tillverka egen bakgrund

#1 - 30 januari 2010 23:36
Har inte riktigt frugans mandat att köpa någon bakgrund typ slimline, så jag lurar på om jag inte kan göra en själv.
Börja med en tjock frigolitskiva och forma, sedan på med flytande latex som färgas efter behov, lager på lager på lager.

Hade det funkat?
Heter det flytande latex? :) Jag har bara svaga minnen från hur vi tillverkade svärd och grejer i yngre tonåren ungefär så, 20 år sen för fasen :p
Eller finns det andra bättre tillvägagångssätt idag?
#2 - 30 januari 2010 23:47
Jag höll också på att försöka tillverka min egen bakgrund för inte så länge sedan. Jag såg med spänning fram emot det, införskaffade både silikon, frigolit och började såga och skära i det. Men det visade sig vara lite för komplicerat för min del och det var svårt att hitta bra färg som man kunde garantera inte skadade något i karet.

Jag hoppas att det kan bli av i framtiden men mitt försök att tillverka en egen bakgrund gick inte så bra. Hoppas att ditt försök lyckas så kanske jag kan få lite tips..
#3 - 30 januari 2010 23:49
Kör du med frigolit och förklara för regeringen hur det ser ut i huset/lägenheten med en miljard frigolitkulor, så har du sanrt din Slimline:p;).
Låter heller inte som ett bättre förslag rent ekonomiskt , och arbetstid ska vi inte tala om. Är det däremot att du vill göra något själv så är det givetvis bara att ösa på:).
#4 - 30 januari 2010 23:51
Ja, frigoliten lär inte försvinna från huset på någon månad!

Men, det vore ju drömmen att lyckas genomföra något sådant på egen hand.
#5 - 30 januari 2010 23:56
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, frigolit, husfix och färg samt ev. något att strö i/på färgen så det får en snygg yta och en del tid, samt en tålmodig bättre hälft.
Bilagor:
#6 - 30 januari 2010 23:56
Nu har jag ju både garage förråd och källare som pulande är förpassat till så det blir nog mest jag som får lida :)

Jag har lite ideer i huvudet som hade varit kul att (försöka) få ut i verkligheten, men det handlar ju mest om huruvida latex funkar/blir starkt nog för t.ex. ancistrusar, och givetvis måste det vara ofarligt kemiskt :s
Bilagor:
#7 - 31 januari 2010 00:03
ansjo skrev:
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, frigolit, husfix och färg samt ev. något att strö i/på färgen så det får en snygg yta och en del tid, samt en tålmodig bättre hälft.

Jag letade länge efter lämplig färg och spackel att lägga på men allt utan resultat. Om du vet någon färg som man kan använda utan risker kan du väl skriva vad det är för något! Tacksam för svar..
#8 - 31 januari 2010 00:42
Jag körde med brun [COLOR=black]Epolan[/COLOR] V som är en 2-komp golvlack, om den finns numera är jag inte säker på...
#9 - 31 januari 2010 00:45
Jag körde med brun [COLOR=black]Epolan[/COLOR] V som är en 2-komp golvlack, om den finns numera är jag inte säker på...
#10 - 31 januari 2010 11:04
Funderar på om man måste lacka om man gör bakgrund/modul av markfrigolit/vanlig frigolit, eller om det räcker med husfix?
Kan man använda fästmassa till kakel istället för husfix?
mvh Pelle
#11 - 31 januari 2010 13:22
räven skrev:
Funderar på om man måste lacka om man gör bakgrund/modul av markfrigolit/vanlig frigolit, eller om det räcker med husfix?

Kan man använda fästmassa till kakel istället för husfix?

mvh Pelle

Jag har gjort några bakgrunder i frigolit och Cascol husfix samt multifix så dom kan jag säga att mina fiskar har klarat av, det karet med multfix har jag yngel i så ja tror inte d ska vara några problem se till att spola av bakgrunden ordentlig eller töm / fyll några ggr
#12 - 31 januari 2010 16:06
Målar du på fixen sen eller har dina bakgrunder varit spackelgråa?
#13 - 1 februari 2010 07:59
danne0301 skrev:
Målar du på fixen sen eller har dina bakgrunder varit spackelgråa?

Jag blanda färgpigmenten i fixen :)

Btw en sak du får tänka på o mdu gör som ja å kör utan lack är att ud inte sk ha för mycket malar å dylikt i då dessa kan sabba bakgrunden rätt bra me sitt "sugande"

mvh
#14 - 1 februari 2010 15:18
Plus att fix och bruk ofta har högt pH som kan inverka på vattnet.
#15 - 3 februari 2010 12:00
ansjo skrev:
Plus att fix och bruk ofta har högt pH som kan inverka på vattnet.

Instämmer, ett tips ang dom olika fixen har ja märkt att vanliga husfixen ger högre PH än Multifixen, dock gämnar dom ut sig båda 2 efter ett tag.
#16 - 9 februari 2010 13:56
En bakgrund i frigolit är inte så svårt om man bara planerar den väldigt noggrant, skär ut bitar med rakbladskniv och forma så mycket man kan med kniven innan man börjar skrapa fram former i det.

