Tidsmaskin?

#1 - 15 oktober 2005 22:51
Tjenna skulle bara höra ifall nån såg senaste avsnittet av bert. som gick idag Lördag 15/10 kl19:00.

Är det någon som, har ett kopplingsschema på Åkes tidsmaskin(den där han skickar en daggmask till framtiden via en bilbana).

För jag gjorde en prototyp till mina akvariefiskar men har lite problem med
kortslutning. (en discus ser faktisk mycket äldre ut nu. Faktisk så gammal så den inte ens orkade simma bara flyta omkring men det kanske är avslappnande för honom. Den äter också mycket mindre).

Vilken spänning ska man använda för att resa ca tio år??.(Malarna växer så förbannat slött annars)

Skulle testa med bilbatteri men brorsan behövde bilen. Vågar jag koppla in den i väguttaget.

Hur ska man styra tidsmaskinen för bara skicka en fisk. Funderar på att bygga en tidsmaskingrotta av en konservburk.

Har kopplat in en skitsnygg blå diod som ska blinka när den är igång.

Har letat på nätet men hittar inget är väldigt tacksam för svar. Skicka gärna en länk.

MVH Dave_3000
#2 - 16 oktober 2005 08:31
tidsmaskin?

Kan nån hjälpa mig???
#3 - 16 oktober 2005 10:23
du vet.. tidsmaskiner finns inte :p ännu.

kanske just därför du inte hittar nått om det själv?

bert är en skämt serie för den delen.
#4 - 16 oktober 2005 10:35
Vadå menar ni att han bara hittade på allt. Nää.
Men discusen är tyvärr inte i stånd att simma idag jag tror han blev runt 70-80 år gammal.
hur mkt spänning ska man ha för att resa ca 10 år???
snälla hjälp mig!!!

Ps. Jag är seriös!! Ds.
#5 - 16 oktober 2005 10:41
För ca 10 år blir det nog lagom med ett 12-volts batteri...
#6 - 16 oktober 2005 10:48
Okej får köpa ett 12 volts och testa blir spännande och se.
testade med 9 volts men det bara gnistra lite så det behövs nog starkare.
Tack för fler svar..
#7 - 16 oktober 2005 11:00
ok klart du kan ha en tidsmaskin, men du behöver en liten gnutta berylium och även lite kravalium oxå för att det ska funka. Jag har själv en tidsmaskin både i akvariet och i sovrummet. Jag har ett batteri på typ 1000 ampere, det räcker gott och väl för att skicka mig själv till valfritt årtionde. Ikväll ska jag nog åka tillbaka till framtiden.
Eller har jag drömt det här?
#8 - 16 oktober 2005 11:33
Du har glömt fluxkondensatorn.
#9 - 16 oktober 2005 11:47
vadå skämtar ni bara bort det här??

Jag vill kunna bygga en sådan här som han byggde. och det går det är jag säker på!!

bara seriösa svar TACK!!
#10 - 16 oktober 2005 14:05
är du allvarlig eller?
#11 - 16 oktober 2005 14:08
ja varför skulle jag inte vara det??
#12 - 16 oktober 2005 14:41
För att skicka troll frammåt eller bakåt i tiden behöver du följande:

Som du redan nämt, en strömkälla. Väggutaget fungerar bra, men då behöver du en transformator. Vidare något att begränsa sänd- och mottagarutrymmet med, du var inne på en konservburk men jag vet inte hur det blir med metallen. En tupperware av lämplig storlek borde kunna fungera, tänk på om det blir för varmt bara.
Som fokuspunkt kan man använda något av metall, jag kan rekommendera en sked med en metallbit monterad framför. Skeden skyddar mot bakgrunds-tidstrålningen, och metallbiten (tex ett vikt gem) fokuserar din egen in i tupperwareburken.

Nå, detta borde väl inte vara så svårt, eller hur? Hur du får fram koordinater för olika tider antar jag att du redan vet. Glöm dock inte att ha med alla fyra!
Två saker att tänka på:
Det du gör igår påverkar hur det kommer bli dagen efter, det vill säga idag. Trampa på en planta i urtiden...
Samt:
Saker som skickas frammåt i tiden har ingen möjlighet att komma tillbaka. Kan vara värt att komma ihåg.

Lycka till.
#13 - 16 oktober 2005 14:45
hehe du tror man kan göra en tidsmaskin som skickar en daggmask till framtiden via en bilbana? Det finns inget som hellst tecken på att du kan mena detta seriöst :D

Finns människor o säkert djur oxå som åldras mycket fortare än andra, de har inte levt längre, men tiden bryter snabbare ner de som har den sällsynta sjukdomen. Det är väl den enda som är lite i närheten av en tidsmaskin o som e sant.
Man har även lyckats flytta atomer, genom en superdator.
Kanske om du lyckas flyga förbi akvariet i typ 1/100 av ljusets hastighet så skulle du kunna få klockan i akvariet att gå något snabbare än din egen klocka gör. Men detta känns inte helt motiverat i mina öron :)
#14 - 16 oktober 2005 15:35
ja men då går det ju alltså. Jag har beställt lite delar till den jag följer Heljis beskrivning. men du kan gärna förklara hur man ställer in tiden tack??
#15 - 16 oktober 2005 16:14
varför gör du inte bara så här!
skruva ut två vägg ut tag.
koppla in sladdar i dom med gummihandskar på.
sätt sladdarna i akvariet och ta av handskarna och stoppa när händerna.

det ska nog ge dig en CHOCK av framtid...
#16 - 16 oktober 2005 16:43
Antagligen vill han bara ha uppmärksamhet. Skit i honom bara.
#17 - 18 oktober 2005 12:34
håller fortfarande fast vid minna tips ;) :p.
skyll inte på mig om det händer nått bara :D

och om fisken inte kunde simma så tror jag nog därför att man är inte vid sitt friskaste tillstånd om man el chockar sinna fiskar, och ja tror inet dom uppskattar det så mycket heller.
#18 - 18 oktober 2005 13:12
kan inte trådskapare erkänna nu att han försökte spela oss ett spratt
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 18 oktober 2005 13:17
TYcker att du tar upp en mycket intressant frågeställning dave_3000
Läste dessutom med intresse heljis råd på vägen i frågan.

Jag hoppas verkligen att dave lyckas med sitt projekt och att vi snart får se foton på det hela:D
#20 - 18 oktober 2005 14:19
Hur skickar man foton från framtiden? Nåja, det är väl bara att lägga ut dom på Tripods nya future server...
#21 - 18 oktober 2005 16:40
Jaja, de e bara gå in på hemsidan...kan även hämta hem sportresultat så du vet vad du ska tippa på, väldigt praktiskt faktiskt
#22 - 18 oktober 2005 17:26
men om de läggs in i framtiden så kan väl inte vi som itne har någon tidsmaskin se det förrän vi kommer fram till den tiden? o då har ju matcherna redan varit, så var blir vitsen?
#23 - 18 oktober 2005 17:38
Nänä, jag utgick ju från att du kopplat in tidsmanicken i datorn, trodde det var självklart men här finns ju uppenbarligen såna som fortfarande är kvar i 2000-talet:rolleyes:
#24 - 18 oktober 2005 19:46
nejdå :D jag är uppe i är 4500!

Annons