Tigerbarb tjock?

#1 - 10 februari 2007 00:15
Har 2 st tigerbarber men idag upptäckte jag att den av dem är tjock , Är det rom eller något annat?
Tycker hon ser silver-aktig ut också på sidorna.
Har flyttat över dem till ett eget akvarie om det skulle vara rom.
#2 - 10 februari 2007 09:32
bara matglad kanske?
#3 - 10 februari 2007 11:46
Visst kan den vara det. Läste om Bukvattenssot där magen sväller upp och undra om det kan vara det?
Sen antog jag att det var rom för det stog att när dom leker är hanen i skarpare färger , vilket han är nu
#4 - 11 februari 2007 11:10
Tigerbarber som har rom i magen kan bli rejält feta. Man märker om de leker eftersom hannen oftast jagar den stackars honan halvt ihjäl (innan hon ger vika av pur utmattning antar jag :) ). De är ganska ettriga med andra ord.
Tigerbarber är också matglada typer, och om det skulle vara så att de leker får du passa så de inte äter upp äggen.
Vid bukvattensot står fjällen ut och senare får de glosögon - så det kan du lätt kolla om det är.
#5 - 11 februari 2007 12:41
Hur fort dör dom av bukvattensot för den har varit "tjock" 2-3 dagar nu.
Men jag tycker inte hanen jagar honan.Den äter inte heller. Den tar maten i munen och spottar ut igen. Men vad jag kan se så står inte fjällen ut.
#6 - 12 februari 2007 16:08
Det kan ta ganska lång tid innan de dör, och givetvis plågas fisken under tiden, så är det bukvattensot gör man bäst i att avliva fisken på ett humant sätt. Men jag tycker att du bör vara säker på att fisken är sjuk innan du avlivar den.
#7 - 12 februari 2007 17:52
Jo, självklart vill jag vara säker. Men är förvirrad .
Man ser något svart i magen är det inte rom?
Matade dom nyss, den tar mat i munnen, men sen ser det ut typ som den hostar upp det igen.
Lite tror jag den åt iaf.
Om det nu är bukvattensot.
Hur rengör man avkariet?
Något medel?
#8 - 16 februari 2007 13:26
M in barbflicks är rejält tjock om magen och har vart så ett par veckor. Hon tycker inte om de pojkarna som är intresserade av att leka så jag väntar bara på att hon ska godkänna någon nu så det blir bebisar av. Tycker inte du ska vara så orolig, om hon inte ser sjuk ut och är hängig , simmar runt och äter så 'r det nog ingen fara. Som någon nämnde så kan de bli rätt tjocka de små damerna. (=
#9 - 17 februari 2007 21:00
Tack.
Den lever fortfarande.
Jag har inte sett den äta tror jag.
#10 - 17 februari 2007 23:23
Oneway skrev:
Jo, självklart vill jag vara säker. Men är förvirrad .

Man ser något svart i magen är det inte rom?

Matade dom nyss, den tar mat i munnen, men sen ser det ut typ som den hostar upp det igen.

Lite tror jag den åt iaf.

Om det nu är bukvattensot.

Hur rengör man avkariet?

Något medel?

Bukvattensot är "sjukt" smittsamt, troligen (OM det nu är det) så är alla fiskar redan smittade i det akvariet....sedan finns det liknande syptom där endast den "sjuka" fisken är drabbad, då kan det räcka med att avliva den och hoppas på det bästa....
#11 - 18 februari 2007 11:00
Tackar.
Tror nog inte den är sjuk.
Inga fjäll som står ut , ser frisk ut, förutom tjockheten :P
Den andra ser jag inga fel på heller.

Tack så mkt.
#12 - 19 februari 2007 13:47
Oneway skrev:
Tackar.

Tror nog inte den är sjuk.

Inga fjäll som står ut , ser frisk ut, förutom tjockheten :P

Den andra ser jag inga fel på heller.

Tack så mkt.

En överviktig fisk alltså!!!!!:D Sätt den på diet!:p
Tycker nog att du skulle skaffa några fler -det är ju trots allt en stimfisk.....:)
#13 - 19 februari 2007 14:37
Ska köpa 2 st till iaf.

Tack för all hjälp.
#14 - 19 februari 2007 14:52
Oneway skrev:
Ska köpa 2 st till iaf.

Tack för all hjälp.

Satsa på att gruppen blir minst 5-7 stycken, DET är ett stim.....:D:p;) ofta kan man få lite mängdrabatter också...
#15 - 2 mars 2007 13:07
Honorna blir gärna lite tjocka så det är nog ingen panik. SOm sagt, ser den frisk ut i övrigt så är det nog ok.
Det kan också vara en kombination mellan tjock av mkt mat + tjock av rom. Hade en hona som knappt kunde simma, men efter att hon lagt sina ägg så halverades hon i storlek.
Bilagor:
#16 - 16 mars 2007 16:40
Jag har 8st tigerbarber i mitt större kar. Där är den ena honan väldigt tjock nu och har varit i 3-4 dagar, så har också funderingar på om det är rom. Men om så är fallet, när ska jag flytta på henne till ett annat kar, samt hur lång tid tar det innan det blir yngel, samt kan hon gå tillsammans med mina guldmolly i det lilla karet, eller behöver hos helt eget?
#17 - 17 mars 2007 22:24
om det ska lekas så ska de inte gå med mollysarna då de äter upp äggen.
Som tidigare nämnt blir honomrna lätt tjocka. För att trigga lek så sänk vattennivån i karet lite (för att likna vid torr perioderna i Borneo), och höj tempen en grad eller så. DU kan ha en stor mjuk flaskborste i karet som de ska leka i, eller om du vill ha någon växt, men flaskborsten är enkla eftersom du då kan flytta över den i ett rent yngelkar lätt. Sätt i 2 honor (annars jagar hanen död på honan) först och sen hanen, de leker på morgonen men det kan ta 2-3 dagar.
De är relativt svårlekta dock, om som sgat så blir honorna lätt tjocka utan att det för den skull är rom.
Men om du betämmer dig för att göra det så låt gärna karet stå så att lite morgonljus lyser in, då de leker i gryningen.
Ta bort fiskarna såfort de har lekt. Äggen kommer se ut som små luftbubblor på växterna.
Välj den hade som har färggladast nos, för han är mest leksugen.
och lycka till
#18 - 25 april 2007 07:56
Två av våra tigebarber (hona och hane) (vi har tio) simmade runt och typ vibrerade mot varandera med baken in mot växterna. Jag såg inga ägg komma ut, men resten av stimmet var där och åt direkt efter, kan det ha varit lek?
#19 - 25 april 2007 22:07
mycket möjligt, mina gjorde något liknande, simmade runt och mer eller mindre gnuggade/stötte sig mot varandra, höll på så ett tag, sen tröttnade jag, sen gick den tidigare tjocka honan ner i vikt, vet inte om det var motion eller rom, men nu ser alla "normala" ut igen. Hade däremot varit kul att få yngel på dom.

Annons