Tigerbarber och Scalarer?

#1 - 2 mars 2011 21:25
Läste att man inte borde ha tigerbarber tillsammans med tex scalarer (efter jag köpt tigerbarber såklart).

Någon som har erfarenhet av detta?

Har ett annat mindre kar som ja kan flytta dom till isf men tycker dom är väldigt fina och skulle eg vilja byta ut mina kilfläcksboror med tigerbarber istället.
#2 - 3 mars 2011 10:31
Ingen som testat detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 mars 2011 10:42
Läste just en artikel i en engelsk akvarietidning om hur dåligt detta är.

Tigerbarber är fenbitare och man får ha en himla tur om det skulle fungera med fiskar med långa fenor - typ skalarer och guramis
#4 - 3 mars 2011 10:44
Uschdå, får ta och flytta dom då :S Hur är det med svärdsbärare tro? Hanen har ju lång fena
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 mars 2011 10:57
icehacker skrev:
Uschdå, får ta och flytta dom då :S Hur är det med svärdsbärare tro? Hanen har ju lång fena

Tror inte tigerbarber är lämpliga med någon art med långa fenor. Dock så lär nog inte svärdbärare vara så utsatta som de andra 2 grupperna jag nämnde ovan.

Tigerbarber skall man också bara ha i stora grupper då är de inte heller så jäkliga fenbitare.
#6 - 3 mars 2011 12:08
Ok, nu är det då 6st som går med 5 svärdsbärare och tre siameser samt en kuhiliål.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 mars 2011 12:12
icehacker skrev:
Ok, nu är det då 6st som går med 5 svärdsbärare och tre siameser samt en kuhiliål.

PÅ den tiden jag hade affär (visserligen länge sedan men tigerbarberna har fortfarande samma beteende;)) så sa jag alltid till kunderna. Köp alltid minst 10 st - annars avstå
#8 - 3 mars 2011 12:14
Ok, får ta och köpa några till då =)
#9 - 3 mars 2011 17:22
Har läst runt lite och det verkar som dom blir snällare ju fler man har, tror du att scalarer skulle klara sig om man hade en 15-20 i 240l?
#10 - 3 mars 2011 17:31
Jag hade mina med svärdbärare ett tag, och det funkade bra! :) Mina gav sig aldrig på andra fiskar, men de hade ihjäl varandra så ofta så jag tröttnade på dem tillslut (och då försökte jag alltid hålla stimmet på minst 10 st) och är fortfarande ganska bitter ;)

Så mina var snälla mot andra, men åt i pricip upp varandra levande efter ett tag!
#11 - 3 mars 2011 17:34
hehe ok, låter ju som lite jobbiga firrar då! :P

Men dom är så såå söta ;)
#12 - 3 mars 2011 17:39
det finns en barb som heter fembandsbarb puntius pentazona http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

jag vet inte hur det är med den, om den är fenbitare eller ej ( det vet kanske någon annan här ) men den är ju ganska lik.
[LEFT]så om du vill kan du kanske lämna tillbaks tigerbarberna och köpa dessa istellet?[/LEFT]
#13 - 3 mars 2011 17:43
Dom såg ju lika ut och verkade snällare så det kanske hade vart något ja :P
#14 - 3 mars 2011 17:51
icehacker skrev:
hehe ok, låter ju som lite jobbiga firrar då! :P

Men dom är så såå söta ;)

Ja dom är väldigt vackra! Finare än fembandsbarberna också... bara de inte ätit upp varandra hade jag nog fortfarande haft dem!
#15 - 8 mars 2011 16:34
Läste just en artikel i en engelsk akvarietidning om hur dåligt detta är.

Tigerbarber är fenbitare och man får ha en himla tur om det skulle fungera med fiskar med långa fenor - typ skalarer och guramis

jag har köpt gröna tigerbarber och bara haft dom i några dar-max 1 vecka och jag har hört att man ska köpa dom i stort antal då dom får mer tid att passa på varann och får med "självförtroende" och jag har inte haft några problem än men de ä så att ibland har man otur me sina fiskar och speciellt fenbitare och ibland finns de de som inte rör en annan fisk..har ca 20 st så har du stort akvarium skulle ja införskaffa en ca 20-30 st..
#16 - 9 mars 2011 12:02
Har bara 240l och det är rätt så bra med fisk i redan så tror inte att 30 tigerbarber skulle få plats :P
#17 - 12 mars 2011 17:45
Intresant tråd. Min lokale akvariehandlare rekommenderade scalarer som komplement, då jag inhandlade ett gäng Tigerbarber. Jag blir mkt misstänksam mot sådana akvariebutiker.

Dock blir ju den intressanta följdfrågan kvar. Vilka arter ska man kombinera med ett stim Tigerbarber?

(Lite kapning av tråd, men jag hoppas att trådskaparen, icehacker, tycker att det är Okey.)
#18 - 12 mars 2011 18:11
Helt ok, är lite intresserad av det samma själv :P
#19 - 13 mars 2011 19:35
Man kan ha en hel del med tigerbarber, men det ska gärna vara fiskar som har ryggrad som de flesta ciklider..
Annars finns risken att tigerbarberna tar över akvariet..

Malarna går bra ihop med tigerbarber, dock ska man se upp så att dessa malar inte har långa spröt på fenorna eller runt munnen..

Gibbiceps ska man också passa sig för att ha ihop med tigerbarber, då gibbiceps har en mycket hög ryggfena..

MVH// Patrik Hammarlund
#20 - 6 april 2011 17:53
Är tigerbarberna förresten fenbitare även som små?

De jag har nu är kanske 1-1.5cm nu men skulle behöva ha yngelkaret till yngel nu.

Går det att ha dem med scalarer och guramis medans dom e små och jag funderar på vad jag skall göra av dom tro Kjell?
#21 - 11 april 2011 19:12
Släppte i tio st nu trots allt, men nu några dagar senare är 6 av dom borta, även 13 kilfläcksboror, båda sewalierna och några pansarmalar...

Kan det vara scalarerna som käkat alla dessa?

Eller [COLOR=#000000][FONT=Arial]Synodontis nigritorna eller den Afrikanska knivfisken?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]:S[/FONT][/COLOR]
#22 - 11 april 2011 19:26
Skulle satsa på att det är Synodontisarna, scalarer äter inte så stora fiskar, medan stora Synodontisar förmodligen kan äta upp dem på nätterna.
#23 - 11 april 2011 19:28
Misstänker också det.. Dom ser så snälla och söta ut om dagarna men ska tydligen va luriga om nätterna :S

Funderar på att flytta över dom till malawi-karet istället kanske?
#24 - 11 april 2011 19:29
Låter som en bra idé :)
#25 - 19 april 2011 06:17
Flyttade på dom nu och det ser inte ut att ha försvunnit några fler fiskar efter det :)

Annons