hoppas det gör susen.

[ATTACH=CONFIG]68274[/ATTACH]
Dålig bild, men masken syns hängandes ut ur analen. Är inte allt för hoppfull om att den här stackaren ska klara sig tyvärr.

En lite gladare nyhet är att jag tycker mig se tecken på parbildning bland några av mina andra manacapuro-scalarer :) Lite fighting här och där och 2 stycken som håller sig lite mer ihop än de andra. Hade vart kul med lek framöver!

Dessutom var 7 kügeln-kuren som svärdsplantan fick en succé! Plantan har börjat ta sig ordentligt på bara två veckor :) Tack för tipset Bluewing![/QUOTE]
Så trist för dig men varmt välkommen i Camallanus klubben.
Du får bort skiten så småningom.

Kul trots detta trista att dina plantor börjar trivas :)
#92 - 29 mars 2014 20:23
Säker på att det inte är nå'n mysko avföring? Som sagt så brukar Camallanus vara mörkt röda, och det ser det inte ut att vara?
#93 - 29 mars 2014 20:37
Är inne på din linje Ani, ser ut som "vanlig vitskit".

//Inger
#94 - 29 mars 2014 20:44
[QUOTE=Inger H;1692048]Är inne på din linje Ani, ser ut som "vanlig vitskit".

//Inger[/QUOTE]

Bilden är lite otydlig men "live" så ser man klart och tydligt att det är camallanus, tyvärr! Det sticker ut några mörkröda spröt på några millimeter och fisken är ruggit mager. Jag fick inte till någon bättre bild just nu bara, tog lite snabbt med mobilen.
#95 - 29 mars 2014 20:57
Det var väl självaste fan!
#96 - 29 mars 2014 20:59
[QUOTE=timpin;1692050]Bilden är lite otydlig men "live" så ser man klart och tydligt att det är camallanus, tyvärr! Det sticker ut några mörkröda spröt på några millimeter och fisken är ruggit mager. Jag fick inte till någon bättre bild just nu bara, tog lite snabbt med mobilen.[/QUOTE]

Det är vad du ser som gäller.
Jag är ju också tyvärr med i den där "klubben". Just nu ser det bra ut hos mina bolivianer, men en behandling till återstår.
Det är bara att hoppas på att nematolbehandlingen fungerar.

//Inger
#97 - 29 mars 2014 21:01
Ny fisk i burken?
#98 - 29 mars 2014 21:09
[QUOTE=Helene&Andreas;1692054]Ny fisk i burken?[/QUOTE]

Köpte scalarerna för en månad sedan men uppfödaren har inte haft problemen så det är nog inte där ifrån.

Där emot så köpte jag bolivianer för ca 2 veckor sedan. Enligt butiken så har de inte haft några problem men jag vet ju att bolivianer ofta är utsatta så det lutar väl åt att det är från dessa. Dock ser jag inga som helst symptom på dessa utan endast på 2-3 av scalarerna.
#99 - 29 mars 2014 21:14
Det är ju knappast från bolivianerna när de är såpass nyinflyttade och dessutom själva inte uppvisar några symptom.
Mina gick ju med skiten i månader innan jag fattade vad det var, och det tar nog längre tid än så innan fisken börjar magra och tackla av...
#100 - 29 mars 2014 21:25
[QUOTE=Mr Woods;1692056]Det är ju knappast från bolivianerna när de är såpass nyinflyttade och dessutom själva inte uppvisar några symptom.
Mina gick ju med skiten i månader innan jag fattade vad det var, och det tar nog längre tid än så innan fisken börjar magra och tackla av...[/QUOTE]

Hmm det är lurigt det där..

Det är ju möjligt att scalarerna kan ha haft det sen tidigare men uppfödaren är en kille som jag litar på och jag är rätt säker på att han hade sagt om han hade haft samma problem då han vet att jag har det.

Är det bara från nyintroducerad fisk det kan komma?

Det jag matar med är flakes, VegeTabin B och frysfoder (artemia och daphnier tidigare, nu även röda mygg lite då och då).
#101 - 29 mars 2014 21:26
Vad jag vet så skall Camallanus inte överleva frysning...
#102 - 29 mars 2014 21:59
[QUOTE=Mr Woods;1692059]Vad jag vet så skall Camallanus inte överleva frysning...[/QUOTE]

Får göra lite efterforskningar. Vill ICKE ha det igen!

