Tillbaka till Diskus igen!

#1 - 2 november 2018 11:09
Hade diskus en tid för många många år sedan!
Nu är det dags igen
#2 - 2 november 2018 11:34
[QUOTE=Manado;n2394153]Hade diskus en tid för många många år sedan!
Nu är det dags igen[/QUOTE]

Hej Mats.

Det skall bli kul att följa, förstår att du givit bort dina scalarer för att återvända till diskus. Jag bytte från Malawi till diskus för 9 månaders sedan. Något jag inte ångrat . Hade diskusar för 33 år sedan innan dess. Suget kommer alltid tillbaka ;)
#3 - 2 november 2018 15:01
Ska bli skoj att följa din discusresa!
#4 - 2 november 2018 18:39
[QUOTE=Ekenberg;n2394165]

Hej Mats.

Det skall bli kul att följa, förstår att du givit bort dina scalarer för att återvända till diskus. Jag bytte från Malawi till diskus för 9 månaders sedan. Något jag inte ångrat . Hade diskusar för 33 år sedan innan dess. Suget kommer alltid tillbaka ;)[/QUOTE]

Hej och tack för det!
skall försöka lära mig att navigera i detta format. Har än så länge bar läst några mycket intressanta trådar för att lära mig på nytt.
Kommer säkert bli massor med tokigheter i början innan jag lär mig rätt ton och hur man lägger in foton mm.
Hoppas ni har tålamod med mig som rookie.
/ Mats
#5 - 2 november 2018 18:43
[QUOTE=Nando;n2394182]Ska bli skoj att följa din discusresa![/QUOTE]

Tusentack.
Skall försöka dela med mig av hur det fungerar för mig och mitt projekt.
Hoppas att i alla fall någon kommer tycka att det kan ge en vägledning när jag delar mina med och motgångar.
/Mats
#6 - 2 november 2018 19:05
Lite bakgrundsstory.
Jag har fuskat med olika akvarier sen storebror fick mig att bli intresserad i början på tonåren. Kommer ihåg att han hade bl.a. Oskar och Palettciklider mm.
Om jag inte kommer ihåg fel så började jag med Malawi, tror att den hette Auratus. Begravde honan i trädgården när hon dog
#7 - 2 november 2018 19:23
Skrev mycket mer text i förra inlägget men det kom inte med...!
Måste kolla inställningar eller nåt så att allt kommer med
#8 - 2 november 2018 19:37
Attachment En del av gruppen som flyttat in idag.
Ursäkta för kvaliten
#9 - 2 november 2018 19:42
Oj, vad vackert! Hur stort är karet?
#10 - 2 november 2018 21:40
[QUOTE=Manado;n2394199]Attachment En del av gruppen som flyttat in idag.
Ursäkta för kvaliten[/QUOTE]

Här går det undan.....redan diskusar i karet. Jättespännande och det ser mysigt ut. Gärna lite mer info om kar storlek , botten växter filter och tänkta kamrater mm. Så vi andra får veta lite mer om hur du tänkt och gjort. Och gärna bild på hela kar. Jättekul.
Jag började faktiskt också med auratus en gång i tidernas begynnelse .....
#11 - 3 november 2018 08:19
Kul med en till diskustråd! Det blåser sköna vindar på forumet nuförtiden :)
#12 - 3 november 2018 10:08
Det har varit några hektiska dagar sedan den 20 oktober när jag va nere på Akvariehobby och ville få råd om hur jag blir av med trådalger.
Vips så har jag bytt till en grupp med 12 diskus, livet tar konstiga vändningar ibland! Tvära kast.
Kul att det finns intresserade människor här på forum:)
#13 - 3 november 2018 10:12
[QUOTE=Nando;n2394201]Oj, vad vackert! Hur stort är karet?[/QUOTE]
Lite info om karet:
Det är ett panoramaakvarium på ca 744 liter
70 cm högt, 125 cm djup.
2 x Eheim 3 1250 liter/Tim filtervolym 6 liter
2 Doppvärmare
1 Eheim innerfilter körs endast ibland ett par timmar för att ta bort skräp
4 x 54 W T5
Sand 60 kg sjösten 2-3 mm Dogman ca 3-4 cm djup
Varit igång ca 5 år som växt och skalarakvarium
Baksidor klädda med bakgrund BTN

#14 - 3 november 2018 10:18
[QUOTE=Ekenberg;n2394204]

Här går det undan.....redan diskusar i karet. Jättespännande och det ser mysigt ut. Gärna lite mer info om kar storlek , botten växter filter och tänkta kamrater mm. Så vi andra får veta lite mer om hur du tänkt och gjort. Och gärna bild på hela kar. Jättekul.
Jag började faktiskt också med auratus en gång i tidernas begynnelse .....[/QUOTE]
Japp:d
Ibland går det fort. Hade redan en inkörd burk. Med goda råd från Erling på Akvariehobby som fött upp Diskus sen kriget så va det bara att köra igång.
Bilder kommer senare.
men här kommer en lista på mitt nya gäng:
3 Altum flora
2 Blue Diamond
2 Wonderful full red
2 Ring Leopard
3 Yellow Melon Red
#15 - 3 november 2018 11:19
[QUOTE=Manado;n2394209]
Japp:d
Ibland går det fort. Hade redan en inkörd burk. Med goda råd från Erling på Akvariehobby som fött upp Diskus sen kriget så va det bara att köra igång.
Bilder kommer senare.
men här kommer en lista på mitt nya gäng:
3 Altum flora
2 Blue Diamond
2 Wonderful full red
2 Ring Leopard
3 Yellow Melon Red
[/QUOTE]

Låter som en färgglad mix , älskar dessutom btn bakgrund. Och det djupet på katet måste vara härligt.
vilken storlek är det på diskusen? Väntar ivrigt på fler foton.
#16 - 3 november 2018 12:49
[QUOTE=Ekenberg;n2394210]

Låter som en färgglad mix , älskar dessutom btn bakgrund. Och det djupet på katet måste vara härligt.
vilken storlek är det på diskusen? Väntar ivrigt på fler foton.[/QUOTE]

Ja, dom röda lyser nästan upp hela rummet;)
Gissar att storleken är mellan 9 - 13 cm. Flera hade gått länge i butiken då de hade stängt under en längre tid på grund av brand.
Och ja, djupet är bra och det var viktigt för mig när jag beställde det till mitt revakvarium för ca 10 år sedan.
#17 - 3 november 2018 12:59
Säger som andra här i tråden; härligt med ännu ett discuskar!
Det vore intressant att få se en bild på hela karet.
Blir kul att följa tråden.
:)[:-106]
#18 - 3 november 2018 13:06
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment Här kommer några bilder enligt löfte:
Attachment
#19 - 3 november 2018 13:53
Jättefina bilder:rolleyes:
#20 - 3 november 2018 14:15
Fina fiskar!

Har du några av Erlings råd att citera? Vi är flera som gärna tar del av gammal erfarenhet:)
#21 - 3 november 2018 15:10
[QUOTE=Ekenberg;n2394232]Jättefina bilder:rolleyes:[/QUOTE]

Tusentack, återkommer med bild på hela karet när det har mörknat ut så att det inte bara blir reflexer.
#22 - 3 november 2018 15:19
[QUOTE=LoGeek;n2394233]Fina fiskar!

Har du några av Erlings råd att citera? Vi är flera som gärna tar del av gammal erfarenhet:)[/QUOTE]

Han har verkligen lång erfarenhet med både odling och sällskapsdiskuskar.
Erling pratar mest om att inte göra det för komplicerat.
29 grader i början, sen kan man sänka lite efter hand.
Mata hur mycket som helst med musselmix, blanda med Oxhjärta ibland. De jag köpt är invanda på granulat och iom att jag har blandade färger så skulle jag köra normal så jag inte får missfärgningar.
Nu har ju jag ett inkört akvarium så jag behövde inte byta vatten mer än en gång per vecka och han tyckte inte jag behövde vattenberedning.
#23 - 3 november 2018 15:28
[QUOTE=Mats Bryzell;n2394213]Säger som andra här i tråden; härligt med ännu ett discuskar!
Det vore intressant att få se en bild på hela karet.
Blir kul att följa tråden.
:)[:-106][/QUOTE]
Trevligt att känna sig välkommen och kanske få ge tillbaka något. Jag har själv fått lära mig mycket av andras trådar här på forumet men alltid varit ”tyst” då jag inte känt att jag haft något att bidra med.
Attachment

#24 - 3 november 2018 15:36
[QUOTE=Manado;n2394246]
Trevligt att känna sig välkommen och kanske få ge tillbaka något. Jag har själv fått lära mig mycket av andras trådar här på forumet men alltid varit ”tyst” då jag inte känt att jag haft något att bidra med. [/QUOTE]
Ja, välkommen skall du verkligen vara! :)
Jag tror att du har massor att bidraga med - ös på bara.
Fan, vad jag känner igen karet du har. Har sett ett liknande hörnkar, med de där kakelplattorna undertill, på Blocket ett flertal gånger. Runt 800-liter, va?
Ser riktigt gôtt ut!
:)

#25 - 3 november 2018 16:36
[QUOTE=Manado;n2394243]

Han har verkligen lång erfarenhet med både odling och sällskapsdiskuskar.
Erling pratar mest om att inte göra det för komplicerat.
29 grader i början, sen kan man sänka lite efter hand.
Mata hur mycket som helst med musselmix, blanda med Oxhjärta ibland. De jag köpt är invanda på granulat och iom att jag har blandade färger så skulle jag köra normal så jag inte får missfärgningar.
Nu har ju jag ett inkört akvarium så jag behövde inte byta vatten mer än en gång per vecka och han tyckte inte jag behövde vattenberedning.
[/QUOTE]

Så bra att du fått kontakt med en gammal odlare som kan ge råd. Du har ju grymt stort kar till din grupp så det finns ju bra förutsättningar för goda vattenvärden och friska firrar. Ska bli kul att följa detta kar!
#26 - 3 november 2018 18:52

Ja, välkommen skall du verkligen vara! :)

Jag tror att du har massor att bidraga med - ös på bara.

