Tiger snäckor, någon som har erfarenhet av dom ?

#1 - 17 mars 2006 23:52
Försöker hitta information om det min akvarie affär kallar Tiger snäckor. Hur är dom på alger ? Förökar dom sig lätt ? Kräver dom speciella förhållanden för att trivas ? Äter dom växter ?
Eller om någon har en bra länk där man kan läsa om Tiger snäckan och andra arter.
Har försökt googla men inte lyckats särskilt bra.
#2 - 18 mars 2006 01:04
kanske hitttar nåt på www.applesnail.net
#3 - 18 mars 2006 01:24
Om det är Neritina natalensis som avses, kan jag säga att det är de är otroligt bra algätare, de bästa jag nånsin sett, och de förökar sig inte alls. Larverna behöver bräckt eller salt vatten för att överleva, och såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem i fångenskap.
#4 - 18 mars 2006 08:14
Jag har testat dessa sniglar ett par gånger, men aldrig med positivt resultat. Det verkar vara svårt att få dem att äta annat än alger.
MVH
Magnus
#5 - 18 mars 2006 10:40
Tack för länken, precis vad jag behövde. Jo det är nog Neritina natalensis såg ut prexis så där , kul att dom är bra på alger. Hoppas att det finns några kvar . Dom verkar gå åt som smör i solsken.

Topfrog: Vad var det som inte funkade ?
#6 - 18 mars 2006 12:28
Tropfrog har alldeles rätt: de tar inget annat foder än alger, och svälter oftast ihjäl i akvarium. Har man inte kraftig algväxt kommer de troligen att dö - när man ser dem i zooaffären har de dessutom svält i veckor, och är redan på gränsen att svälta ihjäl.
Här är en bild jag tog på en av mina: den betar alltså rent, så det blir ett spår efter den där den går fram. De vita kornen är ägg-kokonger, men larverna kräver som sagt saltvatten så jag har aldrig fått några avkomlingar från dem.
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Neritina_eating_Cladophora_DSC_1109.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 mars 2006 12:58
Var hittar ni Neritina-arterna på hemsidan som länkas till i Ravens länk?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 mars 2006 13:07
Hittade nu natalensis men inga andra

Gäller samma för Neritina turriata som för natalensis dvs de äter enbart alger?
Jag har denna art - fast det vete sjutton vad det är för den liknar väldigt mycket natalensis!!!!!!

Lägger in två foton nedan
#9 - 18 mars 2006 13:49
Kjell: Svårt att säga om du har samma art. Neritina turrita har lite högre spira än Neritina natalensis, plus att de vanligen inte har zick-zack bandning, och min gissning är att dina snäckor också är natalensis.
#10 - 18 mars 2006 17:44
Tur att jag frågade och fick den här infromationen, så mycket alger har jag inte så dom lär svälta ijäl och det vill jag ju verkligen inte. Får titta efter några andra sniglar som äter både alger och annat men inte växter.
#11 - 18 mars 2006 21:21
Tjena! Ampullarior eller " Ampularidae Pomacea Bridgesii" äter alger, rör inte ens minsta yngel och rör inte växter så länge annan mat finns tillgänglig. Ampullariorna äter det mesta, rester av fiskmaten, alger, kokt sallad, fiskavfall, döda fiskar samt döda växtdelar. Mycket trevliga och vackra snäckor. Guldgula eller gul/gråa till färgen det kan man välja.
Mvh Solo.
#12 - 18 mars 2006 22:09
[quote=Solo]Tjena! Ampullarior eller " Ampularidae Pomacea Bridgesii" äter alger, rör inte ens minsta yngel och rör inte växter så länge annan mat finns tillgänglig. Ampullariorna äter det mesta, rester av fiskmaten, alger, kokt sallad, fiskavfall, döda fiskar samt döda växtdelar. Mycket trevliga och vackra snäckor. Guldgula eller gul/gråa till färgen det kan man välja.
Mvh Solo.[/quote]

Ja men precis vad jag söker efter ! Tack ska du ha. Får höra om någon av akvarie butikerna har dom annars får dom väl beställa :D
#13 - 19 mars 2006 00:22
[QUOTE=Azur]... De vita kornen är ägg-kokonger, men larverna kräver som sagt saltvatten så jag har aldrig fått några avkomlingar från dem.
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Neritina_eating_Cladophora_DSC_1109.jpg[/QUOTE] Jag har läst att det kan blir svårt att blir av med de vita kornen. Stämmer det?