Jaja, nu är dom här så nu hoppas jag på det bästa och kör ev en kur till om någon vecka.
#103 - 29 mars 2014 22:58
Masken överlever inte frysning, men maskägg har väl en tendens att göra det, tyvärr.
#104 - 29 mars 2014 23:03
[QUOTE=Animaniac;1692072]Masken överlever inte frysning, men maskägg har väl en tendens att göra det, tyvärr.[/QUOTE]

Det låter ju lite oroande.. Är det något speciellt frysfoder man bör undvika?

Jag har även fått någon sorts små loppor på ytan. Inget som jag egentligen bryr mig om men kan det också komma från maten? Och är innebär det något negativt för akvariet?
#105 - 29 mars 2014 23:05
Nej, de där lopporna är nog inget farligt, har också det, och tror snarare att det är ett fodertillskott för fiskarna.
#106 - 30 mars 2014 20:08
Nu när jag börjar bli nöjd med scapen kommer jag börja satsa lite mer på att få ner PH och mörka ner vattnet. Var ute och hämtade en bunke alkottar idag som jag gjorde soppa på. Hällde i en halvliter nästan svart vatten och resultatet blev bra! Ska fortsätta mörka ner lite allt eftersom och sedan behålla nivån genom att tillsätta vid varje vattenbyte. Kommer inte bli svartvatten men mörkare och surare än kranvatten iaf!

[ATTACH=CONFIG]68308[/ATTACH]

När jag har fått bukt på den här satans camallanus så ska jag byta ut Rosentetrorna mot Kardinaler med. Tycker fiskarnas färger kom fram mer nu med lite gulare vatten också, så Kardinalerna kommer nog att lyfta helhetsbilden :)
#107 - 30 mars 2014 20:53
Trevligt att du slagit in på mörkrets väg, det var precis vad jag hade önskat mig i det karet! :)
#108 - 31 mars 2014 05:30
Låter spännande det du har på gång.

När det gäller din infektion av Camallanus Cotti. Har du läst detta?
Det tar 34-42 dagar (om jag nu fattat rätt i de rapporter jag läst) innan en larv genom flera utvecklingsstadier så småningom utvecklats till en hona, så någon infektion är inte möjlig innan dess. Så de fiskar man ser dessa spröt på måste ha haft larven minst en dryg månad. Camallanushonan kan ju sedan leva i en fisk eller i botten i år. Men arten kommer från Asien och stubbar och annat fint man kan ha i karet kan inte föra över smittan.
#109 - 8 april 2014 19:29
Resultatet av camallanusinvasionen blev 2 döda scalarer tyvärr :( En är spårlöst borta sen några dagar tillbaka och en var så illa däran från sviterna av parasiten att jag avlivade den idag.

Nu ser jag inga symptom längre på fisken som är kvar så jag hoppas jag är av med det!
#110 - 8 april 2014 19:53
Tråkigt. Jag förlorade nog inga scalarer, eller andra fiskar, till Camallanusen, men några scalarer verkade inte tåla den andra medicineringen. Men nu har jag faktiskt en scalare kvar, som jag var övertygad om att den skulle dö, den låg bara på sidan ett bra tag. Men nu är den hur pigg som helst, och äter som den ska.
#111 - 8 april 2014 19:56
Behöver lite tips av er här inne.. Jag har ju gulat ner vattnet nu med alkottar, fick bra resultat. Dock tycker jag att det ser lite skumt ut med mycket växter och brunt vatten :/ Vad tycker ni andra?

Hade vart kul att köra ett riktigt svartvatten någon gång men nu med de fiskar jag har och inredningen i övrigt tycker jag inte riktigt att det passar.. Tankar om det?
#112 - 14 april 2014 10:16
Wohoo april månads snyggaste akvarium :) Riktigt kul! Får tacka er som har hjälpt mig med frågor och svar och era peppande ord.

Nu är Rosentetrorna sålda och 10 Kardinaltetror är inköpta. Börjar med 10 om det skulle bli så att de blir scalarmat :/ Det ser lite oroande ut nu när de ligger i påsen men vi får väl se. Klarar de sig undan scalarerna så blir det fler, 40-50 st hade jag tänkt mig. Håller tummarna!

