Tillverkning av aquarelle mfl upphör

#1 - 10 mars 2010 12:25
Satt precis i telefon med philips sthlm som bekräftar att hela deras akvariefamilj med aquarell, aquasky och aqua coral nu försvinner, beslutet togs av huvudkontoret i holland i slutet av förra året och det finns inga stora kvantiteter på lager, philips hänvisar till akvarieteknik i filipstad som huvudgrossist och där uppger man att dom har aquarell i lager som räcker i omk 6 månader.
#2 - 10 mars 2010 12:38
Jävlar vad synd, berättade dom varför dom tog beslutet att avsluta tillverkningen av deras akvarierelaterade rör?

Då är det nog bäst att jag skyndar mig på och fixar hem en del aquarelle rör så att jag har i reserv för att byta.

Riktigt synd åter igen.
#3 - 10 mars 2010 13:05
Philips Sthlm gav ett tämligen uppgivet intryck när mer ingående frågor kring beslutsprocessen kom på tal, det erkändes vagt att beslutet var förvånande med tanke på förra årets undersökningar där populariteten undersökts på 'flera stora svenska forum inom genren'.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 mars 2010 13:29
Hörde detta av Akvarieteknik för någon månad sedan - hoppas att de och andra grossister hittar något annat liknande lysrör när de som finns på lager är slut.

Att tillverkningen las ner beror sannolikt helt enkelt på att denna bransch är för liten för att det skall löna sig att tillverka specialrör för den.
#5 - 10 mars 2010 14:48
Var ju ett par månader sedan denna nyhet kom

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135587
#6 - 10 mars 2010 14:59
endymion skrev:
Var ju ett par månader sedan denna nyhet kom

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135587

Sant, men som du skrev då i tråden att det var ett rykte. Nu bekräftade Gaffel det med philips.
#7 - 10 mars 2010 15:50
Jaha. Jag antar att Hagen med sitt PowerGlo är rätt glada, då.
#8 - 10 mars 2010 16:02
Bara att beklaga om jag trampade dig på tårna endymion, helt missat din tråd!

Att philips drar sig ur är oroväckande eftersom många tillverkare borgar för ett gott utvecklingsarbete, gud förbjude att man en vacker dag skulle se sig tvingad att använda juwels skitrör..

Blir till att beställa rör för några tusen så det räcker ett tag framöver..
#9 - 10 mars 2010 16:41
Då gäller det att köpa rör, skall skaffa ny ramp så då får man köpa på sig extra rör.
#10 - 10 mars 2010 19:08
Metallhalogenens tid är kommen!
#11 - 10 mars 2010 19:10
Dom är väl förbaskat dyra? Fast de kanske är värda det i längden.
#12 - 10 mars 2010 19:12
Jag har hört att det är för att dom inte tjänade någonting på att sälja rören, men vet inte.. men det låter logiskt :(
#13 - 10 mars 2010 20:14
Det finns ett uttryck som Philips tydligen glömt och det lyder 'Det man förlorar på gungorna tjänar man in på karusellen!'

Varit väldigt nöjd med philips produkter ända fram tills idag och det kommer att kännas väldigt tråkigt att jag i framtiden kommer att påminnas om dom där alldeles förträffliga aquarell och aquasky rören som philips tog ifrån mig varje gång jag står i en zooaffär, med detta mitt 5 555 inlägg här på Zoopet avslutar jag kvällen och önskar alla en god natt!
#14 - 10 mars 2010 20:32
Varför inte byta till Sylvania Aquastar, i stort sett samma som Aquarelle.. Om nu inte dom också försvinner, fast slutar Philips med sina rör får ju Sylvania hela marknaden.
#15 - 10 mars 2010 22:40
Gaffel skrev:
Bara att beklaga om jag trampade dig på tårna endymion, helt missat din tråd!

Ingen fara för min del, det var bara att jag sett det som en självklarhet de senaste månaderna.

Många butiker har köpt på sig stora lager. Framför allt tycker jag det är synd att T5 rören kommer försvinna för de är billiga och det ser fantastiskt ut på sällskapsfisk. T8-rören är ju väldigt snarlika Sylvania Aquastar, men på T5 skiljer det rätt mycket mellan dessa fabrikat.
#16 - 10 mars 2010 22:41
Johanski skrev:
Metallhalogenens tid är kommen!

Metall halogen kommer aldrig att slå igenom stort de kostar för mycket och är alldeles för dyra att driva.
#17 - 10 mars 2010 22:51
endymion skrev:
Metall halogen kommer aldrig att slå igenom stort de kostar för mycket och är alldeles för dyra att driva.

Är man seriös akvarist så får det kosta vad det vill:p
Satte precis upp min mh-armatur idag tillsammans med asynja och min käraste;)

Men det var ju fruktansvärt tråkiga nyheter... har ju t8 till 200 liters...
Det finns säkert nåt annat trevligt men kanske mer svåråtkomligt och kanske inte samma kvalitét för samma pris?
Om det inte finns så komer det säkert;)
#18 - 10 mars 2010 23:02
karrokaja skrev:
Är man seriös akvarist så får det kosta vad det vill:p

Satte precis upp min mh-armatur idag tillsammans med asynja och min käraste;)

Men det var ju fruktansvärt tråkiga nyheter... har ju t8 till 200 liters...