Fan, vad jag känner igen karet du har. Har sett ett liknande hörnkar, med de där kakelplattorna undertill, på Blocket ett flertal gånger. Runt 800-liter, va?

Ser riktigt gôtt ut!

:)

Stämmer, ca 750 l.
Det här har dock inte funnits på blocket tidigare.
Fick hjälp av en händig kompis som hjälpte mig att svetsa en ställning och så kaklade vi en front med sjösten.
Om du tittar riktigt noga så finns det en kakelplatta med en Moorish Idol från Ekeby kakel
#27 - 3 november 2018 18:55
Det ser jättefint ut! Har du andra fiskar än Discus i karet också?
#28 - 3 november 2018 19:11
Vilket härligt kar!
#29 - 3 november 2018 19:26
[QUOTE=Nando;n2394266]Det ser jättefint ut! Har du andra fiskar än Discus i karet också?[/QUOTE]
Visst, har kvar lite sen tidigare.
20 Tetra Rödhuvud
3Torpedbarb
Flera Ansistrus typ 10-15
4 Pandapansarmal
4 Pansarmalar vet inte sort
Ca 10 Indialplaty som ynglar hela tiden enligt den makabra gamla planen att det skulle stimulera mina fd skalarers jaktbetende[:-78]
kan finnas någon Apistograma kvar också sedan tidigare. (Släpptes i och syntes var 6:e vecka, så de kan finnas kvar)

#30 - 3 november 2018 19:49
Okej!
#31 - 3 november 2018 20:21
[QUOTE=LindaAlgo;n2394271]Vilket härligt kar![/QUOTE]

Tusentack, kul att få uppskattning:)
#32 - 8 november 2018 20:40
Hur går det med discusarna?
#33 - 18 november 2018 20:21
[QUOTE=Nando;n2394507]Hur går det med discusarna?[/QUOTE]

Tack det går bra!
Ber om ursäkt för sent svar.
Har haft fullt upp med allt möjligt och när jag varit in på forumet har jag prioriterat att läsa Ekenbergs mycket trevliga och lärorika tråd. Nu har jag läst klart den och ska börja med någon ny:)
Slutsatserna för mitt kar är många men framförallt att jag ska försöka ta det lungnt och ”sitta på händerna”
Förutom det så har jag naturligtvis suttit framför mina diskusar och njutit och studerat hur de beter sig. Kollat status noga, beteende, ev skador mm, ja ni vet, man blir ju lätt hispig när man gör en så stor ”investering”[:-100]
Ställer mig frågan om jag gjort allt rätt och förberett karet? Det hade jag ju inte! Tog beslutet att gå över till diskus på bara några dagar och helt plötsligt så simmade en hel grupp hemma hos mig!
Jag inser nu att jag borde tagit ut alla Ansistrus tex. Det är framförallt en mindre som är på diskusarna och ”betar” på dom[:(!]
Med den BTN bakgrund jag har så vet jag sedan tidigare att jag inte kan håva upp alla utan att tömma hela burken på vatten. Förra gången jag gjorde det missade jag ändå en ganska stor som hade gömt sig! Läste ju i tråden att de är romtjuvar vilket jag borde ha räknat ut i samband med att romen från mina Dantums alla lekar inte överlevde natten!
så om det är någon som har ett bra tips hur jag kan fiska upp dom så är jag ytterst tacksam.

#34 - 18 november 2018 20:32
Nu har mina diskusar varit hemma hos mig i drygt två veckor och det går riktigt bra.
Är egentligen bara orolig för den ena Ring leopard som är lite tunn och har inte ätit så bra. Lite mörk och missar maten ibland när den ändå försöker äta.
Men igår märkte jag att den faktiskt klarade pellets bättre än musselmix.... Så idag har jag matat med pellets flera gånger och han har fått i sig ganska mycket, så det känns bra.
#35 - 18 november 2018 20:39
När det gäller att håva upp ancistrus är min erfarenhet att det gäller att ta den man siktar på, på första försöket. De lär sig annars snabbt att gömma sig när man kommer nära med håven. Lägg en maltablett eller liknande på ett bra ställe i karet, ta ner håven en bit i vattnet så att du är redo, vänta tills malen äter på tabletten och håva sedan upp den. Börjar man ”jaga” med håven, missa och stressa upp dem är det hopplöst. Lycka till!
#36 - 18 november 2018 20:40
Fina bilder!
#37 - 18 november 2018 20:54
[QUOTE=Nando;n2395036]När det gäller att håva upp ancistrus är min erfarenhet att det gäller att ta den man siktar på, på första försöket. De lär sig annars snabbt att gömma sig när man kommer nära med håven. Lägg en maltablett eller liknande på ett bra ställe i karet, ta ner håven en bit i vattnet så att du är redo, vänta tills malen äter på tabletten och håva sedan upp den. Börjar man ”jaga” med håven, missa och stressa upp dem är det hopplöst. Lycka till! [/QUOTE]

Tack, ska prova det!
#38 - 18 november 2018 20:55
[QUOTE=Nando;n2395037]Fina bilder![/QUOTE]

Kul att du tycker det:)
#39 - 18 november 2018 21:18
Kul med en till som startar diskus.
Har inte läst din tråd men det kommer jag göra

mvh
#40 - 18 november 2018 21:49
Jättefina foton, ser ut att bli en riktigt fin grupp.
#41 - 19 november 2018 14:46
Börjar med att välkomna dig till ett gott forum med många goa personer.

Nu har jag läst tråden och måste säga att det är ett fint gäng med diskusar du har.

Och akvariet är jättefint.
Min fru vill ha ett sådant med vinklade sidor.
Ska visa henne det.

Skulle lätt ha ett hörnkar i v rummet trots mina redan fem st.
har redan planerat sen tidigare att ha ett hörnkar i hörnet ovanför trappan.

Ja jag är heltokig i akvarium fullkomligt älskar att fixa med nya kar och så titta på fiskar såklart.

Mvh
#42 - 4 december 2018 17:02
:):)[QUOTE=smajlet;n2395056]Börjar med att välkomna dig till ett gott forum med många goa personer.

Nu har jag läst tråden och måste säga att det är ett fint gäng med diskusar du har.

Och akvariet är jättefint.
Min fru vill ha ett sådant med vinklade sidor.
Ska visa henne det.

Skulle lätt ha ett hörnkar i v rummet trots mina redan fem st.
har redan planerat sen tidigare att ha ett hörnkar i hörnet ovanför trappan.

Ja jag är heltokig i akvarium fullkomligt älskar att fixa med nya kar och så titta på fiskar såklart.

Mvh[/QUOTE]

Tack för fina ord Smajlet:)
önskar också att jag kunde ha(få ha) fler kar, men jag är väl inte riktigt kar för mitt hus....
Frugan vill ju gärna vara med och bestämma!
Lycka till med alla dina kar och jag kan verkligen rek hörnkar spec om man vill se det som en möbel också.
#43 - 4 december 2018 17:23
Vad roligt!
#44 - 4 december 2018 17:26
Nu har jag haft mina diskus i en månad. Tycker det har funkat bra. Jag var orolig ett tag för min Ring Leopardhanne som åt dåligt och höll sig i ett hörn.
Han kräktes upp oxhjärta och tog inte musselmixen heller. Men sen märkte jag att han fick i sig något enstaka pellets. Så jag ökade på med pellets och försökte få dom att singla ned framför honom. Nu har han tagit sig och äter ganska bra av all mat, även om han inte äter lika mycket som dom andra.

Har fått ganska mycket bråk sista veckan. Har en teori om att det kan vara att jag höjde tempen från drygt 29 till nästan 30. Men annars är det ”sitta på händerna” som gäller!
#45 - 4 december 2018 20:18
[QUOTE=Nando;n2395712]Vad roligt![/QUOTE]

Ja det är ju kul. Är väl kanske ett kvitto på att jag är på rätt väg. Men egentligen ville jag inte att det skulle hända så här tidigt.
#46 - 5 december 2018 09:33
[QUOTE=Manado;n2395736]

Ja det är ju kul. Är väl kanske ett kvitto på att jag är på rätt väg. Men egentligen ville jag inte att det skulle hända så här tidigt.[/QUOTE]

Känner igen det där, fick också lek och rom efter några veckor......men hos mig tränar de fortfarande, väldigt få har blivit sprattel och ännu inga frisimmande.
#47 - 5 december 2018 17:07
[QUOTE=Ekenberg;n2395778]

Känner igen det där, fick också lek och rom efter några veckor......men hos mig tränar de fortfarande, väldigt få har blivit sprattel och ännu inga frisimmande. [/QUOTE]

Jag har läst din tråd, så jag var beredd på att det skulle bli lek. Men jag blev ändå förvånad. Speciellt som jag inte sett några som helst tecken på revirhävdande eller ens att de blivit ett par! Jag har sett att de liksom rister eller rycker lite de senaste dagarna men det har varit allt.
Nu försvann rommen under natten så det kommer nog krävas mycket träning....
#48 - 5 december 2018 17:42
[QUOTE=Manado;n2395815]

Jag har läst din tråd, så jag var beredd på att det skulle bli lek. Men jag blev ändå förvånad. Speciellt som jag inte sett några som helst tecken på revirhävdande eller ens att de blivit ett par! Jag har sett att de liksom rister eller rycker lite de senaste dagarna men det har varit allt.
Nu försvann rommen under natten så det kommer nog krävas mycket träning....[/QUOTE]

