Hej Martin,
Det kan nog stämma att speciellt L-malar kan växa lite olika, vissa exemplar växer snabbt andra långsammare.
Lite allmänt om L-malar finns att läsa på
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=76
Vad gäller din fråga kan jag bara spekulera och framföra några teorier.
1/ I sin naturliga miljö lever många av dem av "grön-foder" vilket är fiberrikt. Detta behöver de också få rikligt av i akvarium eftersom tillgången av alger är alldeles för liten för att fylla deras foderbehov.
2/ De kan visserligen "skopa" i sig foder som pellets vid ytan, men om detta inte är tillräckligt fiberrikt så "rasar" det bara rakt igenom fiskens tarmsystem utan att tas upp av kroppen.
3/ Många L-malar behöver ett visst tillskott av cellulosa för att utveklas. Se därför till att det finns åtminstone någon trärot i ett akvarium med L-malar.
4/ I sin naturliga miljö växer många av dem olika mycket under olika årstider. Under regnperioden när det finns rikligt med foder växer de mycket, medan de i perioderna däremellan växer långsammare.
Det verkar som en del malar tar med sig detta "beteende" till akvariemiljön och periodvis växer mycket långsamt, för att sedan skjuta fart igen.
5/ I sin naturliga lever många av dem i strömmande vatten och verkar även växa bäst i akvariemiljö när det är rejäl cirkulation på vattnet.
6/ Olika malar (även L-malar) blir också olika stora och det är ganska naturligt att de som blir rejält stora också växer snabbare.
7/ Fiskar (till skillnad från människor) växer egentligen under hela sin livstid och eftersom många malar blir väldigt gamla (ofta äldre än andra akvariefiskar) så blir det utslaget per år en ganska låg tillväxttakt.
Detta blev ju en del teorier, men som sagt jag vet inte säkert och om någon annan tror sig veta och/eller kan förkasta en del av mina teorier/ eller alla så skriv gärna ihop något.
Akvaristiska hälsningar
Kjell