London, sommaren 2014, lobbyn i ett hotell inte långt från Paddingon station.
Det stod ett någorlunda välskött akvarium en bit bort från receptionsdisken.
I detta 5-6 st tigerbarber några mindre oidentifierade danior samt skalarer med sönderbitna fenor. Nu var väl detta troligtvis fiskar odlade i Asien, men kanske brittiskodlade, vad vet jag..?
Men i allafall så bekräftade de mina fördomar mot just tigerbarber. Jag tror inte att skalarerna hade ett självskadebeteende, eller att de mindre daniorna skulle vara fenbitare.
Litet off topic, men vid samma londonresa besökte jag tillsammans med sonen en zoobutik, dom hade inte så mycket fiskar, men väl många större burfåglar.
Då ägaren förstod att vi var svenskar, berättade han att "De norskblå papegojorna" var slutsålda... Det var tydligen bara på de brittiska öarna och i Sverige som Monty-Pythons sketch med den döda papegojan gick hem.
Men hursomhelst, liksom med andra typer av husdjur, får man även favoriter och hatobjekt bland akvariefiskarna.
Så hoppas att trådskaparen eller andra som läser någon gång provar tigerbarber och skapar sina egna erfarenheter... men med vissa fiskarter skall man ju ändå vara litet på sin vakt emot, en del dras med mer än ett observandum.