Tillfrisknad ancistrus med rom!

#1 - 14 mars 2006 13:16
Min ancistrushane hade svamp och jag behandlade honom separat.
Han blev bra från svampen och flyttade tillbaks till sitt ordinarie akvarium förra veckan.

Han har varit ganska osynlig sen dess och jag undrade hur han mådde. Lyfte försiktigt på stocken idag och vad ser jag?
Jo en stor samling med orange rom!

Jag har sett honan och hennes insjunkna mage och undrade om hon oxå skulle vara sjuk, men här fick jag förklaringen och det var ju roligt så här långt.
Jag undrar nu om han klarar av att ta hand om rommen/ynglen när han varit dålig? Det ser ut som om han försöker fläkta lite, man ser svansen då och då i öppningen men inte så mycket viftande.

Bör jag vidta några åtgärder nu, eller ordnar han upp det? Inte lätt att veta, men lite tips vore jag jätteglad för. Det är första gången dom leker.
#2 - 14 mars 2006 14:01
Det enda jag skulle göra var att ge honan lite extra käk, kanske brysselkål eller zuccini om hon gillar det. Magen ska inte vara insjunken efter romläggning nämligen...

I övrigt är det väl bara att gratulera till en framtida tillökningen!!!
#3 - 14 mars 2006 14:22
Aj då, det låter inte bra! Hon fick ifs lite extra då när jag upptäckte det. Hon hade varit väldigt rund ett tag innan.
Men om dom har rom och lägger det måste väl magen bli lite tom, just då i alla fall??
Jag ska genast ge henne lite extra, dom fick ärtor i går och nu finns broccoli som jag gör i ordning ormgående.
Kan hon vara sjuk, hon ser definitivt inte sjuk ut. Men jag är ingen maldoktor så jag gissar bara.
Hanen då, hur ska han skötas? Fixar han mat på natten kanske.

Tack för att du hjälper mej, detta är nytt för mej och det är lite spännande.
#4 - 14 mars 2006 20:31
Min ancistrushane döljer sej i stocken med rommen. Ska han inte fläkta den nu? Jag upptäckte rommen i morse, men jag kan inte se att han fläktar den. Tidigare idag gjorde han det lite grand men inte alls nu.
Är något på tok då? Kan jag göra något mer för honom?
#5 - 14 mars 2006 20:35
Magen brukar bli platt, men inte insjunken... men det var kanske så du menade! Om hon verkar kry och äter så är det säkert ingen fara med henne.

Hannen kommer inte att äta när han har rom i grottan... efter en vecka kan du möjligtvis försöka släppa en maltablett eller nåt smaskens, precis utanför ingången och se om han vill käka... men räkna med att han äter ytterst lite fram till den dagen "ungarna flyttar hemifrån".

Däremot kan man ta ur honan om man har möjlighet, dom har nämligen en förmåga att svepa in och lägga ny rom så snart hannen får tomt "i huset", och då hinner han inte äta ordentligt mellan varven.

Jag hjälper så gärna till... kul med nya malmormödrar :-)
#6 - 14 mars 2006 20:44
Det var nog så jag menade, hon såg platt ut. Men nu har hon käkat broccoli och verkar mer normal. Hon far runt och gnager på bladen o rutorna så nåt fel är det nog inte.
Så jag ska inte lägga ner en lite tabelttbit åt honom? Annars tänkte jag bjuda bägge på det i natt, det får bli en åt henne då i andra änden av akvariet.

Nämen, är hon så het på gröten? Jag får väl göra nåt åt saken då.
Det här med att flytta runt dem, man måste väl "koppa" in dem, även om det är i ett av mina andra akvarium, eller hur?
#7 - 14 mars 2006 21:34
[QUOTE=Tant Nancy]... Däremot kan man ta ur honan om man har möjlighet, dom har nämligen en förmåga att svepa in och lägga ny rom så snart hannen får tomt "i huset", och då hinner han inte äta ordentligt mellan varven.[/QUOTE] Hmm... det där tipset skulle jag har läst tidigare. Det gick otrolig snabbt för mina malar. Jag är nog inte så orolig för hanen men mycket mer orolig vad jag skall göra med alla yngel och om de överleva då redan första kullen var på drygt 50...

Så glöm inte att seperera i tid ;)

hejhopp. Ralp
#8 - 14 mars 2006 21:49
Det låter ju onekligen som ett bra tips. OM det nu blir några yngel i mitt akvarium, förstås. Annars får dom väl prova igen.

Jag är lite osäker på vad det ska sluta nu när hanen inte fläktar. Bör han inte göra det hela tiden, nån som vet?
#9 - 14 mars 2006 21:59
Följer dina malars barnbestyr med spänning, Svea! :)
#10 - 15 mars 2006 07:29
jag flikar in här... jag hittade några utblåsta romkorn och la dessa i en yngelbur, igår kläcktes dom! VAD FULA!! En genomskinligt huvud med ögon som knappts syns och en ENORM orange gulesäck... ja de är verkligen inte söta som nykläckta:)
#11 - 15 mars 2006 08:30
Jaså är det såna som väntar där under stocken!
Vad gör du med dom sen, ska dom vara kvar där i yngelburen?
#12 - 15 mars 2006 08:54
jag har aldrig haft de i yngelbur tidigare, men denna gång flög några romkorn ut ur boet.. jag tror de klarar sig bäst när de uppfostras av pappan. Om kanske 1 el 2 veckor släpper jag ner dem hos sina syskon igen! :)
av de romkorn jag fick upp,. ca 12, kläcktes bara 3, så jag tror det kläcks lättare när pappan tar hand om dem.
#13 - 15 mars 2006 11:29
Nu behöver jag lite hjälp! Jag har inte sett hanen sen i går kväll, han är inte där och fläktar. Bör han inte göra det, mest hela tiden eller hur fungerar det?
Ska jag lyfta på stocken o kolla hur det står till?

Som jag fattat det ska han ligga i öppningen och fläkta rommen.
Har botian varit där redan och ätit upp äggen? Och varför kommer inte hanen ut i så fall?

Jag blir orolig.
#14 - 15 mars 2006 11:44
han kanske sitter fast du inte ser honom? eller så ha botian ätit rom.. fast du såg ju inte hanen förut innan du lyfte på stocken, så han kanske sitter därinne och fläktar fast i en annan position?
Tror inte du kan göra så mycket egentligen.. bara hoppas på det bästa.. hanen kan nog jaga bort botian, han har ju såna här taggar han kan fällla ut och sticka med om han känner sig hotat.
Lenis
#15 - 15 mars 2006 13:03
Japp, du har antagligen rätt. Nu när jag sitter o kollar ser jag grejor komma utfarandes från grottan. Så han är nog därinne och gör sitt jobb. Firren syns inte.

Man hoppas bara att hanen klarar av botian. Det är en pakistanbotia och maken till glupsk typ får man leta efter! Stor och tjock, han har en mindre kompis oxå. Bara att hoppas.
Bilagor:
#16 - 15 mars 2006 13:33
...fast dina botior kommer nog äta upp ynglen sen .. jag vågar inte ha mina malar tillsammans med mina praktbotior eftersom de är glupska..
Bilagor:
#17 - 15 mars 2006 14:48
Du kanske inte ska lyfta så mkt på stocken? Det låter som att du gör det?

Jag har en "egen" tråd som jag har startat här i forumet ("Hur ska jag göra med ancistrusodling hos mej" tror jag den heter) och fått höra att om någonting blir fel under "ruvningen" överger pappan äggen?
#18 - 15 mars 2006 15:14
Jag hade nog tänkt flytta ynglen sen, just för att dom ska slippa bli botiamat.
Frågan är när - kanske när dom kommr ut från stocken. Jag läste i min bok att dom nästan omgående sätter sej på rutan. Då bör man väl hinna före botiorna?!

Nej det har du rätt i, PlatyYngel. Han bör förstås få lugn o ro.
Fast jag har lyft den endast nån enstaka gång, då när jag upptäkte rommen. Inte sen dess.

Jag ska läsa i din tråd, det låter intressant. Tack för tipset.
#19 - 16 mars 2006 19:53
Det där med att flytta yngel är ett fall för sig:

Enklast är att låta Ancistrusarna leka i ett separat kar på sisådär 60 liter. När leken är klar så flyttar man honan och efter två till tre veckor kan man flytta hannen. Då får ynglen störst chans till överlevnad.

Näst enklast är att flytta hannen och rom när dom nyss har lekt... hittills har inte hannen störts av det hos mig i alla fall...

Om vi fortsätter att prata någorlunda enkla metoder, så kan man försöka pilla upp roten med kläckta yngel, då behöver inte pappan med om han inte vill... och flytta hela baletten till ett annat kar...

Minst praktiskt, men ändå genomförbart, är väl att flytta alla andra fiskar efter leken...

Något som är nästan omöjligt däremot, det är att fånga ynglen när de kommit ur grottan... det är ett fruktansvärt tålamodskrävande jobb... och det förutsätter nästan att man plockar ur all inredning...

Allt ovanstående är om man vill rädda så många yngel som möjligt... Annars är det väl enklast att bara låta dem leka i sällskapskaret och se hur många yngel som blir stora... men med Botior i karet så lär det ju inte bli många... Det finns en jättekul tåt om en Botia som lekte husockupant i en rot där mina Ancistrusar lekte... tyvärr hittar jag den inte... kanske den blivit för gammal..
#20 - 16 mars 2006 20:07
Jag har odlat ansitrusar i snart 10 år - kul att det finns fler.
Mitt tips är det enklaste - ge bort dina botior och låt dig förföras av malarna. Har de väl börjat yngla så trivs de och lär fortsätta - din lokala akvarie affär behöver alltid malar, så nu kan du iallafall få fri mat ;-)
Mal på...
#21 - 16 mars 2006 20:28
När jag läser Tant Nancys svar så har jag nog kommit till punkt 3: Att plocka upp roten med nykläckta yngel.
Det är nog i den fasen som min mal befinner sej. Men om det finns några nykläckingar kan man undra.

Jag såg för ett par timmar sen några små genomskinliga kulor som bågfenan slukade. Dom låg precis utanför grottan. Är det möglad rom som hanen borstat ut?
Jag har inte sett honom fläkta nåt vidare. Han är ju ca 5 år så han var kanske för gammal för uppdraget när den nya honan kom nyligen. Vad tror ni?

Ja, jag har 2 pakistanbotior i karet. En stor glupsk och hans lilla halvstora fru.
Jag har ingen att ge dem till.

Det var så att jag inte hade en aning om leken. Hanen fick svamp och jag behandlade honom i separat burk drygt en vecka. Sen när han kunde flytta tillbaks var han osynlig flera dar. Jag lyfte försiktigt på stocken (för att se om han var ok) och upptäckte rommen då. Det var första gången jag hade malar som lekte och lagt rom. Jag var helt enkelt okunnig och oförberedd.

Nu låter jag det vara och ser om nån liten pys lyckas överleva. Nästa gång får jag tänka över hur jag ska göra med botiorna.
Vilka andra fiskar är livsfarliga för ancistrusrom/yngel?
Jag har siamesisk algätare, några barber, bågfenciklider, sorgmanteltetra bl a.
#22 - 16 mars 2006 21:52
jag TROR siamesiska algätarna och barberna och cikliderna och jag VET att sorgmantlarna är det iaf :)
nåja jag har mycket rötter i mitt akvarium så mina yngel kan söka skydd under rötterna.. har du mycket inredning på botten?
#23 - 16 mars 2006 22:00
Suck, bara rövare då.

Mycket inredning? Nja sådär.
Det är 100 cm långt och där finns 3 rötter, 3-4 krukor, ett par andra "grottor" och en hel del växter. Är det mycket för ynglen att gömma sej i?
Botiorna är nog värst.
Dom genomskinliga runda kornen, är det obefruktade eller vad? Vet du?
#24 - 17 mars 2006 07:01
det låter som obefruktade korn. de nykläckt är alldeles oranga så de är svåra att missa.
3 rötter låter ganska bra, huvudsaken är att de kan gömma sig kanske under dom.
#25 - 17 mars 2006 20:12
Tant Nancy. Den här tråden menar du antagligen. Mycket intressant att läsa, vilken envis fisk!

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=35327&highlight=botia+buntband+prillan

Nu hoppas jag att min botia håller sej lite lugnare än din.
Jag har fortfarande inte sett vare sej malen eller nån avkomma. Utgår från att dom är uppätna.
Den 12 mars upptäckte jag rommen så det har ju gått några dar. Dom kan ha funnits där innan.
Nu sent i kväll lyser jag in i grottan och ser hanen ligga o vifta med svansen. Skulle han upphöra med det och komma ut om rommen/ynglen vore döda?
#26 - 18 mars 2006 10:55
Har ni nån teori hur det förhåller sej med min mal, ni som kan detta?
Har han kvar rom/yngel där inne i grottan? Han är kvar där idag oxå och jag kan se (med ficklampa!) att han viftar försiktigt.

Fråga: skulle han göra det om de är döda eller uppätna, skulle han komma ut då?
Nån?
#27 - 18 mars 2006 10:59
[quote=svea]Har ni nån teori hur det förhåller sej med min mal, ni som kan detta?
Har han kvar rom/yngel där inne i grottan? Han är kvar där idag oxå och jag kan se (med ficklampa!) att han viftar försiktigt.