Egentligen funderar jag på hur mycket jag ser och hur väl jag tolkar det. Men de tre akvarium jag har diskusar i syns alla från min plats framför tv, så helt ärligt tror jag inte följt ett enda tv-program sedan jag skaffade diskus. Jag är helt trollbunden och när man sitter länge så ser man dessa små saker, ganska snabbt listar man ut vem som är intresserad av vem och vilka som ser varandra som konkurrenter . Hos mig har paren skiftat och även reviren. Så ju er du tittar desstå mer ser du.....eller fantiserar ihop;)
#49 - 4 januari 2019 13:52
Nu var det ett tag sedan jag skrev något. men här kommer en uppdatering.
vill nog säga trots allt att det gått ganska bra. det är några som är lite mörka och ibland ser jag små skador eller prickar på huden. men det brukar gå bort och jag hoppas att det bara är något de får när de bråkar. Alla äter bra och är oftast nyfikna.
Jag har ett parmed en Red Melonhona och en Wonderful red hanne som lekt på olika platser ca 4 gånger, men det har inte blivit något sprattel ännu. Förra veckan lekte Ring Leopardparet, vilket var en överraskning då hanen varit den som kommit igång sämst sedan den flyttade in hos mig. Honan däremot har varit dominant men inte visat intresse för hanen överhuvudtaget. Vips var det rom.... De har varit jätteduktiga på att vakta och fläkta. Nu gick det nog inte så bra med befruktningen eller vad det va, men hur som helst så vaktade de rommen i sex dagar!! Det försvann lite efter hand och på den sjunde dagen var den borta helt. Det tråkiga var att honan, som var den starkaste i gruppen, la sig på rygg efter det:-(
Fick råd av Erling på Akvariehobby att snabbt byta vatten, höja tempen och hålla släckt ett tag. Så nu är det mörkt och 31 grader!
Jag har lyst försiktigt med en ficklampa och idag ser hon lite bättre ut, hoppas.

Jag har dessutom upptäckt att några av mina Indianplaty har börjat "putsa" ibland. Är det någon som upplevt det tidigare?
Först tyckte jag att det kanske var bra och diskusarna inte blev stressade av det. Men nu tror jag nog att en del av orsaken till att honan blev dålig är för att de putsat henne mer i och med att hon utvecklat slemlager till sina små. Funderar nog på att plocka ut alla Indianplaty. Men jag vill helst inte vifta runt i karet med en håv och stressa diskusen.
#50 - 5 januari 2019 13:53
Hoppas det löser sig med honan. Håller tummarna.
#51 - 5 januari 2019 15:29
Tack! Fortfarande orolig men intalar mig att det är något bättre idag.
#52 - 13 januari 2019 22:02
Min sjuka RL hona lever och ser bättre ut. Hon är fortfarande vinglig och ligger ner ibland men jag tycker att hon rör sig betydligt mer och oftare på rätt köl. Jag har nu gått tillbaka till 29-30 grader efter en vecka med 32 grader och flera större vattenbyten. Så i dag blev det lek igen för femte gången med Redmelon och Wonderfull red. Undrar om det blir sprattel denna gång.
#53 - 14 januari 2019 12:45
Vad tråkigt med sjukdom men vad bra att det har blivit bättre!
#54 - 17 januari 2019 18:28
[QUOTE=LindaAlgo;n2397222]Vad tråkigt med sjukdom men vad bra att det har blivit bättre! [/QUOTE]

Ja det är tråkigt. Men det ser inte ut som att någon annan har symtom så jag får hoppas att hon är ensam om detta ”syndrom”.
För tillfället går det bättre och bättre, hon socialiserar sig något med de andra men tippar över på sidan ibland.
#55 - 17 januari 2019 19:11
[QUOTE=Manado;n2397427]

Ja det är tråkigt. Men det ser inte ut som att någon annan har symtom så jag får hoppas att hon är ensam om detta ”syndrom”.
För tillfället går det bättre och bättre, hon socialiserar sig något med de andra men tippar över på sidan ibland. [/QUOTE]

Kanske har missat det men har du någon aning om vad det kan vara?
#56 - 17 januari 2019 20:47
Du har ett vackert kar! Hoppas din hona blir bättre. Vackra dessa diskusar.
#57 - 26 januari 2019 20:53
[QUOTE=LindaAlgo;n2397431]

Kanske har missat det men har du någon aning om vad det kan vara?[/QUOTE]

Har ingen aning. Tror att jag läst något tidigare att det skulle kunna vara simblåsan eller att hon krockat med huvudet när de beter sig så där, men jag vet inte.
Men nu är det bättre. Fick ett kvitto på det när hon lekte igen för några dagar sedan och att hon äter igen. Tyvärr så är hon fortfarande instabil och har svårt att stå still då liksom tippar hon över lite ibland. Nu känner jag mig i alla fall ganska säker på att det inte är något som smittar de andra.
#58 - 26 januari 2019 20:55
[QUOTE=Rufus;n2397442]Du har ett vackert kar! Hoppas din hona blir bättre. Vackra dessa diskusar.[/QUOTE]

Tusentack:)
Ja nu mår hon bättre.
#59 - 31 januari 2019 18:22
Nu har dom blivit som tokiga...[:-100]
Två par leker samtidigt i ett hörn av akvariet. det ena paret på innerfiltret och det andra på utröret till ytterfiltret!
Alla slåss med alla och romen flyger och far men det verkar inte som att de kan sluta när de väl har börjat.;)
Det som är lite kul är att RL-paret är det ena, min sjuka hona har blivit mycket bättre. Ja till och med så bra så att hon leker.
Jag har lite problem med att lägga upp bilder och filmer och skall försöka lösa detta så snart det går.
Någon som vet om det finns instruktioner på hur man gör?
#60 - 31 januari 2019 18:40
[QUOTE=Manado;n2397995]Nu har dom blivit som tokiga...[:-100]
Två par leker samtidigt i ett hörn av akvariet. det ena paret på innerfiltret och det andra på utröret till ytterfiltret!
Alla slåss med alla och romen flyger och far men det verkar inte som att de kan sluta när de väl har börjat.;)
Det som är lite kul är att RL-paret är det ena, min sjuka hona har blivit mycket bättre. Ja till och med så bra så att hon leker.
Jag har lite problem med att lägga upp bilder och filmer och skall försöka lösa detta så snart det går.
Någon som vet om det finns instruktioner på hur man gör?[/QUOTE]

Kan inte svara på det här med bilder och filmer. Men visst är det konstigt att det verkar som att när ett par sätter igång smittar det liksom av sig, funkar ju så i tre av mina kar, det fjärde har ingen satt igång och där är det lung och harmoni. En stor grupp som simmar tillsammans, i de andra karen är det mycket revir och småbråkigt. Så flera gånget önskar man ju att man kunde hålla diskus utan att de lekte......
#61 - 31 januari 2019 18:41
[QUOTE=Manado;n2397995]Nu har dom blivit som tokiga...[:-100]
Någon som vet om det finns instruktioner på hur man gör?[/QUOTE]

Var roligt att det går bra nu med dina diskus.
Bilder får inte vara större en 2 MB och man måste vara guldmedaljen för att läga upp dom.

Med telefonen är det katastrofjobbigt med bilder dom hamnar hur som helst.

Jag brukar göra skärmdump och spara bilden och lägger upp den och det fungerar även om originalet var 5 mb

mvh
#62 - 1 februari 2019 14:31
[QUOTE=Ekenberg;n2397996]

Kan inte svara på det här med bilder och filmer. Men visst är det konstigt att det verkar som att när ett par sätter igång smittar det liksom av sig, funkar ju så i tre av mina kar, det fjärde har ingen satt igång och där är det lung och harmoni. En stor grupp som simmar tillsammans, i de andra karen är det mycket revir och småbråkigt. Så flera gånget önskar man ju att man kunde hålla diskus utan att de lekte......[/QUOTE]

Ja det måste bli väldigt tydligt för dig som har flera grupper. Lite avis på dig där. Men det är inte läge för mig att förhandla med frugan om fler akvarium jag får nöja mig med det jag har (tills vidare).
#63 - 1 februari 2019 14:40
[QUOTE=smajlet;n2397997]

Var roligt att det går bra nu med dina diskus.
Bilder får inte vara större en 2 MB och man måste vara guldmedaljen för att läga upp dom.

Med telefonen är det katastrofjobbigt med bilder dom hamnar hur som helst.

Jag brukar göra skärmdump och spara bilden och lägger upp den och det fungerar även om originalet var 5 mb

mvh
[/QUOTE]

Ja tack, jag är framförallt glad över att Ring Leopardhonan är såpass mycket bättre. Hon vinglar lite fortfarande men har börjat blanda sig i gruppen när det är matning och jag tycker mig se att hon får i sig lite smulor i varje fall:-)

Testade att göra som du fast på paddan, men det gick inte. Ska prova från datorn senare.
#64 - 13 februari 2019 18:23
[QUOTE=Manado;n2398512][/QUOTE]

Den var riktigt fin :)
#65 - 13 februari 2019 19:02
[QUOTE=smajlet;n2398519]

Den var riktigt fin :)[/QUOTE]

Instämmer de svarta dragen i fenan ger en underbar kontrast emot den orangeröda färgen!
#66 - 14 februari 2019 17:36
[QUOTE=Mikael Lindqvist;n2398528]

Instämmer de svarta dragen i fenan ger en underbar kontrast emot den orangeröda färgen![/QUOTE]

Tack Smajlet och Mikael:)
Nu när jag hittat ett sätt att publicera bilder så kommer det snart fler.
#67 - 14 februari 2019 18:14
[QUOTE=Manado;n2398584]

Tack Smajlet och Mikael:)
Nu när jag hittat ett sätt att publicera bilder så kommer det snart fler.[/QUOTE]

Ja mera bilder :)

altid roligt med bilder
#68 - 18 februari 2019 17:41
Superfin! Färgen är verkligen wow.
#69 - 9 mars 2019 09:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2398729]Superfin! Färgen är verkligen wow.[/QUOTE]

Tack Linda!
#70 - 10 mars 2019 07:27
Härliga fiskar :)
#71 - 10 mars 2019 08:47
Fina!
#72 - 10 mars 2019 14:26
Verkligen fina!
#73 - 16 mars 2019 09:38
Funkar allt bra i karet nu?
#74 - 16 juli 2019 12:59
Har inte haft tid att skriva i forumet på länge.

