Det är inget filter, utan bara en cirkulationspump som driver runt vattnet, själva filtret är ett hemmabygge i olika etapper som är bakom btn-bakgrunden, så filterkapaciteten är rejält tilltagen. Det har gått diskus i det förut, så det är anpassat efter dem.Så det jag undrar över är alltså om det finns risk för syrebrist, pga av att det inte går att få utloppet i vattenytan. Kan de lida av syrebrist utan att man märker det? Men att det är skadligt på sikt? Eller märks det direkt, att de står vid ytan etc?
Jag är jätteglad att ni tar er tid att svara! Det låter ju smart med en timer till syrestenen, och så skulle man kanske köpa en ny transformator, den jag har är sedan 1800 frysihjäl typ :o) De nya läter ju lite mindre.
En annan sak med pumpen, malawisarna vill ju ha det strömt, är det för klent ur den synpunkten? 600L/min?
JR: Den pumpen som är nu är som sagt var en ren cirkulationspump, vattnet dras in i bakgrunden, genom en burk "makaroner" vidare till en korg med biobollar sedan genom ett finfilter med vadd. Enligt killen som vi köpte det av, som har haft diskus, han verkade seriös och kunnig, så var filterkapaciteten rejält överdimensionerad, pga av diskusarnas krav på superrent vatten. Han menade på att hela ytan bakom bakgrunden fungerar som filter? Att volymen i ett ytterfilter var bara en 6-7 l och här har man kanske 100L? Är det rätt uppfattat av mig tro?
Men det kan ju iaf vara befogat med en kraftigare pump, till koien som vi har i en 800l-låda i garaget har vi 3500l/h, fast det är väl lite överdrivet kanske...
Hm, rörigt blir det, hoppas att ni förstår nåt av vad jag menar iaf ;-)
Tack igen för att ni försöker hjälpa en förvirrad nybis ;-)
/ Petra
Som för övrigt har detta i fiskväg:
40L 8kantigt i badrummet m en kampfiskfamilj och några Pansarmalar
60L Guppy, Dvärggurami, Neontetror, Räkor o Ancictrus i dotterns rum
110L Chokladgurami och kopparbarb i hallen
220L Sebraciklid, 1 par som väntar på lämpligt sällskap i datorrummet
600L Malawi i sovrummet
800L Koi o Guldfisk på vinterförvaring i garaget