Nån?[/quote]

Oj, Svea! Vet egentligen ingenting alls om detta men min första tanke är att fiskar nog är för smarta för att ligga och vifta värdelös rom...[:o] Utan mat!

Min kakaduahona bar ut romkorn efter romkorn som var mögliga. Hon ville inte ha dom i grottan.
#28 - 18 mars 2006 11:03
Tror du det?! Ja, så är det antagligen, dom är ju smarta och överlevnadsinriktade (pust).
Fast min gamle hane kanske inte är med på noteran. Det är ju första gången för honom. Jag har alltså sett 3-4 genomskinliga korn utanför så.... hmm
Jag hoppas förstås.

Hur går det med din hona, är det en ny där nu?
#29 - 18 mars 2006 12:08
det tar kanske 2 veckor innan ynglena kommer ut från grottan.. vet inte exakt, och sen fläktar han rommer typ 3-5 dagar tror jag
du kan kolla artbeskrivningen här på zoopet för mer info
#30 - 18 mars 2006 12:12
[quote=svea]Hur går det med din hona, är det en ny där nu?[/quote]

Nej, jag har inte skaffat någon ny hona direkt. Däremot köpte jag ett litet yngel för 3 månader sedan som har växt till sig rejält. Är nog 5-6 cm nu och har ännu inte fått skägg...
Tänkte vänta och se om det är en hona för då ska hannen få en ny "riktig" fru! :)
Han blev jättelycklig när den förra "frun" försvann! :D Beter sig som en normal ancistrus nu och har t.o.m. fått finare mönster på kroppen. Han såg ju så konstig ut förut...

Så får vi se om jag får samma bekymmer som du om någon/några månader!!! :p Undrar förresten hur gamla/stora dom ska vara för att vara könsmogna och man säkert kan säga vad det är för kön...
Vill ju inte att den gamla hannen ska få samma bekymmer igen! [B)]
#31 - 18 mars 2006 12:38
Jag har två ancistrus malar.. den ena som är ljusare än den andra är ca 5 cm.. å den andra lite mörkare är ca 4 cm.. men asså.. när kommer ja se skillnad på dom??För de skulle avr akul med små ancistrus yngel.. :):)
#32 - 18 mars 2006 12:52
Birgitta: jag tänkte på kakaduorna! Fick du tag på nån "säker" hona?

Det blir ju kul att se vilket kön den har malen, man kan bara hoppas.
Här regnar det nu hurra! Då försvinner snön fortare.

Lenis3: Ja då dröjer det väl ett tag till OM det finns några små gynnare där inne. Men jag litar inte på botiorna!
#33 - 18 mars 2006 13:55
[quote=svea]Birgitta: jag tänkte på kakaduorna! Fick du tag på nån "säker" hona?[/quote]

Ja, hjälp Svea!!! Den cirkusen... Jag blir nog snart portad på forumet...[:o]

Tänkte faktiskt ställa en fråga i den gamla tråden om att könsbestämma kakaduor. Så får jag kanske svar från ovj78 eller någon annan kakadua-veteran!

Var i torsdags och köpte en kakadua(hona?). Jag sa hela tiden att jag inte var säker på att det var en hona. Den ser inte ut som mina förra honor eller mina yngel-honor. Han hade fått hem 10 st kakaduor, 5 av varje.

Men dom höll sig längst in i akvariet, på botten, så det var svårt att se. Han jagade fram dom. Fångade en och sa att det var en hona. Jag tyckte den hade för mycket färg... Fångade en till, en säker hona. Näää. Till slut hittade jag en som var minst lik en hanne... [:o]

Nu vet jag inte... Skulle just skriva i den andra tråden. Folk tror väl inte jag är riktigt klok men han är en ovanligt stressande människa, han i zoo-butiken... [B)]
#34 - 18 mars 2006 15:49
Nej men vad synd, varför ska det vara så i butiken? Dom borde ta hand om kunderna så man vill återkomma.
Det är ju jättesvårt för en själv att avgöra och välja i ett stort akvarium.

När jag handlar fisk brukar ägaren ha dem i den där burken som hänger på kanten, så att jag får kolla ordentligt på fisken. Han är faktiskt angelägen att man blir nöjd.
Man vill ju kolla att den är pigg, hel och rätt sort, eller hur?

Du har den alltså hemma nu? Den kanske tar sej i färgerna när du haft den nån dag.
#35 - 19 mars 2006 16:06
Jag såg för ett par timmar sen några små genomskinliga kulor som bågfenan slukade. Dom låg precis utanför grottan. Är det möglad rom som hanen borstat ut?

Det är säkert äggskal, vilket innebär att rommen nu är kläckt, gratulerar!!! Räkna ca en och en halv vecka från den dagen.. då börjar du se till "bebbarna" om dom klarar de övriga innevånarna.
#36 - 19 mars 2006 18:24
Jaså!!? Oj vad kul! Då kanske det finns en liten chans till små malar.
Har du nåt tips vad jag ska göra i det här läget? Inte nån idé att börja greja och ta upp stocken väl? Bara hoppas och vänta.

Igår kväll släppte jag ned en tablett invid öppningen, men vem som tog den står i stjärnorna.
Botian ser väldigt rund ut, har han varit framme tro? Hur pass tuff är malen mot inkräktare?
Känns bra att du vill svara, tack för det.
#37 - 19 mars 2006 19:10
malen kan nog sticka till med sina taggar gissar jag på..
#38 - 19 mars 2006 20:36
[quote=svea]Nej men vad synd, varför ska det vara så i butiken? Dom borde ta hand om kunderna så man vill återkomma.
Det är ju jättesvårt för en själv att avgöra och välja i ett stort akvarium.

När jag handlar fisk brukar ägaren ha dem i den där burken som hänger på kanten, så att jag får kolla ordentligt på fisken. Han är faktiskt angelägen att man blir nöjd.
Man vill ju kolla att den är pigg, hel och rätt sort, eller hur?

Du har den alltså hemma nu? Den kanske tar sej i färgerna när du haft den nån dag.[/quote]

Jag har den hemma och tittar och tittar på den (när den låter mig!:) ).
Den har nog alldeles för lite färg för att vara en hanne... En hona som är ovanligt avlång och med vitt på bukbenorna... Har frågat i en annan tråd om det verkar vara en hona.

Jag har ju hannen i sällskapskaret och tänkte släppa ner honom till honan i mitten/slutet på nästa vecka. Får se hur jag gör. Tycker den äter dåligt. Vet inte vad den är van att äta egentligen.

Kul med dina ancistrusar. Läste vad Nancy skrev. Verkar som om det skulle kunna vara yngel nu då...!!! :p
#39 - 19 mars 2006 20:51
Det låter ju inte så bra, att hon inte äter menar jag. Du kan väl skämma bort den lite med nåt riktigt gott. Vore det jag skulle jag prova lite lite grand av vad jag har. Så att du märker vad hon gillar. I beskrivning på mina dvärgciklider står att dom bara tar "nästan uteslutande levandefoder".
Men då har dom inte träffat mina, dom äter allt som kommer ner!
Fast det där kan du väl, antar jag.

Yngel, hmm? Min botia ... jag säger bara det ordet! Han är så tjock så man blir verkligen osäker om där finns nåt under stocken.
Men jag har inte tappat hoppet, framför allt vill jag träffa Dick igen! Det är så tomt efter honom.

Har ni fått nån vårkänning än? Här var det lite åt det hållet idag, men lite blåsigt.

Lycka till med HONAN!
#40 - 19 mars 2006 20:57
[quote=svea]Det låter ju inte så bra, att hon inte äter menar jag. Du kan väl skämma bort den lite med nåt riktigt gott. Vore det jag skulle jag prova lite lite grand av vad jag har. Så att du märker vad hon gillar. I beskrivning på mina dvärgciklider står att dom bara tar "nästan uteslutande levandefoder".
Men då har dom inte träffat mina, dom äter allt som kommer ner!
Fast det där kan du väl, antar jag.

Yngel, hmm? Min botia ... jag säger bara det ordet! Han är så tjock så man blir verkligen osäker om där finns nåt under stocken.
Men jag har inte tappat hoppet, framför allt vill jag träffa Dick igen! Det är så tomt efter honom.

Har ni fått nån vårkänning än? Här var det lite åt det hållet idag, men lite blåsigt.

Lycka till med HONAN![/quote]

Du får nog plocka undan botiorna om du vill att Dick ska bli pappa! [:o]

Jag har testat lite olika mat till min "hona". Andra dagen åt hon torrfoder men inte djupfryst. Nu har jag försökt med fryst artemia, sv. mygglarver och olika torrfoder. Hon går och plockar lite, långt efter matningen. Men äter inte när maten kommer neddrösande.

Jag har släppt ner fyra endlers guppy till henne som sällskap och det verkar hon gilla för nu ser jag henne mer.:p

Här har varit vårkänning några dagar. Jag har sett snödroppar som blommar i den dm snöfria zonen intill huset! :)
#41 - 19 mars 2006 21:03
Problemet med botiorna är att jag inte har nånstans att göra av dem. OM inte affären tar emot dem, kanske. Men dom är trevliga oxå, ena riktiga clowner, håller på och"dyker", bökar långt ned i botten (tar snäckor), ligger på rygg och snarkar med öppen mun, knackar på glaset osv osv. Jag gillar dom egentligen men inte om dom äter upp yngel/rom.

Vad härligt med snödroppar!! Välkommen våren!
Vi har inte sett nångting sådant här i stan. Fast jag har inte varit ute så mycket, varit rejält förkyld ett par veckor.
#42 - 19 mars 2006 21:13
[quote=svea]Problemet med botiorna är att jag inte har nånstans att göra av dem. OM inte affären tar emot dem, kanske. Men dom är trevliga oxå, ena riktiga clowner, håller på och"dyker", bökar långt ned i botten (tar snäckor), ligger på rygg och snarkar med öppen mun, knackar på glaset osv osv. Jag gillar dom egentligen men inte om dom äter upp yngel/rom.

Vad härligt med snödroppar!! Välkommen våren!
Vi har inte sett nångting sådant här i stan. Fast jag har inte varit ute så mycket, varit rejält förkyld ett par veckor.[/quote]

Jag har också hört att botior ska vara så charmiga... :)
Det värsta är att man ibland måste välja. Charmiga botior eller mal-yngel...:(
För du har inte något annat kar du kan ha Dick och hans familj i?

Visst är det härligt nu när det börjar bli lite vår i luften. Om en vecka är det SOMMARTID!!!
Jag har bara snödroppar i min trädgård än men grannar, som har södersol, har både små krokusar och vintergäck! Jag går förbi där och njuter av dom jag också! :p
#43 - 19 mars 2006 21:31
Vintergäck!! Åh vad härligt. Vi har en pytteliten parksnutt härintill där det brukar komma just vintergäck tidigt. Men idag såg jag en jätttestor smutsgrå hög där, det kallas snö! Så det dröjer väl innan den smält undan och dom stackars gulingarna har möjligthete att titta upp.

Ja, jag ska välja --- sen.
#44 - 19 mars 2006 21:48
[quote=Birgitta W] Det värsta är att man ibland måste välja. Charmiga botior eller mal-yngel...:( [/quote]

det är då man går å köpe ett akvarie till ;)
#45 - 19 mars 2006 21:51
Rackare där! Försök inte lura in mej i något nu.
#46 - 19 mars 2006 21:54
[quote=Raven]det är då man går å köpe ett akvarie till ;)[/quote]

Håller helt med Raven! Så talar en sann akvarist!!! :D
Då slipper du välja mellan Botiorna och Dicks familjeliv! :p
#47 - 19 mars 2006 22:17
hahaha svea tycker du ja kommer med "dumma" ideer ;)

kan ju också köpa 1 större och dela av på mitten.
#48 - 19 mars 2006 22:52
Verkar som du gör det mesta rätt instiktivt.
*Lyft inte upp rötter eller grottor för att kolla läget - det brukar inte bli bra
*Rätt att droppa en foder tablett i närheten- hannen tar den om det blir läge - annars är min erfarebhet att de hellre svälter rejält än lämmnar rom eller yngel
* Vill man verkligen få tillökning kan man försöka fånga bebbarna och flytta dessa, men naturn är så vis att de som överlever utan är de bästa
* Ett trick kan vara öka matnings frekvensen lite - mätta predatorer jagar heller enkel föda än jagar i din små.
#49 - 20 mars 2006 08:50
Raven: Nej det är ingen dum idé, bara du visar mej var jag ska ställa det!

Funderar på om jag skulle kunna ta upp stock och yngel (nu eller senare?) och ha i Flajboxen en tid med ett Billifilter.

Hanen var ju där drygt en vecka när han hade svamp. Kanske kunde dom bo är en tid tills dom vuxit till sej. vad tror ni? Kanske ingen bra idé, man ska inte greja för mycket.

Han måste vara jättehungrig nu, han åt absolut ingenting när han var i behandlingsrummet och nu har han inte heller ätit nåt under stocken. Tiden mellan var inte lång, kanske 2 dar ungefär.

