Tillbehör till 42 liters?

#1 - 3 januari 2009 10:36
Hej!

Hade tänkt starta mitt 42 liters med räkor och någon liten rasbora. Vilken pump skulle passa? Denna? http://www.pwss.se/product.php?productid=591&cat=621&page=1

Vilken watt på doppvärmare behövs? Om man nu behöver doppvärmare...rummets temp är mellan 22-24 grader. Men kan inte tempen ganska lätt vackla i ett så pass litet kar?

Ska också silikona om hela karet hade jag tänkt, för det läcker lite i en kant. Tar jag bort all gammal silikon först då? Eller lägger ett nytt lager utanpå det gammla?

Tack tack!

Mvh Charlotte
#2 - 3 januari 2009 10:59
Jag har en så pump till mitt 35 L och jag tycker att den fungerar bra. Man behöver inte ha en doppvärmare, jag har inte det till nått utav mina akvarier. Om du ska silikona om akvariet då ska du ta bort allt gammalt silikon. Det är enklast om du använder ett rakblad.
#3 - 3 januari 2009 11:02
om jag inte har fel så är 22-24 grader alledes utmärkt till räkor men om det är det till rasborerna vet jag inte. kolla annars på räkornas artbeskrivningar så får du reda på mer.

jag glömde att din lysramp kommer ju med avge värme så jag tycker att det behövs ingen doppvärmare i det lilla akvariet.

det med hur du silikonar om akvariet låter jag de andra experterna svara på :).

Lycka till!
#4 - 3 januari 2009 11:09
Tackar! :D
#5 - 3 januari 2009 12:20
Charlottis skrev:

Hade tänkt starta mitt 42 liters med räkor och någon liten rasbora. Vilken pump skulle passa? Denna? http://www.pwss.se/product.php?productid=591&cat=621&page=1
Visst funkar den, men du får rengöra den ca ett par ggr i månaden då den inte har så stor filtervolym, sedan måste du räksäkra den då räklingar simmar in i pumpen annars.
Du har inte funderat på ett bottenfilter med en pumpskalle?

Vilken watt på doppvärmare behövs? Om man nu behöver doppvärmare...rummets temp är mellan 22-24 grader. Men kan inte tempen ganska lätt vackla i ett så pass litet kar?
Den kostnaden kan du spara in på;). Även pumpskallen avger värme som överförs till karet.

Ska också silikona om hela karet hade jag tänkt, för det läcker lite i en kant. Tar jag bort all gammal silikon först då? Eller lägger ett nytt lager utanpå det gammla?

För säkerhets skull så bör du ta bort den gamla silikonen och lägga ny, men det som är mellan glasen behöver du inte ta bort. Tvätta noga med T-sprit innan du silikonar med akvariesilikon så det fäster bra:).
#6 - 3 januari 2009 13:42
Eheim Aquaball 2208 funkar bra till räkor, dom brukar sitta och pilla på filtret och har aldrig fastnat. har man bara räkor lär den räcka i månader! finns från 180kr på nätet.
#7 - 3 januari 2009 14:57
ansjo skrev:
Visst funkar den, men du får rengöra den ca ett par ggr i månaden då den inte har så stor filtervolym, sedan måste du räksäkra den då räklingar simmar in i pumpen annars.

Du har inte funderat på ett bottenfilter med en pumpskalle?

Den kostnaden kan du spara in på;). Även pumpskallen avger värme som överförs till karet.

För säkerhets skull så bör du ta bort den gamla silikonen och lägga ny, men det som är mellan glasen behöver du inte ta bort. Tvätta noga med T-sprit innan du silikonar med akvariesilikon så det fäster bra:).

Vågar man använda t-sprit i karet? Kan man verkligen tvätta bort det till 100% innan man fyller på med vatten osv?

Har aldrig använt ett bottenfilter så jag vet inte riktigt hur det fungerar[:o] Eller på ett ungefär förstår jag väl, men behöver man aldrig regöra det? Annars, fungerar inte gruset som "bottenfilter" lite annars?
#8 - 3 januari 2009 16:17
Efter du har silikonat om karet så är det inte fel att skölja ur det ändå, och T-sprit dunstar ganska fort med.
Ett bottenfilter drar ner vatten genom sanden/gruset och då följer skräpet med ner och lägger sig. Det finns ett par nackdelar med detta med, du kan inte ha mindre kornstorlek än 2-3 mm, all skiten som samlas i gruset kan börja bli dåligt om du har otur. Men den sistnämda anledningen är jag personligen orädd för, och jag kör med bottenfilter i alla mina kar utom ett.
I de större karen samkör jag bottenfilter och ytterfilter och denna lösningen funkar bra hos mig iaf;).
#9 - 3 januari 2009 16:38

Annons