tigerbarb med malawi ciklider ?

#1 - 30 december 2003 10:38
Någon som vet om man kan blanda tigerbarber med malawi ciklider ?
#2 - 30 december 2003 10:39
Jag hade inte gjort det men det kan funka.
#3 - 30 december 2003 10:44
Det låter som att blanda köttbullar med chokladpudding[:-27]
Jag tror inte det är ngn som har försökt eftersom dom ska ha olika vattenvärden.
#4 - 30 december 2003 10:48
Jasså, om man kör pH, 7 - 7,5 och 26 grader ska det väl gå vägen tycker jag, eller ? Annars verkar dem gilla ungefär samma uppbyggnad av akvariet, om man bortser från rötterna.
#5 - 30 december 2003 11:06
Jag har läst på lite, och det verkar som Buckshot har rätt, tyvärr. Får ha dem i separat akvarium istället. Tack för svaren !
#6 - 30 december 2003 12:10
Jag har haft tigerbarber med malawi, det funkar absolut. MEN... Att det FUNKAR betyder ju inte automatiskt att det är BRA. Jag slängde i ett gäng tigerbarber i mitt malawikar när mitt sällskapskar pajade, ingen blev uppäten o alla överlevde. Vet inte vad som kan hända egentligen, i sällskapskar blandar de flesta hej vilt, och man lägger sig på något slags "medelvattenvärde" och dito vattentemp. Av någon anledning är man mycket striktare när det gäller t.ex. ciklider. Då skall det vara biotopriktigt och är man riktigt noggrann skall man inte ha några andra malar än de från Malawisjön.

Bla, bla, bla... Vad ville jag säga, EGENTLIGEN? Jo, att du säkert KAN ha tigerbarber i ditt malawikar, men att det är inte direkt deras optimala miljö.

Peace o G.N.Y.
#7 - 30 december 2003 12:16
Okej, det låter ju lovande. Du såg alltså inget negativt med att blanda dem två arterna ?

Annons