Hej!
Svarar litet på dina frågor!
1. Juwel har ju de senaste åren sålt en herrans massa akvarier i Sverige, och övriga Europa, måhända finns det sådana med bättre kvalitet, men Juwel är bra, tycker jag. Jag köpte ett Rio 125 år 2010, och det överskred mina förväntningar.
Så när mitt 23 år gamla hörnakvarium började läcka i höstas beställde jag ett Juwel Trigon 350 LED. Jag ansåg det inte värt besväret och risken att silikona om mitt gamla akvarium, så kanske jag svarade på fråga 2 också...
Jag och någon mer här upptäckte att silikonfogarna är väl tilltagna i juwelkar, litet ojämna så jag fick slipa till bakgrundsplattorna litet för att få dem på plats.
2. Nytt silikon härdar inte mot gammalt redan härdat silikon, varför man i allmänhet måste byta ut alla fogarna i ett akvarium, men jag vet jag har fuskat några gånger och det har funkat, men det har då gällt små yngelakvarium.
3. I mitt gamla hörnakvarium hade jag nio korta lysrör i solfjäderform, det blev väldigt bra, mycket ljus med bra spridning.
I Trigon 350 LED sitter det fyra lysdiodsrör, två korta och två långa, vinkelrätt mot sido-/bakrutorna. Ljusspridningen är väldigt bra, starkt ljus, dessa är av två sorter, natur och day. Jag är litet osäker på naturerören, jag är osäker på om jag gillar den färgtemperaturen.
4. Trigon med möbel är ganska hög, jag som är 173 lång och inte har orangutangarmar måste stå på en pall för att nå ned till botten längst in i hörnet samt nå pumpen med filterbehållaren. Klart obekvämt.
Andra synpunkter på Juwelakvarium.
Bra med inbyggt filter och doppvärmare. Filtret är väldigt lätt att serva och byta innehåll i, om man nu kommer åt det lätt.
Jag har numera helt gått över till innerfilter, då dessa är mindre söliga vid underhåll än ytterfilter med slangar och kopplingar, å andra sidan får de göras rena betydligt oftare.
Mitt gamla Rio har lysrör, lysrör som är av en udda längd som bara (tror jag) säljs av Juwel.
Det är väldigt många plastlock att lyfta på, i Trigon, ett över filterbehållaren, ett över den bakre trangeln, ett mellan den innersta ljusamaturen och den yttre, sedan ett lock längst fram, samt då lilla flärpen till foderautomaten, som är extratillbehör. Ja det fins ett runt lock i innersta triangeln också, om man vill ha en äggviteavskummare (i saltvattensakvarium).
5. Jag använde Juwels inredningsplattor, det gick åt 2,5 sådana till Trigon 350. Kollade Btn, dessa var dyrare och snyggare, men eftersom jag skall ha mycket växter som ändå delvis döljer inredningen och pumpen så blev det billigare juwelalternativet. Jag anväde också juwels stödmurar och gjorde en terass med dessa, dessa "stödmurar" har tydligen utgått ur sortimentet.
I GAF byggde vi storslagna inrednigar i cellplast (Frigolit är ett registrerat varumärke) betongspackel, färg och tvåkomponents båtlack. Visst det blev vanligtvis väldigt bra, men det tog tid att bygga. Sedan fanns det en del större ciklider som gnagde sönder inredningen...
Fogskum lär ju funka det också, enligt inlägg på detta forum. Men om man är litet lat köper man färdigt, och det kan ju bli bra det också.
Men sammanfattningsvis, av det jag sett av mina egna juwelakvarier samt sådana jag sett hos andra och i butiker, tycker jag att de ser väldigt gedigna och välbyggda ut. De nyare möblerna ser betydligt bättre ut än vad de gamla gjorde. Jag är litet tveksam till LED-belysningen, alltså om färgtemperatur och spektra är bra för växterna eller bara för algerna... Å andra sidan drar de ju ingen ström att tala om.