förlåt om jag lånar tråden ...
MEN , hur ställer man in en timer ?
Ja jag är blond :D Men nu har jag köpt 2 olika sorter, och jag har gett upp båda två, dom tänds och släcks inte när jag vill de... :confused:
Ska lampan på akvariumet vara tänd eller släckt när jag ställer in, man ska trycka ner "plupparna" under tiden den ska vara tänd? Och sedan vrida de i mitten till klockans tid? Eller vadå.. Gör de säkert mer komplicerat än vad de är..
Vi tar det riktigt pedagogiskt :)
"Plupparna" trycks ner för de tider du vill ha ljuset (eller vilken annan utrustning du väljer att koppla in via timern) på. Vanligtvis representerar varje "plupp" 15 minuter.
Vrid sedan hella ringen med "pluppar" medurs så den pil (eller annan indikation) innanför ringen med "pluppar" visar på aktuell tid.
Det brukar också finnas en liten strömbrytare på sidan av timern där man kan välja mellan att timern alltid ska vara på eller att den ska slå av och på enligt "plupparnas" inställning.
När det hela sitter i väggen kommer ringen med "pluppar" att rotera ett varv per dygn. Tittar man ner i springan utanför ringen med "pluppar" så kan man se en liten pigg som "känner av" om "plupparna" är nedtryckta eller inte. Strömbrytaren på sidan av timern "fäller in" den här piggen om man ställer timern i "alltid-på" läget.
Så mycket mer kan man inte säga om en mekanisk timer :D