Tillsätta kalcium utan att öka KH

#1 - 20 november 2003 04:35
Hur ska jag tillsätta kalcium i mitt vatten utan att höja KH?
#2 - 20 november 2003 08:03
I saltvatten använder man calciumklorid, höjer ca men inte kh. Jag förmodar att det blir samma sak i sötvatten, men jag har aldrig provat. Det jag har provat är tropic marins biocalcium. Jag inbillar mig att det gjort skillnad för växterna, men kan inte säkert uttala mig ännu.
MVH
magnus
#3 - 20 november 2003 08:33
Klorid = salt. Det gillar ju inte alla fiskar, finns det något annat?
#4 - 20 november 2003 08:39
tropic marins biocalcium, men vad den innehåller vet jag inte.
MVH
Magnus
#5 - 20 november 2003 11:42
Har någon lite gipspulver hemma och kan testa om det är vattenlösligt och inte färgar vattnet? Typ ett kryddmått i en liter vatten.
#6 - 20 november 2003 20:37
Jag har testat med gips (CaSO4), men det löstes inte, utan efter en vecka hade det kristalliserats som en vit beläggning på rutor och annat. Det gick dock lätt att få bort med algskrapa.
#7 - 20 november 2003 20:57
Beredning av kalkvatten

http://www.krc.su.se/web/instvard/tips/kalkvatten.asp

Inte för att jag riktigt hängde med, men iallafall ;)

Blir dock grumligt om man kör med CO2

//P
#8 - 20 november 2003 22:08
Ok, det går altså inte att tillföra Ca i sötvatten utan att höja KH eller få salt i vattnet.
#9 - 21 november 2003 13:10
Blir nog svårt. Men eftersom du förmodligen vill ha Ca till nåt (räkor etc.) så gör det inget. tillsätt pyttelite ibland, så kommer inte KH förändras eftersom det som förbrukar Ca i karet gör slut på det =)
släng i ett par små kalkstenar?
#10 - 21 november 2003 13:40
Efter att defac postade en formel för GH-beräkning har jag upptäckt att jag inte behöver kalciumtillsats i mitt vatten. Det är växterna som behöver kalcium och kalciumhalten får inte understiga magnesiumhalten och helst ska det vara 4ggr mer kalcium än magnesium i vattnet. Tack vare formelt har jag fått fram att jag inte har något magnesium i vattnet så det är där mitt problem ligger (som är lättlöst).

Annons