#113 - 14 april 2014 10:27
Grattis till månadens akvarium, grymt snyggt e det. Vi får hoppas kardinaltetrorna klarar sig får dom kommer verkligen till sin rätt i lite mörkare vatten! Vi får väl även hoppas att scalaren vid påsen bara hälsar dom välkomna och inte ser mat:-(! Lycka till iallafall!
#114 - 4 maj 2014 16:03
Lägger utvecklingen av akvariet på is för ett tag nu. Har inte kunnat vara särskilt aktiv senaste tiden pga jobb på annan ort. 4 av 8 scalarer kvar i livet, i övrigt inga förändringar. Återkommer i sommar när jag ska ta bort juwel-ramen, byta ut belysning och uppgradera till större pump. Blir lite som en nystart :)

#115 - 21 februari 2015 10:20
Nu så..!
Efter en lång tid med mindre aktivitet i akvariet har jag tänkt att ta tag i det igen, då tiden har börjat infinna sig åter :) Jag vann ju årets akvarium här för någon månad sen, vilket var oerhört smickrande, och prispotten blev 2000 kr från Imazo.

Jag har tänkt köpa in lite nya ciklider. För tillfället har jag 8 Rio Nanay-scalarer, 1+2 Apistogramma Cacatuoides, några Corydras Panda, några malar och ett stim kardinaltetror.

Jag funderar på vilket antal som är bäst att köpa.. Inredningen har ändrats lite men grunden är den samma. Lite mer välvuxet nu och små justeringar har gjorts. Hade ju bolivianer ett tag och då köpte jag bara 2. Hade lite oflyt med camallanus-mask och dessutom visade det sig vara 2 hanar som aldrig kom överens. Nu tänker jag 4-6 st. Vad tror ni?

Utöver 4-6 bolivianer så lutar det åt 2 st L201 (har en ensam sedan innan), lite fler Cory Panda och påfyllning av Kardinalstimmet. Åsikter/funderingar?

Ska lägga ut någon bild på hur det ser ut idag så ni kan se själva :)
#116 - 21 februari 2015 10:39
Ditt kar är verkligen jätte snyggt!!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
#117 - 23 februari 2015 20:49
Lite update efter det långa uppehållet! Red back-scalarerna har bytts ut mot Rio Nanay-scalarer. Riktigt nöjd med dom, ska bli kul att se hur de blir när de är större. Annars är det väl lite omscapat men inget revulotionerande!

Om några dagar kommer lite påfyllning på fiskbeståndet :)

#118 - 23 februari 2015 20:54
Magiskt kar. I'm jealous. :<
#119 - 5 mars 2015 20:12
Nu har jag hämtat min vinst från imazo, några riktigt fina ex av Mikrogeophagus Altispinosus bl.a. Ska slänga upp lite bilder imorn :)
#120 - 9 mars 2015 18:46
[QUOTE=timpin;1692156] så ska jag byta ut Rosentetrorna mot Kardinaler med. Tycker fiskarnas färger kom fram mer nu med lite gulare vatten också, så Kardinalerna kommer nog att lyfta helhetsbilden :)[/QUOTE]Japp:):):) En av våra vackraste akvariefiskar som ska gå i rätt miljö för att komma till sin rätt och då kan de göra hela akvariet;)
#121 - 9 mars 2015 21:22
Ja jag blev helnöjd! Får se hur länge scalarerna håller sig borta från dom, men det har ju funkat hittills iaf.

Blev visst lite fördröjt med bilderna, kom lite annat ivägen. Men det kommer :)

En annan fråga.. Ni som kör med torv, vad kör ni med för typ av torv och hur går ni tillväga för att inte sänka pH för snabbt och behålla stabil nivå vid ex vattenbyten?
#122 - 19 mars 2015 21:44
Vilken ispirationskälla! Hoppas du inte har emot man tar nått knep o tricks till mitt amerika kar=)
#123 - 29 mars 2015 22:32
Bump! Ingen som har något att tillägga gällande torv eller andra pH-sänkare? Har runt 7 nu enligt Tetras dropptest, skulle vilja komma ner närmre 6 med tiden. Vill alltså sänka sakta och få till något så att vattenbytena (ca 30% i veckan) inte gör att det svajar upp och ner.
#124 - 22 april 2015 18:43
Inte för mycket torv, det färgar vattnet en hel del samt drar ner pH:t ordentligt. Ta det lugnt, och öka på så sakteliga om du inte får önskad effekt.
Det smidigaste är att lägga torven i en damstrumpa eller liknande, så du inte får en massa bös i hela karet...:)
#125 - 23 april 2015 04:48
Men du, vad är det som gör att du inte tar ner PHt med Co2? Utrustningen är ju simpel.
#126 - 23 april 2015 05:42
[QUOTE=timpin;1732616]Bump! Ingen som har något att tillägga gällande torv eller andra pH-sänkare? Har runt 7 nu enligt Tetras dropptest, skulle vilja komma ner närmre 6 med tiden. Vill alltså sänka sakta och få till något så att vattenbytena (ca 30% i veckan) inte gör att det svajar upp och ner.[/QUOTE]

