Tillgång på räkor

#1 - 9 november 2009 12:15
Det verkar som om alla här på forum mer eller mindre håller sig med räkor. Jag har självfallet blivit smittad av det och har planerat att skaffa mig dylika vattendjur.....men....

De är helt enkelt omöjliga att få tag på i mina trakter. Vissa handlare säger att de nog har haaft räkor tidigare men att de inte hade någon åtgång. Vissa handlare verkar inte ens ha hört talas om dessa.

Jag undrar om räkor hör till standardutbudet hos svenska zoo-handlare eller är de lika svåra att få tag på i sverige. Jag har också surfat runt litet på nätet. men räkorna verkar inte vara ett dugg populära i Finland. Det är litet synd för vad jag har läst här på forum verkar dessa vara de perfekta invånarna för mindre akvarium. Dessutom skulle det vara ett tillskott för mig som tom frun skulle acceptera utan förbehåll.
#2 - 9 november 2009 12:59
I dom flesta djuraffärer med akvarier så ser man nog räkor idag i sverige faktiskt.
I alla fall i dom lite större städerna.
Har sett räkor i butiker i malmö,göteborg och stockholmstrakten.
#3 - 9 november 2009 13:06
där de lyser med sin frånvaro här hemma i sverige är väl nästan alltid
på de stora kedjorna, typ Grizzly, Djurmagazinet, Hornbach, etc etc.
även om man har sett dom där oxå ibland.

.
#4 - 15 november 2009 02:19
De butikerna som inte är kedje anslutna här om kring har räkor men inte arkenzoo eller djurmagasinet. Sedan kan det vara att räkoran inte slagit i Finland. Här i sverige verkar en afrikansk ciklid våg vara i rörelse. Varenda butik har flera kar med T och M ciklider. Vilka fiskar är hot i finland? Vad är det för räkor du vill ha fatt i ? Jag kanske kommer till Pargas till sommaren ( en kusin bor där)
#5 - 15 november 2009 10:44
Mick13 skrev:
De butikerna som inte är kedje anslutna här om kring har räkor men inte arkenzoo eller djurmagasinet. Sedan kan det vara att räkoran inte slagit i Finland. Här i sverige verkar en afrikansk ciklid våg vara i rörelse. Varenda butik har flera kar med T och M ciklider. Vilka fiskar är hot i finland? Vad är det frö räkor du vill ha fatt i ? Jag kanske kommer till Pargas till sommaren ( en kusin bor där)

Tänk vad världen är liten. Du är inte den första här på forum med Pargas anknytning. Jag vet helt enkelt inte vilka fiskar är hot. Personligen känner jag inga andra som har akvarium och butikerna har i det närmaste standardutbudet. En butik i åbo har faktiskt satsat ganska mycket på saltvatten det senaste året. Jeg vet heller inte riktigt vilka räkor jag är ute efter. Jag är totalt nybörjare på räkor så räkornas svårighetsgrad skall vara därefter. Mitt motto med akvarier är keep it simple, då funkar det i regel bäst
#6 - 15 november 2009 14:12
JLi skrev:
Tänk vad världen är liten. Du är inte den första här på forum med Pargas anknytning. Jag vet helt enkelt inte vilka fiskar är hot. Personligen känner jag inga andra som har akvarium och butikerna har i det närmaste standardutbudet. En butik i åbo har faktiskt satsat ganska mycket på saltvatten det senaste året. Jeg vet heller inte riktigt vilka räkor jag är ute efter. Jag är totalt nybörjare på räkor så räkornas svårighetsgrad skall vara därefter. Mitt motto med akvarier är keep it simple, då funkar det i regel bäst

Körsbärsräkor är bra nybörjar räka då de är bland de tåligaste och har vidd bredd på både temperatur och ph ;)
#7 - 15 november 2009 16:23
icefudge skrev:
Körsbärsräkor är bra nybörjar räka då de är bland de tåligaste och har vidd bredd på både temperatur och ph ;)

Ja. Det är något i den stilen jag har tänkt mig. Min erfarenhet baserar sig endast på Zoopets artbeskrivningar, så det måste vara något lätt.
#8 - 16 november 2009 17:00
en del kan faktiskt skicka räkor tror att finns en hel del som gör detta kolla med de som säljer så kanske du får det skickat till dig... om du är till sverige någon gång kolla annonser innan så kanske du kan göra upp med någon att komma och hämta hos den.. oftast dyrt att köpa från affär.. för att se dessa små kryp måste du starta med ett större antal...och om du har fisk ha mycket gömställen.... lycka till med räkorna... underbara små djur har själv 6st sorter...
#9 - 16 november 2009 20:23
en del kan faktiskt skicka räkor tror att finns en hel del som gör detta kolla med de som säljer så kanske du får det skickat till dig... om du är till sverige någon gång kolla annonser innan så kanske du kan göra upp med någon att komma och hämta hos den.. oftast dyrt att köpa från affär.. för att se dessa små kryp måste du starta med ett större antal...och om du har fisk ha mycket gömställen.... lycka till med räkorna... underbara små djur har själv 6st sorter...

