Tigerbarb jagar mina andra tigerbarber

#1 - 9 april 2008 18:17
Jag har köpt ett nytt litet akvarium ca 30 liter, där har jag 5 stycken fiskar av sorten tigerbarb, 1 utav fiskarna jagar dom andra hela tiden. Vad kan det bero på? Är det att dom leker eller att den fisken vill lägga sitt revir?:confused:
Är rädd att den ska stressa ihjäl dom andra fiskarna.
#2 - 9 april 2008 18:23
jag tror inte att det är något farligt bara du har gömmställen så de som blir jagade kan gömma sig.Men om det blir mer problem så får du vell lämna till baka den som jagar
#3 - 9 april 2008 18:34
Okej :) Men hur ser det ut när fiskarna leker med varandra? Är det att dom jagar varandra typ ?
#4 - 9 april 2008 18:36
jaa de jagar varandra, de brukar simma runt i små ringar när det parar sig .Men jag vet inte så mycket om parning så det får nog någon annan svara på
#5 - 9 april 2008 18:52
Jag älskar Tigerbarber! Tycker lätt att det är den underbaraste fisken som finns!
Men de gäller att läsa på lite om dem innan man skaffar dem, de är så att säga inga "vanliga" sällskapsfiskar.

Dock vill jag påstå att de absolut är jättebra sällskapsfiskar, bara man ger dem vad de vill ha!

Tigerbarber är stimfiskar och de är i stort behov av att ha en ordentlig rangordning i stimmet.
Ett fungerande tigerbarbstim med ordentlig rangordning måste vara på MINST 6 indevider säger många, lika många säger att det ska vara minst åtta indevider.

Jag sejfade och kör med 15 (kommer utöka till 20 snart)
Har man för få så blir de stressade och mycket mer aggressiva.
Risken är också stor att deras försök att etablera en hirarki, rangordning, ofta "flödar över" på dina andra fiskar.

Vad jag menar är att om du har för få tigerbarber så kan de börja jaga och fightas med dina andra fiskar. Det finns helt enkelt för lite tigrar i stimmet för att etablera en ordentlig hirarki, så då räknar de in lite andra fiskar i stimmet för att komma upp i ett lagom stort stim. :)

Lösningen på ditt problem är dels att skaffa ett par tigrar till och dels att vänta.
I ett nytt stimm måste alltid rangordningen etableras från början igen.

Ska bli kul att se hur ledarfisken i mitt stim, Arnold, hanterar fem nykomlingar när jag utökar till 20 Tigrar! :D

Önskar mycket lycka och nöjje med dina Tigrar i frammtiden!
Jag har föröskt läsa på och lära mig så mycket jag kan om dessa fiskar så har du fler frågor om dem så ska jag göra mitt bästa för att svara!
#6 - 9 april 2008 19:02
ok, bra att veta =)
Jag har ett ganska litet akvarium så jag ville inte köpa flera än 5 tigerbarbrar, men den fortsätter att jaga dom andra får jag väl ta att skaffa flera, men grejjen är att jag är oskäker om den jagar dom eller bara leker?

Har också läst att dom gillar rötter, vilket jag inte har skaffat ännu. har bara haft dom i 2-3 dagar.
#7 - 9 april 2008 19:16
Tja.. de e sant som du säger.
5 Tigerbarber behöver ca 35 liter vatten.

Men sen sammtidigt så utgår jag från att dom är små nu?
I så fall tycker jag det är bättre att köra på 6 eller 7 stycken så de får etablera en ordentlig hirarki - och sen flytta dom till en större balja när de blir stora.

För att om de ska vara stressade och bitas och vara elaka hela tiden så blir de aldrig gamla nog att behöva en större bytta i alla fall :(

Tigerbarber skadar varandra ytterst sällan, de bara markerar för att visa vem som är starkast och bestämmer (och lugn, de har inga tänder :))
Däremot kan konstant stress leda till sjukdomar.

Ge dom lite gömställen och tillräckligt med indevider för att samla ihop ett riktigt stim så ska jagandet vara över så snart de har etablerat rangordningen.