Du har ju säkert 7,5ish i kranen. Så om karet trycks ner till 6 med torv ( du får andra fina effekter av torv också med humusämnen osv ). Anyway, om du byter 30% av vattnet med 7,5pH, ditt pH efter vattenbyte kommer vara typ 6,5 istället för 6. Vet inte om en sådan liten svajning gör så himla mycket?
#127 - 23 april 2015 22:38
[QUOTE=ansjo;1734387]Inte för mycket torv, det färgar vattnet en hel del samt drar ner pH:t ordentligt. Ta det lugnt, och öka på så sakteliga om du inte får önskad effekt.
Det smidigaste är att lägga torven i en damstrumpa eller liknande, så du inte får en massa bös i hela karet...:)[/QUOTE]

Lite så jag tänkt, vill inte ha svaj på pH. Men jag vill ha det ganska bra färgat :)

[QUOTE=Bluewing;1734420]Men du, vad är det som gör att du inte tar ner PHt med Co2? Utrustningen är ju simpel.[/QUOTE]

Har funderat i dom banorna. Kan väldigt lite om Co2, kanske borde plugga på det där lite :) För växternas skull känns det inte som att det behövs, har rätt mycket fisk och växterna ansas on a weekly basis. Sänker det även kH?

[QUOTE=Einarsson;1734426]Du har ju säkert 7,5ish i kranen. Så om karet trycks ner till 6 med torv ( du får andra fina effekter av torv också med humusämnen osv ). Anyway, om du byter 30% av vattnet med 7,5pH, ditt pH efter vattenbyte kommer vara typ 6,5 istället för 6. Vet inte om en sådan liten svajning gör så himla mycket?[/QUOTE]

Nej jag vet inte heller riktigt hur mycket det kan skilja men om man sakta adderar torv tills man får önskat pH så borde fiskarna hinna med att vänja sig tänker jag? Där har jag även funderat på hur det blir vid vattenbyten.. Gör näst intill aldrig några större byten (uppksattningsvis 15-20%/vecka brukar det bli), men om jag nu får ner det till ex 6,5 och sedan slänger i 20% kranvatten som har 7,5%.. kanske blir för svajigt för firrarna?

Tack för tipsen hörrni, mata på bara :)
#128 - 24 april 2015 06:48
[QUOTE=timpin;1734546]
men om jag nu får ner det till ex 6,5 och sedan slänger i 20% kranvatten som har 7,5%.. kanske blir för svajigt för firrarna?
[/QUOTE]

Det skulle innebära 6,5 pH -> 6,7 pH vid ett sånt vattenbyte. Det tror jag inte de mår dåligt av. : )
#129 - 2 maj 2015 22:42
Nu har jag kört med lite extra alkottar och mer cirkulation på botten ett tag, känns som att det har gett bra resultat. I torsdags fick jag lek på ett par av bolivianerna och idag scalarer :)

Jag satte en streamer på 1000 l/h i ena hörnet och riktade snett neråt. Mina corrys verkar lite piggare sedan jag ökade bottencirkulationen och en del har faktiskt börjat få spröten tillbaka, i alla fall delvis. Dock gillar jag inte när tekniken syns så det är bara en temporär lösning tills jag kommer på hur jag ska lösa det permanent.

Startade ett litet köks-nano i dagarna med, helt nytt med nano för mig! Tanken är att det ska bli lite räkor och kanske några Galaxyrasbora. Slänger in en bild på det för skojs skull!

