Tilapia mariae

#1 - 3 juli 2006 08:53
nu har vi bara 1 fisk kvar den 2a håller på att dö. varför är hanen så elak mot henne? man kommer inte vilja köpa några nya fiskar eftersom hanen kanske dödar de oxå... jag trodde att de skulle vara ett par men ikke sa nicke....
efter vi kom hem från semestern var de vara 2st kvar de hade ätit upp den andra hanen så de bara var skelett kvar... men vad ska man göra?
men jag undrar nu ska jag köpa en honona till ?
känns så trist om hon nu oxå skulle dö...
tack på förhand
#2 - 3 juli 2006 15:13
Hur stort är ditt kar?

Tilapier är tuffa fiskar, det kommer man inte ifrån. Är du säker på att det är en hanne och en hona? Normalt sett så slår hannar inte ihjäl honor, de leker med dem.
MVH
Magnus
#3 - 3 juli 2006 16:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hejsan Jossan![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag vill inte verka elak men du har i gamla trådar fått så många tips på att ditt akvarium är i minsta laget för denna arten. Tyvärr så är det en bidragande orsak skulle jag tro, de behöver ha ett större akvarium så de kan komma undan ifrån varandras aggressioner. Du hade ju fyra från början va? Försök att hitta en annan art som trivs bättre i ditt akvarium.[/COLOR][/FONT]
#4 - 4 juli 2006 07:56
men jag vet inte exakt hur stort de är men de är inte så litet ialla fall...
känns ju inte speciellt roligt när någon säger att man har för litet ...
#5 - 4 juli 2006 08:07
Du håller en revirhävdande parlevande substratlekande ciklid som blir 50 cm lång. Oavsett om du tycker det är roligt eller inte så är 150 liter för litet. Tänk då på hur fisken känner sig, den har ju vetat att akvariet varit för litet sedan länge.

Ta fram en tumstock och mät måtten på ditt kar så skall vi hjälpa dig att räkna ut hur stort det är. Sen kan vi använda den informationen för att tipsa om lämpliga fiskar.

En annan väg att gå är att skaffa ett lämpligt kar för fiskarna, men då talar vi om minst 2 meter och 700 liter. Men det är ingen rolig lösning, slaktarciklider är inte särskilt roliga.
MVH
Magnus
#6 - 4 juli 2006 08:24
Håller med Magnus!

Antingen byter du bort fiskarna mot några som passar ditt kar eller också köper du större kar och köper fisk som klarar av en så pass tuff firre som du har!

Sen om det är kul att någon säger att man har för litet kar eller inte spelar väl ingen roll. Hur kul är det att hålla djur på fel sätt som resulterar i att djuren dör då?

Läs alltid på innan fisk köps och släpas hem, det är ett eget ansvar som man måste ta ifall man vill hålla djur. Är man inte beredd att ta det ansvaret får man avstå från att ha djur. Så enkelt är det bara!

Lycka till nu med dina firrar!
#7 - 4 juli 2006 08:30
men vad ska jag göra med den fisken som är kvar?
men vi har haft fiskarna sen de var pytte små sen åkte vi till akvarie lagret och lämnade hur måga som hellst....
men jag om vi säger att akvariet är 150 l vad ska man ha för fiskar då?
#8 - 4 juli 2006 09:25
Finns ju jättebra sökfunktioner här på zoopet där du kan fylla i storleken på karet, vilken del av världen firrarna lever i osv.

Kolla runt i de olika världsdelarna med ditt kar som utgånspunkt. Efter du har tittat runt, läst på om de olika fiskarna så kommer du nog komma fram till en fisksammansättning som både fungerar i ditt kar och som du tycker om. Inredningen i karet beror ju på vilka firrar du vill ha.

Ingen idé att fösöka med fiskar du inte har utrymme till, även fast du kanske tänkt skaffa större kar en dag. Vänta tills det större karet står igång där hemma så blir allt så mycket lättare.

Läs, läs och läs lite till innan du bestämmer dig!

Alla vill ju inte ha biotopriktiga kar men det är ändå bättre att eftersträva så långt det går.

Lycka till!
#9 - 4 juli 2006 11:18
150 liter är perfekt för sällskapsfisk. Dvs levandefödare, små dvärgciklider och dylikt. Barber, tetror.
#10 - 5 juli 2006 07:43
okej jag ska spana runt lite får väl lämna fisken på akvarielagret om ingen annan vill ha den....

Annons