Tillverka akvarie

#1 - 4 augusti 2003 15:52
Någon här som vet var man hittar ett bra exempel på hur man limmar ihop ett akvarium?[?][:-127][:-160][:-135][:-162]
#2 - 4 augusti 2003 16:05
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=5483
mvh/harbard
#3 - 4 augusti 2003 16:37
Jag funderar på att hålla nere kostnaden med att bygga ett eget akvarium och enbart ha glas på framrutan. Vad är bäst att göra botten, sidor och baksida med? Spånskivor kanske preparerade med något lämpligt på insidan? Nu vill jag hålla kostnaderna nere så jag kan göra ett större akvarium än om jag skulle köpa ett helt i glas. Men det ska ändå vara minst lika säkert som ett vanligt.
#4 - 4 augusti 2003 17:30
jag tror inte att du kan hålla kostnaderna nere. kanske om du kan skaffa marin plyfa billigt nånstans. jag tror att det kostar 1000kr för en skiva som är 270*120.
#5 - 4 augusti 2003 17:39
En slipad 8 mm glasskiva på 270*120 hade kostat 5000kr minst. Så ja det blir mycket billigare. :)

Kan man inte sätta ihop lådan utan frontglaset i spånskivor av MDF-typ (heter de väl?). Sedan klä insidan med glasfiberväv och smeta på nått giftfritt lämpligt så det blir ungefär som en glasfiberbåt på insidan? Hur det ser ut spelar ingen roll för jag klär in insidan med frigolitdekorering/bakgrund och utsidan kan man alltid klä in med tunn plywood om det inte går att måla direkt på.

Vart får man tag i marin plyfa någonstans?
#6 - 4 augusti 2003 17:47
Är glasfiberspackel giftigt?
#7 - 4 augusti 2003 18:08
Alternativ:
1. glas, dyrt.
2. marin plyfa, vart får man tag på det?
3. Glasfibermatta med Polyester, detta använder man till bassänger, giftigt?
4. Glasfiberspackel, giftigt?
#8 - 4 augusti 2003 19:03
Nu har jag nästan bestämt mig för att bygga med spånskivor. Täcka hela insidan med glasfibermatta och polyseter som när man bygger bassänger. Sen ytbehandla med epotex akvarielack för att vara säker på att inget giftigt kommer ut i akvariet. Man måste ju ändå köpa en hel sats så det räcker och blir över till både bakgrund och karet.
#9 - 4 augusti 2003 19:59
Väldigt intressant projekt! Du får hålla oss informerade. Vad ska det bli för mått? Det kanske skulle vara kul att bygga ett akvarium som inte är just rektangulärt när man ändå är i byggtagen?
#10 - 4 augusti 2003 21:16
Jag funderar på någontin i stil med en bredd på 150-200 cm, ett djup på 60-80 cm och en höjd på 50-60 cm. Vilket blir nånting från 450 till 960 liter. Jag ser ingen direkt vitts med ett mycket större akvarium, de fiskarter som behöver 1500-2000 liter kan jag gott klara mig utan. Jag tänkte ha dvärgciklider + diskus + scalar i det akvariet. Till o börja med som test bygger jag ett mindre akvarium på kanske 100*50*50 (250 liter) eller nått sånt.

Jag tycker den rektangulära formen är optimal och även det vanliga hörnakvariet ifall man har ett bra hörn. Vilken form skulle man annars ha? Lutande framruta?
#11 - 4 augusti 2003 21:32
Läste om ett liknande projekt på någons hemsida. Plyfa på alla sidor utom fronten, där blev det en enormt tjock glasskiva. Insidan kläddes med en faslig massa lager med glasfiberväv och något lim man har till plastbåtstillverkning som penslades på, på varje lager. Sen Epoxylack på det hela. Akvariet har tydligen varit i bruk i 10-15 år utan läckor. Största bekymret var ångorna från limmet till glasfiberväven. Det rekommenderades att hålla till utomhus eller i ett välventilerat utrymme! Det var ett riktigt bautakar.
Ska försöka hitta länken, har för mig att det var en svensk sida, kanske någon annan som läst det?
#12 - 4 augusti 2003 21:38
Det skulle vara underbart att få se den sidan! Jag kommer hålla till utomhus.
#13 - 4 augusti 2003 21:53
Kanske är den här, längesen jag läste den kommer inte ihåg om det var glasfiberväv å grejjer inblandat.

