Tillräckligt med syre i akvariet?

#1 - 9 oktober 2003 20:47
Jag köpte ett 540l akvarie häromdagen till mina Malawisar, och nu undrar jag om pumpen som följde med och hur den är monterad räcker ur syretillförselsynpunkt. Det sitter en Back to nature bakgrund, Amazonas i, så utblåset är ju där det är sas, inte precis vid ytan, jag tycker inte att det ser ut att vara nåt vidare drag på ytan direkt. Hitills så har jag haft en syresten, men den låter så illa och akvariet står i sovrummet...

Just det, pumpen, en Eheim 1048, alltså en "Universal Hobby centrifugalpump", 10L/min.

Det är inte så mycket växter, och fiskarna som bor där som sagt var div malawis, 12 st, mest mbunas samt 6 Ancistrus och en Malawimal. Fast det ska flytta in ganska så många fler individer, så det ska ju vara dimensionerat för "fullt hus" =)

Tacksam för råd!

/ Petra
#2 - 9 oktober 2003 21:55
sätt syrestenen på timer =)
Jag kör bara min syresten på dagarna mellan 9-17(då är ingen hemma och kan klaga )
och sen på natten har jag satt timern att den ska gå på mellan 2-5 då sover jag som regel och det funkar Utmärkt =)
#3 - 9 oktober 2003 22:45
Då jag ej har koll på siffror är jag osäker, men 10L/min låter väldigt lite i förhållande till de pumpar som brukar tas upp här på zoopet, vilka brukar omsätta 1000L. Dock kanske dom menar att pumpen omsätter 1000L/h, vilket ju blir ungefär 16L/min. Så ditt filter kanske duger ändå? Dock är det väl alltid bra att ha två separata system (tex. ett ytterfilter och ett innerfilter) för att undvika katastrof om ett av dom slammar igen. Lycka till!
#4 - 10 oktober 2003 02:05
Går det att byta ut pumpen mot en 1052:a ?
Inte heller den räcker ensam för att få tillräcklig cirkulation, så ytterligare en 2252:a eller annat liknande innerfilter om du inte skulle satsa på ett ytterfilter, 2217 el. 2028.
#5 - 10 oktober 2003 06:02
köp helt enkelt ett ytterfilter, eller iallafall en extra pump för att få mer rotation på vattnet.. 600L/h är för lite för det stora akvariet... helst om det inte spruttar mot ytan..
#6 - 10 oktober 2003 07:06
Det är inget filter, utan bara en cirkulationspump som driver runt vattnet, själva filtret är ett hemmabygge i olika etapper som är bakom btn-bakgrunden, så filterkapaciteten är rejält tilltagen. Det har gått diskus i det förut, så det är anpassat efter dem.Så det jag undrar över är alltså om det finns risk för syrebrist, pga av att det inte går att få utloppet i vattenytan. Kan de lida av syrebrist utan att man märker det? Men att det är skadligt på sikt? Eller märks det direkt, att de står vid ytan etc?

Jag är jätteglad att ni tar er tid att svara! Det låter ju smart med en timer till syrestenen, och så skulle man kanske köpa en ny transformator, den jag har är sedan 1800 frysihjäl typ :o) De nya läter ju lite mindre.

En annan sak med pumpen, malawisarna vill ju ha det strömt, är det för klent ur den synpunkten? 600L/min?

JR: Den pumpen som är nu är som sagt var en ren cirkulationspump, vattnet dras in i bakgrunden, genom en burk "makaroner" vidare till en korg med biobollar sedan genom ett finfilter med vadd. Enligt killen som vi köpte det av, som har haft diskus, han verkade seriös och kunnig, så var filterkapaciteten rejält överdimensionerad, pga av diskusarnas krav på superrent vatten. Han menade på att hela ytan bakom bakgrunden fungerar som filter? Att volymen i ett ytterfilter var bara en 6-7 l och här har man kanske 100L? Är det rätt uppfattat av mig tro?

Men det kan ju iaf vara befogat med en kraftigare pump, till koien som vi har i en 800l-låda i garaget har vi 3500l/h, fast det är väl lite överdrivet kanske...

Hm, rörigt blir det, hoppas att ni förstår nåt av vad jag menar iaf ;-)

Tack igen för att ni försöker hjälpa en förvirrad nybis ;-)

/ Petra

Som för övrigt har detta i fiskväg:
40L 8kantigt i badrummet m en kampfiskfamilj och några Pansarmalar
60L Guppy, Dvärggurami, Neontetror, Räkor o Ancictrus i dotterns rum
110L Chokladgurami och kopparbarb i hallen
220L Sebraciklid, 1 par som väntar på lämpligt sällskap i datorrummet
600L Malawi i sovrummet
800L Koi o Guldfisk på vinterförvaring i garaget

#7 - 10 oktober 2003 17:43
Nu har jag köpt en pump som klarar 1600l i timmen, återstår bara att installera den. Det går ju också att borra hål i bakgrunden och dra utloppet högre upp så att det blir rörelse på ytan.

Tack för era råd!

Mvh Petra
#8 - 10 oktober 2003 17:50
Jag hade ett problem med min Gamla pum samma som du ungefär det att den inte rörde om vattnet ordentligt pumpen i sig är det inget fel med men den sitter för långt ner jag klippte av en bit av slangen som jag bruklar använda när jag gör vatten byte och tryckte på utblåset och det blir rejält mycket bättre ... borra om btn ... ja jag vet inte om det blir så vackert men det funkar säkert eller prova med en bit slang =)

Lycka till
MVH Do`h
#9 - 10 oktober 2003 19:24
Hej Petra ! -Om du väljer att sätta luftpumpen på timer -Glöm inte att ha en backventil i serie med luft slangen om pumpen ligger under vatten nivån i akvariet. Annars kan det bli vått !! Hälsn. Geezer.
Ursprungligen skickat av ebbsson

Jag köpte ett 540l akvarie häromdagen till mina Malawisar, och nu undrar jag om pumpen som följde med och hur den är monterad räcker ur syretillförselsynpunkt. Det sitter en Back to nature bakgrund, Amazonas i, så utblåset är ju där det är sas, inte precis vid ytan, jag tycker inte att det ser ut att vara nåt vidare drag på ytan direkt. Hitills så har jag haft en syresten, men den låter så illa och akvariet står i sovrummet...

Just det, pumpen, en Eheim 1048, alltså en "Universal Hobby centrifugalpump", 10L/min.

Det är inte så mycket växter, och fiskarna som bor där som sagt var div malawis, 12 st, mest mbunas samt 6 Ancistrus och en Malawimal. Fast det ska flytta in ganska så många fler individer, så det ska ju vara dimensionerat för "fullt hus" =)

Tacksam för råd!

/ Petra

#10 - 10 oktober 2003 20:56
hur ser det eg. ut med malawi och en BTN Amazonas bakgrund?
#11 - 10 oktober 2003 21:05
Afrikaner på charterresa ;)
#12 - 10 oktober 2003 21:38
jahaja! på de viset.
#13 - 10 oktober 2003 22:31
zingo_boy: Det ser alldeles utmärkt ut ;-) Till största delen så är det bergsbakgrund, med en nedstickande rot, så det är helt ok. Jag har dessutom, ve och fasa, rötter till malawisarna, de gillar dem dessutom. Vi bor i Uppsala och har därmed hårt vatten, så det är för phvärdets skull ingen fara att ha rötter.

/ Petra
#14 - 14 oktober 2003 20:26
kalkgrus då? har du inge sånt?

Annons