Ditt tips, NKPG, låter inte dumt, att mata bovarna lite extra så att dom låter dom ev. små vara i fred. Ska testa det.
#50 - 20 mars 2006 09:45
[QUOTE=ralp]Hmm... det där tipset skulle jag har läst tidigare. Det gick otrolig snabbt för mina malar. Jag är nog inte så orolig för hanen men mycket mer orolig vad jag skall göra med alla yngel och om de överleva då redan första kullen var på drygt 50...

Så glöm inte att seperera i tid ;)[/QUOTE]

Herregud... nu är tredje kullen på G här. Andra kullens bebisar har precis kläcks i helgen och nu är det rom igen!

Hejhopp. Ralp
#51 - 20 mars 2006 09:51
Ett stort GRATTIS.
#52 - 20 mars 2006 09:59
[quote=ralp]Herregud... nu är tredje kullen på G här. Andra kullens bebisar har precis kläcks i helgen och nu är det rom igen! Hejhopp. Ralp[/quote]

Grattis Ralp!.
Men... har hannen hunnit äta något? Är inte det här hans tredje kull på raken, om jag fattat rätt...
#53 - 20 mars 2006 16:25
Tack skall ni ha. Jo - du har fattad rätt - tredje kullen på kort tid. Jag fattar ingenting - visserligen är hanen rätt så ung (trodde inte att han redan var könsmogen med det lite skäggfjun han har ;) ) men tre kullar på raken... Jag är räd att några yngel/rom dör ifall jag ta bort fläktande farsan. De två stora mammor får jag nog aldrig upp utan att tömmer hela karet.
#54 - 20 mars 2006 16:49
Har du sett hanen än? Han kanske kommer utraglandes som en skugga av sej själv, helt uthungrad och utmärglad. Stackarn.

Det är ingen sinekur att få barn!
#55 - 20 mars 2006 19:08
[INDENT][quote=svea]Har ni nån teori hur det förhåller sej med min mal, ni som kan detta?

Nån?[/quote]

Han kommer att stanna o vifta tills alla yngeln har lämnat grottan.
[/INDENT]
#56 - 20 mars 2006 19:17
Ok, låter bra. Men om dom är döda kommer han alltså ut?
Jag ser i kväll att han fortfarande viftar.
Det är verkligen spännande.
#57 - 21 mars 2006 18:28
Nu har det gått en tid sen min mal gick in i grottan.
Den 9 mars, sen dess har han varit där inne.

Nu undrar jag:
Vad ska jag titta efter? Hur ser ynglen ut, hur stora är dom?
Det måste väl rimligtvis vara dax nu om det finns nåt där inne, och eftersom han är kvar o fläktar så misstänker jag det.

Botiorna börjar bli ivriga, finns det NÅGOT jag kan göra nu?
Hur går det till när det är dax, är det nån hygglig själ som kan räta ut mina frågetecken. I så fall är jag jättetacksam.
#58 - 23 mars 2006 08:48
Finns det nån här som vill hjälpa mej på traven i det här läget? Jag har ännu inte sett till några yngel. Vilken storlek har dom, vad bör jag göra när dom dyker upp? Flytta till ett litet akvarium eller vara kvar?
Klarar dom flytt till annat ställe?

Jag blir mycket tacksam för hjälp.
#59 - 23 mars 2006 15:45
Hej!
Jag har inte läst hela tråden men jag kan svar apå en sak: Jag har flera gånger flyttat roten med rom och pappan i och det har gått bra. Att flytta ynglen går också bra, ta vatten från det gamla akvariet och byt ofta om de bor trångt. Ett fångsttips: Lyft det de brukar sitta på, tex en rot och håll håven under så trillar de direkt ner i håven! Om de är riktigt små brukar jag fånga med vattenglas istället!
Bilagor:
#60 - 23 mars 2006 15:52
[QUOTE=svea]Finns det nån här som vill hjälpa mej på traven i det här läget? Jag har ännu inte sett till några yngel. Vilken storlek har dom, vad bör jag göra när dom dyker upp? Flytta till ett litet akvarium eller vara kvar?
Klarar dom flytt till annat ställe?

Jag blir mycket tacksam för hjälp.[/QUOTE]
Ancistrusyngel är väl ca 10 mm och exakta kopior av de vuxna när de kommer fram, precis lika mörka och prickiga. De brukar ofta sätta sig högt upp på rutorna i början, och ofta nära pumpen. Det kan tyvärr vara så att botiorna äter upp yngeln vartefter dom kommer fram och därför hinner du inte se dom.
#61 - 23 mars 2006 16:36
Tack för svar!
Jag kan nu alltså ge upp tanken om att få några små svarta prickiga yngel?
Botiorna blir min överman, eller hur?

Jag har inte sett några yngel ännu och inte den trägna pappan heller.
Att lyfta lite på roten och försöka fånga dem, är det möjligt? Dom borde väl vara "flygfärdiga" nu.
Om pappan inte kommit fram så är väl alla kvar där, eller hur?
Eller kommer dom fram en och en allteftersom?
Vad lessen jag blir om jag inte ens får se dom!
#62 - 23 mars 2006 19:07
Dom brukar komma fram några i taget och hanen ligger kvar så länge det finns yngel i grottan. Prova att leta efter yngel när akvariet varit släckt en tid på kvällen, och kolla med hjälp av en ficklampa. Kanske du kan se några yngel då antingen högt upp på rutorna eller i närheten av grottan.
#63 - 23 mars 2006 20:01
Tack snälla Sonja för lite tips.
I kväll gjorde jag ett tappert försök att fånga botiorna. Hur tror du det gick?

Hmm, maken till snabba o smarta firrar får man väl leta efter. Så det gick alltså inte. Dom blev väl bara stressade o jag oxå!. Jag gillar inte att försöka fånga fiskarna - lider med dem. Den större ser verkligen rund ut så jag undrar hur många yngel han slukat.
Ok, nu får jag prova det du säger, får ha något beredskap att ha dem i om det lyckas. Kan dom vara i en liten burk med syresten över natten?Ingen förälder med, eller hur?
#64 - 23 mars 2006 20:06
du kanske kan ha dom i en flajbox (ikea, 19kr) ett tag.. men de måste ha bra vatten .. kanske har du ett litet filter över.. annars tror jag de får bättre vattenkvalite i stora akvariet..
#65 - 23 mars 2006 20:29
I stora akvariet har vi det stora problemet BOTIOR! Därför vill jag försöka rädda dem som inte redan är uppätna. Jag har en flajbox, tänkte ordna det i morrn om det blir några. Nu försöker jag med en annan lösning. En mindre burk som flyter i akvariet och en syresten. Kan det funka, värmen finns ju och det är över natten?

Ser att honan plötsligt blivit rund om magen. Tant Nancy skrev att honan måste bort annars kutar hon (malen) in till hanen och lägger ny rom! Pust, måste kanske flytta henne nu.
#66 - 23 mars 2006 22:50
[quote=svea]I stora akvariet har vi det stora problemet BOTIOR! Därför vill jag försöka rädda dem som inte redan är uppätna. Jag har en flajbox, tänkte ordna det i morrn om det blir några. Nu försöker jag med en annan lösning. En mindre burk som flyter i akvariet och en syresten. Kan det funka, värmen finns ju och det är över natten?

Ser att honan plötsligt blivit rund om magen. Tant Nancy skrev att honan måste bort annars kutar hon (malen) in till hanen och lägger ny rom! Pust, måste kanske flytta henne nu.[/quote]

Du verkar ha det jobbigare med dina ancistrusar än jag hade med mina kakaduor! :p

Så Doris vill ha fler barn nu? Stackars Dick, han behöver nog vila sig som du säger.

Om det inte finns några yngel i roten, varför ligger han då där inne hela tiden?
Verkar konstigt.

Jag tycker också att det är svårt att fånga en viss fisk. Du har kanske som jag en massa inredning i akvariet. Jag har mycket växter, stenar och rötter så det finns massor av gömställen. Och så tycker jag också det är synd om dom när dom blir stressade.

Jag gruvar mig redan för att jag måste ta upp min stora kakaduahanne ur sällskapskaret snart. Hans nya fru väntar ju i deras blivande hem... :D Han står mesta tiden på botten längst bak i karet och där är det INTE lätt att få tag i honom...:(
#67 - 23 mars 2006 22:58
Det är svårt att veta säkert hur man ska göra, tycker jag. Men som jag fattat det så stannar pappan i grottan tills alla barnen flyttat hemifrån. Dom lär flytta lite då o då, inte alla på en gång. Det skrev Sonja och henne litar jag på.

Så eftersom jag inte sett till honom finns det nog ungar där. Och då går nog inte honan in o lägger nya rom. Det är så jag fattat det hela.

Ikväll har jag tittat efter yngel med ficklampa! Hur tokig har man blivit, sitta där i mörkret och fippla med ficklampa och håv för att hitta en liten svart fisk med vita prickar när hela karet är nedsläckt.

Inredningen blir man tvungen att plocka ur, annars är det helt omöjligt vilket det visar sej vara ändå.

Ja ja, gruva på du, det ÄR svårt att fånga dem utan att härja för mycket så alla blir stressade.
Lycka till!
#68 - 23 mars 2006 23:09
[quote=svea]Det är svårt att veta säkert hur man ska göra, tycker jag. Men som jag fattat det så stannar pappan i grottan tills alla barnen flyttat hemifrån. Dom lär flytta lite då o då, inte alla på en gång. Det skrev Sonja och henne litar jag på.

Så eftersom jag inte sett till honom finns det nog ungar där. Och då går nog inte honan in o lägger nya rom. Det är så jag fattat det hela.

Ikväll har jag tittat efter yngel med ficklampa! Hur tokig har man blivit, sitta där i mörkret och fippla med ficklampa och håv för att hitta en liten svart fisk med vita prickar när hela karet är nedsläckt.

Ja ja, gruva på du, det ÄR svårt att fånga dem utan att härja för mycket så alla blir stressade.
Lycka till![/quote]

Och jag som trodde att malpappan tog ut sina små och vallade runt dom i karet med han försvarade dom mot alla faror...
Så han tar bara hand om dom medan dom är i grottan?

Jag tycker det verkar helt normalt att sitta där med ficklampan, något som jag skulle göra utan att tveka... :p

Ja, oroar sig gör man ju. Jag oroar mig för att jag ska stressa min fina hanne så han drar på sig någon sjukdom... [:o] Han försöker ju verka så tuff, och jag tycker det verkar vara dom som är känsligast när det kommer till kritan! [B)] :D
#69 - 24 mars 2006 02:25
Förstföderskaproblem?

Hej Svea,

bara efter min känsla och mina erfarenheter med mina ancistrusar. Jag tror att du meka för mycket. Det bästa vorde om kan flyttar på ancistrusparet i en seperat lekkar (båda för fiskarnas och för din skull ;)). Eller så låter du det vara och ge dina fiskar den ro som alla behöver - inte bara den stressade/upptagna ancistrushanen - även de andra invånare som för tillfället är lite undansatta ;). Låt naturen styra det. Visserligen finns inga botior i amazonasfloden men säkert några andra som ta romtjuvarrollen.

Efter mina erfarenheter verkar det vara kört för din/deras FÖRSTA kull. Jag hade tur med att min ihåliga roten hade en öppning vid sidan som man kunde ser rom/yngeln och alla deras olika stadier. Det hela gå på typ 10 dagar. 4/5 dagar rom sedan kläcks de yttligare 4/5 dagar så är gulesäcken borta och man ha minikopior som sprider sig i hela karet. För mina 50 i första kullen blev det väl för trångt och samtidigt fanns det inga predatorer i mitt kar. Så de flyttade ut efter 10 dagar. Den tiden har dina nog passerad eller hur?

Jag TROR att någonting har gått snett. Rommen var inte befruktade, rommen möglade, rommen blev mat. Men en liten tröst. Har de börjat leka så kommer de fortsätta att göra det. Var så säkert :D

Hejhopp och lycka till. Ralp
#70 - 24 mars 2006 09:22
Hej Ralp
Du har säkert rätt, jag har grejat för mycket. Dom blir störda och kanske blir något fel av den orsaken. Jag inser det, även om jag inte har hållit på vid så många tillfällen. Jag har funderat och frågat, men inte gjort så mycket.

Igår kväll försökte jag fånga botiorna men det misslyckades förståss. Sen har jag väl inte gjort så väldigt mycket mer, bara möblerat om en aning.

När jag skriver att jag lyft på stocken så är det inte helt rätt. Stocken ligger där med en djup "skåra", inbuktning, framför den har jag ställt ett par stora platta stenar som vägg. Det är den ena stenen som jag försiktigt lutat utåt en aning och kunnat se hanen.

Men jag ska följa ditt tips att låta naturen ha sin gång och kanske flytta dem inför nästa lek. Man blir ju ivrig och vill lyckas.

Men om det gått snett och där inte finns nåt, varför kommer inte hanen ut då? Där tror jag du har fel, han stannar ju inte där inne om det inte finns ungar, eller hur?

Birgitta: Nej han vallar dem inte. Dom får klara sej själv när dom väl flyttat hemifrån till skillnad från cikliderna.

