Tillbaka bland akvarium

#1 - 13 september 2013 20:15
Har bevakat och läst på mig på det här forumet i veckor. Hade ett 35 liters akvarium i tonåren, älskat fiskar sedan dess. Trots detta så har det inte blivit något tills nu.
jag är den typen som kan titta ut vad jag vill ha, och sedan suga på karamellen länge.
Nu har jag sett ut ett akvarium på 360 liter, men just nu så är det inte läge.
Så... Jag har beställt ett Cocoon 3, soil, värmare och lite basic akvarie-grejer.
Nu är man igång igen. Vad man längtar tills att pwss hör av sig med ett leverensdatum!

Jens
#2 - 13 september 2013 20:17
Kul! Välkommen hit! :)
#3 - 13 september 2013 20:25
Tack Pia! :)
#4 - 14 september 2013 12:04
Det här är vad jag har beställt hittils. Kommentera gärna om ni tycker att något ser fel ut eller om det saknas något:

Aquatic Nature Cocoon 3 "kub" 31 liter
Oliver Knott Nature Soil Fin Svart 10 liter
Fluval planteringspincett 27 cm
Fluval akvariesax 25 cm
Fluval Edge algmagnet
Tetratec Algskrapa GS45
Termometer till Nanoakvarier
Jäger doppvärmare 50 w

Vet inte vad ni har för erfarenhet av PWSS. La min order i torsdags kväll, men har inte hört av dem över huvud taget. Väntar spänt på ett leverensdatum.

Jens
#5 - 14 september 2013 13:31
Hej Jens,
Grattis till att ha tagit steget tillbaka.
Eftersom du bor i Stockholm förstår jag inte riktigt varför du beställer via nätet istället för att gå till någon av de utmärkta akvarieaffärer i Stockholm, eller de ofta lite billigare marknadsställena. Mest liksom lite nyfiken.
#6 - 14 september 2013 14:32
Tillbaka bland akvarium

Det var en ren prisfråga. Nano-kuben var typ 700kr dyrare på Akvarielagret. Den butiken är dock min favorit.
Vad menar du med "marknadställena"?

Tack för din feedback! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#7 - 14 september 2013 14:42
Jag säger också, välkommen Jens till detta trevliga forum:).

//Inger
#8 - 14 september 2013 16:12
Jens79 skrev:

Vad menar du med "marknadställena"?

Typ zoomarknad som brukar ha låga priser på prylar (men jag köper ogärna djur där...)

/fisheye
#9 - 14 september 2013 20:50
Tack för dina svar fisheye! Du är ju från Stockholm, några tips på bra Zoomarknader? :)

Jens
#10 - 16 september 2013 13:23
Tillbaka bland akvarium

Cocoon 3'an slut hos alla akvarister jag varit hos i Stockholm, slut hos PWSS samt hos grossisten. Vad göra? Jag vill ju inget annat än att starta upp det här projektet!

Jens

#11 - 16 september 2013 13:42
Tillbaka bland akvarium

Vad är det som gör att du vill ha just Cocoon 3. Eheims Nano är ju t.ex. i god kvalité. Finns flera fabrikat i den storleken.
#12 - 16 september 2013 13:48
Tillbaka bland akvarium

Jag har väl helt enkelt fastnat för det paketet. Gillar speciellt de rundade hörnen fram och måtten.
Har dock inte sett Eheims Nano. Någon länk?

Jens

#13 - 16 september 2013 14:08
Kolla Fluval Edge också! Designmässigt snygga tycker jag, finns som 23L och 46L!
#14 - 16 september 2013 15:05
Tillbaka bland akvarium

Jens79 skrev:
Jag har väl helt enkelt fastnat för det paketet. Gillar speciellt de rundade hörnen fram och måtten.

Har dock inte sett Eheims Nano. Någon länk?

Jens

Men de flesta bättre Nanos har rundade främre hörn, så även Eheim.
#15 - 16 september 2013 16:11
Jens79 skrev:
Tack för dina svar fisheye! Du är ju från Stockholm, några tips på bra Zoomarknader? :)

Jens

Hej,
Bromma Zoomarknad ligger i Brommablocks - sedan finns det en i Haninge också tror jag. Ofta har de bra/billiga priser på tillbehör - ibland halva priset. Fisken köper jag dock helst inte där.
Sedan finns det väl en Hornbuch eller vad det heter i Ursvik.

Affärer som jag brukar rekommendera är:

Södermalms Akvarieaffär - mysigt och oöverträffad service. Bra att beställa fisk där.
Akvarielagret - det har du ju varit på så då vet du att det är bra.
Vinsta Arken Zoo - mycket trevlig personal (ligger i Vinsta vid Jetmacken)
Fridhem är också bra - länge sedan jag var där dock.
Sen finns det nog många andra - men detta är mina favvisar.

Sedan är det väl rimligt att tipsa dig om Fisk Auktionen i Spånga (sundby) i oktober. Där kan du göra många klipp.
Välkommen förresten till mötena i Sundbyskolan kl 1915-2200 sista torsdagen i månaden.
#16 - 16 september 2013 16:18
Tillbaka bland akvarium

Tack Fisheye! Vad är det för möten?

#17 - 16 september 2013 16:31
Jens79 skrev:
Tack Fisheye! Vad är det för möten?

Det är klubbmöten i klubblokalen i källaren i Sundbyskolan.
Det är normalt 10-15 personer som kommer. Ålder är typ 55 i medel. Min son som är 13 är definitivt yngst.
Oftast är det ett föredrag av någon. Därefter fika, lotteri och auktion av diverse gods (fisk, räkor, växter).
Kolla in den lite åldrade hemsidan: http://home.swipnet.se/spangaakvarieforening/saf.html

Om Storakutionen kan du läsa: http://home.swipnet.se/spangaakvarieforening/saf-a.html
På den lär du hitta allt du behöver.

Förresten så verkar de ha cocoon 37 på denna sida - löfte om att skicka omedelbums:
http://www.zoo.se/cocoon-6-aquatic-nature-akvarium-svart-37-l.html
#18 - 17 september 2013 07:55
Tillbaka bland akvarium

Bluewing skrev:
Men de flesta bättre Nanos har rundade främre hörn, så även Eheim.

Ja absolut, men övriga paket jag hittat har antingen klenare belysning och/eller innefilter. Gillar Cocoons hang on-variant.

Jens

Annons