Timer

#1 - 1 juni 2008 15:06
Hur ställer man in en timer som skall styra belysningen i karet?

Fråga 1:
På bruksanvisningen står det att man trycker in önskat antal skivor för hur länge timern skall vara tillslagen, varje skiva är 15 minuter. Betyder tillslagen timer att ljuset är tänt eller betyder det att ljuset är släckt?

Fråga 2:
Vrid urtavlan i pilens riktning tills aktuell tid visas mot markerad pil.
Menar man med aktuell tid den tid som dygnet har just då, eller menar man med aktuell tid den tid då timern skall bli tillslagen? Eller vilken j*a aktuell tid menar man?

Om jag vill att ljuset skall vara på från kl 10 till kl 22 varje dag - vilken tid skall vara den aktuella tiden när jag ställer in timern. (Jag antar att jag trycker in 48 skivor.)

Please help! Snälla, ha överseende med att jag är hopplös på sådant här.[:o]
#2 - 1 juni 2008 15:13
TinaM skrev:
Hur ställer man in en timer som skall styra belysningen i karet?

Fråga 1:

På bruksanvisningen står det att man trycker in önskat antal skivor för hur länge timern skall vara tillslagen, varje skiva är 15 minuter. Betyder tillslagen timer att ljuset är tänt eller betyder det att ljuset är släckt?

Fråga 2:

Vrid urtavlan i pilens riktning tills aktuell tid visas mot markerad pil.

Menar man med aktuell tid den tid som dygnet har just då, eller menar man med aktuell tid den tid då timern skall bli tillslagen? Eller vilken j*a aktuell tid menar man?

Om jag vill att ljuset skall vara på från kl 10 till kl 22 varje dag - vilken tid skall vara den aktuella tiden när jag ställer in timern. (Jag antar att jag trycker in 48 skivor.)

Please help! Snälla, ha överseende med att jag är hopplös på sådant här.[:o]

Tillslagen timer=strömen på
Pilen på dygnets aktuella tid
#3 - 1 juni 2008 15:46
Tillslagen timer=strömen på

Pilen på dygnets aktuella tid

Så då trycker jag ner 40 skivor om jag vill att lyset är på i 10 timmar?

Om pilen är dygnets aktuella tid, hur ställer jag in att lyset skall vara på från kl 10 på förmiddagen?:confused: Dygnets aktuella tid just nu är ju 17:49 i skrivande stund.
#4 - 1 juni 2008 16:28
Sätt pilen mot det klockslaget som är just precis innan du ska koppla in den i strömuttaget.

Innan du kopplar in den i strömuttag, tryck ner dem skivorna som är mellan 10-22.

Är inte svårare än så.
#5 - 1 juni 2008 19:14
TinaM skrev:
Så då trycker jag ner 40 skivor om jag vill att lyset är på i 10 timmar?

Om pilen är dygnets aktuella tid, hur ställer jag in att lyset skall vara på från kl 10 på förmiddagen?:confused: Dygnets aktuella tid just nu är ju 17:49 i skrivande stund.

Du behöver inte räkna antalet "skivor". Fäll bara ner alla skivorna som finns mellan de klockslag du vill ha det tänt. Förutsatt att pilen pekar mot aktuell tid så kommer det släckas o tändas de tider du ställt in den på. Ringen med "skivor" roterar när timern får ström.
#6 - 1 juni 2008 22:37
Sitter i samma båt, fick med en elektronisk timer med 300 baljan och den övergår mitt förstånd..
#7 - 3 juni 2008 19:17
Tack alla för era svar.:)
Nu har jag förstått och min timer funkar prima.

Jag tryckte ner skivorna mellan de klockslagen jag ville att lampan skulle lysa. Sedan ställde jag in tiduret, den vridbara, mot pilen med den tiden som mitt armbandsur visade just då.

Hoppas det hjälper dig Gaffel.

Annons