Ha en trevlig solig dag, alla som ids svara.
#71 - 24 mars 2006 12:47
[QUOTE=svea]... Det är den ena stenen som jag försiktigt lutat utåt en aning och kunnat se hanen.[/QUOTE] Du kunde se hanen men inga romkorn/yngel eller?

[QUOTE=svea]Men jag ska följa ditt tips att låta naturen ha sin gång och kanske flytta dem inför nästa lek. Man blir ju ivrig och vill lyckas. [/QUOTE] Jag förstår dig. Det kanske har en mening med att de inte lyckades denna gången. Om jag fick börja om så skulle jag nog gärna ha haft ett lekkar istället för hundratals yngel i ett sällskapskar som inte är tilltänkt att vara hem för så mycket fisk. Snackar om ångesten att lyckas dra upp så mycket fisk...

[QUOTE=svea]Men om det gått snett och där inte finns nåt, varför kommer inte hanen ut då? Där tror jag du har fel, han stannar ju inte där inne om det inte finns ungar, eller hur?[/QUOTE] Ingen aning. Han kanske behöver vila upp sig eller så väntar han på nästa "romleveransen" ;)

Hejhopp. Ralp
#72 - 24 mars 2006 14:13
Jag har sett rommen från början, de satt i taket på grottan.
Du har haft flera lekar efter varandra, eller hur? Såklart blir de många. Och om man inte tänkt sej att börja sälja så blir det trångt.
Det är nog bäst att naturen får reglera detta.

Ja, min hane behöver definitivt vila upp sej och äta upp sej. Innan den här lekperioden var han i karantän dryga veckan. Han hade svamp och fick behandling, då åt han inte heller ngt. Så han är väl snart utmärglad, stackarn.

Ifs så är honan rund om magen igen, så jag undrar...
#73 - 24 mars 2006 14:24
Det kan ju vara så att honan varit inne och dom lekt igen så att han har en ny omgång rom redan. Det är inte alls omöjligt, fråga Ralp ;)
#74 - 24 mars 2006 16:23
Näe, har hon gjort det igen? Jag tycker inte att magen är/varit lika rund som förra gången - ännu. Hur ofta förekommer detta, jag menar leken/romläggning? Var 4:e vecka eller?

Men stackars krake, då får han ingen viloperiod med påfyllning av föda och krafter. Antar att jag inte kan göra så mycket åt saken nu.
#75 - 24 mars 2006 18:05
Det är inte alls omöjligt, tvärt om rätt troligt att han ligger och fläktar en ny kull. Det var i någon tråd några diskuterade om hanen faktiskt kan leka ihjäl sig, men ingen hade varit med om det. Han kan hålla på rätt många gånger på raken. Uppåt 5-7 någonting är inte ovanligt när dom väl kommit igång. Jag tror inte du behöver oroa dig för honom.
I värsta fall får du försöka ta upp honan, lura in henne i en fälla av något slag med hjälp av mat. Men då behöver du någonstans där hon kan gå också.
#76 - 24 mars 2006 19:49
Oj oj, min hane som var sjuk innan. Jag har tänkt att han kanske fått ett återfall där inne under stocken och inte vill komma ut av den anledningen.
Han är ju rätt gammal och har inte lekt innan, har det nån betydelse för utvecklingen?

Jag har verkligen försökt att fånga honan, men det gick ju inte eftersom jag inte vill stöka för mycket. Hon var inte samarbetsvillig. Hon satt på själva filtret vid ena kortändan av akvariet. När jag kom med håven (smygande) flyttade hon sej runt till baksidan av filtret, och så försökte jag där. Då flyttade hon sej tillbaks till andra sidan av filtret. Så höll vi på. Hon vann!
Det är en pigg och vacker liten flicka.

Jag undrar hur ofta de leker, är det var 4:e vecka?
I så fall kanske det inte är dags igen, när jag kollar så såg jag honom senast utanför grottan den 12 mars.

Om jag får tag på honan så finns det plats att ha henne, det ordnar sej bra i så fall.
#77 - 24 mars 2006 19:53
Oj Svea! Jag lever mig in i dina vedermödor! [:-82] Hoppas allt får ett lyckligt slut och det i alla fall blir några malbebisar i ditt kar snart.
Och en frisk, pigg hanne! :)

Jag lyckades fånga min kakaduahanne idag. Efter två omgångars kamp! jag använde FYRA håvar!!!
Använde några att täppa igen gömställena med. Och ett par att fösa och fånga med.
#78 - 24 mars 2006 19:58
Jag brukar testa lite olika sätt att lura upp vuxna och ungfiskar av ancistrus. Ibland så ställer jag flera håvar nere i vattnet lutade mot frontrutan med några cm mellan håv och glas. Sen släpper jag ner några upptinade, skalade ärtor mellan håvarna och glaset och gör något annat en stund. Då och då brukar jag sen kunna smyga fram till karet och hitta en ancistrus mellan en håv och glaset mumsande på en ärta. Då kan det ibland lyckas att smyga håven mot glaset.
En annan pryl jag använder rätt ofta är håv i ena handen och en blomsterpinne eller sticka (sån man stickar tröjor med) som jag föser fisken mot håven med. Dom brukar konstigt nog inte vara speciellt rädda för stickan och det kan gå att t ex schasa fram en ancistrus från baksidan av en pump på det sättet.
Man måste ha väldigt mycket tålamod och tid och inte bli arg på fisken ;)

Är det ungfisk som ska upp så kan man prova att bygga en fiskfälla med en PET-flaska och agna med räkmix eller något gott. Jag har en liten beskrivning på fiskfällan med ritning och bild som en liten artikel på min Zoon.
Fiskfällan funkar väl allra bäst på guppys, mollys mm som är naturligt hungriga och nyfikna. Men jag brukar kunna få upp en hel del mindra ancistrus med fällan.
#79 - 24 mars 2006 20:05
Grattis Birgitta!
Smart att täcka för, det har jag inte testat än men ska.

När jag är på jaktstråten tar jag inte av locket. Dels behöver jag hjälp till det, dels ser jag inte lika bra (belysningen sitter där). Så det är till att jobba genom matningsluckan. Inte så liten, men FÖR liten tydligen. Så det där med 2håvar funkar inte då. Man krånglar till det för sej uppenbarligen.

Fast malbebisar har jag slutat hoppas på. Han kommer väl snart utraglandes helt utsvulten och vimmelkantig. Men bara han är frisk så blir jag glad. Nästa gång ska jag göra ordning bättre förutsättningar, nu när jag är mer förberedd om vad som kan ske.

Vad tyckte honan då, när hennes tilltänkte dök upp?
#80 - 24 mars 2006 20:12
Sonja
Tack för beskrivningen, mycket fiffigt och instruktivt. Ska kolla zonnen sen. Men en sak funderar jag på. När du väl har en gynnare där i håven, hur får du den att bli kvar i håven medan du lyfter upp? Det finns ju en glaslist längst upp (för täckglas?) som man måste över för att få upp eländet. Där, om inte förr, slinker rackaren över kanten på håven, eller hur? Det är min erfarenhet.

Nej jag brukar inte bli arg på firren, men på mej själv som inte är smartare än en ancistrus!
Bilagor:
#81 - 24 mars 2006 20:16
[quote=svea]När jag är på jaktstråten tar jag inte av locket. Dels behöver jag hjälp till det, dels ser jag inte lika bra (belysningen sitter där). Så det är till att jobba genom matningsluckan. Inte så liten, men FÖR liten tydligen. Så det där med 2håvar funkar inte då. Man krånglar till det för sej uppenbarligen.

Vad tyckte honan då, när hennes tilltänkte dök upp?[/quote]

I ett av karen har jag också heltäckande ramp, inte så förtjust i det när man ska ner och jobba i karet, som du säger... :(

Men jag har ett par trick.

På mitt kar kan jag luta locket mot väggen. En nackdel är att man får ljuset i ögonen...

Annars tar jag ett par spot-lights och klämmer fast på en tavla jag har ovanför karet. Går säkert bra med något annat. En stol eller nåt.
Då har jag ljus i karet fast jag tar bort locket.

Min kakaduahona blev blixtförälskad! [:-64] Jag var rädd att hon skulle bli skräckslagen. Han är STOR, 7-8 cm, hon är bara 3-4 cm.

Han hade varit deprimerad i ett par dagar. Inte ätit, inte velat vara framme. Därför var jag envis med att få upp honom.

Han kände igen sig! Och blev sitt gamla jag igen. Han simmade in i ett stenröse och nästa gång jag tittade stod honan med huvudet därinne och vibrerade hela hon!

Hon har fått mycket mer färg, åt det gula hållet och mer kolsvarta teckningar på kroppen! Ser ut som en riktig kakaduahona med början till lekdräkt! :p

Hon söker upp honom hela tiden och gör sig till. Men han har jämt göra att utforska sitt nygamla hem!!! Han verkar acceptera henne och hon stryker sig mot honom när hon kommer åt...:) Hoppas det går bra nu, längtar så efter nya kakaduayngel!
#82 - 24 mars 2006 20:23
Guud va gulligt! Hoppas nu att allt slutar väl.
Det låter ju verkligen lyckat. Tänk att fiskarna också är människor (nej SOM människor menar jag).

Jo jag kör med 2 golvspotligt, men det är inte alls lika bra, det blir blänk i ytan tycker jag.

Jag kollade på Sonjas fälla, vilken fiffig sak. Den ska jag prova.
#83 - 24 mars 2006 20:25
[QUOTE=svea]Sonja
Tack för beskrivningen, mycket fiffigt och instruktivt. Ska kolla zonnen sen. Men en sak funderar jag på. När du väl har en gynnare där i håven, hur får du den att bli kvar i håven medan du lyfter upp? Det finns ju en glaslist längst upp (för täckglas?) som man måste över för att få upp eländet. Där, om inte förr, slinker rackaren över kanten på håven, eller hur? Det är min erfarenhet.

Nej jag brukar inte bli arg på firren, men på mej själv som inte är smartare än en ancistrus![/QUOTE]
Ja det är ett problem med såna kar. Jag har mest såna utan kant. Man får nog ha en lika stor håv liggande i närheten och försöka lirka in den under ancistrusen. Alltså mellan glaset och ancistrusen med den andra håven bakom... hi! hi! jag är nog för trött för att kunna skriva vad jag menar. Men du fattar väl ändå? :D
Alternativt skjuta in någon tunn stabil platta av något slag.
#84 - 24 mars 2006 20:40
Fattar! Det är glasklart. Fast om man lyckas är en annan sak.
#85 - 24 mars 2006 21:03
[QUOTE=svea]Fattar! Det är glasklart. Fast om man lyckas är en annan sak.[/QUOTE]
Japp, det är inte det lättaste. Ancistrusar är både listiga och starka... eller nåt ;)
Man får ta det väldigt lugnt och långsamt. Ingen stress.
#86 - 26 mars 2006 09:04
Hurra nu har dom kommit!
Idag på morgonen har jag upptäckt 3 st miniancistrus.
Jag har lyckats fånga en.
Så små och söta, hoppas på fler förstås.
#87 - 26 mars 2006 11:50
Tre har dom blivit nu! Dom är hur söta som helst och gnager redan på en liten träbit som dom fått. Hur pigga som helst.
En av dem ser lite ljusare ut, annars kopior av föräldrarna.

Har inte sett hanen än, finns det fler därinne tro?
#88 - 26 mars 2006 12:11
[quote=svea]Hurra nu har dom kommit!
Idag på morgonen har jag upptäckt 3 st miniancistrus.
Jag har lyckats fånga en.
Så små och söta, hoppas på fler förstås.[/quote]

Åh, Svea! Jag blir alldeles varm inombords!!! :p
Efter alla dina bekymmer så får du din belöning (och han också förståss).
Har du tagit upp dom tre du hittade?

GRATTIS!!! [:-76] [:-76] [:-76]
#89 - 26 mars 2006 15:15
Dom är verkligen jättesöta, och pigga!
Jo, dom är i flytkassen just nu. Äter, bajsar och gnager på sin lilla träbit.
Pappsen har inte visat sej ännu, det kanske finns fler. En såg jag förbiflygande (vilken fart!), men den hann jag inte få tag på.

Du kan kolla på dom i min Zoon.
Inte direkt några tävlingsbilder, men det är det bästa just nu.
#90 - 26 mars 2006 15:20
:D Grattis! Hanen har kanske andra kullen på G :D
#91 - 26 mars 2006 15:39
Så oootroligt söta!!!:p
Jag blir så sugen på att själv få såna små charmtroll.
Jag har ju en skäggig ancistrushanne och så ett "yngel" som nu vuxit och blivit runt 6 cm.
Den har ännu inget skägg... men jag vill inte hannen ska få en falsk hona som fru igen så jag har väntat i det längsta att släppa ner "ynglet".

Undrar när man kan vara säker på att det är en hona... Det är ju, som du verkligen vet nu :p , svårt att få upp ancistrusar igen när man väl släppt ner dom i karet... :D

Men om någon vecka så ska jag sätta igång det nya 60-liters yngelkaret och då tror jag att jag försöker, h*n är nämligen där nu.
#92 - 26 mars 2006 18:34
Ja du, det är verkligen svårt att fånga dem. Men du är nog lite mer begåvad på den punkten.
Men är h*n 6 cm borde du väl se hur det är.

