Tillbehör i yngelkar

#1 - 21 november 2004 17:07
Har nu ett kar att använda när mina skalarer förhoppningsvis inom en snar framtid vill lägga ägg igen. Har lagt ägg tre gånger den senaste tiden, två gånger hann dem bli frisimmande innan det var dags att bli uppätna, tredje gången gick det inte ens så långt.

Så nu tänkte jag ge dem en lite större chans att överleva. Vad ska göras? Ska jag ha luftpump i yngelkaret? doppvärmare? Eller är jag helt ute och cyklar? Andra tips är självklart välkommet.
#2 - 21 november 2004 20:32
Det finns alltså ingen som har ett yngelkar? Kom igen nu, vad har ni i era småkar därhemma.
#3 - 21 november 2004 21:06
När jag köpte mitt yngelakvarium (19 l) hade jag ingenting i, bara en termometer. Bytte noggrant vatten varje dag så det gick bra utan pump. Lampan alstrade mycket värme så en värmare var överflödig.
När ynglen blev större fick de en växt och lite senare även sand på botten. Min sambo tyckte att vattnet blev grumligt och köpte en pump (som faktiskt var yngelsäker när man tätat tre hål). Sen flyttade fyra räkor och fler växter ner och en vecka senare en ancistrus på tillväxt och hans rot. Så nu är det mer ett mini-sällskapsakvarium där yngel får bo tills de är så stora att de snart börjar fundera på att ge sig på räkorna.
Alla skeden har fungerat bra tycker jag :)

Men sätt igång akvariet och kolla tempen så vet du om du behöver värmare iaf.

Och så får vi hoppas att någon med mer erfarenhet svarar så att du får några vettiga råd ;)
#4 - 21 november 2004 21:08
Tack för ditt svar. Ser gärna fler även om detta gör mig riktigt nöjd.
#5 - 21 november 2004 22:41
Du hade nog fått fler svar om du lagt frågan i "01. Akvarier och tillbehör" istället.

Hur som helst: värmare och luftpumpsdrivet skumgummibubbelfilter. Det är allt som behövs. Jo, förutom vatten då.

Små burkar är ojämnare i värmen, om det tenderar att bli för varmt, kör med värmare och utan täckglas, då brukar det klara sig.

Annons