Visa järna bilder på ditt akvarium sen med!
Bilder på mitt finns här! (kommer fler ikväll eller i morgon)

Eller kolla min fiskblogg:
Bilagor:
#8 - 9 april 2008 19:32
Ja dom är rätt små nu, kanske en 3 cm den största är 4 cm. Hur snabbt växer dom?

Ja jag ska skaffa lite flera gömställen imårgon, en till planta ska de vara i alla fall. men sammtidigt får jag inte ha för mycket eftersom dom ska ju ha en fri simyta.

Japp jag ska lägga ut en bild på mitt akvarium, ska bara komma på hur man gör :)
#9 - 9 april 2008 19:40
Jag har haft mina i ca 2 månader och de har vuxit lite grann.
Knappt märkbart men endå...märkbrt.
Antar att om man matar dem rätt och mycket så kan de nog växa ganska fort.

Jag har inte riktigt kommit igång med matningen ännu.
Mina får mest flingfoder, lite grugka ibland och lustigt nog blev de som galna på malarnas algtabletter :D

Tigerbarber käkar nog precis allt.

Mitt nuvarande mål är att hitta bra, proteinrik mat som får dem att leka.
Röda mygglarver och Artemia rekommenderas av många - men - nu börjar folk prata om att röda mygglarver kan vara farligt för både människro och djur?

Jag avvaktar lite med det tills vidare.
Ska starta en Artemiaodling i helgen och kanske mata med lite finhackad daggmask :)
#10 - 9 april 2008 19:45
jag kollade på dina bilder..dom var fina :)
ja, jag tror också dom äter precis allt, dom är helt galna i mat. men jag matar dom bara en gång per dag, vet inte om jag borde mata dom mera i början?

ok, jag kommer inte riktigt på hur man lägger upp bilder på denna sidan, men jag löste det på ett annat sätt... här är en bild på mitt lilla akvarium: http://i99.photobucket.com/albums/l314/breakout_00/DSC01501.jpg
#11 - 9 april 2008 19:50
Oj!
Jag hade inte fattat hur litet det var.
Dedär hade jag nog inte använt till något annat än yngel eller räkor.
Har du täckt en sida av akvariet? Så att det inte är "genomskilnigt" glas på alla sidor?

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa ett större så fort som möjligt.
80/100 liters akvarium är inte dyra.

Vad fint dina tigrar har färgat ut!
#12 - 9 april 2008 19:55
Ja en sida är täckt...
Jo jag vet, jag ska nog köpa ett större, tänkte att det kanske är lättare att börja med ett litet i början. Ne dom är inte alls dyra, det finns paket med allting för en ca 700 kr..
#13 - 9 april 2008 19:59
fishmate skrev:
Jag har köpt ett nytt litet akvarium ca 30 liter, där har jag 5 stycken fiskar av sorten tigerbarb, 1 utav fiskarna jagar dom andra hela tiden. Vad kan det bero på? Är det att dom leker eller att den fisken vill lägga sitt revir?:confused:

Är rädd att den ska stressa ihjäl dom andra fiskarna.
kolla artbeskrivning så har du föklaringen och detta kommer säkerligen inte funka nån längre tid!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208
#14 - 10 april 2008 05:00
Gräv ner en kruka som gömmställe
#15 - 10 april 2008 05:19
Jag gillar också Tigerbarben :)
Dock så är de mycket flitiga fenbitare så satsa på att bara ha Tigerbarber i ett lite större kar så blir det nog kanon.
#16 - 10 april 2008 05:46
Glöm inte kolla blocket.se. Där kan du få rejäla kar som är kompletta för en mkt rimlig peng :-)

Snygga barber!

/Eva
#17 - 10 april 2008 13:57
köp större akvarium och som EvaPeva säger kan man göra riktiga klipp på blocket!
#18 - 14 maj 2008 18:05
Jag funderar på att köpa tigerbarber till mitt 150l akvarium där det just nu endast går några platy. Kommer det att funka eller kommer tigrarna att mobba mina platy?
#19 - 15 maj 2008 10:31
Beror helt och hållet på hur många tigerbarber du skaffar och delvis på hur akvariet är inrett.

