Jag har tänkt på vårt hårda vatten när jag valt växter! Så de tror jag inte ligger bakom det hela.
Ligger bakom vaddå?
Har alltid vetat att de ligger strax över 26 men inte reflekterat över att vattenpesten inte trivs pga det... Men de låter väl troligt?
Nej. Det är inte troligt. Vattenpest är ett fruktansvärt ogräs som inte bryr sig ett smack om temperatur.
Det enda ogräs inte klarar att överleva är helt näringsfattiga miljöer - som i välskötta akvarier som får vattenbyten ofta.
Har vart på akvariehobby och fått råd om ljuset. De tycker jag ska köpa reflektorer och lysrör som är växter, minns inte namnet...
Mer ljus = Mer näringsintag = Ännu större näringsbehov = Ännu ledsnare vattenpest.
Misstänker ett högt nitrit/nitrat värde pga att jag har fått tillväxt av blågröna alger (tror jag). De växer väl vi dåligt ljus och högt nitrit/nitrat?
Ja de flesta växter och alger växer bra vid höga kvävehalter (nitrat är en form av kväve).
Men eftersom din vattenpest håller på och dör och vattenpest är ett snabbväxande ogräs vid höga kvävehalter och blågröna alger är dom enda alger som klarar sig utan kväve i vattnet så skulle jag nog vilja påstå att du har för låg nitrathalt.