tillverka inredning själv?

#1 - 22 oktober 2006 11:24
hej jag undrar hur man tillverkar inrednings mtrl som tål vatten (söt) för egen maskin. vilka matrl ska man använda? jag funderar på att göra ett vattenfall till mitt hörn akvarium samt bakrund inuti.tack för svar.

nikke
#2 - 22 oktober 2006 12:07
lecablock och viss form av frigolit (väldigt formbart) går bra t ex.
#3 - 22 oktober 2006 14:52
frigolit o fogskumm funkar bra bara o spackla o lacka

lecablock funkar också men du bör lacka dom så dom inte vittrar o förstör ditt ph
#4 - 22 oktober 2006 15:55
oki färg nån speciell?

oki färg/lack är det nån man ska föredra eller är det inte så känsligt?ja menar om färgen "fäller ut" nån kemikale o så.
sen har jag planer ang typ betong fog..ska fästa upp stenar i det .där sen vattenfallet ska vara.är det bara att ta en bet.fog som tål vatten bra?typ jag ska kakla fast med sten om vi säger så:-)

tack för alla fina svar.

nikke
#5 - 22 oktober 2006 19:59
lecablock kan jag rekomendera. har själv gjort en grotta av det.
Lägg gärna upp bilder när du är klar med det.

Min grotta.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94224
#6 - 23 oktober 2006 15:57
oki fränt med leca block.finns att få tag på vilket byggvaruhus som helst för dom övriga som inte vet.kan ha det till vatten fallet sen...det och skiffer sten blir det nog. oki mitt projekt...vattenfall och växter ovan karet sen i karet blir det egen tillverkad bakrund av frigolit..som jag formar med en värmepistol ,airbrushar med min gamla spruta med vattenbaserad hobby färg och sen på med nån lack...och det är den jag inte vet namnet på...ska vara nån lack som liksom förseglar färgen och alltsammans.nån som vet nåt? bilder kommer snart. :-)
#7 - 23 oktober 2006 16:02
ska vara nån lack som liksom förseglar färgen och alltsammans.nån som vet nåt?
Dessa lacker har rekommenderats tidigare här på forumet, de ska fungera i akvariemiljöer:
Vattenbaserade 2-komponentslacker. Exempel:
[LIST]
[*]Epotex akvarielack
[*]Nordsjö Epolan-V
[*]Flügger EP-V Topplack[/LIST]
#8 - 23 oktober 2006 19:05
Kom ihåg att lacka tunt, lackar du för tjockt riskerar du att få vita fält/prickar på bakgrunden.

Annons