Tillräcklig filtrering

#1 - 30 december 2016 21:47
Hej jag har ett 375 liters kar med Fluval fx6 som pumpar 3500L/h jag undrar om det är overkill att sätta i ett innerfilter också som pumpar 1000L/h
jag har scalarer, gurami, guppy och lite olika tetror i akvariet.
#2 - 31 december 2016 09:23
Svar:ja. Klarar inte fx6:an av att hålla rent, är det något allvarligt fel.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 december 2016 09:51
Tycker också att det känns lite "overkill"
#4 - 31 december 2016 11:15
Ja egentligen är det inte för filtreringens skull som jag vill ha filtret i. Utan för att få rörelse på ytan i hela akvariet så en cirkulations pump hade räckt men man tar det man har hemma. Men det är väl inte skadligt för fiskarna ?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 december 2016 11:28
Guramis är inte intresserade av en kraftig cirkulation på vattnet.
Sedan rörelsen på ytan handlar mer om hur man riktar utblåset på de befintliga pumpar man har i akvariet än hur kraftiga de är.
#6 - 31 december 2016 12:50
Jag har själv varit där när man nästan drömmer filtrering och man ska filtrera och cirkulera upp över öronen[:-27] Nu har jag lugnat mig och sitter på händerna och det som numer filtrerar och cirkulerar mina kar är en luftpump och en luftdriven filtersvamp och det ger ett helt lysande resultat:d[:-106] I ditt kar skulle jag köra en eheim 400 kopplad till 2 filtersvampar och inget mer:rolleyes: .... Så räcker en Fx6? ja och så det blir över....
#7 - 31 december 2016 13:35
[QUOTE=crille24;n2364564]Ja egentligen är det inte för filtreringens skull som jag vill ha filtret i. Utan för att få rörelse på ytan i hela akvariet så en cirkulations pump hade räckt men man tar det man har hemma. Men det är väl inte skadligt för fiskarna ?[/QUOTE]

Vad är tanken med att få rörelse i hela ytan?

/Tobbe

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 december 2016 14:02
[QUOTE=Tobbe R;n2364569]

Vad är tanken med att få rörelse i hela ytan?

/Tobbe

[/QUOTE]

Ett mycket effektivt sätt att bli av med andmat ;)
Nä men skämt åsido (även om just detta faktiskt är anledningen till att jag har mina utblås i vattenytan) så blir det ibland en fet hinna på vattenytan om vattenytan inte alls rör sig.
#9 - 31 december 2016 14:04
[QUOTE=åheim;n2364566]Jag har själv varit där när man nästan drömmer filtrering och man ska filtrera och cirkulera upp över öronen[:-27] Nu har jag lugnat mig och sitter på händerna och det som numer filtrerar och cirkulerar mina kar är en luftpump och en luftdriven filtersvamp och det ger ett helt lysande resultat:d[:-106] I ditt kar skulle jag köra en eheim 400 kopplad till 2 filtersvampar och inget mer:rolleyes: .... Så räcker en Fx6? ja och så det blir över....[/QUOTE]

Jag har tidigare Provat med en gammal elite 799 jag hittade här hemma till luftpump men jag tyckte att den lät alldeles för mycket den vibrerade nästan fram av sig själv, Eheim 400 är kanske tystare vad är det för filtersvampar du menar ? Har du inte den kopplad till syrestenar ?
#10 - 31 december 2016 14:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2364577]

Ett mycket effektivt sätt att bli av med andmat ;)
Nä men skämt åsido (även om just detta faktiskt är anledningen till att jag har mina utblås i vattenytan) så blir det ibland en fet hinna på vattenytan om vattenytan inte alls rör sig. [/QUOTE]

Ja precis jag har också haft en fet hinna på ytan ibland och de vill man ju inte ha, plus att jag har vissa växter i akvariet som tappar sina blad och då samlas de i den andra änden av akvariet motsatta sidan till utblåset från fx6 så sätter jag en pump i den sidan av akvariet också så kanske det gör att bladen åker runt och till slut hamnar i insugen på pumparna.
#11 - 31 december 2016 15:47
[QUOTE=crille24;n2364578]

Jag har tidigare Provat med en gammal elite 799 jag hittade här hemma till luftpump men jag tyckte att den lät alldeles för mycket den vibrerade nästan fram av sig själv, Eheim 400 är kanske tystare vad är det för filtersvampar du menar ? Har du inte den kopplad till syrestenar ?[/QUOTE]Elite är lågbuget och faktiskt skräp! Eheim är tyst och vibrerar inte runt. Jag kör dessa filter http://www.tonysdiskus.se/akvarietil...r/svampfilter/ Har en xy 380 Ca 1,5L och xy 2838 som är riktigt stor typ 4-5L! Xy 380 har en inbyggd luftdiffuser i botten och xy 2838 sitter det en luftsten i! I övrigt kör jag inga luftstenar utan bara filtrena, för tillfället (jag tycker inte om när det bubblar överallt i karet heller.. Därför använder jag höga stigarrör i högre akvarier så luften släpps ut nära ytan). Man vill ju alltid ha nåt som fördelar ut luften i små bubblor annars blir det inte lika effektivt och låter för mycket!
#12 - 31 december 2016 17:56
Nu hittade jag ett innerfilter Fluval u3 här hemma med syresättning http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/fluval/fluval-u3-600-lh-akvarium.html
den åkte i akvariet så nu blir det mycket bubblor på ytan. De borde väl hjälpa växterna lite också ?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 december 2016 18:53
Men syresätter gör ju alla filter om man bara riktar utblåset mot vattenytan.
#14 - 1 januari 2017 21:32
Slänger in ett klipp på det nya luftdrivna biofiltret jag snodde ihop och installerade på 10 min :) Den bryter eventuell proteinhinna, ombesörjer en god luftning av akvarievattnet och är biologiskt effektiv.

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#15 - 2 januari 2017 20:59
Finurligt :) !

Annons