Tigerbarb som "darrar"?!

#1 - 14 oktober 2006 15:33
Hoppas någon kan hjälpa mig, det är så att min ena tigerbarb beter sig allt märkligare för varje dag. Den har börjat "glida" med buken längsmed glaset, sedan simmar den väldigt märkligt också. Den "darrar" liksom, men hittils har den kommit som vanligt när det vankas mat. men inte idag. Det finns en till tigerbarb i akvariet (110 liter) som jagar den här lite då och då, men även detta såg ut att ha blivit värre idag, för den darrande individen liksom pressade sig ner mot gruset, eller hur jag nu ska förklara, medan den andra nafsade lite efter den. Men sedan simmade den andra fisken vidare.

jag funderar på om det har med parningsbeteende att göra, eller är den sjuk? Jag hoppas verkligen på svar!

Förbryllad och bekymrad fiskmatte...
#2 - 14 oktober 2006 19:02
Låter som om den kliar sig. Gör den det ofta? Kolla efter parasiter på huden och testa vattnet.
#3 - 15 oktober 2006 08:57
Tack för svar!
Jag har såna där teststickor som jag kollar av med lite då och då. Hittills har vattnet varit godkänt.
De övriga fiskarna (små papegojor) beter sig inte sådär, men det kanske inte spelar någon roll? Observeerade imorse att även den andra tigerbarben simmar lite längs rutan med buken nu.

Däremot ser det inte ut som det gjorde när fiskarna i barndomshemmet hade fått "vita prick". De gnuggade sig ju rätt frenetiskt mot bottenmaterialet (varvid morsan kurerade med något som hette "Desamor") så att de hade klåda var mera uppenbart.

Skumt ser det ut i alla fall. Fler förslag?
Vänligen, anemon.
#4 - 16 oktober 2006 10:09
Ingen...? :(
#5 - 16 oktober 2006 15:42
Skulle du kunna posta alla resultat på vattnet, istället för att skriva att det är "godkänt"?
Hur ofta kliar de sig? Kan vara att slemhuden bara är irriterad, men jag skulle inte ta några risker. Håll ögonen på dem och titta efter prickar eller liknande. En del parasiter är så små att de knappt syns.
Kolla även hur den andra fisken reagerar när den ena av dem gör det.
#6 - 17 oktober 2006 06:42
Tyvärr så dog fisken igår. Detta medan jag var iväg till zoo och handlade in vad som behövdes för att dra igång vårt f.n. tomma 54-litersakvarium (jag tänkte att den kunde få gå ifred där och kanske tillfriskna). När jag kom hem var den i alla fall död, vilket kändes väldigt tråkigt.

Den andra fisken beter sig normalt (tanken är att den ska få stimkompisar av samma sort).
Du frågar efter resultat, jag är långt ifrån expert på detta med akvariedrift ännu, men har från zoo inhandlat ett slags mätstickor där man går efter färgnyans. Så kollar man av mot burkens provkarta och ser där om det är "grönt", eller om det ligger utanför "bra (=gröna)" gränsvärden. Det var det jag menade med "godkänt".

Det stickorna mäter är NO3, NO2, GH, pH samt KH (noterar vid denna mätning att de båda sista låg för högt nu. Men det är dags för delvattenbyte igen, något jag gör ungefär varannan vecka, drygt 10% byter jag då).

Jag har en hel del växter i akvariet (snyggt plus att de ju sägs trivas bättre då), det jag spontant tänker att jag jag kanske gör fel i är att jag nog matar lite för mycket (är rädd att någon ska bli utan mat). Men den här fisken betedde sig sådär märkligt även fast värdena varit OK. Det höll ju på ett tag, men blev mer och mer uttalat.

I vilket fall som helst, riktigt tråkigt att den dog :(
#7 - 17 oktober 2006 06:47
Just ja; den såg inte ut att ha några fel i hudytan. Det såg heller inte ut som att den "skrubbade" sig så där som fiskar med vita prick gjorde i familjens akvarium när jag var liten. De fiskarna gned sig ju tydligt mot gruset ( de flesta gick ändå att rädda). Den här simmade upp och ner längs glaset med buken mot detta. Och hade detta märkliga darrande för sig.
Den var däremot en aning biten i stjärtfenan, men jag tror att den andra kan vara skyldig till detta.
#8 - 18 oktober 2006 01:10
Teststickor är ofta inte värt pappret de är gjorda av. Bla pga av att de brukar bli för gamla och visa alldeless fel.

Lek?

Sedan bör du nog skaffa några fler tigrar. De är stimfiskar och trivs inte i för små stim.
#9 - 18 oktober 2006 01:13
När de är i små stimm så kan de mobba ut varandra. I större stimm så mobbar alla varandra, så det blir mindre risk att någon blir för hårt ansatt.
#10 - 18 oktober 2006 06:34
jackson, tack för ditt svar!

Jo, tanken var att vi skulle skaffa flera. Just för att det är en stimfisk.
Jag besökte zoobutiken igår och berättade att fisken med det märkliga beteendet dött, och att den sista hade börjat visa liknande beteende. Jag frågade även om det berodde på frånvaron av kompisar.
Deras fiskexpert misstänkte att det handlade om att ph-värdet låg för högt. Tydligen är just tigerbarber extremt känsliga mot just högt ph. Diskussionen inkleddes om huruvida jag skulle försöka rädda den sista genom att inreda ett mindre akvarium med mangroverot (de påstås ju sura ner vattnet. Vi har f.ö. ciklider i stora karet, och de har jag förstått att man ska undvika sura miljöer åt) men den jag talade med sa att jag visst kunde försöka, men om fisken redan beter sig avvikande så trodde han att den förmodligen redan hade inre skador pga fel vattenvärde.... :( Jag funderade länge innan vi tog beslutet att den skulle få gå bort på en gång (framför risken att låta den bli lika dålig som den andra tydligen var. Och den fiskkunniga vi talade med trodde inte att den skulle bli bra vad jag än gjorde).
Det kändes inte skoj, men det gick snabbt i varje fall. Nu har vi inga barber.
Skittråkigt, ja självklart dels för att jag tycker att individen har sitt värde. Men även för att den blivit så stor. Den var verkligen fin... :(

Att stickorna inte håller sig/är särskilt bra visste jag inte. Det sitter en "torrhållare" i burken. Vad bör man använda istället om inte stickorna är att anse som bra?

Hälsn, Anemon.
#11 - 18 oktober 2006 16:52
Jag har dropptest och de fungerar väldigt bra.
#12 - 19 oktober 2006 06:54
Hur funkar de då?
#13 - 19 oktober 2006 06:55
Alltså rent praktiskt menar jag *ler*
(Du skrev ju att de funkade "bra" *s*)

Annons