Välmående tigerbarber i ett välfungerande stim mobbar inte andra fiskar.
#20 - 15 maj 2008 20:09
Tänkte ha minst 10 iaf. Har flera rötter ocg grottor och ska snart köpa en bättre lysramp så jag får fart på mina växter också.

Har läst om många som inte gillar denna fisk, men jag fastnade direkt när jag såg kort på den. Roligt med en lite aktiv och personlig fisk :)
#21 - 16 maj 2008 07:03
Ja, tigerbarber är otroligt fina och trevliga fiskar.
10 st skulle nog bli väldigt bra i ditt akvarium.
Det är bra att du planerar att ha mycket växter och rötter.
Inkludera järna flytväxter också, de gillar att sova under dom eller gömma sig där om de känner sig lite skrämda.

Viktigt är också att ha öppna, fria simmytor.
Tigerbarber är väldigt, väldigt snabba fiskar när de väl sprätter till och de gillar att ha lite utrymme att jaga varandra och simma runt i.

Skicka järna bilder när du är igång!
#22 - 16 maj 2008 16:43
Jag så ett gäng tigrar i ett akvarium idag när jag var och handlade några malar. De var ännu finare i verkligenheten!

LÄngtar till jag kan köpa dom!
Först måste jag bara invänta lite pengar så jag kan köpa min ramp, sedan när jag fått lite mera ljus ska jag köpa lite flytväxter...sedan så :)

Japp ska lägga in bilder så fort jag har köpt dom.
#23 - 20 maj 2008 12:55
räkor...

Jag har en liten fundering om att kanske köpa räkor, men undrar om tigerbarberna låter dessa vara i fred? Någon som har erfarnhet av detta?
#24 - 20 maj 2008 13:12
Jag har haft Räkor och Tigerbarber tillsammans i tre månader.
Tigrarna har inte krökt ett hårstrå (!) på räkorna.

Dock kan tilläggas att ja valde de största räkorna i butiken.
Samma tummregel som med fiskar: Fiskar (eller i dehär fallet räkor) som är tillräckligt små för att helt och hållet gå in i munnen på dina andra fiskar; kommer att bli mat
#25 - 20 maj 2008 13:21
Har ca 12 st tigerbarber i ett 240 liters.
Vad jag har märkt med mina tigerbarber är att de "mobbar" nya fiskar någon dag sedan är de som vanligt, livliga och nyfikna och fungerar bra med de andra.
Dessutom har jag sett några ggr senaste veckorna att de cirkulerar med munnarna mot varandra och blir alldeles svarta. Kanske är som någon skrev här att de leker. Någon som vet mer om deras lek osv? Eller en bra informativ sida om just dem?

EDIT: Har amanoräkor tillsammans med tigerbarber och en del större fiskar och det går jättebra.
#26 - 20 maj 2008 18:01
Hej JossanK! :D

Jo de e som du säger med tigerbarber, de är alltid nyfikna när det kommer nya fiskar till "deras" hem.
Ett tips om du har nya fiskar som lätt blir stressade är att först se till att tigrarna är mätta och glada, och sedan släpper du i dina nya fiskar i akvariet medans det är mörkt.
Tigrarna blir inte lika förvånade om de vaknar upp på morgonen med nya fiskar i tanken, bara om de är vakna och ser när du släpper i dom :)

När Tigerbarberna låser käkarna mot varandra och "brottas" runt så ändrar de ofta färg, mest på fjällen på ryggen. Dom blir ofta mörkt mörkt guld/bronsfärgade, ibland svarta och deras fenor och nosar blir starkt röda.
De som sker är att en lägre "rankad" hanne förösker ta en starkare hannes plats i stimmet.
Oftast är det den näst starkaste hannen som utmanar ledarfisken :)
Och oftast får han spö!
Den som är ledare är det av en anledning vettu, survival of the fittest :D

Annons