Tyvärr är min kunskap gällande sambons systemkamera oerhört begränsad så ni får ta bilderna för vad de är tills hon har tid att snäppa upp det hela :d
#130 - 3 maj 2015 01:59
Nästsista bilden kunde du jo ha lagt med i fototävlingen. Tror den hade kunnat komma i topp 3 :-)

Snyggt kar också.
#131 - 3 maj 2015 05:16
Vilka fina bilder och fiskar :).

//Inger
#132 - 13 maj 2015 15:06
Lek igen :)
[ATTACH]75988[/ATTACH]
#133 - 13 maj 2015 15:11
Väldigt snygga bilder! Har du den Honey blue eller vad den heter? :)
#134 - 15 maj 2015 04:42
[QUOTE=Likan;1736448]Väldigt snygga bilder! Har du den Honey blue eller vad den heter? :)[/QUOTE]
Jag knappt inte vad honey blue är för scalare egentligen men detta är Rio Nanay. Möjligtvis är honey blue någon ytterligare avling på Rio Nanay eller så är det bara ett smeknamn/försäljningsnamn för de ser exakt likadana ut. Vet att Hannes kallade sina för honey blue innan men har nu slutat med det.
Hur som haver är de väldigt fina :)
#135 - 15 maj 2015 07:23
[QUOTE=timpin;1736679]Jag knappt inte vad honey blue är för scalare egentligen men detta är Rio Nanay. Möjligtvis är honey blue någon ytterligare avling på Rio Nanay eller så är det bara ett smeknamn/försäljningsnamn för de ser exakt likadana ut. Vet att Hannes kallade sina för honey blue innan men har nu slutat med det.
Hur som haver är de väldigt fina :)[/QUOTE]

Enda scalaren som jag är lite småsugen på nämligen. ;) Så absolut, fina är de verkligen!
#136 - 15 maj 2015 08:26
Verkligen ett snyggt nano du har fått till. Tycker det är riktigt svårt att inreda så små akvarier
#137 - 20 maj 2015 20:57
[QUOTE=Jesper Broman;1736721]Verkligen ett snyggt nano du har fått till. Tycker det är riktigt svårt att inreda så små akvarier[/QUOTE]

Tack för det Jesper :) Det är ju precis i sin linda nu och jag har aldrig haft ett "riktigt" nano innan. Jag är försiktigt optimistisk :) Har fått i lite Crystal Red nu med, 10 st närmare bestämt. Mer mossa framöver är tanken.

Tyvärr fick jag slänga in en klumpig värmare med som drar ner känslan i det, blir för kallt för kommande Galaxyrasboras annars :mad: Slänger upp lite bilder!
#138 - 20 maj 2015 21:10
Lite mer bilder på leken.. De kom till larv-stadiet denna gång iaf, en liten framgång mot förra gången då de bara nådde till rom :) Nu är mini-scalarerna dock borta, svårt för föräldrarna att försvara dom och de ägg som inte kläcktes möglade. Men övning ger färdighet, skönt att det har bildats ett ordentligt lekpar i alla fall!
#139 - 21 maj 2015 05:08
[QUOTE=timpin;1737231]Tack för det Jesper :) Det är ju precis i sin linda nu och jag har aldrig haft ett "riktigt" nano innan. Jag är försiktigt optimistisk :) Har fått i lite Crystal Red nu med, 10 st närmare bestämt. Mer mossa framöver är tanken.

Tyvärr fick jag slänga in en klumpig värmare med som drar ner känslan i det, blir för kallt för kommande Galaxyrasboras annars :mad: Slänger upp lite bilder![/QUOTE]

Det där är så snyggt!

Jag körde ju också räkor för ett tag sen och jag börjar sakna det lite. Men det blir lätt en massa krångel.
Var försiktig bara med dina räkor för över 24-25 grader så börjar dom dö. Men det har du säkert koll på.
#140 - 17 juni 2022 09:44
Im back! Dock i ny tappning. Finns väl inga kvar i denna tråden.. men OM det nu mot förmodan skulle vara någon som får notiser så är ni hjärtligt välkomna att börja följa min nya tråd istället :
https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/2436481-960l-inbyggt-sa-paludarium

Liknande stil och tema är det tänkt, ska ge mig ut på rotjakt framöver ? Denna gången blir det 960l, inbyggt, förmodligen med landdel ovanpå. Lite mer åt paludarium, fast fokus på akvariumet.

Annons