Tilla alla som älskar och har guppys

#1 - 13 april 2010 16:47
Hej allihoppa!!

Jag har nu ett 100 liters kar med platys, slöjis, ancistrus och pansarmal.

Men jag är så hiiimla sugen på att ha guppys.
Så jag vill gärna starta upp mitt 54 liters.

Vad rek. ni?
Jag hade tänkt en mal, en kampfisk, några guppys.

Kampfisk funkar väl ihop med guppysar?(har man ju sett på zooaffären, men allt stämmer ju inte vad man ser och hör hos de ;))
Hur många ska/kan man ha (guppys).

(klart att jag inte skaffa alla med en gång;) men är väldig nyfiken på hur ni har det eller vad ni tycker)
Och vilka erfarenheter ni har med guppisar och kampfisk, eller om det är bättre med andra kombinationer.

Är tacksam för svar!!
:):)
#2 - 13 april 2010 16:53
Om det skulle vara jag så skulle ja ha valt, guppys, 4-5 pansarmalar och KANSKE kampfisk.
Kampfisk kommer ju från Asien men det är inga problem.

Ha typ 1 hane och 4-5 honor :)
#3 - 13 april 2010 16:57
har hört att guppy's och kampfisk är en dålig kombination, finns säkert nån som vet :)
#4 - 13 april 2010 16:57
Virros skrev:
Om det skulle vara jag så skulle ja ha valt, guppys, 4-5 pansarmalar och KANSKE kampfisk.

Kampfisk kommer ju från Asien men det är inga problem.

Ha typ 1 hane och 4-5 honor :)

Tack Virros:)

Så du menar att jag kan ha en hane och 4-5 honor i mitt 54l kar?
Inte mer?:p
Men det är klart har man så många pansarmalar...
Jag behöver inte ha en ancistrus tycker du?
#5 - 13 april 2010 16:58
hult87 skrev:
har hört att guppy's och kampfisk är en dålig kombination, finns säkert nån som vet :)

Hmm, men dom är så himla fina ihop ju hehe.
Skulle vara kul om dom funkar ihop.
#6 - 13 april 2010 17:00
Om några månader kommer du säkert o ha minst 20 guppys ;) Dem förökar sig som f*n ;)

Ancistrus blir ganska stora i längden men du kan säkert ha en liten (3-4cm) i de lilla karet ;)
#7 - 13 april 2010 17:02
ja det e klart, men tror att guppy's kan bita i kampfiskens fenor men är som sagt inte säker :)
#8 - 13 april 2010 17:06
Virros skrev:
Om några månader kommer du säkert o ha minst 20 guppys ;) Dem förökar sig som f*n ;)

Ancistrus blir ganska stora i längden men du kan säkert ha en liten (3-4cm) i de lilla karet ;)

Oj då, så pass?[:o]
Platys äta ju ibland sina yngel, gör guppisar inte det?
Måste man har både hane och hona? Kan man inte har bara honor t.ex?
(bara undrar)
;)
#9 - 13 april 2010 17:09
SOm jag läst så är det bäst att ha flera honor då hanen kan leka av flera honor :)
#10 - 13 april 2010 17:12
Virros skrev:
SOm jag läst så är det bäst att ha flera honor då hanen kan leka av flera honor :)

Men om man inte vill har yngel, kan man då bara har honor?
#11 - 13 april 2010 17:14
Aaa bara honor isf :)
#12 - 13 april 2010 17:15
Virros skrev:
Aaa bara honor isf :)

ok tack:)
#13 - 13 april 2010 17:42
Men honorna är ju inte så kul att se på, är ju hanarna som har alla roliga fenformer och färger!
Vill du däremot ha yngel så kan det blir väldigt mycket inavel snabbt om du bara har 1 hane. Så satsa på iaf 2 hanar. Man brukar ju säga 2 honor per hane.

Men skulle köra bara hanar annars. (sen är honorna du köper i affären oftast redan befruktade, så de kan få en 3-4 kullar utan att du har en egen hane)
#14 - 13 april 2010 18:03
Om du inte vill ha yngel så bara hanar i så fall. Honorna kan vara befruktade sen långt tidigare, och sen prutta ut en massa yngel i ditt akvarium.

Edit:

Missade att mollsan redan svarat. :C
#15 - 13 april 2010 18:37
Kampfisken och guppyhanarna kan hamna i rejäla gräl nog, men får du en snäll kampfisk kan det gå utmärkt. En chansning blir det helt klart så var redo på att det kan gå mindre bra. Se dock till att ha minst ordentligt revirområde (växter, rötter etc) som han kan få försvara istället för att kaxa i hela burken.
#16 - 13 april 2010 18:53
Kampfisken kan nagga på guppyns fenor, sällan tvärtom (min erfarenhet)
Men har en kampis nu ihop med några guppy utan problem.
Har hört och fått berättat för mig att zoo affärer ofta har kampfisk anar i guppy kar för att "vänja" dom efter som många vill ha guppy och kampis ihop, vet ock ej om det stämmer.
#17 - 13 april 2010 18:58
J.Milton skrev:
Kampfisken kan nagga på guppyns fenor, sällan tvärtom (min erfarenhet)

Men har en kampis nu ihop med några guppy utan problem.

Har hört och fått berättat för mig att zoo affärer ofta har kampfisk anar i guppy kar för att "vänja" dom efter som många vill ha guppy och kampis ihop, vet ock ej om det stämmer.

Jag kan mycket väl tänka mig allt det du skrev.
#18 - 13 april 2010 19:35
Tack snälla ni för alla era svar!!!!! :-D

Så inga problem om jag bara har hanar då? Härligt, vad glad jag blir nu.
Nej jag vill ju helst skippa yngel. Och om det bara är hanar kan det hända att dom bråka eller brukar det gå bra?

Det kanske är så, att kampfiskarna ska vänjas vid guppisar, för jag ser dom ihop i nästan varenda zoobutik här..
#19 - 13 april 2010 19:38
Jeanne skrev:
Tack snälla ni för alla era svar!!!!! :-D

Så inga problem om jag bara har hanar då? Härligt, vad glad jag blir nu.

Nej jag vill ju helst skippa yngel. Och om det bara är hanar kan det hända att dom bråka eller brukar det gå bra?

Det kanske är så, att kampfiskarna ska vänjas vid guppisar, för jag ser dom ihop i nästan varenda zoobutik här..

Kamfiskar verkar dock bli hetsigare med åldern. Min var en snäll ängel ända tills han kom upp i åldern och nu är hans största hobby Guramibråk (guramihanen går under namnet terror).
#20 - 14 april 2010 08:27
hult87 skrev:

Beror mycket på individer. Vissa kampfiskar kan gå med guppys andra kan inte det. Fiskar är olika även om de är samma art :d
#21 - 17 april 2010 07:09
Guppyhanar brukar kunna gå hur många som helst i samma kar, blir lite små tjafs men oftast inget allvarligt. Har själv inte haft mer än 10st ihop iof men det funkade jättebra
#22 - 17 april 2010 15:36
Jeanne skrev:
Hej allihoppa!!

Jag har nu ett 100 liters kar med platys, slöjis, ancistrus och pansarmal.

Är tacksam för svar!!

:):)

Vad är det för Slöjis (är det Slöjstjärt så behöver den relativt lungt vatten medans Ancistrusen trivs bäst med strömt vatten)
#23 - 17 april 2010 16:26
Vad är det för Slöjis (är det Slöjstjärt så behöver den relativt lungt vatten medans Ancistrusen trivs bäst med strömt vatten)

Ja jag har vanliga slöjsjärtar, allihoppa verkar trivas.

Annons