Det finns säkert nåt annat trevligt men kanske mer svåråtkomligt och kanske inte samma kvalitét för samma pris?

Om det inte finns så komer det säkert;)

Är man seriös akvarist skippar man dyra energikrävande lösningar så man kan ha fler akvarium ;)
#19 - 10 mars 2010 23:23
En utveckling inom LED-belysning för oss akvarister vore något! :) Skönt att bara behöva köpa lampor vid ett tillfälle! Och allt skulle vara dimbart! Aaaah... möjligheterna!
#20 - 10 mars 2010 23:28
Dyra att driva är metallhalogen (MH) inte, sett till förhållandet mellan energi och ljus så är metallhalogen och lysrör i stort sett lika. Tendensen är dock att de bästa är MH. Tittar man på förhållandet mellan energi och PAR (ljus som är användbart för växter) är det samma där, intressant nog är många lysrör som marknadsförs som lämpliga för växter (grolux osv) rena katastrofen i den grenen.

Energimässigt är alltså MH lika bra eller aningen bättre än lysrör. Däremot är de ju rakt inte billiga, det skall ingen påstå, varken helheten eller när man behöver byta lampa. Man kan dock göra klipp på begagnat och har man en gång vant sig vid MH så föredrar man det, dels för det vackrare ljuset med glitterlinjer, dels för den mycket smidigare skötseln när man inte behöver bängla undan en hoper lysrör för att komma åt.

Både MH och lysrör kommer dock att få däng snart, dioderna som är oerhört mycket effektivare kommer att ta över. Än så länge finns det frågetecken för både pris och ljusspektra men det börjar komma lösningar som känns allt intressantare. Jag har räknat lite löst och det är faktiskt redan idag möjligt att räkna hem en köp av dioder jämfört med en lysrörsramp. Med lite utveckling och sänkta priser med ökad efterfrågan så kommer dioderna att sopa bort allt annat när det gäller akvariebelysning som ju har lång användningstid.
#21 - 11 mars 2010 01:03
Bygert skrev:
Dyra att driva är metallhalogen (MH) inte, sett till förhållandet mellan energi och ljus så är metallhalogen och lysrör i stort sett lika. Tendensen är dock att de bästa är MH. Tittar man på förhållandet mellan energi och PAR (ljus som är användbart för växter) är det samma där, intressant nog är många lysrör som marknadsförs som lämpliga för växter (grolux osv) rena katastrofen i den grenen.

Energimässigt är alltså MH lika bra eller aningen bättre än lysrör. Däremot är de ju rakt inte billiga, det skall ingen påstå, varken helheten eller när man behöver byta lampa. Man kan dock göra klipp på begagnat och har man en gång vant sig vid MH så föredrar man det, dels för det vackrare ljuset med glitterlinjer, dels för den mycket smidigare skötseln när man inte behöver bängla undan en hoper lysrör för att komma åt.

Både MH och lysrör kommer dock att få däng snart, dioderna som är oerhört mycket effektivare kommer att ta över. Än så länge finns det frågetecken för både pris och ljusspektra men det börjar komma lösningar som känns allt intressantare. Jag har räknat lite löst och det är faktiskt redan idag möjligt att räkna hem en köp av dioder jämfört med en lysrörsramp. Med lite utveckling och sänkta priser med ökad efterfrågan så kommer dioderna att sopa bort allt annat när det gäller akvariebelysning som ju har lång användningstid.

Enligt de mätningar jag har hört talas om får Metallhalogen spö av T5 rör. Åtminstone när de mätt upp fotosyntesen. Eftersom jag inte är någon hejare själv inom ämnet litar jag på en bekant som kan betydligt mer och utfört mätningarna.
#22 - 11 mars 2010 11:20
Här finns det en undersökning:

http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Tittar man på det som är mest spännande för ett växtakvarium, hur mycket för växter nyttigt ljus man få ut per tillförd energi, så ligger bra lysrör och MH på 1.3 - 1.4 uE/s/Watt med viss tendens till att MH ligger aningen bättre till. Bäst är faktiskt ett T8, sen kommer ett gäng MH, en natrium och en PC innan bästa T5. Intressant att se är att vanliga dagsljusrör placerar sig bättre än de speciella akvarierören som ofta ligger på 0.9 - 1.0. Vi betalar med andra ord överpris för att få något sämre.

Att kvicksilver hamnar på 0.35 - 0.45 och halogen (utan M) på 0.25 säger ju en del också om vad man bör undvika.