Allt i karet funkade jättebra och diskusarna växte och mådde bra.
Fram till att jag åkte bort en vecka och pumpen som syresätter bestämde sig för att lägga av!
Vilket resulterade i att alla 12 diskus dog:([:-5]
Jag har nu haft sorg i två veckor och börjar fundera på vilka mina nästa diskusar skall bli...
Det blir nog omstart med en ny grupp efter semestern.
Det är något speciellt med diskus ändå:-)
Jag har ju haft akvarie i över 40 år, oftast bara ett men har ändå hunnit prova på många olika uppsättningar och diskus är nog de som jag tycker är mest intressant.

Så fortsättning följer nog i augusti:-)
#75 - 16 juli 2019 13:47
Oj va tråkigt! Märkligt att dina två ytterfilter inte klarade av att syresätta akvariet....
#76 - 16 juli 2019 14:13
[QUOTE=åheim;n2405304]Oj va tråkigt! Märkligt att dina två ytterfilter inte klarade av att syresätta akvariet....[/QUOTE]

Jag hade vridit ned strilen något för att avdunstningen inte skulle gå för fort när jag är bortrest och gjort VB dagen innan med så högt vatten som det går.
Jag har nämligen avrinning med biobollar i bakkant och om strilen sprutar ovan vattenytan så dunstar det för fort.
(Skulle fixat automatisk vattenpåfyllning som jag tänkt!)
#77 - 16 juli 2019 16:03
Nej, vad tråkigt. Usch vilket öde. Förstår din sorg, grymt starkt att du redan orkar tänka framåt och fortsätter med diskus. Ser framemot att få följa i augusti.
#78 - 16 juli 2019 16:31
Det var ingen rolig läsning, jag är så orolig för mina diskusar nu när jag åker bort en vecka.
mvh
#79 - 16 juli 2019 17:57
Jag beklagar verkligen. Förstår hur hemskt det måste ha känts.
#80 - 17 juli 2019 21:08
Råkade bli några bilder av samma, men jag skall lära mig göra rätt snart.
Har säkert många många hundra Malajer som klarat sig och nu på kvällen så var det ca 200 som strävade upp mot ytan och så råkade det simma förbi den ena Vinkeltertan!
Fantomtertorna är ju vackra att få se nu när de vågar fram.
#81 - 20 juli 2019 20:42
Så trist med dina diskusar. Hoppas du kommer upp på hästen igen!
#82 - 20 juli 2019 22:52
Fantomtetra är en mycket underskattad fisk då den anses vara en nybörjar fisk, samma som Sorgmanteltera. Men en av anledningarna till att dessa var mycket populära tidigt i akvaristikens barndom på 70'talet var att de har ett beteende som uppväger deras något grå/svarta utseende.
#83 - 21 juli 2019 08:51
[QUOTE=c90368;n2405542]Fantomtetra är en mycket underskattad fisk då den anses vara en nybörjar fisk, samma som Sorgmanteltera. Men en av anledningarna till att dessa var mycket populära tidigt i akvaristikens barndom på 70'talet var att de har ett beteende som uppväger deras något grå/svarta utseende.[/QUOTE]

Håller helt med Maths, fantomtetra är en underskattad helt fantastisk liten fisk. Älskar den verkligen. I att av det två sista karen jag har som skall inredas under höste kommer det bli ett ordentligt stimm fantomer.
#84 - 7 augusti 2019 15:18
Hej igen .
Va kul att du kör igång. En perfekt diskus skall ju helst vara rund....ja som en diskus...
Men att de har ett tryne behöver inte betyda något. Jag hade flera med detta trynet men allt eftersom de växt sig större och tjockare har den runda formen kommit.
om du nu inte som främsta mål har utställning eller avel så skulle jag utan tvekan köpa gruppen om alla är pigga, nyfikna och har klara fina ögon. Lycka till.
#85 - 7 augusti 2019 20:59
Tack för svar Thomas.
Har fyllt på med Sterebai, Dolkstickstetra, Vinkeltetra och en grupp Fjärilar idag.
Jag har också tagit ut alla Ansistrus.
Ska bli spännande att se hur de nya utvecklas.
#86 - 7 augusti 2019 21:12
[QUOTE=Manado;n2406520]Tack för svar Thomas.
Har fyllt på med Sterebai, Dolkstickstetra, Vinkeltetra och en grupp Fjärilar idag.
Jag har också tagit ut alla Ansistrus.
Ska bli spännande att se hur de nya utvecklas.
[/QUOTE]

Låter som en bra blandning , hoppas allt går vägen nu
#87 - 8 augusti 2019 16:31
Vad kul att du är på gång igen! Extra kul med fjärilar!
#88 - 8 augusti 2019 16:59
[QUOTE=Nando;n2406574]Vad kul att du är på gång igen! Extra kul med fjärilar![/QUOTE]

Ja de är extra kul! Jag har haft Fjärilar förut och det är verkligen en favorit både till färger och beteende.
#89 - 8 augusti 2019 17:09
Hur många fjärilar köpte du?
#90 - 8 augusti 2019 21:00
[QUOTE=Nando;n2406581]Hur många fjärilar köpte du?[/QUOTE]

Tre honor och två hanar.
#91 - 11 augusti 2019 10:50
Så fint!
#92 - 11 augusti 2019 16:59
En kanonstart , jättesnyggt
#93 - 11 augusti 2019 21:19
Förmodligen har du köpt Hyphessobrycon socolofi Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
Vilket är en mycket trevlig tetra, om man inte har betalat priset för den man trodde man handlade
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=454

[COLOR=#000000] Den "äkta" Hyphessobrycon erythrostigma har en något annan form på framkroppen och mer utvecklade fenor[/COLOR]

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444

#94 - 12 augusti 2019 14:03
[QUOTE=c90368;n2406833]Förmodligen har du köpt Hyphessobrycon socolofi Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
Vilket är en mycket trevlig tetra, om man inte har betalat priset för den man trodde man handlade
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=454

[COLOR=#000000] Den "äkta" Hyphessobrycon erythrostigma har en något annan form på framkroppen och mer utvecklade fenor[/COLOR]

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444

[/QUOTE]

Tack för att du uppmärksammade mig på det. Bra filmer och länkar:-) Jag får kolla upp det noggrannare nästa gång jag är på butiken. Jag kommer inte ihåg priset men jag är ganska säker på att det stod ”Dolkstickstetra” !
Antar att det är stor skillnad i pris på dom här arterna, eller?
#95 - 12 augusti 2019 14:39
Brukar vara det eftersom den äkta Dolsticksteran är svårodlad och de flesta som säljs är vildfångade, medan Prickfenstetran är förhållandevis lättodlad.

Men du behöver inte vara besviken på de fiskar du har köpt. De ovan på min film köpte jag medvetet för de är mycket trevliga, men kanske inte lika "fina". Fördelen med Prickfenstetran är att de blir upp till 5 centimeter, medan den äkta kan bli upp till 8 centimeter och hannarna kan bli lite väl stora.

Nu råkade bägge varianterna vara vildfångade i denna lista och då är priset ganska lika
​​​​​​​
http://fisklista.akvarielagret.se/

[TABLE]
[TR]
[TD]Lesser Bleeding Heart Tetra[/TD]
[TD]Hyphessobrycon Socolofi M/l[/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD]wild[/TD]
[TD] [/TD]
[TD]62kr[/TD]
[TD]Ruinemans 2019-08-12[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE]
[TR]
[TD]Bleeding Heart Tetra[/TD]
[TD]Hyphessobrycon Erythrostigma M/l[/TD]
[TD] [/TD]
[TD] [/TD]
[TD]wild[/TD]
[TD] [/TD]
[TD]76kr[/TD]
[TD]Ruinemans 2019-08-12[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#96 - 13 augusti 2019 19:19
Frågade på butiken idag och de hävdar att det är den äkta Dolkstickstetran, det står också H. Erythrostigma på lappen på akvariet. Jag får väl hoppas på att det stämmer annars får jag vara nöjd ändå som du skriver.
#97 - 13 augusti 2019 19:36
[QUOTE=Manado;n2406929]Frågade på butiken idag och de hävdar att det är den äkta Dolkstickstetran, det står också H. Erythrostigma på lappen på akvariet. Jag får väl hoppas på att det stämmer annars får jag vara nöjd ändå som du skriver. [/QUOTE]

Då har du kanske råkat ut för samma sak som Thomas, han köpte "äkta" vara men tyvärr bara honor. Thomas läser säkert det här och kan förklara.
#98 - 13 augusti 2019 20:20
[QUOTE=c90368;n2406941]

Då har du kanske råkat ut för samma sak som Thomas, han köpte "äkta" vara men tyvärr bara honor. Thomas läser säkert det här och kan förklara.[/QUOTE]

Jag läser allt, även om jag inte alltid skriver.....;)

Det är som Maths skriver, jag köpte också dolkstickstetra men som ganska små. Köpte tolv stycken och allt eftersom de växte var det ingen som såg ut som de borde. Funderade på om det blivit fel och gick tillbaka till zoo affären, men det var rätt men han hade också bara honor. Jag fick beställa tre lite större dolkstickstetror så att man säkert såg att det var hanar. Och det funkade fint. Men fortfarande är dessa tre hanar mest intresserade av varandra ;)
#99 - 13 augusti 2019 20:22
[QUOTE=Manado;n2406932] Har passat på att göra rent BTN bakgrunden innan den nya gruppen diskus flyttarna, vill ju undvika att stressa dom, blev riktigt bra tycker jag. Jag har också lagt i några syrengrenar och flyttat rötterna lite.
Nu har jag 5 Fjärilar, 8 Dolkstickstetra(hoppas jag), drygt 10 Sterebai, 2 Panda, 3 Rödmunstetra, 18 Vinkeltetra, 20 Fantomtetra och en stackars ensam Rosentetra.[/QUOTE]

grymt fint, hur gjorde du när du tvättade bakgrunden, tänkte tvätta min imorgon;)
#100 - 13 augusti 2019 21:30
[QUOTE=Ekenberg;n2406945]

grymt fint, hur gjorde du när du tvättade bakgrunden, tänkte tvätta min imorgon;)[/QUOTE]

