Till t5 köpande människor med växter i inrikting

#1 - 20 oktober 2004 21:28
Måste bara säga att jag har varit i jakt på dom där super rören för att trigga fotosyntesen hos mina växter, & som bekant för visa så fick jag med midday & flora rören från deltec"vilka suger fett för att just trigga fotosyntesen" hade fått en beräkning hos vår vän defdac, om att deltecs aquablue rör ligger på 0,78 i pur, fick idag hem mina ny beställda aquablue rör från pwss(vilken jag måste tilläga, är VÄRLDENS bästa service företag!!!) (gladare & trevligare människor får man leta länge efter) iaf tillbaka till ämnet, jag trodde jag skulle få samma aqua blue som jag redan hade ett av, dom nya rören heter numera aquablue plus, & ger VÄLDIGT mycket mer lumen(vet ännsålänge inte exakt mycket mer men det syns med häst längder att där är mer lumen än i den andra modelen, & tro på fan , vad det börja bubbla :) vi kan numera inte titta in i karet nästan, då det är så starkt! (citat :frugan, du får stänga av det när jag är hemma!!! ;)hahahaha detta är livet, så till er alla måste jag rekommendera dessa nya rör till er som tänkt er in i banorna runt t5,& så hoppas jag på ett svar av d&d solutions om lumen på plus varianten, så kan vi lägga in det på listan med en uträkning av defdac

Nu tackar jag för mig
hoppas att det kan vara till hjälp för någon, i djungeln!
#2 - 21 oktober 2004 05:38
Lysande! =D Jag rekommenderade nämligen just D&D Aquablue till vår norska vän Hanzo för någon dag sedan. Kul!

Släng iväg spektrat+lumens till gmailen så ska jag ta mig lite tid på jobbet. Är spektrat likt det ursprungliga Aquablue kommer ett ökat lumenstal naturligtvis skjuta upp PUR-effektiviteten.

#3 - 21 oktober 2004 05:52
Skit också! Nu blev jag ännu veligare om jag ska gå på HQI eller rör till mitt 540-kar...
#4 - 21 oktober 2004 06:20
Kan också tipsa om Arcadia Marine White T5 som ligger på 9500K och har ett spektrum som är väldigt likt aquarelle och aquastar.

Det finns med på saurama jämförelsen:
http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/17_sp_ArcadiaMarineWhite.htm

Jag kör detta i kombination med Deltec Aquablue+ och jag måste säga att det blir ett mycket fint ljus i karet.
#5 - 21 oktober 2004 09:27
preliminärt så ligger pur effekten på 1,02
stuarts bertrams mail innehöll
detta

Daniel

The new Aquablue plus tubes have a higher intensity as you have noticed by up to 30%. They also hold the intensity longer than the old tube.

Regards

Stuart

så 6240 lumen med gamla spektrat på aquablue ger 1,02

Till er alla som funderar , ni kan sluta fundera ;)

#6 - 21 oktober 2004 09:46
stuart verkar ha klyddat till det där borta, han har samtidigt 30% högre effekt, så man ser det med häst längder med ögat, men samtidigt så har det exakt samma lumen som det gamla...
så som sagt 1,02 är VERKLIGEN preliminärt
#7 - 26 oktober 2004 19:18
0,78 är det värde som stämmer(80watt), aquablue rören slutade produceras för 1,5 år sedan, så denna 30% ökning var från det gamla röret, så det blev en förvirring, då vissa fortfarnde säljer det gamla röret från sitt lager, det det kan vara värt att försäkra sig om att det är den nya varianten dom får vid köp, PWSS kan jag rekommendera att köpa av, då servicen är KANON, & dom säljer den nya varianten för endast 200 kr.

Tack för mig

Daniel Löfgren
#8 - 26 oktober 2004 20:47
problemet med akvarierör är att de ger semidiskontinueligt spektrum, dvs en färg betoning i ett litet frekvensområde som ger dålig färgåtergivning.
ett av de bättre rören är osram lumilux de luxe 965 med RA 97, i 6.5K kelvin.
#9 - 27 oktober 2004 07:28
Ursprungligen skickat av lysröret

problemet med akvarierör är att de ger semidiskontinueligt spektrum, dvs en färg betoning i ett litet frekvensområde som ger dålig färgåtergivning.

965 är dock inte bra ur växt synpunkt då det har en väldigt bullig Spectral kurva.
#10 - 27 oktober 2004 07:57

Nej det är det är exakt det som gör dom oerhört effektiva vad gäller växter.

Dom slår hårt i 3-5 delar av spektrat för att dels skapa ett väldigt bra Ra-index (som ett TV-rör) och dels slår väldigt hårt på klorofyllet. Typiska sådana rör är Aquarelle, Triton, Aquastar och PowerGlo. Tri-fosfor-rör som håller länge och bara tappar 10% av sin ljusintensitet under sin livslängd.

Bättre för vad?
Att rendera fiskars färger verklighetstroget? Javisst.
Att trigga stark fotosyntes? Sådär. T om Fluora/Grolux är bättre.

http://194.236.255.117/defblog/permalink/1402.html
#11 - 27 oktober 2004 08:34
Idiotfråga...
Klarar fiskarna hur stark ljus som helst? Jag tycker att det låter som om de stackarna lever i en operationssal.
#12 - 27 oktober 2004 08:37
Ja det stämmer till en början innan växterna fyllt i. Sedan kan dom få hur dunkelt dom vill.
#13 - 27 oktober 2004 08:37
Dom kan bli blinda. Se bara till att det finns något ställe där det finns skugga.

Annons