Jag har använt Husfix som jag färgat med pigment från lokala färgaffären, sen lackar jag med lack från http://www.exoherp.net/ det är samma lack som Skansen använder i sina terrarier och akvarier så den ska inte skada fiskarna om man blandar rätt.

Glöm inte heller att gå över hela bakgrunden med värmepistol innan man börjar med husfixen så den inte smular ;)
Bilagor:
#17 - 9 februari 2010 16:31
Blir det billigare än att köpa från Epotex?
#18 - 9 februari 2010 17:08
Hoppas att inte stör att jag hoppar in här. Men jag undrar hur tjock frigolit man behöver?
#19 - 9 februari 2010 19:30
Så tjock du vill ha din bakgrund kanske =)
Själv hade jag tänkt mig en decimeter, för att kunna göra ordentliga grottor. Men det blir å andra sidan en jäkla massa att skära bort. Kanske 5cm och limma på dubbelt bitvis där man vill göra något fräckt.. 5cm känns nog ganska lagom om man inte ska göra grottor.
#20 - 9 februari 2010 19:31
Klotte skrev:

Glöm inte heller att gå över hela bakgrunden med värmepistol innan man börjar med husfixen så den inte smular ;)

Bra tips, det läggs på minnet :)
#21 - 10 februari 2010 08:18
eriahl skrev:
Blir det billigare än att köpa från Epotex?

Det vet jag inte, fick tipset om exoherp av en kompis som beställt där... kan intyga att det är snabba leveranser och att man får grejerna. (Det är förskottsbetalning)
#22 - 11 februari 2010 10:11
Håller just nu på med en ny lite mer avancerad bakgrund med en stor grotta och utrymmen att dölja pump-insug/-utblås, doppvärmare, cirkulationspump m.m.

Ursäkta dålig bildkvalitet, kommer bättre bilder snart. Bakgrunden är till ett 540 l (150x60x60cm). Bakgrundens djupaste del är 35 cm och den är byggd av flera lager frigolit (7cm tjock).

På bilden har jag karvat frigoliten, brännt av den med värmepistol samt smetat in den med husfix med pigment i. Nästa steg blir lack så mina malar ej äter upp fixen.

Bild:
http://img140.imageshack.us/img140/8403/dsc00119rf.jpg
#23 - 11 februari 2010 12:19
Kollade med Epotex nu och förpackningsstorlekarna är ändrade. Så det är nog ett tag sen Exoherp ändrade priserna dom har. Finns t ex inga 1kg förpackningar nu utan blir 2 x 0,5kg förpackningar osv. Priserna blir väl rätt lika ändå hos vem man nu köper.
#24 - 11 februari 2010 12:42
eriahl skrev:
Kollade med Epotex nu och förpackningsstorlekarna är ändrade. Så det är nog ett tag sen Exoherp ändrade priserna dom har. Finns t ex inga 1kg förpackningar nu utan blir 2 x 0,5kg förpackningar osv. Priserna blir väl rätt lika ändå hos vem man nu köper.

Japp, jag fick mina i förra veckan uppdelade i 2 flaskor á 325g lack och 2 flaskor 175g härdare från Exoherp, men priserna på sidan stämmer fortfarande. 325:- plus frakt för detta kittet på 1 kg färdigblandad lack.

I detta formatet kan man enklare blanda i 2 omgångar så lacken inte hinner härda innan man applicerat allt på bakgrunden :)
#25 - 11 februari 2010 20:38
Tja allihopa....

En kanske dum fråga men vad limmar ni ihop frigoliten me....är d kanske akvariesilikon eller nått sånt..
#26 - 11 februari 2010 21:57
Undrar hur Exoherp tänker eg. Det är iofs en intresseförening men sälja ev med förlust känns konstigt. Plus minus noll på något sätt är ju en sak.
#27 - 11 februari 2010 23:32
Ooookej, Klotte, det där var ju sjukt snyggt! Du får inte vara med här i tråden längre, du är för bra! Man blir ju riktigt avis... :D ;)
#28 - 12 februari 2010 07:07
Moosman skrev:
Tja allihopa....

En kanske dum fråga men vad limmar ni ihop frigoliten me....är d kanske akvariesilikon eller nått sånt..

Ja, det är det bästa:).
#29 - 12 februari 2010 09:46
Ooookej, Klotte, det där var ju sjukt snyggt! Du får inte vara med här i tråden längre, du är för bra! Man blir ju riktigt avis... :D ;)

Tack :) Detta är den bästa bakgrunden jag byggt hittills.
#30 - 12 februari 2010 09:49
eriahl skrev:
Undrar hur Exoherp tänker eg. Det är iofs en intresseförening men sälja ev med förlust känns konstigt. Plus minus noll på något sätt är ju en sak.

Ja, det verkar lustigt, men man vet ju aldrig vad de köper in grejerna för. Vet bara att priserna på deras sida stämmer :)

Annons