Till Akvarium 375l

#1 - 16 april 2005 07:06
Hej

Jag tänkte köpa fiskar till min nya kar, har tänkt mig central och sydamerikanska ciklider.
Men jag vill ha färglada fiskar som liknar t ex saltvattenfiskar.
Har ni råd och tips?
Jag tänkte på Guldsöm men om jag ska den så kan jag inte ha andra arter. Jag vill ha minst fyra arter!
Stora eller små spelar ingen roll.
#2 - 16 april 2005 11:52
i mitt akvarium har jag nyckelhål och scalarer. ska kanske köpa discusar
#3 - 16 april 2005 13:13
nej inga scalarer, Jag har tänkt mig Multspinosa,, Centrachusciklid, Heros Severus (hantelciklid),,,,Nicaraguaciklid
Vad tycker ni?
Finns det nån som har bättre förslag
#4 - 16 april 2005 14:34
Vill du ha nåt som liknar saltvatten så kommer nog odlingsvarianterna av diskus närmast..
#5 - 16 april 2005 16:15
Om vi bortser från Discus, scalarer?? någon som har mer tips?
#6 - 16 april 2005 16:26
[QUOTE=kadir87@hotmail.com]nej inga scalarer, Jag har tänkt mig Multspinosa,, Centrachusciklid, Heros Severus (hantelciklid),,,,Nicaraguaciklid
Vad tycker ni?
Finns det nån som har bättre förslag[/QUOTE]

Tycker ditt förslag låter rätt bra ändå, hursomhelst så är det alltid en chansning när det gäller ciklider från de här världsdelarna, det blir sällan som man tänkt sig och man får prova sig fram lite.

Ytterligare förslag som kanske gick o blanda med de du nämner:

Aequidens pulcher ( blå ciklid )
Aequidens metae
Cryptoheros sajica
Cryptooheros nigrofasciatus (Zebra ciklid)
Thorichtys meeki (Eldbuk)
Heros notatus
choklad ciklid

Mvh Jari
#7 - 16 april 2005 16:31
mitt tips om du vill ha fiskar som liknar saltvattens fiskar. är att du kollar in afrikanska från malawi dom har ganska så starka färger... tex rödzebra golden m.m
#8 - 16 april 2005 18:37
Ett annat tips är att du kör med någon snäll ciklid som inte blir alltfört stor och ett stort gäng färgglada tetror (som är för stora för att bli uppätna direkt), det kan bli jäkligt fräckt.
#9 - 16 april 2005 20:24
ok tack ska ni ha!
#10 - 18 april 2005 00:57
Vad tycker ni om de här? Nicaraguaciklid, Guldsöm, multispinosa, zebraciklid?
Tacksam om ni kommenterar det?

Annons