Tillsammans med Power Glo?

#1 - 25 januari 2008 20:17
I mitt 112 liters är det dags för byte av bägge rören.
Jag ville ha Aquarelle där, men fick inte tag på det idag. Inte många tycks ha dem. Istället köpte jag ett Power Glo.

Kan jag ha Aquarelle tillsammans med detta? Vilket bör jag placera framtill?
Finns det nån bättre kombination med Power Glo än Aquarelle?

Tack om ni kan hjälpa mej.
#2 - 25 januari 2008 21:40
Finns ingen här som är bra på belysning? Nån som kan tipsa en okunnig?
#3 - 25 januari 2008 22:03
Tja, det beror väl lite på vilken typ av ljus du är ute efter.

ljusgalleri kan det finnas lite hjälp på.
#4 - 25 januari 2008 23:19
tror inte det skiljer så mycket på powerglo och aquarelle, men dom lär utan bekymmer funka bra ihop så satsa du på ett aquarelle :)
Guest
#5 - 25 januari 2008 23:44
Fuzzop skrev:
tror inte det skiljer så mycket på powerglo och aquarelle, men dom lär utan bekymmer funka bra ihop så satsa du på ett aquarelle :)

Håller med.
Testa att sätta Aquarelle röret fram, byt om du inte tycker om ljuset.
Andra bra rör är Aquastar och Aqua glo i hop med Power glo.

Själv har jag ett kar med Power glo (bak) o Gro lux (fram), men det sistnämnda är så hatat så man knappt vågar nämna det.

Här har du lite mer info på ljuset rören ger:
http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#6 - 26 januari 2008 07:44
Anettejt skrev:
Håller med.

Testa att sätta Aquarelle röret fram, byt om du inte tycker om ljuset.

Andra bra rör är Aquastar och Aqua glo i hop med Power glo.

Själv har jag ett kar med Power glo (bak) o Gro lux (fram), men det sistnämnda är så hatat så man knappt vågar nämna det.

Här har du lite mer info på ljuset rören ger:

http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Jo jag har oxå ett Grolux i framkant så helt hemska är dom inte, men personligen tror jag att det röret skulle funka bäst om det satt nära dom andra så ljuset blandades upp mer för vissa fiskar kan se lite konstiga ut när dom bara lyses upp av det röret.
sen så är aquaglo och grolux inte lika starka i ljuset som aquarelle, aquastar och powerglo som är trifosforrör, men det är ju en fråga av vad man är ute efter för ljus, ett annat prisvärt rör som är bra för växterna är annars biltemas daylight rör, detta är dock inget alternativ om man har röda fiskar då dom skulle se bleka ut men annars väl värt sina 25kr, mina växter växer så det bubblar friskt från dom under detta rör :)
#7 - 26 januari 2008 09:27
Jag tycker att Power Glo ser blått ut. Ska det vara så? Egentligen inte så snyggt. Men jag kan sätta det baktill när jag fått tag på ett Aquarelle. Låter bra att jag kan kombinera dem.

Jag har haft Sunglo fram och Flora Glo bak. Ifs fint, men färgerna på fiskarna är inte perfekt.

Nån som vet om det blir algtillväxt när lysrören är gamla? Jag har fått tofsalger nu på senare tid, har aldrig haft det i det karet tidigare.
#8 - 26 januari 2008 11:06
svea skrev:
Jag tycker att Power Glo ser blått ut. Ska det vara så? Egentligen inte så snyggt. Men jag kan sätta det baktill när jag fått tag på ett Aquarelle. Låter bra att jag kan kombinera dem.

Jag har haft Sunglo fram och Flora Glo bak. Ifs fint, men färgerna på fiskarna är inte perfekt.

Nån som vet om det blir algtillväxt när lysrören är gamla? Jag har fått tofsalger nu på senare tid, har aldrig haft det i det karet tidigare.

Visst kan man få ökad algtillväxt när ljuset börjar bli dåligt. Alger är mycket bättre på att ta hand om dåligt ljus än vad högre växter är. Ett bra medel mot tofsalger är annars hungriga siamesiska algätare. :p
#9 - 26 januari 2008 11:12
Japp, det vet jag!! Perfekta, det har jag provat i de större karen.

Men de blir för stora i ett 112 liters, de bör ju åtminstona vara 2 st.
Har du ngt annat tips om fisk som tar algerna, nån som är mer lagom?
#10 - 26 januari 2008 12:29
svea skrev:
Japp, det vet jag!! Perfekta, det har jag provat i de större karen.

Men de blir för stora i ett 112 liters, de bör ju åtminstona vara 2 st.

Har du ngt annat tips om fisk som tar algerna, nån som är mer lagom?

Det finns Otocinclus-malar, men många av dom är ganska känsliga för vattenkvaliteten. Jag har dock hört att en art Otocinclus, som i handeln kallas för "Pitbull Pleco" ska vara tålig. Jag vet heller inte om de väljer just tofsalger som första mat.

Sedan finns ju både äppelsnäckor och räkor som äter alger, men de vet jag ännu mindre om. Det finns säkert någon som kan skriva mera om dessa.
#11 - 26 februari 2008 09:56
Jag återkommer till frågan om algerna och belysningen Tofsalgerna tar över mer o mer.
Jag har tagit några bilder på dem. Nog är det väl tofsalger?