Det var lite lustigt med mina små varelser när de kom, de som var mest intresserade av att få tag på dem var INTE botiorna. De låg på rygg i sitt gömsle och sov! Har du sett dem, hur de ligger med magen i vädret och sover? En syn för gudar! Men dom är ena charmiga typer.

Det var bågfencikliderna som var mest alerta faktiskt.
Hur många som strök med vet jag ju inte, men jag är väldigt glad över dessa 3sötnosar.
Jag hoppas de får leva och att jag kan ta hand om dem ordentligt. Flyttar dem till ett mindre akvarium i morrn efter koll av vattnet där.
#93 - 26 mars 2006 21:12
[quote=svea]Men är h*n 6 cm borde du väl se hur det är.
Det var lite lustigt med mina små varelser när de kom, de som var mest intresserade av att få tag på dem var INTE botiorna. De låg på rygg i sitt gömsle och sov! Har du sett dem, hur de ligger med magen i vädret och sover? En syn för gudar! Men dom är ena charmiga typer.[/quote]

Jag ska testa och ha i ancistrus"ynglet" när jag fiskat upp den i samband med att jag sätter igång det större yngelkaret. :)

Jag har hört att botior ska var otroligt charmiga. Knorra och sova på rygg :p . Men jag har själv knappt sett en i verkligheten, bara som hastigast i någon affär. Dom är för stora för mina små kar...
#94 - 27 mars 2006 08:50
Du kan kolla min Zoon, där finns 2 bilder på mina busar. Dom är mycket större nu, mina är pakistanbotior.

Idag har jag fiskat upp ytterligare 2 malyngel! Precis lika söta som dom första. Tydligen kommer dom på morronen. Kul.
#95 - 27 mars 2006 09:21
[quote=svea]Du kan kolla min Zoon, där finns 2 bilder på mina busar. Dom är mycket större nu, mina är pakistanbotior.
Idag har jag fiskat upp ytterligare 2 malyngel! Precis lika söta som dom första. Tydligen kommer dom på morronen. Kul.[/quote]

Vad fina pakistanbotierna är! Var in och tittade på artbeskrivningen, dom blir inte så stora som praktbotiorna. Men dom är lika charmiga? Just nu är mitt sällskapskar för litet, men så småningom ska jag köpa ett 130-150 liters. Då kanske... :)

Kul att du får tag i fler och fler malyngel! Fem stycken nu då :p .

Själv har jag det rätt jobbigt just nu... [:(] Min stora fina kakaduahanne mår inte så bra! Han har ju inte ätit sedan i onsdags och han har hållit sig undan. I torsdags flyttade jag honom till kakaduakaret (han var i sällskapskaret förut). Då blev han piggare och honan uppvaktade honom. Sedan höll han sig undan igen från fredagen.

Men igår em så betedde han sig så konstigt. Hade just läst om det i en sjukdoms-tråd. Han verkade inte kunna hålla balansen. Snurrade runt på alla möjliga sätt, helt förvirrad! [:o] De andras fiskar dog rätt snart så jag tog upp honom och hade honom i en GB-låda. Han gjorde volter och ibland flöt han upp och ner (trodde han dött).

Feg som jag är så kunde jag inte avliva honom... Men i morse var han på rätt köl igen! Verkade frisk!!!
Koppade in honom i karet igen men nu står han bara på botten. Visserligen med ryggfenan uppe men ändå...

Vet inte om jag ska besvära dem i sjukdomstråden... De hade ingen förklaring till de andra som frågade... Vilken vånda det är att veta hur man ska göra!!! Har ju inget sjukakvarium än! :(

Förlåt att jag besvärar dig med detta, var tvungen att skriva av mig...[:o]
#96 - 27 mars 2006 10:58
Oj vad tråkigt, klart du ska prata av dej. Så måste man göra även om just jag inte kan hjälpa. Har aldrig haft kakaduor.

Har du kollat vattnet (stående fråga här i forumet)? Men det är väl samma slags vatten man har i alla sin akvarier, inbillar jag mej. Sköts väl på samma sätt.
Det är så hemskt tråkigt när dom inte mår bra, man kan så lite. Ska man medicinera måste man veta vilken sjukdom.
Usch inte lätt, jag tycker visst du ska fråga.

Sjukakvarium skulle du lätt kunna ordna med en Flajbox från Ikea och ett enkelt litet filter.

Just nu är det 6 st yngel där, hittade ett till för en stund sen. Men pappan har inte synts till ännu.
Jag tror inte honan varit där, hon har inte sett tillräckligt rund ut.

Jag vet inte hur praktbotiorna är, så jag kan inte jämföra.
Mitt akvarium där mina botior går är på 160 l och det kanske är för litet?

Helst skulle jag vilja ha ett på 240 l med Bolivianska fjärilsciklider, dom verkar så fina. Där skulle oxå många söta pansarmalar vandra om kring på botten. Jag älskar pansarmalar, väldigt fina små fiskar. Och kanske nån tetra, vad sägs om det?

Men men, min man är inte med på noterna (ännu?). Så det ligger i framtiden...

Lycka till med kakaduahanen, han MÅSTE bli frisk nu när han fått ny fru.
#97 - 27 mars 2006 11:43
OFFTOPIC:
[QUOTE=Birgitta W] ... 1. I torsdags flyttade jag honom till kakaduakaret (han var i sällskapskaret förut). Då blev han piggare och honan uppvaktade honom. ... 2. De andras fiskar dog rätt snart så jag tog upp honom och hade honom i en GB-låda. ... 3. Koppade in honom i karet igen men nu står han bara på botten. Visserligen med ryggfenan uppe men ändå...[/QUOTE] Ursäkta att jag lägger i mig här men jag kunde helt enkelt inte låter bli. Bara en liten fundering från min sida: Kan det vara så att ni (svea & birgitta) helt enkelt grejar lite för mycket i era kar? I god avsikt - givetvis. Men. Jag är långt ifrån att vara en akvarieexpert men jag får en känsla av att det blir mycket pyssel, bök & stök med era fiskar. Varje flytt, inkoppning, misslyckad och lyckad fångstförsök betyder mycket stress för fiskarna. Har jag fått för mig. Bara en tanke...

Hejhopp. Ralf
#98 - 27 mars 2006 13:33
[quote=ralp]OFFTOPIC:
Ursäkta att jag lägger i mig här men jag kunde helt enkelt inte låter bli. Bara en liten fundering från min sida: Kan det vara så att ni (svea & birgitta) helt enkelt grejar lite för mycket i era kar? I god avsikt - givetvis. Men. Jag är långt ifrån att vara en akvarieexpert men jag får en känsla av att det blir mycket pyssel, bök & stök med era fiskar. Varje flytt, inkoppning, misslyckad och lyckad fångstförsök betyder mycket stress för fiskarna. Har jag fått för mig. Bara en tanke...Hejhopp. Ralf[/quote]

Jag är bara tacksam att någon lägger sig i och ger mig tips på vad som kan vara fel!

Jag köpte kakaduahannen 15 december och flyttade honom till sällskapskaret 2 mars (efter 2 1/2 månad) så hans nya fru skulle få bo in sig i deras kar.
Han verkade trivas i nya karet, tills i onsdags då han slutade äta, och sedan flyttade jag alltså över honom till hans gamla hem, efter 3 veckor, i torsdags.

Inte så mycket flyttande tycker jag...[:o]

Nitrit är det inte och dom andra fiskarna mår bra, både i sällskapskaret och kakaduakaret. Är ju orolig att det ska vara något som smittar.

Hans två fruar dog ju knall och fall, slutade också äta men blev inte yra i mössan. Det kanske är åldern... jag köpte dom ju samtidigt. Vet inte hur gamla dom var då. Oroligt är det i alla fall! [:(]
#99 - 27 mars 2006 13:42
Ralp
Samma här, jag är tacksam för all hjälp. Det är därför man skriver här.
Men som jag förklarade innan, så har jag nog inte grejat så hemskt mycket som det först verkar.
Och det har ju trots allt lyckats nu.

En fråga om du (eller nån annan) är bra på detta med ancistrusyngel:
så småningom måste jag flytta dem till annat ställe (ursäkta;) ) Jag mätte nitriten där nu och finner att den ligger på 0,025. Är det alarmerande för de små ynglen? Måste det vara absolut 0?
#100 - 27 mars 2006 17:17
Nån mal-yngel-specialist som kan förklara?
#101 - 28 mars 2006 07:14
Hej Svea, jag är ingen malyngelexpert men jag tror inte att det är någon fara. Jag flyttade några av mina hundrafemtiotusen över i ett hastigt inredd yngelkar på tolv liter med en liten innefilter. Strax innan flytten gjorde jag ett vattenbyte i det gamla karet och fyllde yngelkaret med vatten från det stora karet. Jag har ingen bottenmaterial i det yngelkaret så det är lätt att hålla rent. Ingen malbebis har dött - hittils. Tvärtom. I och med att det är lättare att hålla rent trots (förhållandevis våldsam matning) och enkelt att göra vattenbyten så är yngeln här MINST dubbel så stor som sina hundratrettioåttatusen syskon i det stora karet.

Lycka till. Hejhopp. Ralp
#102 - 28 mars 2006 07:15
de va mycke.....yngel ;)
#103 - 28 mars 2006 07:24
Ifs har jag bottenmaterial, där går redan några pansarmalar. Men det kanske funkar ändå.
Jag ska mäta nitriten i stora akvariet där dom är nu, om det är samma har det ju ingen betydelse alls.

Hur många yngel har du egentligen, det är väl 3 kullar nu, eller hur?
Vad ska du göra med dem?

Jag har ju bara 6-7 stycken och det är nog ganska lagom för min del.
Vad äter dina små?
#104 - 28 mars 2006 21:08
[QUOTE=svea]... Hur många yngel har du egentligen, det är väl 3 kullar nu, eller hur? Vad ska du göra med dem?[/quote] Ja... jag vet faktiskt inte. Det känns som sagt som hundrafemtiotusen. Men jag gissar första kullen 50, andra 30, tredje 20. Jag har absolut ingen aning vad jag skall göra med så mycket ancistrus, det var liksom inte menigen i egentligen är jag räknörd och skulle hellre ser att mina Crystal Red räkor skulle föröka sig på samma takt. :D

Jag har ju bara 6-7 stycken och det är nog ganska lagom för min del. Vad äter dina små?
De äter maltabs, flingfoder, algtabletter, zucchini, gurka och skalade ärtor. Inte allt samtidig - förstås ;) Varje dag när jag går till jobbet så väntar jag på stora "yngeldöden" eftersom det är så mycket fisk och mat. Sedan skall ancistrus jo vara så känslig när det gäller vattenkvalite. Men hittils hittade jag bara två döda. ...

Jag önskade att jag hade haft tid och plats för att sätta upp ett lekkar i god tid innan, där yngeln kunde växer upp kontrollerad utan att man äventyra sitt vanliga "showsällskapskar". Att släppa in andra fiskar som håller antalet yngel på "naturligt" sätt nere funkar inte eftersom då skulle mina kära körsbärsräkor också blir mat.

Hejhopp. Ralp
#105 - 28 mars 2006 21:25
hej!
kul att du hittade några överlevare :) visst är de söta?!

själv har jag nog 4-5 kullar i mitt 450l.. fast tyvärr hittar jag döda var och varannan dag känns det som... nåja det är medicin i vattnet så jag antar att det är den som dödar ynglena.. men men.. imorrn är det storvattenbyte som gäller så därefter kommer nog inga dö :)

edit: kan tillägga att jag har ett 100l med ca 70 yngel, men de växer så grymt sakta! Kan alltså konstatera att det är såå tråkigt att ha ett akvarium med bara ancistrus o yngel i, mycket roligare att ha yngel i stora sällskapsakvariet :) Ska ta och sälja ynglena och kanske satsa på pansarmalyngel istället.. de växer snabbare tror jag
#106 - 28 mars 2006 21:30
[QUOTE=ralp]Hej Svea, jag är ingen malyngelexpert men jag tror inte att det är någon fara. Jag flyttade några av mina hundrafemtiotusen över i ett hastigt inredd yngelkar på tolv liter med en liten innefilter. Strax innan flytten gjorde jag ett vattenbyte i det gamla karet och fyllde yngelkaret med vatten från det stora karet. Jag har ingen bottenmaterial i det yngelkaret så det är lätt att hålla rent. Ingen malbebis har dött - hittils. Tvärtom. I och med att det är lättare att hålla rent trots (förhållandevis våldsam matning) och enkelt att göra vattenbyten så är yngeln här MINST dubbel så stor som sina hundratrettioåttatusen syskon i det stora karet.

Lycka till. Hejhopp. Ralp[/QUOTE]
Tolvtusen ancistrusyngel i ett 12-liters yngelkar ;) :D :D
#107 - 28 mars 2006 23:08
javisst - tusen per liter ;)
#108 - 29 mars 2006 00:42
kan tänka mej det är bekvämt att göra vattenbyte med ett kryddmått ;)
#109 - 29 mars 2006 08:40
En fråga om bottensubsratet: är det mycket bättre om jag tar bort sanden och det är tomt på botten? Lättare att hålla rent förstås. Men för övrigt, är det risk för nitrit om det finns sand där?