Jag sprayar på Easy Carbo i samband med att jag gör VB. Sen väntar jag i 10 min innan jag fyller på vatten, under tiden som jag skrubbar lite med en diskborste. Vänta en till två veckor så är det rent!
#101 - 13 augusti 2019 21:54
[QUOTE=Manado;n2406950]

Jag sprayar på Easy Carbo i samband med att jag gör VB. Sen väntar jag i 10 min innan jag fyller på vatten, under tiden som jag skrubbar lite med en diskborste. Vänta en till två veckor så är det rent![/QUOTE]

Låter ju bra, men då måste karet stå tomt i en till två veckor, eller....
#102 - 14 augusti 2019 16:10
[QUOTE=Ekenberg;n2394204]

Jag började faktiskt också med auratus en gång i tidernas begynnelse .....[/QUOTE]

Kanonmått för ett sydamerikanskt biotop. Specialbeställt eller en storlek som går köpa färdigt? Gillar att du har mycket "luft" i karet för fiskarna att simma runt i.
#103 - 14 augusti 2019 17:23
Åh spännande att få se denna kombination. från vem köper du?
jag har också ett gäng redspotted green. Men, jag som nu är ny i hobbyn och aldrig förstår det här med namn, Sakura vad är det? För det är väl inte fångstplats på odlade. Lika så Altum , cobolt har jag men inte Altum ......Hjälp mig lite vad ar skillnaden när diskus heter Sakura eller Altum mot mina vanliga utan dessa namn.
#104 - 14 augusti 2019 18:03
[QUOTE=Ekenberg;n2406952]

Låter ju bra, men då måste karet stå tomt i en till två veckor, eller....[/QUOTE]

Nej det behövs inte.
Jag hade både fisk och växter i och fyllde på med nytt vatten efter 10-15 minuter.
Det är såklart bättre utan levande i, då behöver man inte vara rädd för att det skall bli för höga värden efteråt.
#105 - 14 augusti 2019 18:08
[QUOTE=Ekenberg;n2406983]Åh spännande att få se denna kombination. från vem köper du?
jag har också ett gäng redspotted green. Men, jag som nu är ny i hobbyn och aldrig förstår det här med namn, Sakura vad är det? För det är väl inte fångstplats på odlade. Lika så Altum , cobolt har jag men inte Altum ......Hjälp mig lite vad ar skillnaden när diskus heter Sakura eller Altum mot mina vanliga utan dessa namn.[/QUOTE]

Jag har köpt av Akvariehobby/Djurhobby i Uppsala och han importerar tillsammans med Tony i Trollhättan och fisken kommer alltså från KL discusfarm i Malaysia. Jag tror att det är dom som sätter namnen beroende på hur de korsar olika stammar men jag är ju ännu nyare i hobbyn än vad du är så jag hoppas att någon annan kan svara på det.
#106 - 14 augusti 2019 18:20
Ge dem tid. När jag köpte mina första fick jag också med en liten utan kostnad. Han ör idag lika stor som de största. Det tog honom bar lite längre tid.
#107 - 14 augusti 2019 18:20
[QUOTE=Malawi_forever;n2406965]

Kanonmått för ett sydamerikanskt biotop. Specialbeställt eller en storlek som går köpa färdigt? Gillar att du har mycket "luft" i karet för fiskarna att simma runt i.[/QUOTE]

Det är specialbeställt genom Akvariehobby men det är Akvarielagret i Bromma som limmat det.
Måtten är Höjd 70 cm, Baksidor 125 cm, Frontruta 25+140+25 cm vilket ger en vattenvolym på ca 700 liter
I Innerhörnet har jag ytavrinning med ca 50 liter med biobollar.
#108 - 14 augusti 2019 18:25
Vilka finna diskus du köpt :)
#109 - 14 augusti 2019 18:27
[QUOTE=smajlet;n2407002]Vilka finna diskus du köpt :)[/QUOTE]

Tack Smajlet!
#110 - 14 augusti 2019 18:28
[QUOTE=Ekenberg;n2406995]Ge dem tid. När jag köpte mina första fick jag också med en liten utan kostnad. Han ör idag lika stor som de största. Det tog honom bar lite längre tid. [/QUOTE]

Det låter lovande:)
#111 - 14 augusti 2019 19:23
De är jättefina!
#112 - 14 augusti 2019 20:10
[QUOTE=Nando;n2407023]De är jättefina![/QUOTE]

Tack Nando!
#113 - 15 augusti 2019 17:18
Så fina de är!
#114 - 15 augusti 2019 21:48
[QUOTE=LindaAlgo;n2407070]Så fina de är![/QUOTE]

Tusentack.
#115 - 16 augusti 2019 06:17
Minna stod under min rot i två veckor.
Men jag hade scalarerna i första veckan och efter flytten med skalarerna tog det en vecka till för dom att mobilisera sig lite och efter tredje veckan började dom nosa på maten och smaka lite på den.

Det tog mig totalt 6 veckor innan dom började äta, nu efter ca 8 veckor så äter dom och är framme på utsprida delar i akvariet, har man lite tur så håller dom ihop som ett stim :)

#116 - 18 augusti 2019 09:20
Dags för första vattenbytet sedan den nya gruppen flyttat in och kloraminkuren är klar.
Diskusarna är fortfarande väldigt nervösa och skygga och håller sig gömda eller i ena hörnet under innerfiltret tätt ihoptryckta. Förstår att jag måste ha tålamod i och med att de kommer till en ny miljö och som ni säger så kan man få vänta runt en hel månad ibland innan dom blir mer ”tama”! Men man är ju så sugen på att sitta och titta på dom när visar sig med sina fantastiska färger och socialiserar sig med varandra. Nu står dom bara blickstilla och trycker i de mörka delarna, inte mycket att titta på. Ganska tråkigt efter en stund.
Jag har försökt locka med lite mat men dom tittar knappt på den trots att jag försöker få den att singla ned alldeles framför dom. Självklart är jag noga med att resterna blir uppätna av tetror, Fjärilar och Corydoras. Man får glädjas av att dom i alla fall stortrivs med lyxmat lite oftare.
#117 - 18 augusti 2019 15:18
[QUOTE=Manado;n2407154]Dags för första vattenbytet sedan den nya gruppen flyttat in och kloraminkuren är klar.
Diskusarna är fortfarande väldigt nervösa och skygga och håller sig gömda eller i ena hörnet under innerfiltret tätt ihoptryckta. Förstår att jag måste ha tålamod i och med att de kommer till en ny miljö och som ni säger så kan man få vänta runt en hel månad ibland innan dom blir mer ”tama”! Men man är ju så sugen på att sitta och titta på dom när visar sig med sina fantastiska färger och socialiserar sig med varandra. Nu står dom bara blickstilla och trycker i de mörka delarna, inte mycket att titta på. Ganska tråkigt efter en stund.
Jag har försökt locka med lite mat men dom tittar knappt på den trots att jag försöker få den att singla ned alldeles framför dom. Självklart är jag noga med att resterna blir uppätna av tetror, Fjärilar och Corydoras. Man får glädjas av att dom i alla fall stortrivs med lyxmat lite oftare. [/QUOTE]

Min erfarenhet är ju att det löser sig ganska snabbt.jag fick tipset att alltid ha släkt kar de första dagarna. Kört med det stenhårt och oftast brukar det bara ta någon vecka innan de simmar omkring, sedan har det tagit ett par veckor innan alla äter ordentligt . Men oftast räcker det ju med att någon startar.
det släpper nog snark :)
#118 - 18 augusti 2019 17:42
[QUOTE=Ekenberg;n2407163]

Min erfarenhet är ju att det löser sig ganska snabbt.jag fick tipset att alltid ha släkt kar de första dagarna. Kört med det stenhårt och oftast brukar det bara ta någon vecka innan de simmar omkring, sedan har det tagit ett par veckor innan alla äter ordentligt . Men oftast räcker det ju med att någon startar.
det släpper nog snark :)[/QUOTE]

Jag har aldrig varit med om att de inte varit framme och aktiva redan dag 2. Men så köper jag alltid små ungdiskus, antar att det gör dem mindre känsliga för ny miljö...?
#119 - 18 augusti 2019 17:43
Vad menar du med "kloraminkur"? Kloramin är ju inget du vill ha i ett diskuskar. Har jag missförstått dig?
#120 - 19 augusti 2019 06:25
[QUOTE=LoGeek;n2407176]Vad menar du med "kloraminkur"? Kloramin är ju inget du vill ha i ett diskuskar. Har jag missförstått dig?[/QUOTE]

Nu blev jag osäker om det heter det.... Jag fick kuren av butiken för att neutralisera bakteriekulturen som han uttryckte det. Någon form av säkerhetsåtgärd. Några kryddmått av ett vitt pulver som han måttade upp för tre dagar.
#121 - 19 augusti 2019 08:08
[QUOTE=Manado;n2407214]

Nu blev jag osäker om det heter det.... Jag fick kuren av butiken för att neutralisera bakteriekulturen som han uttryckte det. Någon form av säkerhetsåtgärd. Några kryddmått av ett vitt pulver som han måttade upp för tre dagar.[/QUOTE]

