timer (brandfara)

#1 - 13 juni 2003 14:11
ett påstående jag hört:använd inte timer,dom kan orsaka brand,speciellt dom billiga varianterna:vad säger ni?
#2 - 13 juni 2003 14:21
Tycker det låter konstigt. Jag skulle då inte klara mig utan timers.
#3 - 13 juni 2003 14:26
Låter verkligen konstigt,ska vara dom digitala isf.Jag själv kör med en enkel mekanisk som man får ställa om varannan månad men den var billig (99:- på Åhlens) så man kan ju inte begära allt.
#4 - 13 juni 2003 14:26
Ursprungligen skickat av casper

ett påstående jag hört:använd inte timer,dom kan orsaka brand,speciellt dom billiga varianterna:vad säger ni?

Allt du stoppar i eluttaget kan givetvis orsaka brand precis som att all mat du stoppar i munnen kan orsaka kvävning. Jag tycker man skall lägga sin försiktighet på en rimlig nivå.

Peter
#5 - 13 juni 2003 14:29
eller hur, alla el produkter kan starta en brand, tex mobil laddare kan självantända om dom alltid sitter i väggen men hur många bryr sig om att alltid dra ur dom endå? allt är relativt..

vanligaste brandorsaken i hem är väl att kylskåp börjar brinna om jag inte har helt fel (ja bland el produkter då) men ingen drar ju ur sladden p åsitt kylskåp när dom går hemmifrån så =)
#6 - 13 juni 2003 15:00
självklart så kan allt man stoppar i uttaget ställa till det,men ..tydligen skulle det va vanligt att dom "hänger" sig eller nått sånt o sen typ smälta ner och orsaka brand...risker tar man ju alltid men om risken är överhängande så vill man ju inte riskera nått[;)]
#7 - 13 juni 2003 16:12
Timern är inte den största brandrisken i akvariesammanhang utan lysrören är en större risk eftersom dom kan explodera. Den största brandrisken i hemmet är tv:n (skruva av baksidan på tv:n så lär ni hitta en hel dammråttfamilj[:-58]). Det som kan hända med en timer är att den kortsluts och proppen går samt att plasten eventuellt kan smälta men något annat har jag svårt att tänka mig.
MVH Daniel (jobbar med brandskydd)
#8 - 13 juni 2003 16:12
Har hört samma sak, tydligen någon ny undersökning.
#9 - 13 juni 2003 17:48
vad mrsonk? att det är en risk eller inte? undersökning?
#10 - 13 juni 2003 19:47
Ja enligt de som gjorde undersökningen fanns det tydligen en risk. Jag har inte tagit del av resultaten utan bara hört lite snack.
#11 - 13 juni 2003 20:04
Låter verkligen konstigt,ska vara dom digitala isf.Jag själv kör med en enkel mekanisk som man får ställa om varannan månad men den var billig (99:- på Åhlens) så man kan ju inte begära allt.

Inget på Åhléns är väl billigt ;-) Själv köpte jag ett tvåpack för 70 spänn på Clas Ohlson, och de behöver inte ställas om (förutom vid sommartid kanske).
#12 - 13 juni 2003 21:38
Tvättmaskiner lär visst vara ganska så brandfarliga, även om jag aldrig själv har stiftat bekantskap med någon sådan (som brunnit) [:-38]
#13 - 13 juni 2003 21:52
Ungefär min mening. Allt elektriskt innebär väl en höjd brandrisk om man undersöker det tillräckligt mycket.
#14 - 14 juni 2003 01:24
Hej!

Jahaaaa, kan man diskutera det här ämnet ochså? Fräänt!

Man baxnar !!!

Mvh Jarinen
#15 - 14 juni 2003 06:25
Visa mig den undersökningen! För det var det löjligate jag hört på länge! En timer blir ju inte ens varm när den är "på".

Då är det ju 1000 ggr större risk att TV:n eploderar, en lampa exploderar, bilen börjar brinna, datorn /skärmen börjar brinna...

Säkringen lär gå så fort elden tar fart vart den än gör det, för det blir en enorm överström på en fas och då bryts strömmen a en säkring!...
#16 - 14 juni 2003 08:41
Blixten kan ju också slå ner....! (kunde inte låta bli.)
För att nu skriva något helt meningslöst. Visst kan det finnas risker men mig vetterligt så är alla timers som säljs godkända av någon organisation, kommer inte på namnet nu. Ha en underbar dag.
#17 - 14 juni 2003 10:30
Jarinen, du behöver inte vara med och diskutera annat än bara de ämnen som du tycker rör dig och ditt akvarieintresse.
#18 - 14 juni 2003 10:45
Jarinen: Eftersom de flesta har timer's till sina akvarium så kan det ju vara ganska bra att veta.
#19 - 14 juni 2003 10:50
datorn /skärmen börjar brinna...

...har faktiskt hänt mig två gånger. Bägge gångerna var det trafon i datorn som brann (ja, brann å brann... plast förkolnade och det blev en del rök & lukt).
#20 - 14 juni 2003 10:53
Ursprungligen skickat av mrsonk

Jarinen: Eftersom de flesta har timer's till sina akvarium så kan det ju vara ganska bra att veta.

Jäpp, visst är det så.

Mvh Jarinen
#21 - 14 juni 2003 11:43
Det är ju bara att skaffa jordfelsbrytare så borde problemet vara löst eller? om det blir kortslutning så slås strömmen av...
och det borde enbart vara vid kortslutning som det kan bli så varmt att det börjar brinna eller?

Annons