Har just iförskaffat två små ancistrusar, som för närvarande bor i ett karantänskar med en rot och lite växter. Undrar nu vad jag ska ge dem för mat, för de äter väl inte vanliga "fiskflingor"?
jag tar en gurka och delar den på miten trär på båda bitarna på en sked(dom äter nästan bara det mjuka köttet inne i gurkan,och släpper ner på botten! se till att du lägger den på ett ställe där det är cirkulation...och glöm inte att ifall du lägger ner den på dagen ,ta upp den på kvällen!
Ancistrus äter tex. allt uppblött sjunkande flingfoder,räkmix,bitar av fiskbullar,sk.maltabletter,spirulina wafers,och gärna tex en färsk gurkbit. Erbjud dem olika foder, så att de får omväxlande och varierad kost !
Lycka Till !
de har fått en halv skalad ärta för ca fem minuter sen, men de lägger inte märke till den alls, de bara suger vidare, en på ett blad och enn anna på glasrutan. hur lång tid tar det innan de upptäcker maten?
Jag testade att ge min ancistrus en gurkbit igår eftermiddag, och inte brydde sig ancistrusen om den... Däremot var guppisarna (eller vad det heter i plural) på den. Imorse tog jag upp det som var kvar av gurkan - inte mycket mer än skalet. Det bör ha varit ancistrusen som åt, jag tvivlar nämligen på att guppisarna eller dvärgklogrodan gillar gurka...
Alla ungfödare gillar grönsaker... så har du både ancistrus och ungfödare i karet får du räkna med åtgång på grönfodret.
Att inte ynglen rör gurka eller andra grönsaker kan vara ett tecken på att det finns nog med alger... sedan kan de behöva lite tid innan de upptäcker det... Man kan tänka som så, det växer dåligt med gurka och ärtor i Amazonasfloden, så det är inget som är "inprogramerat" i generna....
Vill man inte "söla" med grönsaker så är alla Algwafers fullvärdig föda... sedan kan man komplettera med grönsaker som extra "godis" i bland. Alla grönsaker har en benägenhet att öka risken för infusorieinvasion, så mata inte för mycket med det och som Danne skrev... se till att du har bra cirkulation runt grönsakerna..