Man kan sterilisera ett kar med kloramin, men då antar jag att du gjorde det innan fiskar och filter var i! Annars hoppas jag det var något annst pulver...
#122 - 19 augusti 2019 08:54
Kloramin T körs för att bli av med parasiter på diskus. Jag har fått gälparasit och använder kloramin T, funkar otroligt bra och diskusen verkar inte må dåligt av det heller. 3 gånger 3 dagar för att bli av med gälparasit. Förhoppningen är att det räcker. Mycket diskus, ja eller fisk överhuvud taget är bärare av parasiter, tror det är därför du fått rekommendationen att köra kloramin T som säkerhets åtgärd. Tror det är bra när man köpt fiskar av olika art och från olika ställen.
#123 - 19 augusti 2019 10:03
Men måste man inte behandla i ett karantänkar, jag menar kloramin T slår väl ut alla bakterier i filter osv?
#124 - 19 augusti 2019 12:54
[QUOTE=åheim;n2407221]Men måste man inte behandla i ett karantänkar, jag menar kloramin T slår väl ut alla bakterier i filter osv?[/QUOTE]

Måste och måste, men du har helt rätt kloramin T slår ut alla bakterier. Så man måste vara försiktig med matning. Man är tillbaka på nystart efter behandlingen.
Nackdelen med att behandla i karantän kar är ju att du kan ha skiten kvar i ditt akvarium så när fisken flyttas tillbaka blir det sjuka igen.
Om jag har parasiter behandlar jag helst hela karet även om goda bakterier rycker .
#125 - 19 augusti 2019 13:29
[QUOTE=Ekenberg;n2407225]

Måste och måste, men du har helt rätt kloramin T slår ut alla bakterier. Så man måste vara försiktig med matning. Man är tillbaka på nystart efter behandlingen.
Nackdelen med att behandla i karantän kar är ju att du kan ha skiten kvar i ditt akvarium så när fisken flyttas tillbaka blir det sjuka igen.
Om jag har parasiter behandlar jag helst hela karet även om goda bakterier rycker .[/QUOTE]

Sant! Men om man kommer hem med en ny grupp fiskar så sätter man de ju inte i ett kar med parasiter utan ett man desinficerat och cyklat in i god tid innan. Börjar man med att bomba ett driftat filter med kloramin så lär man ha mörka fiskar som står och trycker inom någon dag.
#126 - 19 augusti 2019 13:55
[QUOTE=LoGeek;n2407233]

Sant! Men om man kommer hem med en ny grupp fiskar så sätter man de ju inte i ett kar med parasiter utan ett man desinficerat och cyklat in i god tid innan. Börjar man med att bomba ett driftat filter med kloramin så lär man ha mörka fiskar som står och trycker inom någon dag.[/QUOTE]

Absolut, men i mina kar har ingen ny fisk tillkommit. Och om jag köper en grupp diskus som skall gå i ett kar där det redan finns andra fiskar hade jag nog följt rådet att köra en kur kloramin eftersom det är so mycket parasiter som fisk kan vara bärare av utan att de bryter ut, kommer sedan en grupp diskus så känns det som en bra ide att köra en kur med alla fiskar. Det rådet bygger säkert på erfarenheten att folk köper diskus och sätter i kar med mycket annan fisk. Verkar ju som rådet funkat fint ännu.
#127 - 19 augusti 2019 16:38
Då va det säkert kloramin T som jag fick och som en säkerhetsåtgärd.
Antar att jag får vara lite försiktig med matandet nu i början och göra vattenbyte oftare tills de goda bakterierna byggts upp tillräckligt.
#128 - 19 augusti 2019 17:31
[QUOTE=Manado;n2407239]Då va det säkert kloramin T som jag fick och som en säkerhetsåtgärd.
Antar att jag får vara lite försiktig med matandet nu i början och göra vattenbyte oftare tills de goda bakterierna byggts upp tillräckligt.[/QUOTE]

Precis , det kommer säkert gå jättebra.
håller tummarna :)
#129 - 19 augusti 2019 17:37
[QUOTE=Ekenberg;n2407236]

Absolut, men i mina kar har ingen ny fisk tillkommit. Och om jag köper en grupp diskus som skall gå i ett kar där det redan finns andra fiskar hade jag nog följt rådet att köra en kur kloramin eftersom det är so mycket parasiter som fisk kan vara bärare av utan att de bryter ut, kommer sedan en grupp diskus så känns det som en bra ide att köra en kur med alla fiskar. Det rådet bygger säkert på erfarenheten att folk köper diskus och sätter i kar med mycket annan fisk. Verkar ju som rådet funkat fint ännu.[/QUOTE]

Man kommer inte åt alla de parasiter som andra fiskar kan bära på med Kloramin T i några dagar. Däremot stressar man diskusarna och deras immunförsvar.

Förstår vad du menar men jag tycker aldrig man ska utsätta diskusarna för medicinering om de är friska, speciellt inte för att man vill släppa en hel grupp i ett kar med annan fisk. Det finns det sätt att göra utan medicinering av diskusarna.
#130 - 19 augusti 2019 18:33
[QUOTE=LoGeek;n2407247]

Man kommer inte åt alla de parasiter som andra fiskar kan bära på med Kloramin T i några dagar. Däremot stressar man diskusarna och deras immunförsvar.

Förstår vad du menar men jag tycker aldrig man ska utsätta diskusarna för medicinering om de är friska, speciellt inte för att man vill släppa en hel grupp i ett kar med annan fisk. Det finns det sätt att göra utan medicinering av diskusarna.[/QUOTE]

Även om jag troligen talar för döva öron (för andra)(och jag får frågan om jag är sponsrad) så delar jag din uppfattning. Finns mat som bygger immunförsvaret. 10 dagar med Forte så slipper man hålla på med medicinering. Sen får de ett par dagar varje månad med Forte.

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/foder/dr-bassleer/forte-dr-bassleer/?64071998=g-created-d-48-1-filter:JTdCJTIyZmlsdGVyJTIyOiU1QiU1RCwlMjJwcmljZSUyMjolN0IlMjJtaW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE
#131 - 19 augusti 2019 19:26
[QUOTE=Malawi_forever;n2407274]

Även om jag troligen talar för döva öron (för andra)(och jag får frågan om jag är sponsrad) så delar jag din uppfattning. Finns mat som bygger immunförsvaret. 10 dagar med Forte så slipper man hålla på med medicinering. Sen får de ett par dagar varje månad med Forte.

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/foder/dr-bassleer/forte-dr-bassleer/?64071998=g-created-d-48-1-filter:JTdCJTIyZmlsdGVyJTIyOiU1QiU1RCwlMjJwcmljZSUyMjolN0IlMjJtaW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE[/QUOTE]

Får man göra en liten snäll pudel?

Har googlat på din favorit mat (ganska mycket) https://www.bassleer.com/biofish-food-regular/ och inser att du är inte den ende som anser att detta är den optimala maten för vår fiskar.

Nu när du dessutom har en egen tråd och visar på en stor erfarenhet så ska jag inte vara sämre än att jag ber om förlåt för mina tidigare inlägg. Du är kanske liksom jag lite kort och tuff i dina inlägg och jag kände en liten "troll" varning, som numera är helt borta :)

Du är en mycket kunnig akvarist, det har jag noterat, och du har förmodligen helt rätt i dina rekommendationer av mat.
#132 - 19 augusti 2019 19:43
[QUOTE=c90368;n2407278]

Får man göra en liten snäll pudel?

Har googlat på din favorit mat (ganska mycket) https://www.bassleer.com/biofish-food-regular/ och inser att du är inte den ende som anser att detta är den optimala maten för vår fiskar.

Nu när du dessutom har en egen tråd och visar på en stor erfarenhet så ska jag inte vara sämre än att jag ber om förlåt för mina tidigare inlägg. Du är kanske liksom jag lite kort och tuff i dina inlägg och jag kände en liten "troll" varning, som numera är helt borta :)

Du är en mycket kunnig akvarist, det har jag noterat, och du har förmodligen helt rätt i dina rekommendationer av mat.[/QUOTE]

Jag ska inte tjata om hur bra maten är (men kan inte låta bli). Jag har testat flera olika och landat i två varianter. Forte för nya fiskar. 10 dagar och sen några dagar varje månad. Sen är det Chlorella. De andra kan jag inte påstå leverera vad de lovar. Därmed inte sagt att det inte är så. Det kan vara nyanser och marginaler som jag inte ser. Utöver detta får de vuxna levande vita mygglarver. Slutat även med all fryst. Vet inte om de kan bli finare än vad de är idag. Ynglen får Golden Gate baby Shrimps och DR Bassleer nano/small. Tillväxten vågar jag påstå är närmast optimal.
#133 - 22 augusti 2019 16:37
[QUOTE=LoGeek;n2407247]

Förstår vad du menar men jag tycker aldrig man ska utsätta diskusarna för medicinering om de är friska, speciellt inte för att man vill släppa en hel grupp i ett kar med annan fisk. Det finns det sätt att göra utan medicinering av diskusarna.[/QUOTE]

Jag läser era synpunkter med stor nyfikenhet. Nu känns det bra att förhoppningsvis fått död på alla eventuella parasiter.
samtidigt så känns det fel att för första gången tagit död på den bakteriekultur som byggts upp under åtta år.
Men nu är det gjort och går inte att göra ogjort;)
#134 - 22 augusti 2019 16:38
[QUOTE=Malawi_forever;n2407281]

Jag ska inte tjata om hur bra maten är (men kan inte låta bli). Jag har testat flera olika och landat i två varianter. Forte för nya fiskar. 10 dagar och sen några dagar varje månad. Sen är det Chlorella. De andra kan jag inte påstå leverera vad de lovar. Därmed inte sagt att det inte är så. Det kan vara nyanser och marginaler som jag inte ser. Utöver detta får de vuxna levande vita mygglarver. Slutat även med all fryst. Vet inte om de kan bli finare än vad de är idag. Ynglen får Golden Gate baby Shrimps och DR Bassleer nano/small. Tillväxten vågar jag påstå är närmast optimal.[/QUOTE]

Jag skall testa!
#135 - 22 augusti 2019 17:46
[QUOTE=Manado;n2407369]

Jag skall testa![/QUOTE]

Matta inte som jag gjorde bara, blev lite desperat så det blev nitrit istället.
Små portioner, kolla så de andra fiskarna äter upp det om inte diskusen gör det.