Jag bor i Finland. Jag är inte övertygad om att det är OK att skicka. Kan tänka mig att det finns import och tullbestämmelser mm.

Nu såg jag idag ströexemplar av räkor räkor i en butik. De kostade 5-8€ st (ca 50-80 skr). De verkade väldigt dyrt tycker jag. Hur mycket kostar de i Sverige?
#10 - 16 november 2009 20:31
Här kan räkor kosta allt mellan 40-250kr i affär beroende på sort färg och mönster:p men det finns givetvis dyrare med körsbärsräkor brukar nog ligga runt 40-50 kr st i affär. jo det finns gott om privat personer i landet som skickar, vet en del som skickat till norge bland annat
#11 - 16 november 2009 21:19
Jag hittade denna sida på nätet när jag letade efter info om skillnaden på räka kontra kräfta men innan jag hittade svar på nätet svarade den eminenta Azur på min undran här på forat.
Jag har själv inte köpt av dessa men de har någon from av levande garanti på sina räkor.
http://www.petshrimp.com/store.html
Du kan alltid kika på blocket.se och på tradera.se inte helt ovanligt med att det säljs räkor där. Jag har själv körsbärs räkor , vårt vatten har högt Ph och massor av lösta mineraler. Körsbären verkar inte bry sig om vatten beskaffenheten annars men lär vara känsliga för nitrit.
#12 - 17 november 2009 09:59
OK. Det verkar alltså vara praxis att skicka räkor. Hur funkar det i praktiken, med posten eller? Hur funkar det så här års då vädret är kallare? Är det lagligt?

Jag antar att de ströexemplar jag såg var helt OK prissatta. Jag minns inte namnen på dessa eftersom de finskspråkiga handelsnamnen inte direkt går att översätta till Svenska.
#13 - 17 november 2009 16:20
Lagligheten kan det nog vara si och så med vill minnas att det finns ett förbud mot att sända levande djur med posten.
Vad heter räkorna på finska?
Jag hittade en en saite i Åbo som tar in fiskar o annat från sverige Linnan akvaario eller något liknande de hade nog butki i Åbo.
#14 - 17 november 2009 17:29
Mick13 skrev:
Lagligheten kan det nog vara si och så med vill minnas att det finns ett förbud mot att sända levande djur med posten.

Vad heter räkorna på finska?

Jag hittade en en saite i Åbo som tar in fiskar o annat från sverige Linnan akvaario eller något liknande de hade nog butki i Åbo.

Borde ha skrivit upp namnen.... dvs jag har redan glömt vad de heter. Linnan akvaario känner jag inte till. Jag har ett svagt minne att det fanns en butik med det namnet för flera år sedan men inte nu längre.
#15 - 17 november 2009 18:51
Ähh jag blandar nog i hop dem. Men saken var den att de tar fisk från sverige till finland o de bör kunna ordna fram räkor hår i från med tycker jag. För vad jag förstår är priserna högre i Finland men det var nog inte Linnan för jag letade på eniro finalnd och nu hittar jag den inte på "Linnan" i Åbo men du får kolla runt med de finska akvrister någon bör veta. =)
Annars frå du ta en kryssning till Svearikes huvudstad under julen och köpa själv =)
#16 - 18 november 2009 11:45
Mick13 skrev:
Ähh jag blandar nog i hop dem. Men saken var den att de tar fisk från sverige till finland o de bör kunna ordna fram räkor hår i från med tycker jag. För vad jag förstår är priserna högre i Finland men det var nog inte Linnan för jag letade på eniro finalnd och nu hittar jag den inte på "Linnan" i Åbo men du får kolla runt med de finska akvrister någon bör veta. =)

Annars frå du ta en kryssning till Svearikes huvudstad under julen och köpa själv =)

Tack. Jag skall forska litet i det. En kryssning skulle sitta fint men finns tyvärr inte i planerna.
#17 - 18 juni 2010 10:02
Har du fått tag i räkor?
Det blev ingen Finlands semester för mig i år så jag kan inte leverera några till dig heller =(

Annons