[QUOTE=Azzy]... Får titta efter några andra sniglar som äter både alger och annat men inte växter.[/QUOTE] Mina Clithon corona (antennsnäckor) städar glasrutan hela tiden. De är roliga att titta på och behöver också bräckt vatten för att kunna föröka sig. Jag har haft de nu i snart ett år. Rekommenderas varmt!

Hejhopp. Ralf
#14 - 19 mars 2006 10:37
[quote=ralp]Jag har läst att det kan blir svårt att blir av med de vita kornen. Stämmer det?[/quote]Japp. Det verkar som om kokongerna har kalkskal, och blir som en liten vit ring när de kläcks - och den vita ringen den sitter där den sitter.

Apropå kalkskal tror jag inte dessa snäckor trivs särskilt bra i mjukt & surt vatten heller.
#15 - 20 mars 2006 08:29
[QUOTE=Azur]Japp. Det verkar som om kokongerna har kalkskal, och blir som en liten vit ring när de kläcks - och den vita ringen den sitter där den sitter.[/QUOTE] Detta gör de tyvärr ointressant för mig. Yttligare ett plus för "mina" Clithon corona eftersom jag har aldrig hittad vita korn från de.

Hejhopp. Ralf
#16 - 21 mars 2006 20:01
Ampularia Australis har jag fått tag på. Enlight säjlaren skulle dom inte äta växter men allt annat. Har försökt hitta info på den men inte lyckats när jag har sökt på http://www.applesnail.net eller med google :P
Kanske inte är rätt vetenskaligt namn på dom . Någon som vet det rätta ?
#17 - 21 mars 2006 20:50
Ampullaria australis är ett gammalt, ogiltigt, namn på Pomacea bridgesii.
#18 - 21 mars 2006 20:57
[quote=Azur]Ampullaria australis är ett gammalt, ogiltigt, namn på Pomacea bridgesii.[/quote]

Skönt att jag fick tag på rätt snäcka , blev 4 stycken. Dom är jätte vackra ! Tusen tack för hjälpen.
#19 - 26 mars 2006 12:22
Hoppas nu dom trivs hos dig. Jag har haft otur, och antagligen fått tag i snäckor som varit vanskötta. Har under en månads tid blivit av med de tre jag köpte:-(
#20 - 27 mars 2006 18:00
[quote=robinason]Hoppas nu dom trivs hos dig. Jag har haft otur, och antagligen fått tag i snäckor som varit vanskötta. Har under en månads tid blivit av med de tre jag köpte:-([/quote]

Dom verkar trivas bra och äter på fint, verkligen ett perfekt tillskott till mitt växt akvarium. Där har dom massor att tugga i sig, matar friskt i det åxå så det är bra att dom är där o städar botten dessutom städar dom på fint på rutorna. Hade hoppas att dom skulle städa växterna oxå men dom håller sig på botten lr rutorna.
Hoppas på små snäckor framöver :D
#21 - 27 mars 2006 20:54
Snigeldödande tillstånd

[QUOTE=robinason]Har under en månads tid blivit av med de tre jag köpte:-([/QUOTE]

Jag har försökt odla ampullarier ett bra tag nu. Det finns tre saker som tar kål på dem på en gång. pH < 7.0, koppar i vattnet och snigelätande fiskar. Koppar är ju skitjobbigt efterssom många hus har kopparledningar(typ jag). Jag har satsat på att bara ta vatten till dem vid lunch på en vardag och se till att spola kallvattnet jättelänge. Nu ska jag börja ha dem i RO vatten för säkerhets skull.

Jag gjorde ett test för ett tag sen med dvärgbotior och kom fram till, ungefär samma som alla andra, att små sniglätare har död på dem genom att stressa ihjäl dem(RiP Gonzales) . Även om små snigelätare inte får in dem i munnen är de på sniglarna hela tiden och stressar dem jättemycket.

pH < 7.0 syns som "kratrar" i skalet. Man kan superlimma igen kratrarna eller limma på äggskal om de blir öppna. Men bäst är att hålla sig väl över 7.0 i pH. Kalcium tillskott i vattnet hjälper sniglarna att regenerera sig och förhindrar även hål.

Kjell: Dina sniglar såg ut att lida eller ha lidit av detta nyligen.

Annons