Mvh
#136 - 23 augusti 2019 08:59
[QUOTE=Manado;n2407368]

Jag läser era synpunkter med stor nyfikenhet. Nu känns det bra att förhoppningsvis fått död på alla eventuella parasiter.
samtidigt så känns det fel att för första gången tagit död på den bakteriekultur som byggts upp under åtta år.
Men nu är det gjort och går inte att göra ogjort;)
[/QUOTE]

Det är ju för och nackdelar med allt. Jag får ju säga att jag är grymt glad att kloramin t finns. Jag har ju varit tvungen att använda detta vid ett par tillfällen. Och förutom att det tar död på bakteriekulturen ser jag ingen negativ verkan på invånare, både mina diskus och mina corydoras lekte under behandlingen. Så hellre vara säker än att diskusar blir sjuka. Bakterierna kommer ju tillbaka.
#137 - 23 augusti 2019 16:04
[QUOTE=Manado;n2407369]

Jag skall testa![/QUOTE]

Kraftig mat så små portioner och istället oftare. Men jag har matat en del Diskus hos en bekant och det som sjönk till botten gick de och plockade. Dock blev det lite tjafs mellan bottenmalen och Diskus om den maten. Malen ville inte dela med Diskusarna. Men malen är rätt stora. Decimeter. Små mal kan nog diskusarna hålla borta.
#138 - 2 september 2019 16:12
Så fint!
#139 - 2 september 2019 17:12
Ditt akvarium är verkligen vackert. Snart vänder det och diskusarna kommer fram så fort de ser dig :)
#140 - 3 september 2019 04:27
Verkligen fint kar.

Mina diskusar var precis lika dana.
Nu kommer dom så fort jag närmar mig akvariet.
Dom vet vilket hörn maten kommer ner i :)

#141 - 3 september 2019 16:51
[QUOTE=LoGeek;n2407784]Så fint![/QUOTE]

#142 - 3 september 2019 16:55
[QUOTE=Ekenberg;n2407786]Ditt akvarium är verkligen vackert. Snart vänder det och diskusarna kommer fram så fort de ser dig :)[/QUOTE]
Va glad jag blir att du tycker det:)
Jag ser ju redan förbättringar och förra gruppen kom fram och tiggde så fort jag kom in irummet precis som du skriver. Kommer säkert bli så snart.

#143 - 3 september 2019 16:58
[QUOTE=smajlet;n2407815]Verkligen fint kar.

Mina diskusar var precis lika dana.
Nu kommer dom så fort jag närmar mig akvariet.
Dom vet vilket hörn maten kommer ner i :)

[/QUOTE]

Tusentack Smajlet:)
så var det för mig också med förra gruppen jag hade.
Hoppas det går bra för dig och dina utmaningar med vattenkvalitet och husköp!
#144 - 4 september 2019 18:07
De är jättefina!
#145 - 4 september 2019 19:39
Underbara, jättefina färger.
#146 - 4 september 2019 20:16
[QUOTE=Nando;n2407920]De är jättefina! [/QUOTE]

Tack, jag är själv jättenöjd!
#147 - 4 september 2019 20:22
[QUOTE=Ekenberg;n2407926]Underbara, jättefina färger.[/QUOTE]

Tack, älskar färgerna!
Funderar bara på vad jagskall komplettera gruppen med.
Tänker ev på några med mer ”ursprungsfärg”. Men jag avvaktar beslut tills jag ser hur hela gruppen kommer se ut när de börjar röra sig mer i akvariet.
tar gärna emot tips.
#148 - 7 september 2019 18:39
Ser grymt fina ut. Känner också att det är en fördel att ha fler, lite mer än rekommenderat . Hoppas nu att allt går bra för dig, känns som du lyckats få en riktigt fin färgkombination oå din grupp. Kul att du märker att det funka bättre .
#149 - 7 september 2019 19:39
[QUOTE=Manado;n2407931]

Tack, älskar färgerna!
Funderar bara på vad jagskall komplettera gruppen med.
Tänker ev på några med mer ”ursprungsfärg”. Men jag avvaktar beslut tills jag ser hur hela gruppen kommer se ut när de börjar röra sig mer i akvariet.
tar gärna emot tips.[/QUOTE]

Jag kan inte Diskus. Men din profilbild här har röda och blå diskusar tillsammans. Hade det inte varit snyggt? Eller man ska inte blanda dom?
#150 - 7 september 2019 20:02
[QUOTE=Ekenberg;n2408074]Ser grymt fina ut. Känner också att det är en fördel att ha fler, lite mer än rekommenderat . Hoppas nu att allt går bra för dig, känns som du lyckats få en riktigt fin färgkombination oå din grupp. Kul att du märker att det funka bättre .[/QUOTE]

Tack, tror att jag kommer köpa ett par till i framtiden för det går nog ännu bättre. Men nu är fiskkontot tomt;)
#151 - 7 september 2019 20:36
[QUOTE=Malawi_forever;n2408081]

Jag kan inte Diskus. Men din profilbild här har röda och blå diskusar tillsammans. Hade det inte varit snyggt? Eller man ska inte blanda dom?[/QUOTE]

Det är skitsnyggt med en mix med olika färger och jag kommer nog sakna det. Tidigare hade jag en skön mix av olika färger på Malawi och det tyckte jag va otroligt snyggt så jag förstår din fråga. Men dom diskusarnasom i mitt tycke är snyggast (för tillfället och min plånbok) är de med dominerande blåröda färger och då liksom försvinner dom om det ”lyser” rött gul eller vitt. Jag hoppas att mitt val av en röd/blå mix tillsammans med mina ganska neutralt färgade tetror blir bra när de växer till och färgar ut. Och att de blå/Cobolt/turkos får vara den framträdande färgen tillsamman med de mörkröda teckningarna.
Jag skulle gärna ha fler akvarium ett med alla olika färger och ett med VF. Det är en dröm som får vänta tills barnen flyttar ut;)
Kaske dags att byta profilbild;)
#152 - 7 september 2019 20:43
[QUOTE=Manado;n2408083]

Det är skitsnyggt med en mix med olika färger och jag kommer nog sakna det. Tidigare hade jag en skön mix av olika färger på Malawi och det tyckte jag va otroligt snyggt så jag förstår din fråga. Men dom diskusarnasom i mitt tycke är snyggast (för tillfället och min plånbok) är de med dominerande blåröda färger och då liksom försvinner dom om det ”lyser” rött gul eller vitt. Jag hoppas att mitt val av en röd/blå mix tillsammans med mina ganska neutralt färgade tetror blir bra när de växer till och färgar ut. Och att de blå/Cobolt/turkos får vara den framträdande färgen tillsamman med de mörkröda teckningarna.
Jag skulle gärna ha fler akvarium ett med alla olika färger och ett med VF. Det är en dröm som får vänta tills barnen flyttar ut;)
Kaske dags att byta profilbild;)
[/QUOTE]

Så du har en plan. Bra. :)
#153 - 15 oktober 2019 17:08
Hjälp, jag är så sugen att köpa fler! Ska jag eller ska jag inte? Akvariehobby har fått in superfina Sakura Ring Leopard Snake 2,5”.
Nu har jag 13 st och dom flesta är runt 3,5” - 4,5”. några som inte kommit igång att äta riktigt än är mindre. Det är ganska mycket ”tuppande”
men jag har inte sett några skador.
Mitt akvarium har en vattenvolym på ca 700 liter men i och med att det är ganska högt så är det inte så långt och en ganska liten bottenyta.

Några dåliga bilder på hur det ser ut.

AttachmentAttachment
#154 - 15 oktober 2019 17:31
Fint som snus :)

jag vill gärna köpa flera själv, men vågar inte eftersom jag har haft svårigheter med dom tio jag köpt.

sex kvar och det är ett härligt gäng på 13 som du har. :)
#155 - 15 oktober 2019 17:45
[QUOTE=smajlet;n2409668]Fint som snus :)

jag vill gärna köpa flera själv, men vågar inte eftersom jag har haft svårigheter med dom tio jag köpt.

sex kvar och det är ett härligt gäng på 13 som du har. :)[/QUOTE]

Tack Smajlet!
Men det ser ut som att det funkar bättre för dig nu, eller? Du har ett jättefint akvarium och snygga diskus som verkar trivas bättre och bättre.
#156 - 15 oktober 2019 18:01
Tyckte arr det kändes fel med en röd och en blå diskus i min avatar så jag bytte till mig och min yngsta son.
#157 - 15 oktober 2019 18:11
[QUOTE=Manado;n2409669]

Tack Smajlet!
Men det ser ut som att det funkar bättre för dig nu, eller? Du har ett jättefint akvarium och snygga diskus som verkar trivas bättre och bättre. [/QUOTE]

Jo nu när scalarerna är borta så är alt mycket bättre med diskusen.

funderar starkt på att bara ha corysen och diskusen kvar :)
#158 - 15 oktober 2019 18:16
Utifrån vad jag har läst och fått rekommenderat så tog jag också ur mina Skalarer, så du har nog gjort rätt.
Men visst saknar vi dom?
Hur många corysar har du?
#159 - 15 oktober 2019 18:24
Hej. Även om jag snart har haft diskus i ett par år känner jag mig ju fortfarande som nybörjare. Ta därför det som jag säger enbart för vad det är, min åsikt, alltså inte ett direkt råd.
Det känns ju som du har lyckats bra för nu har du ju haft dessa ett tag utan problem. Jag skulle inte vänta med att tillföra fler utan göra det innan deras tuppande tagit slut, det vill säga om det du tillför är i samma storlek. När jag började hade jag en grupp på nia och tillförde efter några veckor när allt funkade ytterligare fem och det fungerade fint.
Kanske får du fler och mer vetenskapligt grundade råd, men hur du än gör hoppas jag ditt flyt fortsätter. :)
#160 - 15 oktober 2019 18:50
Fina firrar! :)
#161 - 15 oktober 2019 19:33
Vackert akvarium och snygga diskus!
#162 - 15 oktober 2019 19:45
[QUOTE=Manado;n2409674]Utifrån vad jag har läst och fått rekommenderat så tog jag också ur mina Skalarer, så du har nog gjort rätt.
Men visst saknar vi dom?
Hur många corysar har du?
[/QUOTE]

