Jag vet inte om innerfilter fungerar i guldfisksskålar, hur man skulle kunna fästa dom och så vidare, eftersom jag aldrig haft en goldfish bowl och aldrig kommer att skaffa någon heller.
Jag har också två små slöjisar i ett 54L och tre små vanliga guldisar i ett 96L. I mitt lilla kar har jag ett Hydor K10 Duo, i min mening den bästa innerfilterserien efter Eheims Aquaball-serie, som pumpar 170 liter/timmen. Det räcker gott för syresättningen om man placerar utblåset precis vid ytan och cirkulationen är heller inte för stark för de känsliga slöjisarna.
Skippa Fluval 1+, som token Holmby rekommenderar. Visst, det är ett dugligt filter, men fungerar sämre mekaniskt/biologiskt än Hydor K10. Priset är ungefär lika (ca 170kr för Fluval 1+ och 190kr för Hydor K10). Fluval-serien är suverän när det gäller de större filtrerna, Fluval 4+ som pumpar 1000 liter/timmen är otroligt prisvärd, men när det gäller småttingar som 1+ och K10 litar jag mer på Hydor. Det är dessutom ett snyggare innerfilter. Kvalitetsmässigt när det gäller materialvals- och sammansättningskvalitet är de väl ungefär jämnbördiga.
Fast jag vet som sagt inte riktigt om man kan fästa ett Fluval eller Hydor-filter i en rund guldfiskskål.
///Lillebror