Tillvägagångssätt vid total omfixning av akvariet

#1 - 15 maj 2013 22:18
Funderar på att göra om lite i mitt akvarium och fixa till de misstag jag gjorde när jag skaffade akvariet. Detta innebär att byta ut bottensubstratet, silikona in ny bakgrund (eller om det blir frostad film), i med fler nya rötter och stenar. Tänkte även behålla några av växterna, de få som är fina, efter jag gallrat dom. -Med andra ord så lär akvariet vara torrlagt i åtminstone två (?) dygn om det blir silikonande av bakgrund.

Jag har införskaffat ett ett 120 litersakvarium, dock helt utan teknik (bra att ha överlag).

Hur gör jag detta smidigast?

Min gissning: Jag hivar i befintligt vatten (ca 50-75%, sen i med fisken, sen resterande vatten). Det provisoriska karet borde ju rimligtvis vara knappt halvfullt vid detta lag. Sen stoppar jag ner befintlig pump och värmare i akvariet, lägger befintliga ljusrampen halvhyffsat så det åtminstone blir lite ljus. I med växterna som får flyta runt bäst dom vill. Funkar ett sånt kar i några dygn för fiskarna?
#2 - 16 maj 2013 03:42
Tillvägagångssätt vid total omfixning av akvariet

Javisst funkar det utmärkt. Tänk på fiskar som är i karantän.
#3 - 16 maj 2013 15:04
Ja det fungerar, jag brukar köra med en plastback från Clas Ohlsson utan ljus. Både växter och fiskar klarar sig i några dagar.

Tänk på att ställa det temporära karet vid toaletten, det är förstklassig underhållning medan man sitter på tronen ;)
#4 - 16 maj 2013 21:57
Härligt! Tack, jag gissade att det skulle vara lugnt, men nybörjaren inom mig blir så ängslig ibland! :) I badrummet var det faktiskt redan uttänkt att det skulle stå. Har en lämplig avlastningsyta direkt framför tronen! :D

Annons