Som Ralp ungefär, helt utan bottenmaterial, vad säger ni?
#110 - 29 mars 2006 09:52
Hade jag väldigt mycket ancistrusyngel skulle jag nog köra med helt ren glasbotten, som jag gör till mina Corydorasyngel. Men är det bara frågan om knappt 10 yngel skulle jag låta dom gå i ett planterat fungerande kar. Men det är mina idéer det ;)
Det är en nackdel med planterat kar, man kan knappast räkna och kolla alla yngel hela tiden.
#111 - 29 mars 2006 10:59
Ok, eftersom jag har 10 st (just nu!) så gör jag inget åt akvariet nu. Det är halva med fin sand o halva med lite grövre sand. Och lite växter, rot, ett par krukor och några stenar. Allt i mindre format eftersom det är ett litet akvarium.

Det är lite mysko med pappsen, han visade sej snabbt igår men har inte varit synlig sen dess. Är det verkligen möjligt att honan redan varit där? Tycker inte att hon varit så värst rund.
Eller så finns det faktiskt fler, ifs fångade jag en till idag. Hur länge kan dom dra ut på det, att släppa ut dom menar jag då.
#112 - 29 mars 2006 14:13
Jippi! Nu har han kommit fram, min duktiga hane! Han ser helt normal ut och har ingen svamp och ser inte så väldigt mager ut (lite kanske).

Han verkar hungrig, kastar sej över maten.
#113 - 29 mars 2006 14:25
[quote=svea]Jippi! Nu har han kommit fram, min duktiga hane! Han ser helt normal ut och har ingen svamp och ser inte så väldigt mager ut (lite kanske).
Han verkar hungrig, kastar sej över maten.[/quote]

Då kan du andas ut nu, Svea! :p Och skönt att han äter, inför nästa barnakull... :)
#114 - 29 mars 2006 15:30
Ha! ha! Njut av att se honom, snart ligger han där och fläktar igen ;)
#115 - 29 mars 2006 16:26
Hmm, hoppas verkligen att det dröjer ett tag. Jobbig period med födslar och oro!
#116 - 30 mars 2006 19:20
Vad är det för konstig mal jag har?
I går var han framme en stund och visade upp sej, idag var han framme 2 min på förmiddan. Sen dess har jag inte sett till honom. Vad håller han på med?
Kan han ha fler ungar där, i så fall är det väl konstigt att han alls kom ut.
Eller är det ny rom?

Är det nån som vet hur länge dom håller på att släppa ut ynglen, och varför kommer inte alla ut ungefär samtidigt?
#117 - 30 mars 2006 20:50
heheh - svea - du vet att malar är nattaktiva, va? ;) Jag ser inte mycket ut av mina stora under dagen. Då är de bakom/under roten. Bara man kastar i någon godbit. Gurka, zuccini, skalade ärtor, typ - då kommer de fram.

Hejhopp. R
#118 - 30 mars 2006 20:56
Jo, det vet jag. Men oftast har han trots allt synts till, innan han fläktade rom alltså. Då hängde han i öppningen till sin grotta fullt synlig. Men inte nu.
Och honan är ju i farten på dan.

Du Ralp, kan du svara på sista frågorna? Det vore intressant att veta detta.
#119 - 30 mars 2006 21:30
[quote=svea]Jo, det vet jag. Men oftast har han trots allt synts till, innan han fläktade rom alltså. Då hängde han i öppningen till sin grotta fullt synlig. Men inte nu.
Och honan är ju i farten på dan.
Du Ralp, kan du svara på sista frågorna? Det vore intressant att veta detta.[/quote]

Alltid bekymmer med dessa fiskar! [:o] Nästan värre än att ha ungar och oroa sig för...[B)] :p
#120 - 30 mars 2006 21:37
Ha ha, just det. Men ungarna kan man ju uppfostra. Inte alls lätt med en mal.

Kan berätta att jag nu flyttat 4 st till ett mindre akvarium. 4 st för att testa att det funkar. Sen ska alla 12 vara där.
Dom är pigga och hungriga och nyfikna. En av dem verkar lite lat, han ligger på ett litet blad o flyter omkring, lustig pys.
#121 - 30 mars 2006 21:42
Birgitta: hur är det med din kakaduahane? Mår han bättre nu?
#122 - 30 mars 2006 21:43
[quote=svea]Ha ha, just det. Men ungarna kan man ju uppfostra. Inte alls lätt med en mal.
Kan berätta att jag nu flyttat 4 st till ett mindre akvarium. 4 st för att testa att det funkar. Sen ska alla 12 vara där.
Dom är pigga och hungriga och nyfikna. En av dem verkar lite lat, han ligger på ett litet blad o flyter omkring, lustig pys.[/quote]

Nej fiskar låter sig inte uppfostras...:(
Så du har 12 stycken i säkerhet nu? Låter jättemysigt med malyngel. Men bekymmersamt också. VÄLDIGT bekymmersamt när man hör på dina malbekymmer! ;)
#123 - 30 mars 2006 21:54
[quote=svea]Birgitta: hur är det med din kakaduahane? Mår han bättre nu?[/quote]

Egentligen inte... :( Han har slutat rotera i vattnet när han kom i den lilla kakburken. Jag la dit en halv kruka och dit slank han in med en gång. Och där är han nu...
Jag lägger ner lite mat åt honom ibland. Har inte sett om han äter. La ner 3 st snäckor också, som renhållare ifall han inte äter maten.

Släppte ner en av hans söner till den nya honan. Han blev jättelycklig och var väldigt påflugen. Han lyckades nog få henne med på noterna för nu har hon blivit gulare och ockuperat en blomkruka, hon lämnar den knappt. Han är utanför och gör sig till.

Hon var väldigt rund igår men idag är hon lite insjunken (och hungrig!) så jag tror hon lagt rom men vet inte om hannen förstår vad han ska göra... Han är ju bara 4 månader! Jag vet inte när dom blir könsmogna men han uppvaktade henne i alla fall väldeliga...:p

Hoppas det blir yngel så det blir något positivt i kakaduakaret igen! :)
#124 - 31 mars 2006 03:05
Blir inte kakaduorna ca ett år gamla bara? Den unga hanen vet säkert vad han gör. Han har ju levt mer än 1/3 av sitt liv ;)
#125 - 31 mars 2006 07:41
[QUOTE=svea]...Är det nån som vet hur länge dom håller på att släppa ut ynglen, och varför kommer inte alla ut ungefär samtidigt?[/QUOTE]
[QUOTE=svea]... Du Ralp, kan du svara på sista frågorna? Det vore intressant att veta detta.[/QUOTE] Hade jag haft ett vettig svar skulle jag har gjord det. Jag tror inte att någon kan svara på det över huvudtaget. Det är för många olika faktorer som lär spelar en roll. Mina malar behöver t.ex. inte fruktar "rovfiskar". :P Sedan spelar väl vattenmiljö en stor roll också med tanke på hur OTROLIG olika snabb de växer.

Nä - svea - jag är ledsen - jag kan inte ge dig de svaren du vill höra. Det är rörande hur engagerad du är men jag tycker (återigen) att du skall ta det lugnt och låter de sköta det själva och framförallt slutar oroa dig. :D

Hejhopp. R
#126 - 31 mars 2006 08:49
Hej Ralp
Tack för "svaret". Jag förstår nu att det kan vara olika.
Och jo, jag är engagerad i mina nya småfiskar. Och det är väl bra?
Men visst tar jag det lugnt, det kan du vara lugn för.

De här frågorna är för att jag vill veta mer generellt hur det förhåller sej.
Jag tänker inte jaga ut några små yngel i förtid, de får komma när de behagar. Såg för övrigt några nya igen i morse.

Man kan (som okunnig) även undra varför kakaduorna bara blir ca 1 år.
Det kunde oxå vara intressant att veta, om nån har ett vettigt svar.
#127 - 31 mars 2006 08:58
[quote=Sonja]Blir inte kakaduorna ca ett år gamla bara? Den unga hanen vet säkert vad han gör. Han har ju levt mer än 1/3 av sitt liv ;)[/quote]

Jag hoppas verkligen att han vet vad han ska göra! :) Han är den största, snyggaste och kaxigaste av mina unga hannar! Han är lite större än honan.

Det råder tydligen delade uppfattningar om ifall kakaduor bara blir ett år... har hört dem som haft äldre här på forumet. Så jag hoppas. Man vet ju inte heller hur gamla dom är när man köper dom. Tänk om leverantören är så fräck att han säljer dom när han tagit ett par kullar på dom...[:O]
Min unge hanne vet jag i alla fall hur gammal han är! :p

Kul att du hittar nya yngel hela tiden, Svea! Är hannen ute ibland och äter?
#128 - 31 mars 2006 09:05
Mja, det är lite si och så med den saken.
Igår såg jag honom helt hastigt, inte alls idag ännu.

Tror inte han åt något igår när han var ute. Men jag försöker släppa ned en tablett vid hans grottingång, förhoppningsvis äter han den.
Han ser inte direkt klen ut när han dyker upp. Jag har nästan glömt hur stor han är (jämfört med den synliga honan).
#129 - 31 mars 2006 11:34
[QUOTE=svea] Och jo, jag är engagerad i mina nya småfiskar. Och det är väl bra?[/QUOTE] Absolut. Jag har aldrig sagt någonting annat.

Hejhopp. R
#130 - 3 april 2006 16:39
Hur går det? Svea? Det var länge sedan. Nu börjar jag också blir orolig ;)

Hejhopp. R
#131 - 3 april 2006 18:13
Hej du
Behövs ingen oro här. De är nu i lilla akvariet och håller igång hela tiden.
Käkar just nu squash. De verkar helpigga, 8-9 kan jag upptäcka. Det är möjligt att några har dött, men det är lite svårt att se alla. Och så är dom så snabba.

Jag har lagt ner en liten bit av en maltablett, men dom får inte tag på det (tror jag). I födkassen åt dom av det, men inte nu. De andra fiskarna är först framme.
Jag är lite osäker på om dom får i sej rätt mat och rätt mängd.
Där finns lite alger, och några har redan uppfattat sin uppgift och sitter där o gnager och gungar på ett litet blad. Se rätt gulligt ut faktiskt.

De verkar bajsa rejält! Eftersom som det finns fin sand på botten är det lite svårt att suga, gör så gott jag kan.

Jag kan se en eftersläntare i stora akvariet, han har slagit sej ned under en liten rot som jag har inblick i. Undras hur länge han tänker hållas där. Botiorna är där med sina spetsiga nosar, men får inte tag på den.

Ja, detta blev en liten lägesrapport. Tack för att du lärt mej så mycket och att du bryr dej.
#132 - 22 april 2006 16:20
Tänkte höra hur en ancistrushanne uppför sig när han efter år av väntan äntligen träffar en hona, om det nu ÄR en hona... :confused:

Jag har haft ett ancistrusyngel i yngelkaret sedan det var 3 cm och idag släppte jag ner den till hannen.[:O]

Den är nu ca 6 cm och har inte tillstymmelse till skägg, utom några strån på varje sida, dom där som dom fäller ut när dom slåss.

Sista tiden i yngelkaret hängde "ynglet" mest i ett hörn bakom värmaren och attackerade faktiskt kakaduaynglingarna ibland! Vantrivdes, tänkte jag, i det lilla 37-liters karet. Ett större yngelkar är på gång nu.

Så idag fick h*n träffa den stora hannen. Kalabalik! Den stora hannen attackerar nu guppys och amanoräkor! Inte bara om dom kommer i vägen utan siktar in sig på dom! Denne f.d. snälle och timide mal!!! [B)]

Efter att tidigare mest hängt i sin grotta hela dagarna så far han nu runt och snokar efter nykomlingen hela tiden.

Är detta normalt? Vaktar han plötsligt sitt revir mot guppys och räkor? :confused:

Är nykomlingen en hona så är uppvaktningen VÄLDIGT brutal! Han fick ju en "hona" en gång tidigare som rätt snart visade sig vara en ung hanne. Kanske tycker han nu att det är bättre att förekomma än förekommas (den andre, lille hannen, tog över totalt till slut)!

Hur har era hannar reagerat när ni presenterat en hona för dom?
Kan han skada guppys, räkor eller den nya malen?
Kommer det att lugna ner sig tror ni?

Har alltid upplevt ancistrusar som väldigt snälla... [:o]
#133 - 22 april 2006 16:50
Hej
När jag läser igenom mina anteckningar vid tiden för honans inflyttning så ser jag inget som liknar det du skriver. Hanen betedde sej helt normalt. Han jagade ingen, inte ens sin nya fru. Dom hade lite inledande flirt första tiden, hon låg och kollade in i hans grotta en bit bort. Senare besökte hon honom där. Men sen var det rätt lugnt tills det visade sej att han vaktade rommen.

Ja, dessförinnan fick han ju svamp och jag behandlade honom i separat kar. Men så fort han var återförd så blev det lek.

Så, nej mina malar har inte bråkat med någon.

