Tillsammans med Gul occelatus?

#1 - 18 februari 2004 14:31

Hej! Nu har jag tittat runt litet på ciklider från tanganyika och blivit en smula förstjust i compressiceps och calvusarna...Förvisso har jag bara ett 150 liters kar, men kanske de kan gå i det till se blir stor, sedan får man ev. byta upp sig...Vet någon om calvusarna och compressicepsar skulle gå i hop med ett par occelatus? De skall ju vara otroligt tuffa små saker , occelatusarna...Jag har bara erfarenhet av min hane, som snart skall få en hona, och nog verkar han tuff alltid! *skratt*

Annars funderar jag fortfarande på andra lämpliga varelser till akvariet...inte bara fiska alltså, utan annat oxå, typ räkor, kräftor, krabbor sniglar och annat, och kanske någon mal ( jo jag vet de är fiskar de oxå ;P) ingen som har fler tips? någon som har fler erfarenheter av blå neoner? Kjell kanske vet något?
Nina
#2 - 18 februari 2004 22:29
Jag har två par Calvusar tillsammans med, just nu, en ensam ocellatus. försökt skaffa fler men inte hittat några.. Jag tror calvus och comprecisseps passar utmärkt. De är inte särskilt aggresiva av sig. Och de tål stryk av små snäcklekare (: Har tidigare haft dem med andra snäcklekare och det funkade bra! Det är ganska coolt. Calvusarnas fjäll är på nåt vis bepansrade. Så när en calvus blir attackerad vänder den på sig, den vänder sidan till, så att angriparen biter i de hårda vassa fjällen!
#3 - 19 februari 2004 13:54
Du lyckades da hitta 2 av dom mest omojliga Tanganyika cikliderna som finns, hehehe. Calvusar o Compressiceps kommer att se till att du aldrig far ett yngel av dina Ocellatusar eftersom dom ar MYCKET skickliga rovfiskar. De vuxna Ocellatusarna kommer sakerligen att gora livet surt for Calvusar o Compressiceps med sitt oerhorda strids lyste (mina anfaller allt! havar, slangar, min hand och till o med ett nytt inner filter som var ca 300ggr storre an dom!!) Jag skulle inte rekommendera Ocellatusar ihop med nagot som gillar snackor o grottor forutom Neolamprologus Meeli som ar ungefar lika jaklig.Jag har de 2 tillsammans och det funkar bra. Efter nagra ordentliga slags mal sa insag dom tydligen att dom var jamnspelta och delade upp akvariet istallet. Dom gar aven jatte bra med Sardin Ciklider (incl. Bla Neon) eftersom dom haller till i olika omraden av akvariet och i stort sett bara ignorerar varandra. Bla Neon behover inta heller sa mycket sim utrymme som dom andra Sardinerna men nagra hoga stenar dom kan halla sig runt blir mycket uppskattade. Dom liknar lite hastnosar i sattet om dom far vad dom vill ha, fast istallet for att sitta stilla pa botten sa sitter som "relativt" stilla pa toppen.

Calvus/Compressiceps ska man aldrig halla med nagot om man vill dra upp yngel i tanken. Dom ar visserligen ganska taliga men ater fiskar som ar ganska stora (upp till guppy storlek, deras mun ar till o med storre an den ser ut!)och behover lugn o ro for att leka, nagot saom en Ocellatus kommer att se till att dom inte far.
#4 - 19 februari 2004 14:24
Tjenis rekomenderar ett julle par exp ocelatus eller transcriptus och försök få ihop en grupp snäckisar på ex 6-8st.
#5 - 19 februari 2004 14:38
Uj vad svårt! på akvarielagret så sade de at jag nog inte borde ha mer än ett par ocellatus, då de är så argsinta mot varandra...

Attans sörens att calvusar och compressiceps inte fungerar, de är ju sååå söta! Tycker det verkar svårt med tanganyika ciklider...Hästnosar är oxå ganska söta, men någon sade att de nog inte skulle trivas med ocellatusarna...Har någon några andra tips på "söta", roliga ciklider? gärna munruvare då jag stycker det vore otroligt intressant att få se detta, men de flesta tangayika munruvarna behölver så hiskeligt stora akvarium...

nina
#6 - 19 februari 2004 22:58
Bla Neon!!! Dom ar jatte vakra, munruvare, gar ypperligt ihop med Ocellatus, behover ingen jatte tank (runt 130 o upp blir fint.)Dom ar dessutom snalla mot alla och biter eller jagar inte ihjal varandra eller nagon annan.
#7 - 19 februari 2004 23:49
Oooookejraa (;
#8 - 20 februari 2004 00:49
det låter som om blå neon är ett bra alternativ. Pratade med någon på akvarielagret i dag och de sa att blå neon skulle kunna funka...
Behöver lösa problemet med min store hane som jagar den lille vad det nu är, först dock.
Nina

Annons