Tillväxt

#1 - 20 april 2005 17:31
Hej

Köpte mina 6 VF scalarer för ca 10 månader sedan.Jag tycker dom växer långsamt.Vad ska man ge dom.Matar 1 gång/dag med räk mix eller mygg eller torrfoder beroende på om jag är hemma eller inte.Automaten matar när jag inte är hemma.Ska jag öka på och låta automaten mata fler ggr/dag eller byta foder eller helt enkelt mata mer dom ggr jag är hemma och kan förse dom med räkmix eller mygg
Fredrik
#2 - 20 april 2005 17:37
Hur stora var dom när du köpte dom? Hur stora är dom nu? Scalarer är som discus, mer mat snabbare tillväxt (alla fiskar är väll så?). Jag matar mina altum 3-4 ggr dag. Sedan matar jag enbart med typ räkmix, artemia (oftast får dom i sig oxmix från discusarna) och mysis. Jag försöker undvika torrfoder men ibland får dom granulat.

Även jag upplever att mina altum växer långsamt. Kanske är natruligt att dom växer långsammare?
#3 - 20 april 2005 17:46
Jo det kanske är så.Dom va ca 5 cm långa och nästan lika höga.Dom fick tyvärr gå i ett på tok för litet kar i ca 3 månader innan jag hade renoverat upp mitt vardagsrum och det nya karet var inköpt.....Hoppas inte det har påverkat.En av dom är fortfarande pytte liten och har någon defekt på gälarna.Tror inte han/hon växer mer.Men det är mobboffret och jag vill inte att dom andra som är större ska bråka med varandra så den lilla får leva vidare.Nu är väl den största 10 cm lång och kanske 12-13 hög (från fenspets till nos och från fenspets till fenspets).Är ju lite svårt att mäta utan att håva upp dom.
Fredrik

Annons