Det finns förmodligen bättre T5 nu men det finns å andra sidan bättre MH också. Det jag tycker man kan se i den här undersökningen är att det är svårt att peka ut varken lysrör eller MH som entydiga vinnare, skillnaderna mellan bra och dåliga av respektive sort är mycket större än mellan typerna. Min mening är nog att vilket man väljer lysrör eller MH kan vara rätt likgiltigt när det gäller effektivitet, det viktiga är i stället att man väljer rätt sort av respektive typ.
#23 - 11 mars 2010 21:04
Bygert skrev:
Här finns det en undersökning:

http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

Intressant att se är att vanliga dagsljusrör placerar sig bättre än de speciella akvarierören som ofta ligger på 0.9 - 1.0. Vi betalar med andra ord överpris för att få något sämre.

Det där var ju bra att höra! då kan ju philips slänga sina akvarierör åt fanders och så köper man bara vanliga standard rör och vipps vi har bättre växtlighet i akvarierna.. fast kanske färgen på ljuset blir äcklig?
#24 - 11 mars 2010 22:19
karrokaja skrev:
Det där var ju bra att höra! då kan ju philips slänga sina akvarierör åt fanders och så köper man bara vanliga standard rör och vipps vi har bättre växtlighet i akvarierna.. fast kanske färgen på ljuset blir äcklig?

Nja, det är nog bara större chans att ljuset ser naturligare ut. Bara du undviker varma (2900 kelvin) och varmvita (3300 kelvin) lysrör och satsar på vita "4200 kelvin) eller dagsljuslysrör (6500 kelvin) så kommer det nog funka rätt bra. (Kelvintalen är ungefärliga, det är runt dessa man brukar säga är max för respektive beskrivning. Typ.)
#25 - 12 mars 2010 11:56
Då är det dags att skaffa sig ett litet lager innan allt tar slut och innan priserna börjar gå upp... hmmm....
#26 - 12 mars 2010 13:23
Hagen PowerGlo, LifeGlo, Sylvania Aquastar och Interpet Triton är alla liknande rör. Mycket svårt att se skillnad mellan dessa om man inte har dom bredvid varandra.
#27 - 12 mars 2010 14:40
Har du någon bra tanke på vad man kan ersätta philips aquasky med Defdac? I mitt tycke är nämligen aquasky ett suveränt rör att ha i framkant av akvariet eftersom det bryter av det lite störande röda ljuset från aquarellen!
#28 - 12 mars 2010 14:58
Ser ut som ett trifosfor med samma signatur som de ovan nämnda, men det är ruggigt svårt att avgöra färgen eftersom de exakta inbördes förhållandena mellan de tre spikarna avgör färgen.
#29 - 12 mars 2010 15:11
Vet inte om den här färgkartan hjälper något..
#30 - 12 mars 2010 15:15
karrokaja skrev:
Nejdu det kan du glömma, du ska tro att det är många som kör/kört med vanliga rör och det funkar inte bra med växter oavsett vad som står i artikeln du läst, och nej jag har inte läst den och kommer inte göra det heller;):d
#31 - 12 mars 2010 15:36
åheim skrev:
Nejdu det kan du glömma, du ska tro att det är många som kör/kört med vanliga rör och det funkar inte bra med växter oavsett vad som står i artikeln du läst, och nej jag har inte läst den och kommer inte göra det heller;):d

Läste inte heller artikeln:p
Hehe... Ok då fattar jag.. vi betalar överpris för nåt som är sämre, fast det är bättre:confused:

Finns väl andra rör att köpa och sen börjar ju LED fronten att röra ganska mkt på sej och det är ju bra:D
#32 - 12 mars 2010 16:07
karrokaja skrev:
vi betalar överpris för nåt som är sämre, fast det är bättre:confused:

Nej tex aquarelle är ett rör som är anpassat just för akvariebruk och triggar fotosyntesen hos växter och att det är mycket dyrare än lysrör för tex kontoret beror nog mest på att kundunderlaget är sååå mycket mindre!
Bilagor:
#33 - 12 mars 2010 18:47
Men då är ju frågan, om nu de rör som sälja i zoobutiker är särskilt anpassade till akvarier, varför ger de då inte mer av den sorts ljus som växter har glädje av? Vad är det för anpassning man gjort när man inte lyckats med en sån sak?

När jag pratar om vanliga rör så menar jag inte att man skall gå in på konsum och ta det som ligger överst. Det blir knappast bra. Däremot så kan man leta efter ett bra rör som inte nödvändigtivs är särskilt anpassat till akvarium som t ex Philips TLD 90. Det röret har många bra erfarenhet av och det finns Zoobutiker som säljer det.

Tittar man på siffrorna i testet så ligger det något efter Aquarelle men klart bättre än Hagens rör. Än intressantare blir det naturligtvis när man funderar på priset också...

Sen kan man ha särskilda önskemål om ljusfärg till t ex saltvatten och då blir det naturligtvis svårare att hitta annat än särkskilda akvarierör.
#34 - 12 mars 2010 20:56
PiaJo skrev:
Dom är väl förbaskat dyra? Fast de kanske är värda det i längden.

Själva armaturen som är dyr, nya lampor är inte dyrare än lysrör om du inte måste ha nåt visst märke. Att bygga egen ramp är mest prisvärt, har själv byggt en ramp med 2st 70w MH för en totalkostnad av ca 800kr inklusive 2 nya 14000k MH lampor.

Annons