Tillsätta små platy, blir dom uppätna?

#1 - 17 augusti 2007 14:10
hejsan! jag har ett akvarium på 70 liter skulle jag uppskatta, där lever 3 neontetror, 4 sorgmanteltetra, några guppy, en mal och en slags ormfisk,
jag fick ta över några små platy av en som inte hade plats för dom!, jättekul tänkte jag! men när jag satte ner dom så började sorgmanteltetrorna nafsa på dom små liven!, så jag har satt dom 5 små platy'sarna i en kupa sålänge..

då lyder min fråga, när är dom tillräckligt stora för att klara sig utan att bli uppätna? (jag har ganska gott om gömställen)

jag är jättetacksam för svar!,
dela gärna med er era erfarenheter!!

vi ses på webben!

:)
#2 - 17 augusti 2007 14:16
Uppätna blir de nog inte om de är över 2 cm, men sorgisarna gillar att nafsa i fenorna och kommer att jaga dem ändå.
Vad är det för ormfisk? Den kan nog ta ett och annat med kanske...
#3 - 19 augusti 2007 03:31
okej,

alltså kan jag släppa i dom redan nu! va skönt! jag har tyckt lite synd om dom eftersom dom har haft det trångt i en kupa ett tag.. kommer inte ihåg vad ormfisken heter exakt, men det ser ut som nån korall variant, med randigt mönster, kanske 5 cm lång =) rätt skojig fisk faktiskt!
vad har du själv för firrar?

Havre!
#4 - 19 augusti 2007 15:08
Hej
Skulle vilja påstå att tetror e ena rackare på att ta yngel. iaf mina! :)

Mvh Eva
#5 - 19 augusti 2007 15:15
spitzo skrev:

vad har du själv för firrar?

Havre!

Jag har lite olika fiskar i mina kar, men en del diskus och tetror, malar och ungfödare samt gurami fördelat på karen här hemma. På jobbet står ett Malawi 450 liters och puttrar.

EvaPeva skrev:
Hej

Skulle vilja påstå att tetror e ena rackare på att ta yngel. iaf mina! :)

Mvh Eva

Jo de kan vara riktiga banditer, men får bara ynglen upp farten när de blir jagade så brukar det gå bra. Jag släppte i lite Endlersyngel i mitt stora kar för ett tag sedan men de har klarat attackerna från både tetrorna och diskusarna och har nu växt till sig ordentligt.
#6 - 19 augusti 2007 20:37
Jag tror att ormhuvudfisken kan vara största hotet, speciellt när den vuxit till sig lite. Men bara ynglen är större än de andra fiskarnas munnar så kommer de nog klara sig bra.

Annons