Tigerbarb "jade" som uppför sig konstigt

#1 - 8 november 2009 18:59
Har ett 110L med 13 st barber och 4 siameser + nån annan mal, allt är lugnt o harmoniskt. Tog bort en barb i morse då bukfenorna var "uppätna" gjorde ett 50% vattenbyte idag och satte i Easy-Life efteråt. Nu drygt 6 timmar efter vattenbytet så har jag en hona som simmar i 45 gradig vinkel runt runt med höger bröstfena platt mot kroppen o vänster bukfena lika så motsvarande fenor viftas det med och lockade med mat gå simmar hon normalt. När maten var slut fortsatte hon på samma ställe, 2 hanar uppför sig inte likadant men cirklar runt henne. Har tyvärr inget extrakar att sätta över henne i. Vad att göra ?? Avvakta eller ta bort?

Edit: Vattenvärdet är ok på alla fronter och tog bort honan och en hane då dom simmade med buken mot ytan trors att jag matade med Artemia..... synd men better safe then sorry hoppas givetvis att dom andra ska klara sig och hoppas någon har svar på vad som kan vara problemet. Ingen av dom andra barberna visar något av denne "fenlamhet"

#2 - 8 november 2009 21:04
Nu är kl ca 22. 1 barb låg med magen uppåt o var nästan död uppe vid ytan. Misstänker något men vet inte riktigt vad.... tömde bort 20L vatten och satte i nytt med 1msk salt samt Protocin så får vi se vad som händer under natten. Hoppas givetvis att någon kan ge svar på vad som kan vara fel. Verkar vara något som är JÄTTEFEL efter vattenbytet.

#3 - 9 november 2009 14:54
Efter sista vattenbytet med salt o protocin så har ingen mer dött eller uppvisat symptomen, har fått för mig att vattnet från köket kan vara boven ?! Kört från badrummet annars och utan problem. Borde ju sett något fel på testet men men nu verkar det vara balans i karet igen fortsätter dock med protocinet nån dag till för att vara säker på att det inte finns någon bakterie.

Annons