Tillskott till karet

#1 - 6 januari 2006 23:21
Hej! Blev sugen på att skaffa några nykomlingar till mitt kar efter besök på Naturhistoriska och utställningen där (besök den - kanon trevlig!).

Har ett 180 liters kar med 2 Paletter, 3 Nicholsi, 6 Kongotetror (och 3 ancistrus). Funderade på att skaffa några Lejonhuvudsciklider (casuarius el. tianti) - det borde väl funka bra?? Blev dessutom förtjust i Röd Juvelciklid - Hemichromis lifalili - men omdömena om denna varierar i artbeskrivningen (verkar dock lite "grinig"). Kunde det gå att även släppa ner några såna? Vad tror ni? Andra förslag?

mvh/ joe
#2 - 7 januari 2006 00:10
Hej Joe! Jasså du är sugen på ett nytt tillskott till karet(alltid lika roligt!). Kan ju varmt rekommendera S.Tianti, som är en rolig och annorlunda ciklid! Men du bör inte släppa i ytterligare en ciklidart i ett sådant lite kar! Alternativet är ju isådant fall att du gör dig av med palleterna och satsar på nån annan lite ovanligare art! Typ S.Tianti mm. MVH Ljungqvist.
#3 - 7 januari 2006 17:46
Hej igen! Tack för synpunkter angående fiskar (anade att du skulle slå ett slag för tianti). Men några (följd)frågor: Varför tianti och inte casuarius? och gärna några kommentarer på min fundering kring lifalili - den röda juvelen.

Hur går det - har du kommit dig iväg och skaffat några nicholsi än?

mvh/ Joe
#4 - 7 januari 2006 19:13
Hej igen! Föredrar Tianti framför Casuarius därför att den är lite mindre aggresiv och i mina ögon sett en charmigare ciklid! Röd juvel ciklid har jag aldrig haft så jag kan inte riktigt uttala mig om den. Har hört att den ska vara en hård och aggresiv ciklid! Har inte införskaffat några Nicholsi än, har fullt med fisk i varje kar, ska sälja av lite fisk nästa vecka. så då kanske det blir lite plats över i nått kar. mvh Ljungqvist

Annons