De har ökat trots att det sitter ett nytt Power Glo sen nån månad. Det är strax dax att sätta in det andra röret.
Vad ska jag göra, det är hemskt fult och tråkigt.
Kan man ha en ensam Siamensis, eller är det grymt? Det kan inte vara 2 st i det karet på 112 liter.
#12 - 26 februari 2008 10:04
Ensamma siamensis blir ofta lite märkliga i skallen, börjar jaga andra fiskar och så vidare. Så jag rekommenderar inte det...men har du flera och större akvarier, kan de vara i 112 liter under tiden de växer upp.
#13 - 26 februari 2008 10:09
Tack för svaret, jag misstänkte det, att de inte gillar att vara solo.
Jag har sådana i mina både större, så det är ingen lösning. Försökte fånga en av dem och "låna" till detta kar, men lyckades inte!!! Snabba!

Nå, vad tror du om algerna, är det tofsalger och vad göra jag[:O][V]
#14 - 26 februari 2008 10:37
Visst är det tofsalger. Hmm...om inte Mohammad kommer till berget... Kanske du kunde ta de växterna och ha i de karen där du har siameser ett tag? När de käkat upp algerna, så får du byta, osv?
Annars finns nog inte så mycket annat att göra än att knipsa av de blad som är hårdast angripna...men jag ska dra en koll i böckerna jag har och se ifall jag kan hitta något.

Edit: Kom på en sak! Det finns ett gödningsmedel som heter Easy Carbo. Det sägs vara giftigt för alger men göder växterna. Vid överdosering kan det dock ta kål även på fiskarna....sök efter trådar härinne om det, jag tror det finns några.
#15 - 26 februari 2008 12:56
Det värsta är att det, som synes, är Cryptocoryne. Och dem flyttar man inte hur som helst, har jag lärt mej! Det brukar tackla av då. Det är en rätt ovanlig sort, lite knottrig och mörkgrön - snygg! Stor och välväxt. Jag har knipsat av en hel del, precis som du säger. Men det kommer mer alger allteftersom.
Jag göder med PMDD, normaldos vid vattenbyte ungefär var 8-9 dag.

Det konstiga är att akvariet varit i gång 4,5 år och aldrig haft detta tidigare. Det började för ca 3 månader sen. Ingen ändring hade skett i karet. Bara att jag slarvat med lysrörsbytet.
#16 - 26 februari 2008 13:23
Skickade precis efter EasyCarbo från pwss. Jag har samma problem i mitt prinsess-akvarium, nämligen. Ska se om EC tar kål på tofsarna...men det lär ta lite tid.
#17 - 26 februari 2008 13:54
svea skrev:
Det värsta är att det, som synes, är Cryptocoryne. Och dem flyttar man inte hur som helst, har jag lärt mej! Det brukar tackla av då. Det är en rätt ovanlig sort, lite knottrig och mörkgrön - snygg! Stor och välväxt. Jag har knipsat av en hel del, precis som du säger. Men det kommer mer alger allteftersom.

Jag göder med PMDD, normaldos vid vattenbyte ungefär var 8-9 dag.

Det konstiga är att akvariet varit i gång 4,5 år och aldrig haft detta tidigare. Det började för ca 3 månader sen. Ingen ändring hade skett i karet. Bara att jag slarvat med lysrörsbytet.

Helt klart är ju att balansen är rubbad.. Visst kan du flytta en firre eller en växt men då har du ju inte fått bort orsaken. Jag har fortfarande lite trådalger sedan jag sabbade balansen med medicinering emot parasiter men det blir bättre ju bättre växterna kommer igång igen..

Kom du fram till de bästa rören??? Det är dags för mig också att byta nu... ;)
#18 - 26 februari 2008 14:00
Om du menar kombinationen av lysrör, så har jag nu Power Glo fram och tänker sätta in ett Aquarelle baktill, alldeles snart.
Som jag förstått passar de bra ihop. Ser det fult ut skiftar jag dem.

Hmm, jag undrar vad som är anledningen till rubbningen i så fall. Allt har rullat på som vanligt. Inga speciella nya konstiga växter, fiskar, mat, gödning, skötsel, ingen medicinering, inte laborerat med salt i vattnet. Jättemysko. Endast att lysrören blivit 2-3 månader för gamla.
#19 - 26 februari 2008 14:43
svea skrev:
Om du menar kombinationen av lysrör, så har jag nu Power Glo fram och tänker sätta in ett Aquarelle baktill, alldeles snart.

Som jag förstått passar de bra ihop. Ser det fult ut skiftar jag dem.

Hmm, jag undrar vad som är anledningen till rubbningen i så fall. Allt har rullat på som vanligt. Inga speciella nya konstiga växter, fiskar, mat, gödning, skötsel, ingen medicinering, inte laborerat med salt i vattnet. Jättemysko. Endast att lysrören blivit 2-3 månader för gamla.

Men ett nystartat kar är ju tomt på näringsämnen och då har jag haft i lite gödning, sen när karet har varit igång ett tag så har jag slutat att göda. Jag är amatör på växter och kan inte alls det här och jag kör inte med PMDD utan bara vanligt gödningsmedel och så använde jag lite Loka i början. Men sedan när värmen kom och karet varit igång i 6 månader så slutade jag för jag märkte att det började att verka "övergött"... Kan det vara att PMDD behöver ändras i dos, värme???
En tanke bara...
Men hur som haver måste man ju hitta orsaken och inte bara försöka behandla symtomet, tänker jag.. [:-174]

Annons