Den första honan som sen dog, den var han lite arg på. Särskilt vid matning. Hon skulle absolut inte ha mat! Men det kanske inte var en hona, hon hade små spröt.
#134 - 22 april 2006 17:09
[quote=svea]Hej
När jag läser igenom mina anteckningar vid tiden för honans inflyttning så ser jag inget som liknar det du skriver. Hanen betedde sej helt normalt. Han jagade ingen, inte ens sin nya fru. Dom hade lite inledande flirt första tiden, hon låg och kollade in i hans grotta en bit bort. Senare besökte hon honom där. Men sen var det rätt lugnt tills det visade sej att han vaktade rommen.

Ja, dessförinnan fick han ju svamp och jag behandlade honom i separat kar. Men så fort han var återförd så blev det lek.

Så, nej mina malar har inte bråkat med någon.

Den första honan som sen dog, den var han lite arg på. Särskilt vid matning. Hon skulle absolut inte ha mat! Men det kanske inte var en hona, hon hade små spröt.[/quote]

Hmmm! Tänk om jag gett honom en killkompis igen...:confused:
Förra gången blev han ju alldeles ödlemönstrad på kroppen när den nya malen kom. Det blev han denna gång också (h*n med!) men nu är både prickiga igen!

Den lilla äter av maltabletterna jag lagt ner, men inte den store hannen. Har nog med att kolla in vad alla håller på med!

Dom tre guppyhonorna håller till upptill i karet nu, dom stimmar! Amanoräkorna har gömt sig... Bara dom små ynglen och guppyhannarna märker inget!

Hoppas verkligen att detta är en hona! Har hoppats ända sedan jag köpte den som ett litet litet sött yngel!

Ska sätta upp det större yngelkaret nästa vecka så därför ville jag placera ut alla fiskar jag hade där. Blev av med dom sista kakaduaynglingarna igår. Nu går bara 2 nyinköpta amanoräkor där!

Hur går det med dina malyngel?
#135 - 22 april 2006 17:17
Det där med färgskiftningen har jag sett nån gång ibland . Bla a var det efter att dom gjorde barn. Häromsistens satt dom bägge på rutan intill varandra /vad söta dom är då!/, och flyttade sej sådär lustigt som dom gör. Och färgen var så ljus och fläckig. Så då tänkte jag att det var lek på gång igen, men icke. Som tur är!

Nääe, "blev av med"! Hur kunde du? Jag bävar för när jag måste sälja mina små sötnosar. Men det är klart... det kommer väl fler sen antar jag. Men jag är så förälskad i dem. Dom har blivit stora och äter o äter och bajsar och far omkring. Både på botten och på stocken och ibland hänger dom i växterna i klasar som värsta starar! Svarta o fina.
#136 - 22 april 2006 17:20
Honorna KAN ha små spröt sägs det, så tappa inte hoppet!
#137 - 22 april 2006 17:25
[quote=svea]Honorna KAN ha små spröt sägs det, så tappa inte hoppet![/quote]

Jag har hört att både hannar och honor har spröt på sidorna, som dom fäller ut när dom är rädda eller ilskna...
Det är dom som fastnar i håven om man inte aktar sig!

Det var faktiskt VÄLDIGT jobbigt att lämna dom här fyra sista stiliga ynglingarna!
En affär köpte dom. Dom andra har jag sålt eller gett bort till privatpersoner, det känns lite bättre tycker jag! [:o]
Jag hade svårt att slita mig från akvariet där dom hamnade. Men där gick flera söta kakaduaflickor som genast kom fram och tittade på dom förskräckta f.d. tuffingarna som tryckte på botten! Nu blev dom ensamma killar i karet!

Hoppas mina ancistrusar blir ett förälskat par snart!!! Jag längtar så efter små söta ancistrusbebisar! Dom är ju så söööta!!! Som småprickiga grodyngel! :p
#138 - 22 april 2006 17:49
Dom där "borstarna" på sidorna som fälls ut, menar du dom?
Jag menar spröten på nosen, det kan både honor o hanar ha, men flickorna har inte alls lika stora som pojkarna.

Jo jag vet, min store pojke fastnade i håven när jag skulle flytta honom för medicinering. Det gick inte att få loss honom, så jag la ned fisk och håv i karantänen. Efter ett tag tog han sej loss själv.

Ha ha, dom blev inte så kaxiga på nya stället, kakaduorna. Men det kommer nog att ändra sej framöver när lusten faller på. Då får tjejerna passa sej.

Tyvärr känner jag ingen som har akvarium, så jag får sälja mina yngel till butiken. Det har jag fått löfte om. Man får byta till sej ngt i stället. Kanske väljer jag ett litet filter till yngelakvariet.

Ack ja, de små liven roar oss. Det är en bra katalysator när man inte känner sej så uppåt och oroar sej för ngt.
#139 - 22 april 2006 21:08
[quote=svea]Dom där "borstarna" på sidorna som fälls ut, menar du dom?
Jag menar spröten på nosen, det kan både honor o hanar ha, men flickorna har inte alls lika stora som pojkarna.[/quote]

Ja, jag menar borstarna på sidorna. Fast hon har lite småborst där hela tiden. Men inga runt munnen eller på nosen.
Jag har t.o.m. studerat henne med förstoringsglas [:o] innan jag vågade släppa ner henne till hannen!!!
Tycker h*n borde ha fått LITE strån vid det här laget, om det är en hanne....:confused:

Det hade inte lugnat ner sig i karet när ljuset släcktes! :( Han jagar henne och så här mycket har han då ALDRIG varit ute ur sin grotta. Bra motion får han i alla fall, gammelmalen! :p

Lugnar det inte ner sig får jag försöka fånga den lilla igen när yngelkaret är klart och ha den där i stället. Svårt att veta hur man ska göra... Den stora har ju liksom aldrig sett en tjej förut, knappt någon annan mal heller för den delen, så det kan vara en överdriven nyfikenhet också, som inte uppskattas av den lilla malen! [B)]
#140 - 22 april 2006 21:29
Jo, det är klart. Har han aldrig träffat en mal eller maltjej så är det förstås väldigt spännande. Dom har väl bra med grottor att gömma sej i?

Du kunde prova med att lägga ned en bit squash så han har ngt gott att gnaga på. Det brukar alltid uppskattas. Min skygga typ är inte ett dugg skygg då. Man skulle nästan kunna klappa honom när han får lite sånt gott att hålla på med.

Nej lätt är det inte, man har ju inget facit. Men pyssel är det, ett kärt sådant.
Lycka till med dom svarta bråkstakarna.
#141 - 22 april 2006 21:38
[quote=svea]Dom har väl bra med grottor att gömma sej i?
Du kunde prova med att lägga ned en bit squash så han har ngt gott att gnaga på. Det brukar alltid uppskattas. Min skygga typ är inte ett dugg skygg då. Man skulle nästan kunna klappa honom när han får lite sånt gott att hålla på med.[/quote]

Dom har tre grottor. Hannens favoritgrotta under en stock, en kruka och en kokosnöt. Och MASSOR med växter.

Jag har matat med hannens favorittabletter men han har inte tid... [:o]
Ska testa squash i morgon. Han gnager alltid nästan bara bort skalet, köttet är han tydligen inte så förtjust i...
#142 - 22 april 2006 21:41
Gör det, han kommer att sitta där o gnaga och glömmer bort tjejen.
Jag tar bort det mesta av skalet och han gillar innehållet. Du behöver inte förvälla. Broccoli däremot förväller jag lite.
#143 - 24 april 2006 19:40
Hej Birgitta
Hur går det med den "fd snälle och timiden malen"?
Har han tagit sitt förnuft till fånga och fattat hur han ska behandla damsällskapet?
#144 - 24 april 2006 21:34
[quote=svea]Hej Birgitta Hur går det med den "fd snälle och timiden malen"?
Har han tagit sitt förnuft till fånga och fattat hur han ska behandla damsällskapet?[/quote]

Han har definitivt lugnat ner sig! Lämnar guppys och räkor ifred nu igen. :) Men h*n är lite rädd för honom och sticker för det mesta om han kommer för nära. Men ibland ligger dom bara några cm ifrån varandra, tills han rör på sig, då sticker hon.
Såg idag att hennes stjärtfena har fått en reva så hon har numera en tvådelad fena bak!!! [:O] Vet inte om Malte är den skyldige...

Skillnaden på honom nu mot när jag förra gången försökte göra honom gay, är att han inte är ödlemönstrat rutig hela tiden, som han var så länge den yngre hannen var i karet, utan fint prickig. Hon (Minnie Mal) är också för det mesta prickig, men ibland rutig, när hon blir rädd för honom.

Hon verkar stortrivas i det större karet. Gnager överallt och verkar mysa. Malte är inte mycket i sin grotta nu om dagarna, har nog att göra att kolla vad nykomligen har för sig! Tidigare var han i grottan kanske 90 % av dagen!
Hon visar sig också nästan hela tiden nu (höll sig mestadels undan i yngelkaret). Hon är så fint ljusbrun med ljusare prickar! :)

H*n är kanske för liten för att vara könsmogen, även om det nu är en hona...:confused: Hon är lite drygt 6 cm, han ser ut som en jätte jämfört med henne!

Än har jag inte gett upp hoppet!!!:p
#145 - 24 april 2006 21:47
Det var ju positivt att höra! Han tar sej den busen. Delad stjärtfena hade faktiskt min lilla dam oxå. Kanske blir det lätt så om dom härjar lite med varandra. Men det växer snabbt ihop.

Min hona har oxå finare ljusa prickar. Och hon är ca 6 cm och definitivt könsmogen. Nu tycker jag magen börjar bli lite rund igen!

Ödlemönstrad!! :) Ja, så ser dom faktiskt ut när dom blir lite upphetsade.
Min käre Dick har börjat ta sej små rundor nu, det har han inte gjort på länge innan Doris dök upp, så det är nog liite populärt med damsällskap ändå.
Fast kul att bråka oxå.
#146 - 24 april 2006 21:54
[quote=svea]Det var ju positivt att höra! Han tar sej den busen. Delad stjärtfena hade faktiskt min lilla dam oxå. Kanske blir det lätt så om dom härjar lite med varandra. Men det växer snabbt ihop.

Min hona har oxå finare ljusa prickar. Och hon är ca 6 cm och definitivt könsmogen. Nu tycker jag magen börjar bli lite rund igen!

Ödlemönstrad!! :) Ja, så ser dom faktiskt ut när dom blir lite upphetsade.
Min käre Dick har börjat ta sej små rundor nu, det har han inte gjort på länge innan Doris dök upp, så det är nog liite populärt med damsällskap ändå.
Fast kul att bråka oxå.[/quote]

Det låter lovande! :)

Att stjärtfenan växer ihop och att din Doris är könsmogen vid 6 cm (lika stor som min Minnie Mal är!).

Så dina bråkar också ibland? Inte bara rosenröd kärlek?

Hur gick det till innan dina lekte? Var hon inte alls rädd för honom? Han kanske inte är lika stor som min Malte??? Han är nog 10-12 cm nu, har växt väldigt sedan jag köpte honom!
#147 - 25 april 2006 07:52
Njae, de bråkar faktiskt inte så mycket. En o annan snärt med stjärtfenan kan väl förekomma om de kommer lite för nära. Och så vid matning, hon får inte äta på samma bit.

Jag tycker inte att dom var agressiva första tiden, det gick jättebra.
Min hane är nog ungefär så stor, runt decimetern. Hon är inte rädd för honom, de kan ligga t o m på samma stock om det inte är för nära.
Jag har aldrig sett att han jagar henne.

I morse var det lite sorgligt här. En av ungarna låg torr o död på täckglaset. Väldigt synd, dom är ju så fina.
Det finns en liten smal springa för sladdarna och där har den väl tagit sej ut.
Vet inte om dom hoppar, men jag har sett att dom tar väldiga skutt ibland. Och då kan den ju befunnit sej precis där vid springan. Oturligt.

De små "parabolerna" som sitter framför ögonen börjar synas nu! Ser gulligt ut.
#148 - 25 april 2006 09:04
[quote=svea]Njae, de bråkar faktiskt inte så mycket. En o annan snärt med stjärtfenan kan väl förekomma om de kommer lite för nära. Och så vid matning, hon får inte äta på samma bit.

Jag tycker inte att dom var agressiva första tiden, det gick jättebra.
Min hane är nog ungefär så stor, runt decimetern. Hon är inte rädd för honom, de kan ligga t o m på samma stock om det inte är för nära.
Jag har aldrig sett att han jagar henne.

I morse var det lite sorgligt här. En av ungarna låg torr o död på täckglaset. Väldigt synd, dom är ju så fina.
Det finns en liten smal springa för sladdarna och där har den väl tagit sej ut.
Vet inte om dom hoppar, men jag har sett att dom tar väldiga skutt ibland. Och då kan den ju befunnit sej precis där vid springan. Oturligt.

De små "parabolerna" som sitter framför ögonen börjar synas nu! Ser gulligt ut.[/quote]

Tråkigt med ynglet! [:o] Hur kan fiskar alltid lyckas hoppa ur där man har ett litet, litet? Jag har blivit av med en kuhliål och flera körsbärsräkor på det sättet...:(

Undrar när jag får ancistrusyngel...? Har ju väntat sedan december, då jag köpte hannen. Någon vecka senare köpte jag ju "honan" som visade sig vara en hanne. Och nu denna som jag inte är 100 på vad det är...
Han verkar inte jaga henne nu i alla fall. Har inte sett honom idag, bara henne.

