Tighta handskar

#1 - 28 maj 2014 20:08
Har sedan ett år tillbaka haft en konstig hudallergi mot vatten. Huden på fingrarna dör bort om den exponeras för vatten under en längre stund. Har besökt läkaren som inte visste vad detta beror på. Denna allergi gör det svårt för mig att utöva min akvariehobby. Jag behöver få tag i några gummihandskar som sitter tighta runt händerna, så att inget vatten kan rinna ner i dem när jag gräver i mitt kar. Har handlat ett par vanliga gummihandskar som givetvis inte hade den önskade effekten. Någon här som kan hjälpa?
#2 - 28 maj 2014 20:13
Långa typ blästerhandskar då?
Borde ju var optimalt med ganska grova gummihandskar som når upp till armhålan.
#3 - 28 maj 2014 21:12
Der är en lösning. Ska se till att skaffa sådana handskar. Stort tack för hänvisningen!
#4 - 28 maj 2014 21:32
Ett tunnare alternativ är veterinärhandskar som går upp till axeln. Men de är slappa så inget att finlira med.
#5 - 29 maj 2014 00:33
Zaius skrev:
Har sedan ett år tillbaka haft en konstig hudallergi mot vatten. Huden på fingrarna dör bort om den exponeras för vatten under en längre stund. Har besökt läkaren som inte visste vad detta beror på. Denna allergi gör det svårt för mig att utöva min akvariehobby. Jag behöver få tag i några gummihandskar som sitter tighta runt händerna, så att inget vatten kan rinna ner i dem när jag gräver i mitt kar. Har handlat ett par vanliga gummihandskar som givetvis inte hade den önskade effekten. Någon här som kan hjälpa?

Förbättra de vanliga handskarna med en gummisnodd på armen som håller fast handsken? Om du inte ska böka i för djupt vatten och länge kanske det räcker för att inte handskarna ska vattenfyllas för snabbt.
#6 - 29 maj 2014 10:47
Under vattnet kommer även tunna (sladdriga) handskar att sluta åt runt huden.
Det finns ju även gripklo/arm att jobba med i karet, bra nog till att knipsa av vissna blad och med lite skills även planera om med.
#7 - 29 maj 2014 12:08
Jag tror inte det är vatten du reagerar på utan något annat i vattnet. Det kan vara bakterier i vattnet - det är inte vanligt men ibland kan man få in virus eller bakterier som inte är nyttiga! Det kan också vara något annat som du utsätter huden för i samband med att du håller på med akvariet. Någon metall? Röda mygglarver? Undvik helt att hantera akvariet tills du kommit på orsaken. Tala med en allergiläkare. Föreslå också läkaren en bakterieodling på ett vattenprov från akvariet.

Annons