Tillsætta alla fiskar på en gång? Går det?

#1 - 16 november 2007 11:30
Skulle vara mest praktisk om jag kunde køpa alla fiskar på en gång till mitt nya kar...
Finns det nått sætt att gøra detta på?
Læste denna artikels på cichlid-forum.com: http://cichlid-forum.com/articles/fishless_cycling.php
Någon som har testat denna metod?

Jag har køpt sånt hær Sera Nitrivec... Går det att tillsætta det, vænta några veckor och sen tillsætta alla fiskarna?

Tacksam fær svar:)
#2 - 16 november 2007 12:49
Nitrivec är väl främst tänkt att användas när man väl fått nitrit... Vad jag vet så finns det bättre bakteriekulturer tänkta just för snabb uppstart, en "bakteriebomb" eller vad det kallas. Men vad de heter och vilka märken som är bäst vet jag inte..

Jag tror säkert det går att tillsätta bakterier och vänta, men bara om man också matar så att bakterierna får något att äta så att säga. Och 4 veckors väntetid är säkert bra...

Men kanske har någon riktig erfarenhet av detta och kan svara :)
#3 - 16 november 2007 12:52
Jaha, då har jag fått fel då... Så går det nær man låter brorsan køpa grejor åt en:D
Men nitrivec innehåller væl också bakterier så det borde væl funka likadant som bactozym och sånt eller?
#4 - 16 november 2007 13:07
nitrivec är bara ett bakteriepreparat i mängden så du kan använda det, finns som sagt andra märken men med ungefär samma funktion bara ett annat namn själv föredrar jag JBL:s bakteriekultur framför nitrivec de få gånger jag nu använt det.
#5 - 16 november 2007 13:17
Ja, jag menade inte att nitrivec är dåligt, utan att jag tror det finns bättre bakteriekulturer just för uppstart. Men orkar du inte köpa något annat så kan du ju ha i nitrivec, så länge du också matar bakterierna med något som sagt.
#6 - 16 november 2007 13:32
Okej, då gør jag så:)
#7 - 17 november 2007 08:49
Ett annat alternativ är vattenbyten varje dag tills bakteriekulturen kommit igång.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 november 2007 09:37
Självklart går det att köra igång med all fisk direkt, men det är ju inget som man kan rekommendera direkt.
Men visst
Bakteriekultur (samt någon annan form av nyttobakterier som gammalt grus, skitigt filter i ett annat akvarium etc.) varje dag som toccata skriver och detta tillsammans med dagliga nitrittester.
Mycket täta vattenbyten som wunder skriver är ett annat alternativ men det innebär ju också att det tar ännu längre tid innan det skapas en bra bakterikultur (minst 2 månader).
#9 - 17 november 2007 12:02
Frågeställaren frågade även om "Fishless cykling". Och av alla jag känner som provat det har alla lyckats mycket bra och har bara positivt att säga. Efter en sådan cykling kan du med gott samvete smälla i alla fiskar på en gång. Men man bör ändå hålla lite koll på amonium och nitrit första tiden utifall några spikar skulle inträffa, men det är som sagt ovanligt om man kört fishless cykling grundligt och ordentligt.
#10 - 17 november 2007 13:31
Tack før alla svar:)

Annons