Ja vist saknar jag mina trogna skalrer :)
Corysen är nog 27 i antalet :)
#163 - 15 oktober 2019 20:05
Jättefina discusar!
#164 - 16 oktober 2019 17:34
[QUOTE=Manado;n2409722]Tack alla för att ni tycker att dom är fina:)
Jag kunde inte hålla mig från att åka till butiken för att kolla live på di små!
Som tur va så va inte Erling där så jag kunde inte bli övertalad. Men jag tog några foton och dom ha potential....
[/QUOTE]

Dom skulle man haft 6 st av :)
#165 - 16 oktober 2019 18:30
[QUOTE=smajlet;n2409726]

Dom skulle man haft 6 st av :)
[/QUOTE]

Eller hur;)
visst är dom snygga.
#166 - 16 oktober 2019 18:58
Wow, riktiga puddingar ;)
#167 - 16 oktober 2019 20:10
Riktigt fina!
#168 - 17 oktober 2019 04:29
[QUOTE=Manado;n2409729]

Eller hur;)
visst är dom snygga. [/QUOTE]

väldigt fina och dom lär vara ennu finnare när dom kommer upp lite i storlek :)
#169 - 22 oktober 2019 19:05
[QUOTE=Manado;n2410013]Jag kunde inte hålla mig. Ikväll har tre små Sakura Ring Leopard Snake från Jackson Keong flyttat in.
Fantastisk färger redan vid 2,5”. [/QUOTE]

Så finna :)
Får man fråga vad dom kostar :)
#170 - 22 oktober 2019 21:00
[QUOTE=smajlet;n2410016]

Så finna :)
Får man fråga vad dom kostar :)
[/QUOTE]

Tack!
Inte billigast direkt men 675 efter rabatt.
#171 - 23 oktober 2019 08:02
Skönhet kostar:)
Ruskigt snygga Diskusar. Förstår att du inte kunde låta bli att shoppa:cool:
#172 - 5 november 2019 17:14
Nu börjar dom äntligen ställa upp sig för fotografering:)
Passar på att bomba på med lite bilder, hoppas ni inte tycker att det blir för många lika lika!?
#173 - 5 november 2019 18:00
Kan inte se bilderna :(
#174 - 5 november 2019 21:19
[QUOTE=Nando;n2410383]Kan inte se bilderna :([/QUOTE]

Jag ser dom men jag kan ha lagt in dom fel, det var lite problem när jag laddade upp.
#175 - 5 november 2019 21:22
Bara guldmedlemmar kan ladda upp direkt, vi andra måste länka från nån sida där vi laddar upp bilderna!
#176 - 6 november 2019 15:39
[QUOTE=åheim;n2410386]Bara guldmedlemmar kan ladda upp direkt, vi andra måste länka från nån sida där vi laddar upp bilderna![/QUOTE]

Då förstår jag. Mitt Goldmedlemskap gick tydligen ut den 2/11. Nu har jag swishat. Vi får se hur snabbt jag är guld igen;)
#177 - 11 januari 2020 19:59
Jättekul att allt funkar, du har ju redan alla mina favorit tetror, men både citron och smyckestetror är spännande tetror som funkar med diskus och bra i samma kar, sedan beror det lite på färgen på gruppen du tingat. Jag har ett stim kardinaltetror som jag inte har haft så mycket till övers för, men när det kom i lite blue diamond och kobolt blue ja då blev plötsligt kardinaltetrorna grymt vackra. Kul att du är tillbaka här och spännande att få träffa din nya grupp.
#178 - 11 januari 2020 20:03
Kort blir nu. Familjen tittar på tv och jag sitter framför akvariet och njuter med levande ljus, kaffe och specialpunch och 90-talaslista på randomiserad i lurarna. Diskusarna har hittat sina platser och revir. Vinkeltetrorna stimmar som vanligt uppe till höger. Rödmunnarna nere i mitten och fantomer och Dolkstickstetra till vänster i mitten.
Skaffade fyra Sakura redspotted green (SRSG) varav två är fantastiskt vackra och dominerar och har hittat sina platser en till vänster och eltillförseln höger. De andra två är lite originella med sin väsentligt mycket blåare täckning, vackra på sitt sätt.
Sakura Maze leopard växer och färgerit bra men är ganska undergivna båda två.
De fem Altum Cobolt jag började med tillsammans med SRSG har tagit olika vägar, den minsta som jag fick på köpet dog i julas, en smakade endast lite på oxhjärta och nu är det bara skinn och ben, äter inte alls. En har tagit plats till höger med en SRSG i högra hörnet och har mer dominerande röda ränder. De andra två är mer ”polkafärgade” med ljustljustblå täckning i ganska breda linjer, favoriter vissa dagar. Altum Cobolt Blue (ACB) har växt i otakt, en växte som min tonårsson en period och blev nästan störst av alla och försökte vara tuff men har nu dragit sig tillbaka. Tråkigt nog så är hen den mest färglösa nu i nån form av grafitblå färg. Den andra ACB däremot har kommit ikapp och förbi i storlek och har fantastiska färger.
Mina senast köpta 3 Sakura Ring Leopard Snake (SRLS) hoppas jag har en fantastisk utveckling framför sig. Två har tagit för sig och växt på sig ordentligt, en håller sig i bakgrunden och är än så länge växt betydligt mindre än de andra.

#179 - 11 januari 2020 20:06
Jag är supernöjd med de jag har i stor karet, Vinkeltetror, Fantomtetra, Rödmun och Dolkstick.

Du har ju redan helgarderat med de tetrorna! Det jag kan komma på är Sorgmantelstetra, lite undanskuffad då den ses som en nybörjare fisk. Sen några Bilbukar för att ersätta Vinkeltetrorna i de övre regionerna. Kan väl även finnas utrymme för några Stänktetra, även om de inte uppträder som vanliga tetror.
#180 - 11 januari 2020 20:24
[QUOTE=Ekenberg;n2412435]Jättekul att allt funkar, du har ju redan alla mina favorit tetror, men både citron och smyckestetror är spännande tetror som funkar med diskus och bra i samma kar, sedan beror det lite på färgen på gruppen du tingat. Jag har ett stim kardinaltetror som jag inte har haft så mycket till övers för, men när det kom i lite blue diamond och kobolt blue ja då blev plötsligt kardinaltetrorna grymt vackra. Kul att du är tillbaka här och spännande att få träffa din nya grupp.[/QUOTE]

Ja nu blir det ett nytt seriöst steg.....
Den nya gruppen som jag köper ”begagnad” är:
Pigeon checkerboard 17cm
F1 Curuai 14cm
Leopard 14cm
Red turquoise 14cm
red rose 15cm
Ica red golden cross 17cm
Altum cobalt 19cm

Jag har inte haft smyckestetror tidigare kanske kan passa!?
Citontetror hade jag med Skalarerna men hann aldrig bli förtjust i dom.
Kardinaler har fantastiska färger men jag har haft en skeptisk inställning om att det är en ocool fisk men det skiter jag egentligen i nu när jag är vuxen;-) däremot är jag orolig för att dom fångar ögat för mycket.

#181 - 11 januari 2020 20:39
En spännande grupp, men rätt svår att få grepp om sådär utan att man ser den. Om det hade varit jag hade jag nog börjat med gruppen diskus och sedan försökt känna in vilken eller vilka tetror som känns rätt. Är det så mycket färg i diskusarna så kanske tetrorna skall vara lite neutrala. Sorgmantel tetra är kanske inte så dumt....
#182 - 11 januari 2020 21:54
[QUOTE=c90368;n2412438]Jag är supernöjd med de jag har i stor karet, Vinkeltetror, Fantomtetra, Rödmun och Dolkstick.

Du har ju redan helgarderat med de tetrorna! Det jag kan komma på är Sorgmantelstetra, lite undanskuffad då den ses som en nybörjare fisk. Sen några Bilbukar för att ersätta Vinkeltetrorna i de övre regionerna. Kan väl även finnas utrymme för några Stänktetra, även om de inte uppträder som vanliga tetror.[/QUOTE]
Bilbukar är en bra idé, hur många är lagom?
Stänktetra ser spännande ut men jag kan inte påminna mig att jag sett dom i butik, är dom ovanliga?
#183 - 11 januari 2020 22:32
Vad tror ni om att blanda diskus med Mesonauta insignis
Flaggciklid, festivum ?
jag har sett filmer från Amazonas när de går tillsammans.
#184 - 12 januari 2020 07:25
Bilbukar bör vara åtta stycken och uppåt.
Stänktetra fanns åtminstone tidigare regelbundet i affärerna, kanske inte numera?

Flaggciklid som leker är vassare än scalarer ett lekpar i en 540 balja så finns det inte plats för så mycket mer. Fungerade bra ihop med jordätare eftersom de höll till "en trappa ned" utifrån Flaggornas synpunkt.

Notera i slutet av filmen att Vinkeltetrorna blivit bottenfiskar!

#185 - 12 januari 2020 10:46
Bra film, tack för den! Förstår nu att det inte är lämpligt att blanda Flaggciklider med Diskus. Men jag sätter upp dom på listan över vad jag vill prova i framtiden.
Tio Bilbukar får det bli och Stänktetror om det finns. Sen finns det plats för ytterligare en art.

Annons