http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
#14 - 4 augusti 2003 22:52
I den länken använder de marin plyfa vilket de inte tyckte var bra eftersom ytan lätt skadas och så är den inte vattentät längre.
#15 - 4 augusti 2003 23:04
Ja, håller med om att rektangulärt naturligtvis är bäst om man bara ska ha en sida i glas. Annars blir det lite väl tråkigt =)
Annars såg jag ett rätt häftigt akvarium på Akvarievalvet (akvarievalvet.com). (Fast det finns nog inte på någon bild på hemsidan än). Det var stort och fyrkantigt och främre rutan lutade. Bakgrunden stack upp en bit ovanför akvariet och där rann vatten nerför som ett litet lugnt "vattenfall" ner i karet

#16 - 4 augusti 2003 23:39
om jag själv skulle trixat med ett projekt som detta skulle jag absolut undvikt spånskiva. även om karet inte läcker så kommer skivan att bli både krokig och lite porös av att vara nära ett sådant fuktigt klimat.
det finns många olika material som är betydligt bättre att använda men också dyrare.
typ.
marin plyfa
form plyfa
släpvagns plyfa
plasten att pensla på heter polyesterplast och det finns att köpa hos dom flessta färghandlare men även hos biltema
hade också svetsat en riktig ram i rostfritt syrafast att bygga in hela härligheten i :)
#17 - 4 augusti 2003 23:55
Du har helt rätt i att spånskivan sväller upp o blir porös, jag har själv erfarenhet av det. Tänk så snabbt man glömmer. :D Jag tror inte jag kan komma nån nämnvärd summa under nypris om jag inte gjuter det i betong vilket verkar tämligen otympligt.

Jag har hört att man ofta rekommenderar överdrivet tjockt glas för akvarier. 8mm upp till 50cm höjd, 10mm för 60cm höjd osv. Det jag hört är att det ska räcka med 5mm glas för ett akvarium på 100x50x50cm vilket normalt brukar ha 8mm glas. Är det någon på zoopet som verkligen vet hur det är? En tändsticka tjock fog ska dessutom vara i underkant.
#18 - 5 augusti 2003 00:10
Glasbranshföreningens rekommendation: http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj

Altså en standard 375:a ska ha 7mm glas men det är väl 8mm som finns? Men detta e på långsidorna. På kortsidorna kan de ha 4mm glas!
#19 - 5 augusti 2003 01:11
Om man använder plywood och armerar ordentligt borde det hamna på max 250kr/kvadrat vilket ju är betydligt lägre än för glas. Nu räknar jag på vanlig standardplywood hos byggmax och armeringsmaterial från biltema samt epotex akvarielack som skydd. Men då räknar jag högt. Jag vet inte om den vanliga standardplywooden på 12mm som byggmax har är användbar. Vad går lämplig plyfa på? Marina varianten verkar ju vara onödig om man ska armera.

Samt som jämförelse, hur mycket kostar 8mm respektiva 10mm flytglas? Jag har en känsla av att glasmästaren jag fråga hos hade lite väl överdrivna priser. Ska man konkurrera med färdiga akvarier måste ju kvadratmeterpriset ner under 700-800kr. Det låg på runt 1400-1500kr hos den jag fråga.

Frigolit smälter ju duktigt av styren som är härdningsmedlet i polyesterplast. Funkar akvarielacket så kommer altså inte frigoliten smälta vilket borde vara en bra indikator.
#20 - 5 augusti 2003 07:55
Skulle någon kunna förklara vad marin plyfa är?
#21 - 5 augusti 2003 09:28
plywood med ett mörkbrunt plstigt ytskikt
#22 - 5 augusti 2003 09:30
Hej!

En tanke är att klä insidan med 4mm fönsterglas i stället för glasfiber. Kanske 2mm plexiglas är ett bättre alternativ. Bara att silicona fast sen är det klart att fylla med vatten.