Jag gav dom squash häromdagen, dom gnagde lite på den. Var till och med där samtidigt! Men den faller ju sönder så fort. Nästa gång ska jag bara ha i den några timmar, inte över natten. Vattnet blir så grumligt och fullt av mjuka bitar när jag tar upp den.
#149 - 26 april 2006 17:42
Nu börjar jag bli lite orolig för Malte... Han har ju varit så på alerten sedan jag släppte ner Minnie Mal. Innan dess var han mesta tiden i sin grotta, fast han hängde i öppningen, fullt synlig och kom ut och åt så fort jag släppte ner en tablett.

Men nu så hade jag inte sett honom sedan igår och undrade vart han tagit vägen. Jag har tittat runt och till slut tog jag en lampa och lyste in i hans grotta i en rot och där var han. Längst inne! Där har jag aldrig sett honom förut... Hoppas han inte är sjuk, eller deppig (sur) för att den nya malen är i karet...:confused:

Hon är också mer stillsam. Tidigare mumsade hon sig runt i karet. Alltid fullt synlig och inte så ofta på rutorna utan på stenar, blad, gruset osv. Jätteroligt att kunna se dom båda två! Nu hänger hon mest stilla på glaset.

Det kan inte vara något fel på vattnet tycker jag, gjorde delvattenbyte igår. Och guppisarna och räkorna verkar ju som vanligt...

Hönsmamman Birgitta slår till igen... [:o]
#150 - 26 april 2006 17:56
kan det inte vara så att han vaktar rom?
#151 - 26 april 2006 18:00
Precis!
Stämmer nästan exakt med hur det gick till med mitt par.
Grattis i så fall!
En annan hönsmamma.
#152 - 26 april 2006 18:40
[quote=svea]Precis!
Stämmer nästan exakt med hur det gick till med mitt par.
Grattis i så fall!
En annan hönsmamma.[/quote]

Va???:confused: [:O] [:-116]
Det hade jag inte en tanke på!!! Trodde det var något fel på honom...
Men dom har inte visat det minsta intresse för varandra... :confused:

Hjälp!!! Tänk om det är så???!!! Näää nu får jag inte börja hoppas... Men kanske...

Var din hona också slöare dagen efter romläggningen?
#153 - 26 april 2006 18:48
Nja, det var därför jag skrev "nästan". Jag minns inte det.
Jag trodde oxå att min grabb var dålig, han hade ju blivit behandlad i sjukstugan (ingen CT-röntgen!) ca 6 dar precis innan för svamp, så jag lyfte försiktigt försiktigt på roten där han var gömd. Och si.... där var en hoper senapsgula korn.

Fast kag råder dej inte att lyfta, eller rättare - jag råder dej att INTE lyfta. Hur det är kommer att visa sej snart.

Nej, dom håller väl inte på och flirtar så mycket, vad jag vet. Lite närmanden och färgskiftningar kanske, men det har du ju sett, eller hur?
#154 - 26 april 2006 18:54
[quote=svea]Nej, dom håller väl inte på och flirtar så mycket, vad jag vet. Lite närmanden och färgskiftningar kanske, men det har du ju sett, eller hur?[/quote]

Ja, lite närmanden och färgskiftningar har det väl varit. Jag kallade det för "väpnad neutralitet"...
Jag var just och lyste in under roten igen...[:o] ... och han ligger där längst in och trycker...
Nu ska jag inte lysa mer, är han inte i öppningen och inte ute i karet så ligger han väl där längst in...
Konstigt känns det i alla fall att ha börjat fundera på rom och yngel! :)
Vill inte ta ut något i förväg... men...:p
#155 - 26 april 2006 19:07
Ja du, dom lurar oss ständigt.

Just idag har jag möblerat om lite för att få lite sprutt på mina bågfenciklider. De har mer eller mindre gjort slut, nu försöker jag med en annan grotta.
Och de har varit där o nosat bägge 2 nu en bra stund. Så kanske....
#156 - 26 april 2006 19:14
[quote=svea]Ja du, dom lurar oss ständigt.
Just idag har jag möblerat om lite för att få lite sprutt på mina bågfenciklider. De har mer eller mindre gjort slut, nu försöker jag med en annan grotta.
Och de har varit där o nosat bägge 2 nu en bra stund. Så kanske....[/quote]

Som mitt kakaduapar då! Dom har också gjort slut...

I morgon ska dom bara få svarta mygglarver! Det borde sätta fart på dom!!!
Hon har ju varit så mager vid flera tillfällen (bl.a. när hon kom hit) och för någon vecka sedan matvägrade hon helt.

Då kläckte jag artemia till henne, och det tog hon! Sedan kom aptiten tillbaka och nu är hon fin igen.

Så nu är det faktiskt dags för yngel!!! Tycker jag i alla fall...[:o]
#157 - 26 april 2006 19:18
Hmmm, får man bestämma själv när man vill ha barn? Mutor kallas det:)
#158 - 26 april 2006 19:32
Vill kakaduor ha en liten trång ingång på grottan?
Jag är osäker på hur det ska vara och eftersom bägge är dvärgciklider så kanske mina oxå vill ha det, vet du?
#159 - 26 april 2006 19:56
[quote=svea]Vill kakaduor ha en liten trång ingång på grottan?
Jag är osäker på hur det ska vara och eftersom bägge är dvärgciklider så kanske mina oxå vill ha det, vet du?[/quote]

Ja, dom vill ha en trång ingång, blir väl lättare att försvara!
Den nöt honorna har föredragit har en liten, sned ingång som hon får lägga sig ner för att komma in igenom! Sedan skottar hon ändå igen mycket av den när det är larver och yngel där.
#160 - 26 april 2006 20:35
Nähä! Det måste se väldigt kul ut.

Kanske måste jag stänga till lite till, så dom blir nöjda.
Dom fortsätter att cirkulera runt den "nya" grottan. Tidigare har dom inte brytt sej om den vidare, då när den stod på annan plats. Lustiga saker, dom där.
#161 - 27 april 2006 10:27
Verkar kanske inte vara rom i alla fall... men vad är det då?:confused:

I morse (var otålig tills ljuset tändes![:o] ) så var hannen längst in i grottan. Jag la en tablett utanför och då kom han ut efter en stund och nosade lite men åt inget. Sedan tog han en kort runda i karet och tillbaka igen, längst in i grottan!!!

Den grottan är en rot med en öppning som är som ett valv, öppningen är på kanske knappt 10 cm. Han har alltid[I][/I], som jag sett, hållt sig på höger sida i öppningen. Där brukar han hänga. Men nu är han plötsligt längst in eller, som igår kväll och nu för en stund sedan, på vänster [I][/I]sida! Jag har aldrig sett honom där. Nu tittar bara en del av huvudet ut och hela han guppar.

Man blir aldrig klok på dessa fiskar.
Kan dom komma ut korta turer, fast det är rom i grottan?
Underligt att han bytt plats i grottan... Från att alltid varit längst ut till höger till längst in, eller med huvudet utanför, till vänster!

Han kanske har rom men inte fattar riktigt hur det ska gå till... :confused:

Måste berätta att jag har sett små miniräkor i samma kar (körsbärs)!!! Första gången! Och alla tre endlershonorna verkar på gång att yngla. Det kan bli mycket[I][/I] smått i det karet! :p
#162 - 27 april 2006 11:05
Hej
Att dom ändra plats har jag sett. Min brukar faktiskt också "hänga" i öppningen i lite olika positioner men mest till höger.

Men som jag förstått går dom inte ur grottan om där finns rom/yngel. Men jag kan ha fel. Däremot tar dom mat som dimper ner precis framför.
Det där att han guppar, kan det var a att han trots allt har rom som han fläktar?

Om han är förstagångspappa så kanske han inte gör alldeles rätt från början, vad vet man? Malar är speciella.

Såg han risig ut? Hur gör honan nu då?
Kul med små räkungar, dom måste vara väldans söta.
#163 - 27 april 2006 13:54
[quote=svea]Men som jag förstått går dom inte ur grottan om där finns rom/yngel. Men jag kan ha fel. Däremot tar dom mat som dimper ner precis framför.
Det där att han guppar, kan det var a att han trots allt har rom som han fläktar?
Om han är förstagångspappa så kanske han inte gör alldeles rätt från början, vad vet man? Malar är speciella.
Såg han risig ut? Hur gör honan nu då?
Kul med små räkungar, dom måste vara väldans söta.[/quote]

Nu är han i grottan hela tiden (i alla fall när jag tittar, men man har ju annat för sig ibland...). När jag kommer fram till karet virvlar det till och han försvinner längre in i grottan, där som han aldrig brukar vara annars, inte brukar han vara så blyg heller... :confused:

Varken han eller honan ser "risiga" ut, dom ser ut som dom brukar, tycker jag.
Honan hänger mest på rutan, men ibland är hon på marken så man ser hela henne. Hon är väldigt söt!

Det är väl bara att ge sig till tåls ett par veckor! Och det är sååå lätt! :p
#164 - 27 april 2006 20:42
Japp, det är bara att invänta småttingarna.
Du får planera hur du ska ha dem då dom dyker upp!

Jag hade ju ett sjå att få tag på dem, som du säkert läst.
#165 - 27 april 2006 21:33
[quote=svea]Japp, det är bara att invänta småttingarna.
Du får planera hur du ska ha dem då dom dyker upp!
Jag hade ju ett sjå att få tag på dem, som du säkert läst.[/quote]

Det är en konstig mal-rackare jag har. Nu är han ute jättemycket så det är säkert ingen rom under roten... :( Jag hade ju börjat hoppas...!!! [:o]
När han lämnade roten lös jag in i den och jag såg bara ett pyttelitet räkyngel! Roligt det också, men det hade varit såååå roligt med malbebisar!

Nu avvaktar jag och ser om MinnieMal får skägg eller inte. Får h*n skägg om någon månad eller så får h*n bo i yngelkaret jag ska sätta upp på lördag.

Tänk att det ska vara så svårt att få tag i en stor RIKTIG malhona!

Vet inte när det visar jag om MinnieMal är en hona eller hanne... Den har ett par strån på varje sida av huvudet, där dom "arga" taggarna brukar komma ut. Men inga framtill eller upptill på huvudet.

Den dagen jag får malyngel (om X antal år...:( ) så får dom väl bo kvar i karet... Jag har bara endlers guppy och räkor där. Inga mal-jägare precis!
#166 - 27 april 2006 21:41
Nämen!
Vilken besvärlig kille, kan han inte sköta sej och sin tjej?
Fast det dröjer nog inte länge, de kommer att leka var så säker.
Jag tror dom hade slagits en del om det varit en hane, tror det framgår av artbeskrivningen.
Nej, endlers käkar nog inga malyngel.

Mina små pluttar har börjat bli lite skygga, när man närmar sej akvariet stannar dom upp i sitt förehavande precis som pappsen. Det ser väldigt lustigt ut, så gjorde dom inte från början. Sen strax fortsätter dom med sitt ätande.
#167 - 27 april 2006 21:51
[quote=svea]Nämen!
Vilken besvärlig kille, kan han inte sköta sej och sin tjej?
Fast det dröjer nog inte länge, de kommer att leka var så säker.
Jag tror dom hade slagits en del om det varit en hane, tror det framgår av artbeskrivningen.
Nej, endlers käkar nog inga malyngel.

Mina små pluttar har börjat bli lite skygga, när man närmar sej akvariet stannar dom upp i sitt förehavande precis som pappsen. Det ser väldigt lustigt ut, så gjorde dom inte från början. Sen strax fortsätter dom med sitt ätande.[/quote]

Om det nu är en tjej... Han jagar iväg henne ibland faktiskt... :( Men hon är för snabb, sticker så det yr om det! Jag undrar jag...:confused:

Hur många små "pluttar" har du kvar nu? Har du fått upp alla från stora karet?
#168 - 28 april 2006 11:48
Jag hoppas du får bättre svar från dem som är vana vid malar. Jag är oxå intresserad av vad experterna berättar. Bra att veta i framtiden.

Mina små bebbar är nu 8 st, från början fångade jag 11. En hoppade ur och låg på täckglaset. En var svag och dog. En hade antagligen hoppat ur håven när jag höll på att flytta dem då när jag tog bort sanden i början. Så den låg vid sidan om. Dom är så livliga så man får vara extremt försiktig.

När jag höll på med vattenbyte och lite lätt sugning häromsistens i stora karet upptäckte jag inget yngel. Så den har nog blivit mat, antagligen bågfenorna.

Lycka till nu med malarna.
#169 - 28 april 2006 13:57
[quote=svea]Jag hoppas du får bättre svar från dem som är vana vid malar. Jag är oxå intresserad av vad experterna berättar. Bra att veta i framtiden.[/quote]

Jag tänkte att jag vänder mig till dem som hållt på med malar länge, de kanske vet hur jag ska hantera malarna... Och hur det är normalt att dom uppför sig!

Tråkigt när bebisarna dör...[:o] Jag har fått en massa endlers-yngel idag! Kul! Men det är malbebisar jag längtar efter...

Annons