Timerstyrd dimmer ?

#1 - 20 augusti 2003 12:17
<font color="red">Nån som vet var man får tag på en dylik ?
Inte "manuell" utan så att man kan ställa in när och hur länge den ska gå från 0-100% Resp 100-0% strömstyrka.</font id="red">

Röd för viktigt, prioriterat och angeläget.
#2 - 20 augusti 2003 12:24
Ja du, jag håller som bäst på att konstruera en själv, kanske finns att köpa? vet inte var och för hur mycket dock... men mitt bygge kretsar runt en dimmerprodukt från eljo och en liten microprossessor som styr ljuset upp och ner i 254 steg under 20 min, inte klar ännu dock... sitter 2 st timrar för att tala om när ljusminskningen ska starta resp öka... men men det är lite speciellt att dimma lysrör.... men höjer nätfrekvensen på dem istället för att använda sig av induktans... alldeles för långt för att förklara! men när den är färdig(jag lider av extrem tidsbrist) så ska jag lägga upp hur man bygger den för de som vill göra ett test och har kunskapen.. tål att nämas! lysrörbelastningar under 36w är nästan omöjliga att dimma...
#3 - 20 augusti 2003 12:28
alltså, missade att poängtera det, men primärt är det för mitt lilla akvarium med glöd/lågenergilampor.

det är ju så att apparaturen skulle kunna ha en vardaglig funktion också, så det är konstruktionen jag är ute efter, inte syftet.
#4 - 20 augusti 2003 12:37
Konstruktionen finns idag i hönshus, och kanske andra typer av djurstallar. Det är dock en PLC-styrd historia och inte alls billig.
#5 - 20 augusti 2003 15:15
Hej!

Det går inte att dimmra lågenergilampor utan att ha specialarmaturer med elektroniska och dimmbara driftdon och rör som passar.
Det samma gäller lysrör. Man måste helst ha specialarmaturer som har dimbara elektroniska driftdon.
Generellt så kan jag säga att dessa driftdon har en ingång för 1-10volt som berättar för röret hur mycket det ska lysa. Det finns naturligtvis även specialdimmrar som ser ut som vanliga att koppla in på 1-10 volts ingången men då får man manuell styrning.

Ett problem är att om man tänder på lågljus så startar rören ändå på halvljus men sjunker omedelbart. Detta händer för att röret ska kunna tända.

Jag har inte hittat någon enkel och billig lösning på problemet för akvarieägare som vill ha skymning och gryning.

Det lättaste är att montera lite glödlampor i lysrörsrampen som tänds en halvtimme tidigare och släcks när lysrören går igång. Denna lösningen kostar bara ett extra kopplingsur och någon lamphållare och är säkert en bra lösning för fiskarna, eller varför vill man ha gryning egentligen???

Urban
#6 - 20 augusti 2003 16:48
lättare sagt än gjrt verkar det vara att både få tag på och att göra en "naturlig" soluppgång/nedgång.
#7 - 20 augusti 2003 17:13
du har ju solen ute =) skaffa massa algätare bara & ställ karet i solen..hehe
#8 - 20 augusti 2003 18:31
du! de tänker varken jag eller någon annan göra! de kommer att bli grönt vare sej du bara har algätare eller inte. dom lär väl bli mätta på alger förr eller senare. och då måste de vila, under den tiden vill de väl antagligen inte äta. och då har du ett vakert grönt ogenomträngligt tjockt lager med alger.

men däremot kan man sätta de så att solen skiner in på morgonen lite lätt, och sedan tänds belysningen. på kvällen behövs ingen solnedgång. rumsbelysningen är ju oftast tänd vid den tiden.

tänk åp dom som bor norr om polcirkeln, de får ju ett hel mörkt akvarium på vintern, sen på sommaren så blir det ljust dygnen runt.
#9 - 21 augusti 2003 17:36
Det är enkelt att göra med X10-systemet, ett fjärrstyrningssystem för hemmabruk. Det kostar dock närmare en tusenlapp i grundkostnad, så det kanske är för dyrt bara för ett akvarie.
#10 - 21 augusti 2003 18:26
Hej!

X10 ???? Vad är detta. 1000kr är det nog många som skulle betala för nåt som funkar.
Är det programeringsbart och går det att styra lysrör?(1-10 volt)

Urban
#11 - 21 augusti 2003 18:49
http://www.x10.nu/

M.W
#12 - 21 augusti 2003 19:12
Ursprungligen skickat av M.W

http://www.x10.nu/

M.W

Finns väl inget i det systemet som dimmar lysrör?!?
#13 - 22 augusti 2003 20:06

Nej X10 är ju avsett för att dimma glödlampor, inte lysrör. Men den är ju klart billigare än en PLC..

Annons