Urban
#23 - 5 augusti 2003 12:22
Jag hade inte rekomenderat att klä med vanligt fönstergals. Det är bara 3 mm tjockt och väldigt kännsligt. Skulle någott spetsigt ligga emot glaset spricker det hur lätt som hällst.
Någott jag själv har i några av mina akvarium är begagnat fönsterglas från butiksfönster. Dessa är ungefär 6 mm tjocka. Är akvariummet hyfsat litet (mina är på 140l) så går det att bygga direkt med fönsterglaset, annars kan man kanske som urbanandersson föreslår klä ett större akvarium med det. Fördelen med dessa bagagnade glas är att man ofta kan komma över det ganska billigt hos en glasmästare som utför service på butiksfönster.

/Johan
#24 - 5 augusti 2003 15:02
andreasN: var har du sett marinplyfa? jag trodde att det var samma som formplyfa. och formplyfan är inte plywood med plastskikt.
#25 - 5 augusti 2003 15:11
andreasN: kolla på denna http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php
#26 - 5 augusti 2003 18:59
Marin plyfa är väl denna? http://www.plyfa.se/se/belagdplywood_frameset.html den har ett lager av nån plast eller liknande på sig enligt de kompisar jag snackat med.
#27 - 5 augusti 2003 19:05
ossism: tack :)
#28 - 5 augusti 2003 20:41
Nu har jag mailat Epotex och frågat hur de tycker jag ska gå till väga.
#29 - 6 augusti 2003 00:27
Ursprungligen skickat av AndreasN

Frigolit smälter ju duktigt av styren som är härdningsmedlet i polyesterplast. Funkar akvarielacket så kommer altså inte frigoliten smälta vilket borde vara en bra indikator.

inte så konstigt =)
frigolit är skumblåst PS (polystyren) samma material som i engångs plastmuggar och bestick
#30 - 6 augusti 2003 17:13
Jag tror jag ska göra ett test med plywood som jag styvar upp med reglar utvändigt. Invändigt klär jag med 2 lager glasfiber/polyester och ytbehndlar med epotex akvarielack. Detta kommer kosta under 250kr/kvadrat vilket är betydligt billigare än glas. Måtten blir 120cm lång, 45cm hög och 50cm djup. Som framsida använder jag 6mm glas enligt glasbranschföreningens rekommendation.

Det blir altså 270 liter med egenhändigt snickrad möbel (inkl ramp) och frigolitbakgrund för ungefär 1000kr + frontglasets kostnad. Sen tillkommer de vanliga tillbehören som ljusrörsarmatur, pump osv. Jag bygger in ett droppfilter med översvämmningsskydd i rampen på några liter.

Jag kommer dokummentera allting med foton och ritningar och lägga upp på lämplig webbsida.
#31 - 17 augusti 2003 16:16
Hörde för länge sedan om en kille som byggde ett monsterkar i sin källare med Lecablock som sidor. Han fick slå hål i väggen för att få in den stora laminerade glasfronten. Men sen fick han också ett jävligt stort kar. Tog en pall och satte sig i det när han skulle röja upp bland växter o dylikt... hehe
#32 - 17 augusti 2003 17:53
Angående om glastjocklekar och fönsterglas så kan jag berätta att jag hade ett 160 liters (100*40*40) för ett halvår sedan. Detta var byggt i 4 mm fönsterglas. Detta har hållt i flera år och håller än. Så att täta inuti ett träkar med glas tror jag fungerar bra, eftersom det då får stöd av träet.

MVH Martin
#33 - 17 augusti 2003 18:07
Det ska gå utmärk att skapa en vattentät yta med glasfiberväv + polyester eller epoxi och sen lacka med epotex akvarielack. Epotex själva tycker ju jag ska använda deras svindyra epoxi och glasfiberväv men jag nöjer mig med lacken från dem. Glasfiberväven vill de ha 3ggr så mycket för än hos biltema.

Jag hoppas att jag kan komma igång med projektet inom ett par-tre veckor.

Annons